Gå til innhold
Hundesonen.no

Hei

Diana

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg er ei mamma på 48 år som har en mann , 4 barn og et barnebarn. Vi har to pusekatter, en hann på 1 år og ei jente 1 år i mai.

Jeg meldte meg inn her for vi har planlagt å skaffe oss hund. Vi vet ikke hva slags, er intressert i omplasseringshund.

Vi anskaffer oss hund for å komme opp av sofaen og så er det koslig med dyr.

Vi har pratet om anskaffelse lenge, så nå er det bare å finne den rette.

Så jeg trenger råd og tips.

Hadde collie, terrie, puddel da jeg vokste opp, men vi bodde på gård og hundene var jo løse. Nå bor vi i enebolig og liten hage. :icon_confused:

Skrevet

har dere noen ide til hva slags aktivitetsnivå den skal trenge? evt noen hundesporter i tanke? Velkommen til forresten :icon_confused:

Skrevet

Takk for hilsen

Nei vi har ikke bestemt oss ennå. Vi har tenkt å bruke FOD i Oslo. Da blir vi jo intervjuet å kan få hjelp til å finne en som passer til familien. Vi tenkte at i første omgang må det holde med vanlige spasserturer to/tre ganger for dag til vi får opp kondissen og blir vi veldig aktive så vil hunden følge med oss. Syns det er dumt å få en hund som må ha veldig mye mosjon for da vil vi slite.

Har ikke lyst på en mini hund, det må være litt størrelse på den. (Slik at mor ikke risikere å rote den bort, er et rotehue) :icon_confused::P

Den må og kunne ha med seg i bil og takle andre hunder og katter. HAr hunder i familien.

Vi tenkte å velge FOD for der tror jeg vi vil få oppfølging og skulle det mot alle odds vise seg at hunden og pusene ikke klare hverandre, så har vi mulig til å levere tilbake. Men vi kommer til å bruke mye energi for å få det til å funke. For den dagen det kommer hund inn i huset,så er det for så lenge hunden lever.

Vi brukte mnd før vi anskaffet oss katt og. Her blir det helhjerta

Skrevet

Velkommen hit! :icon_confused:

Hvis jeg var dere ville jeg trålet hundeleksikon for å finne en rase dere liker både når det gjelder utseende og væremåte. Når dere har noen kandidater får dere sikkert masse tips og innspill herfra, her finnes brukere som har eller har hatt masse forskjellige raser tilsammen. Når dere har funnet rasen over alle raser, sjekker dere oppdrettere, gjerne både i Norge og Sverige. Sjekk først og fremst om oppdretterne har et godt rykte når det gjelder sunne hunder, fysisk og psykisk. Dette ville vært min måte å gjøre det på. En hund skal man gjerne dele hverdagen med i fjorten år framover, her er grundig forarbeid viktig.

Å skaffe hund gjennom omplassering har selvfølgelig også noen fordeler. For det første får disse hundene en ny sjanse, og for det andre vet man litt mer om en voksen eller halvvoksen hund enn om en åtte uker gammel valp.

Det med kattene synes jeg ikke du skal bekymre deg så mye om, det vil helst gå bra.

Lykke til uansett!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...