Gå til innhold
Hundesonen.no

Din første hund


Kristiin

Recommended Posts

Hvordan rase var din første hund?

Første hund vi hadde (har vel egentlig ikke hatt en helt egen hund enda) var en hoffe.

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Jeg tror hoffen var litt for krevende til å være førstegangshund for oss. Det var litt for mye vokt (det er jo egentlig en vokt-rase) og den trengte mer aktivisering i løpet av en dag enn det vi greide å gi den. Det hele endte med en hund som ikke tolererte at andre kom nærme når den spiste og etter at 3 i familien var blitt bitt, leverte vi hunden tilbake til oppdretter.

Jeg kan ikke huske det svære, ville monsteret min mor beskriver når hun snakker om hunden, selv om jeg ble bitt. Jeg kan huske en flott hund som jeg bada med om sommeren.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Ja, alle så jo at hoffen ikke var en hund vi burde ha skaffet oss. Tror ikke det var så veldig smart å skaffe seg den hunden med 4 barn som var under 15 år.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Det vet jeg faktisk ikke. Det var pappa som fant rasen (og falt fullstendig for den), kom i kontakt med en oppdretter og vi fikk en hannhund fra et kull hun hadde da, som var igjen, etter at en av valpekjøperne valgte en kennel som var nærmere der han bodde. Det var faktisk jeg som valgte at vi skulle ha hund da, og ikke vente et år og kjøpe ei tispe. Tenk om jeg hadde sagt at vi skulle vente. Da hadde vi kanskje hatt en hoffe nå, og jeg hadde overhodet ikke vært så hunde-nerd som jeg er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Hvordan rase var din første hund?

Familien hadde en blanding mellom Schæfer og elghund da jeg var liten...

Min første egne hund blir en staffordshire bull terrier

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Familiehunden ble brukt til jakt...hadde ikke sååå mye med den å gjøre siden jeg var så liten, men han var snill og lydig som bare det...

Staffen har jeg ikke hentet hjem ennå, så det gjenstår å se...

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei...det tror jeg ikke...

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Familiehunden var godt gjennomtenkt siden pappa drev med jakt...hvorfor det ble blanding er jeg usikker på...

Staffen har jeg ventet på i flere år, så vil si at det er rimelig godt gjennomtenkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Selma er min første egne hund. Parson Russell terrier.

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Det går helt fint. Men jeg hadde gjort meg opp mange tanker om det på forhånd. Mange som ikke anbefaler terriere som førstegangshund, men jeg hadde erfaring fra Pippin. (min mors wheatenterrier, for de som ikke vet det)

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Aldri i verden!

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Veldig planlagt og gjennomtenkt. Snakket med oppdretter i to år før Selma kom hjem til meg. Det er ikke veldig mange parsons i Norge, så jeg hadde jo ikke mye kjennskap til rasen. Derfor snakket jeg så mye jeg kunne med oppdrettere av rasen, og leste bøker. Jeg var også veldig interessert i valp etter Selmas far, Leo. Også likte jeg min oppdretters hunder bedre enn mange andre parsonoppdrett i Norge, så jeg stolte på at kombinasjonen hun tenkte kom til å bli veldig bra. Og jeg er fornøyd, Selma er veldig fin! :) Så ja, jeg fulgte fra før parring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Min første helt egne hund var en Border Collie

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Rasen er forsåvidt ikke så veldig komplisert, ting skjer bare forferdelig fort, og de krever endel aktivisering, men den hunden jeg kjøpte var ikke frisk hverken i hodet eller kroppen, og ble en litt for stor utfordring.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Ikke en annen rase, jeg er kjempeglad i borderne, men kanskje et annet individ. På den andre siden lærte jeg enormt mye av han.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Både og. Jeg hadde lett etter hund i flere mnd, hadde vært innom mange raser og mange hunder, og til og med hatt ei lita blandingstispe på prøve. Puma kommer fra en oppdretter vi kjenner gjennom andre ting, og da jeg hørte at han hadde en unghund til salgs, så slo jeg til. Ingen research ble gjort ift familie og sykdomsbilder, men om jeg hadde gjort det hadde det nok ikke gjort særlig stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Strihåret dachshund.

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Hun var en veldig behagelig valp som alltid sov hele natten igjennom og aldri ødela noen ting. Hun er en litt usikker hund med en del meninger om hvordan ting skal foregå så kloklipp og pelsstell har til tider vært litt problematisk. Hun kommer sjelden på innkalling(Mottoet hennes er noe sånt som: "Kommer på innkalling, men ikke straks for født til slave er ingen dachs!") og jeg har måttet bruke mye tid på kontakttrening med henne. Jeg tror at hun hadde vært en mye tryggere og bedre hund dersom jeg hadde vært mer erfaren da jeg fikk henne for jeg tror ikke dachsen er en spesielt vanskelig førstegangshund hvis man er litt mer forberedt enn det jeg kanskje var da jeg fikk henne.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei, jeg tror jeg har lært veldig mye av de erfaringene jeg har fått med Vesla.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Familiesituasjonen vår endret seg ganske plutselig sommeren 2005(skilsmisse) og da bestemte moren min seg for at vi skulle få oss en liten hund som "oppmuntring". Broren min hadde mast om hund lenge og vi var ganske bestemte på at det var dachs vi ønsket oss. Vi begynte å se etter valper på Finn.no og der fant vi et valpekull på fire uker hvor flere var ledige, og vi kontaktet oppdretter som ønsket å selge oss en tispe. Det viste seg at en av dem hadde et underbitt og siden vi kun skulle ha en familiehund valgte moren min den. Jeg vil si at valpekjøpet vårt var veldig lite gjennomtenkt og jeg hadde nok ikke valgt den oppdretteren skulle jeg hatt dachs i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Boxer

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

For meg var hun en perfekt førstegangshund, men må innrømme at det ble mange dager med snørr og tårer da hun kunne være en tålmodighetsprøvelse. Stort sett hadde vi det så utrolig kjekt, hun var en drøm å trene med og snill som et lam. Lærte utrolig mye av denne hunden.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Min mor kontaktet Boxerklubben for å finne valp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Rottweiler

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Opplever enda siden hun bare er 9 mnd , men det fungerer veldig bra så langt, spør meg heller når evnt om hun får en utagerende pubertet :)

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei trur faktisk ikkje eg vill det, mest fordi at dette er "min" rase og var den eg ville ha, de andre aktuelle rasene var enda mer "bruks"

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Ehm rasen var gjennomtenkt, men Embla fant eg på nettet og hun er ikke registrert og vet fint lite om familien, men har ingenting å klage over så langt. Men ser nå i ettertid at dette definitivt var et impulskjøp, og at det er mulig at eg går på ein smell med denne min første hund, men håper på det beste:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Schnauzer

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Verdens beste, men samtidig veldig vanskelig.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nja, rasen var ikke så feil i grunnen, vi trivdes veldig godt med den, men individet var nok ikke helt riktig for oss. Hun hadde en del spesielle behov som ikke ble håndtert riktig fra dag en. Men hun var nå med oss i 12 år.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp? Dette var impulskjøp, ja. Det var gjennomtenkt å få hund, men hverken rase eller oppdretter var noe særlig gjennomtenkt.

Dette var forsåvidt familiehund, men hun var min de ni åra jeg bodde hjemme sammen med henne. Min første helt egne var en cavalier som jeg fikk på for. Rimelig impuls det og, men hun var en fantastisk flott liten hund, og med untak av helsa, så var hun helt perfekt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Bull Terrier

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Tok meg nok litt vann over hodet. Kunne mye teori, men ingenting fungerte i praksis. Var en snill og søt valp, men klarte ikke helt å ha kontroll på den og gjorde det meste feil.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Ja. Hunden ble omplassert. Kjøpte en hund av totalt motsatt rase som jeg har enda, og min tredje hund blir nok noe helt annet igjen.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Var godt planlagt og hadde gjevnlig kontakt med oppdretter i ett halvt år før valpen ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

West Highland White Terrier

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Ella var veldig lite rasetypisk i oppførsel. Men hun som individ var super. Med på det meste, men favorittplassen var i armkroken/på fanget uansett. Hun var laidback og rolig fra dag en, hun.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Ettersom det ikke var mitt valg (mamma som anskaffet vesla) er det vanskelig å si noe om. Jeg hadde mest lyst på schäfer, men er glad for at mamma ikke valgte det siden hunden skulle være "mitt" ansvar og jeg bare var 10 år da hunden kom i hus.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Delvis impuls. Mamma hadde visst om valpen lenge ettersom oppdretter var en venninne av henne. Ella ble ikke solgt pga utstillingsfeil (underbitt og hjertefeil), men havnet etterhvert hos oss som "bursdagsgave" til meg til 10 årsdagen etter at vi hadde henne på prøve i 2 uker. Så delvis gjennomtenkt, men ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Hvit gjeterhund(fikk en bc/buhundblandings til 14 årsdagen min, men det ble mer familiehund)

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Krevende til tider fordi jeg ikke har erfaring med en slik rase fra før what so ever. Men utrolig god hund, kan bruke henne til det meste. Glad i barn, omgjengelig og alltid i godt humør :)

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Ja, hadde det vært helt opp til meg så hadde ikke det blitt den hunden. Selvom jeg er utrolig glad for at vi har henne.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Var veldig impuls, kjæresten min så annonsen og sendte mail til oppdretteren. Vi hadde planlagt å skaffe oss hund, tittet på mange raser, men vurderte aldri hvit gjeterhund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første egne hund var en langhår collietispe. Ville ikke valgt annen rase som første hund. Valget var gjennomtenkt,fant oppdretter i avisen,fulgte opp så godt som mulig pr. telefon. Var utrolig heldig med hund, den var helt perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Grand Danois :P

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

opplever ho som en rolig og fin hund :rolleyes: kanskje noe treg til å laæe ting :) men i en alder av 13 uker kan ho: sittl ligge, bli, kom (litt når det passer seg) og stå ;)

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

nja både og:) masse fine raser, men blir nok flere GD'er ;) kanskje det blir rottis en gang, amerikansk bulldogg eller dobbermann ;)

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

valpen var veldig godt planlagt:) fulgte med fra før tispen blei parret til vi hentet ho :) har som sagt drømt og GD fra jeg var liten:)

Lurer av ren nyskjerrighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Tar ikke med familiehunden, da jeg hadde lite ansvar for han de første årene. Tok først over da han var blitt en gammel og ukomplisert herremann, var bare 7 da vi fikk han så det sier seg selv at jeg hadde lite ansvar. Min første egne hund er Buster, som er blanding mellom flat coated retriever og dobermann

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Tja. Utfordrende og fryktelig lærerik er vel konklusjonen.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Jeg ville overhodet ikke vært uten erfaringen med Buster, og den hunden har et godt tak rundt hjerterota mi - men hvis jeg skulle valgt førstegangshund nå så ville 1. punkt vært en rasehund, som passer til mine kriterier for hund. Men jeg ville egentlig ikke vært foruten den erfaringen han har gitt meg.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Fikk han i julegave fra moren min. Mamma visste at jeg sårt ønsket meg hund, da vi tidligere på året hadde måttet avlive familiehunden (mamma hadde nok litt dårlig samvittighet for det. Jeg var knust i evig lang tid, selv om jeg i ettertid ser utrolig godt at det var det rette for han. Men knust blir man uansett da ...).

Hun fisket i lengre tid om hvilken hund jeg kunne tenke meg osv, og fant en annonse i avisa om blandingsvalper som hun ringte og hørte på. Fant ut at dette kunne være noe, og dro og hentet Buster hjem rett før jul. Hun "angret" nesten litt da hun så valpen, for han var gigantisk. :) Og han ble ikke noe mindre etterhvert som ukene gikk heller. Jeg ønsket meg jo egentlig en border collie, så egentlig er jeg himla glad for at mamma hentet hjem Buster for meg. Ellers hadde nok hundeinteressen min vært ikke-eksisterende, og jeg hadde nå heller holdt på med hest. :) Ser for meg at en BC fra en eller annen gård på bygda i vesterålen + en 16-17 åring hvis hundeerfaring baserte seg på en født lydig familiehund med null utfordringer hadde vært risikosport. Ser for meg en stressa sak som gjeter alt fra biler til blomster. Jeg tror ikke jeg da hadde klart å gjenkjenne "problemtegnene" før det hadde vært for sent, og i alle fall ikke klart å gjøre noe med problemene. Kurs og slikt fantes ikke i området, og ja. Men klarte meg greit med Buster, selv om han slet litt med hormoner. Nå er han bare grei og snill (balleklipp var effektive greier. :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Alaska Husky

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Mentalt så var han noe av det beste jeg har møtt ever, han var bare ukomplisert og grei gutt, litt stressrelatert atferd i pubertet, men selv det var bagateller sånn egentlig. Treningsmessig var det noen utfordringer, en AH syns at det viktigste i verden er å komme "dit", samme hvor "dit" er, så lenge vi er på vei dit. Lydighetsøvelser var han dog ikke sååå sikker på om var morsomt, så det måtte han overtales til å like :) Men selv om han lærte øvelsene tregere enn alle de andre hundene vi gikk på kurs samtidig med, så KUNNE han øvelsene når han hadde lært de - sånn bortsett fra innkalling da. På LP-baner så hadde jeg 100 % innkalling, på tur hadde vi stort sett Grodås-innkalling (som i fotball-keeperen.. Vi fanget han i fart, men innimellom så glapp han mellom hendene på oss, gitt).

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei. Tommy huskes fortsatt med vemod og glede av samtlige i familien, og alle hunder etter han har blitt veiet opp mot han og funnet for lette *flir*

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Ja og nei. Jeg hadde ønsket meg egen hund i flere, men jeg ville egentlig ha noe å trene lydighet med. Så begynte jeg å jobbe for en sledehundfører, og han hadde tilfeldigvis et kull når jeg begynte der. Han fikk tilfeldigvis ikke solgt alle heller, så da ble Tommy tilfeldigvis med meg hjem.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Shæferhund

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangshund?

Ikke noe problem som førstegangs hund syns jeg. Hadde bare vi eier kunnet LITT mer om hund :) Men det lille som gikk galt hadde ikke vært noe problem hadde vi vært LITT mer forberedt.

Lærte utrolig mye gjennom Buffy. PÅ godt og vondt. Så til tross for over 100.000 i veterinærutgifter, en hund som ikke helt taklet andre hunder osv, så vil jeg si at det fortsatt er mest positivt jeg sitter igjen med i ettertid etter Buffy. I erfaringer. :)

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Vanskelig å si. Siden jeg nå kjenner til schæfer'n og dens problemer litt for godt. Men en frisk schæfer hadde jeg gjerne valgt som førstegangshund igjen. For bortsett fra sykdommen og noe svake nerver, så elsker jeg rasen!

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

høh høh, her snakker vi impuls ja!

Ønsket meg hund lenge. Men fra jeg VISSTE vi sku ha hund, til vi hadde Buffy, tok det ganske akkurat 3 dager... Jeg fikk vite fra Lars på søndag, mandag ringte vi NKK og spurte om de ante noe om schæfer HANNvalp som var tilsalgs. Damen vi snakket med sa "hmm, nei, men vi har en tispe igjen, og vi anbefaler tispe til nybegynnere". Tirsdag hilste vi på BUffy. Og onsdag hentet vi henne :P

Det blir ikke SÅNN neste gang vi evnt skal ha valp... Men, så har vi det plutselig med å PASSE hunder og ende opp med dem vi nå da så... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Risesenschnauzer

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

tja... er jo en stor hund, med MYE kraft om den ikke vil eller om det vil noe veldig. Men jeg har ingen negatve erfaringer med rasen. kjente ikke rasen veldig godt selv forutenom det folk hadde fortalt meg. Angrer ikke på valget av denne rasen. Men jeg hadde erfaringer med dvergschnauer fra før . Det er en stor tøff hund, men også myk og enorm snill. Veldig enmannshund. Eneste jeg ser som negavtiv med denne rasen er vokter innstinktet.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei det ville jeg ikke, men jeg ambefaller de som tenker på riesen som første gangshund sette seg inn i hunden gjennoom folk som har rasen selv og ikke gjennom hva folk har hørt.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Hunden var veldig gjennomtenkt, hadde bestemt meg for omplasseringshund så var igjennom div omplasserings steder og steder privat folk setter inn annonser og etter nesten 8 mnd med leting fant jeg en hund i den alderen jeg så etter, dro og kikket og fikk han på en uke prøve. En uke er jo ingenting egentlig men etter den uken var jeg helt forelsket.

Og jeg har fått den beste hunden i verden føler jeg selv, ringte på endel hunder og ofte fikk jeg følelsen at ting ikke var som det skulle, useriøse folk osv men disse eierene virket oppriktig glad i hunden de måtte kvitte seg med og så jo på de når hunden dro med oss at de syntes dette var vanskelig. Ietter tid har jeg desverre fått et annet inntrykk av de gamle eierene men uansett grunn til at han måtte bort så er jeg glad jeg var den som fikk han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Alaska husky

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Tjæ, ikke den enkleste. Enkel på den måten at han er solid i hodet sitt og tåler en del feil og slurv fra eiers side, men vanskelig fordi han er så selvstendig og tøff + at han hadde hundeagressjon ganske latent i genene sine som uerfarne meg forsterket...

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Ja. Vi måtte omplassere ham da han var rundt 1 år. Han likte ikke bylivet, selv om det ble mange joggeturer og turer i skog og mark + spor (noen han er kjempeflink til). Han flyttet til en hundekjører hvor han trekker turister og der stortrives han. Han er blitt leder i spannet deres (sier jo litt om mentaliteten) og har to valpekull etter seg.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Ganske gjennomtenkt. Jeg hadde ønsket meg en hund i "alle år" uten å ha sett ut meg noen spesiell rase. Gikk på folkehøgskole på hundekjøring og friluftsliv og året etter jeg sluttet der, hadde de et kull på favorittispen min som i tillegg var søster til min favoritthund på hele skolen. Så når jeg kunne få valp derfra, var ikke valget så vanskelig. Jeg ville ha en hund til tur og trekk, så det passet han jo ypperlig til. Hadde valget mellom ham og ei tispe. Etter en liten skitur med dem begge to, falt valget på hannen, det var han vi fikk best kjemi med også passet han mannens solbriller så godt *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Rottweiler - Min første egeneide.. Har en del erfaringer med andre hunder.

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Kjempe bra! Lett og trene ( trodde ikke at det var så "enkelt" etter så mye negativ jeg hadde hørt om rasen ), mye driv, stort pågangsmot. Glad i alt og alle. Perfekt brukshund og familiehund i ett. Energikanin ute, og en "av-bryter" inne.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei! Aldri i verden.. Passer meg helt perfekt.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Var planlagt. Ønsket med Rottis i lengre tid, men slet med og finne oppdretter. Pratet med mange kennler men kom aldri fram til noe egentlig. Men flaks som jeg hadde kom jeg over en annonse på nett der valpene var akkurat født, tok kontakt med oppdretter, fikk info, sjekket diverse ting og så skjedde det.. Jevnlig kontakt med oppdretter enda. Super fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

En Mops (hvis vi ser bort i fra hundene jeg er oppvokst med som jeg hadde som lekekamerater, de var Dvergpudler)

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Gemyttmessig er han den beste førstegangshunden jeg kan tenke meg. Enkel og grei, elsker alt og alle. Krever lite, men klarer mye. Helsemessig, hadde jeg visst det jeg vet nå ville jeg aldri utsatt meg selv for det. Dyrt og tungt å ha en hund med så mye helseproblemer. Har grått mange sympatitårer for den hunden.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Har vel etterhvert oppdaget at jeg kjøpte en hund som var svært lik min samboer (faller for de typene samme uansett hvilken art jeg kommer borti) og at det på dette punktet nok er en hund som har det aller best sammen med han. Men kunnskapen og erfaringene han har gitt meg ville jeg aldri vært foruten og den gangen jeg kjøpte han var en Mops det riktige. Hund nummer to er den rake motsetningen og passer meg bedre slik jeg er nå.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Svært gjennomtenkt på alle måter, både med tanke på rase og oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

En border collie

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

hun var nok altfor krevende til tidsbruket og bruket jeg ville ha henne til, men en flott hund som jeg lærte utrolig utrolig mye av.

Hun ble senere omplassert og det er jeg glad for, for hun kom i mer erfarne hender som brukte henne til det hun var skapt til.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Ja, det måtte jo blitt en hund som krevde mindre og ikke var lagd til å jobbe slik som gjeterhundene er.

Men jeg ville ikke vært foruten erfaringen.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

det var et velomtenkt kjøp og alt var i orden før hunden kom, men rasen "falt" vi litt mer tilfeldig over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Toller :)

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Hm.. Både krevende og lett. Krevende på det punktet at rasen ofte bærer med seg mye stress og andre atferdsproblemer. For meg har det vært vanskelig når det gjelder hvordan hun oppfører seg rundt andre hunder. Allerede da hun kom ble hun aggressiv i lek, og sånn er hun enda med en del hunder. Hvis jeg hadde vært erfaren eller kunnskapsrik nok så hadde jeg kanskje greid å venne henne av med det. På en annen side har hun vært veldig lett når det gjelder innlæring av forskjellige øvelser, fordi hun tar ting ganske fort. Hun har vært en engel rundt mennesker, aldri vist noe som helst tegn til agressivitet rundt mennesker i det hele tatt :)

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Egentlig ikke. Det var jo noe i denne duren jeg ønsket meg (en altmulig-hund), og jeg har nok lært av problemene hennes også.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Både rase, oppdretter og valp var nok ganske planlagt. Brukte lang tid på å finne hvilken rase og hvilken oppdretter, mens valpen ble valgt for meg siden jeg skulle ha en hund på fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Shetland Sheepdog

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Synes det gikk veldig fint jeg. Men jeg tror at de aller fleste hunder kan bli gode førstegangshunder hvis eieren vet mye om rasen, vet hva de går til og ønsker seg denne typen hund på grunn av egenskapene dens og ikke utelukkende på grunn av utseende. Man velger jo hund som passer personligheten sin. Og for min del var (er) sheltie akkurat passe krevende og tilpasser seg veldig fint. Han kan være med på alt fra lange turer både sommer som vinter og til å bare ligge i armkroken og kose hele dagen. Og størrelsen er veldig fin til å være førstegangshund. Om alt gikk skeis med oppdradelsen liksom, så kunne man alltids ta hunden under armen å gå, det kunne man ikke gjort med en mye større hund :)

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei, ikke i det hele tatt, - til meg. Vil gjerne ha flere sheltier, men ønsker også å prøve andre raser nå som jeg har mer erfaring.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

At jeg skulle ha hund var godt gjennomtenkt, rase var også godt gjennomtenkt. Fant valp/oppdretter via valpeformidler i raseklubben. Valgte oppdretter på grunnlag av avstand og fordi jeg heller ikke hadde hørt noe negativt om oppdretteren. Fulgte ikke prosessen helt fra parring av, ikke besøkte jeg valpen før jeg hentet heller (langt unna), men jeg vil da ikke si at det ikke var gjennomtenkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...