Gå til innhold
Hundesonen.no

Din første hund


Kristiin

Recommended Posts

Hvordan rase var din første hund?

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Lurer av ren nyskjerrighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Hvordan rase var din første hund?

En blanding mellom boxer og rottweiler

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

En morsom blanding, mye energi og også rimelig sta :P Men på en annen side utrolig grei å ha med å gjøre, selv om jeg tror dette er mer indiduelt enn akkurat blandingen da søsteren hans var helt motsatt.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Helt klart hehe, vært mye blod, snørr og tårer bokstavelig talt oppigjennom tiden med han. Så selv om jeg selvfølgelig elsker han av hele mitt hjerte kan jeg trygt si at jeg nok ville ha valgt noe annet skulle jeg hatt min første hund nå :)

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Jeg fulgte kullet fra det var født og til de var leveringsklare, men så han ikke selv før han var to uker. Den jeg egentlig skulle ha døde så broren min ville være litt sikrere på at denne overlevde før jeg fikk se han noe jeg selvfølgelig er glad for. Det var ett kull en kompis av broren min hadde og jeg fikk den av broren min :D Vi hadde allerede lett etter hund i noen år, jeg skulle egentlig ikke ha valp før året etter men når broren min tilbød meg en valp sa jeg jo selvfølgelig ikke nei :P Så kanskje en mellomting mellom impuls og planlagt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Dalmatiner

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Helt etter mine forventninger. Vakker å se på, familiekjær, kosete, passe sta, gir deg et stort smil om munnen hver dag!

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei, er veldig glad jeg endte opp med dalmis

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Veldig gjennomtenkt! Jobbet lenge med å finne riktig rase, og når jeg fant denne tok jeg kontakt med valpeformidleren i raseklubben. Dette var for 11 år siden, så da var det dårlig med internett. Så alt foregikk over telefon og brev. Absolutt ikke noe impulskjøp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Mops

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Vedig fin rase som førstegangs hund. Omgjengelig med barn og hunder.

Krevde ikke allverden. kosete og blid :)

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Absolutt ikke!

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Vel, jeg hadde tittet en god stund etter hund, men fikk ikke lov å ha siden jeg da bodde hjemme.

Men etter en månedskonstant masing så gikk det, og fra jeg fikk ja til Bosse var i hus, tok det vel ikke mere enn 3 uker.

Så fulgte han ikke fra fødsel, men var så sinnsykt mange og lange ventelister på mops , at når jeg først kom over en frisk og fin hannhund så tok jeg sjansen.

Noe jeg aldri kommer til å angre på. Han var gullet mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Cavalier

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Perfekt førstegangshund

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Tispa var netopp parret når jeg kom i kontakt med oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

Den første hunden, som også er den vi har nå er Lapsk Vallhund.

Har ikke hatt hun så lenge da, bare siden i sommer, men hun er veldig pen, snill og sånn, men hun kan være litt gæren også... :)

Nei, tror ikke jeg ville det. Men jeg har jo ingen erfaring med andre raser når man eier dem og bor med dem 24/7.

Vi "bestilte" hun før hun ble født, men siden hun kommer fra Sverige besøkte vi henne når hun var 6 uker og hentet hun dagen hun ble 8 uker. Så impuls kjøp var det ikke, det skjer aldri med mine foreldre når det gjelder dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Min første egne var/er Embla, en vorstehhund tispe :)

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Får jo mye hjelp av mamma så hun får nok mosjon, men det går helt fint :D

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei, eller kanskje en labrador :P

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Ganske gjennom tenkt. Helsøster til Jølle, mammas hund, men 2 år yngre, så vi visste mye om søsknene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Min første hund som jeg eide selv var en Sheltie.

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Det var en flott rase som førstegangshund. Det eneste som var litt dumt var at han ble veldig nervøs.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Hvis jeg hadde visst det jeg vet nå om meg selv som hundeeier ville jeg valgt en tøffere rase, muligens en terrier. Han var tøff som liten, men ble fryktelig redd vind og uvær, raketter og andre lyder etterhvert.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Det var gjennomtenkt og vi undersøkte mye før vi bestemte oss for den rasen. Vi bomma fryktelig på oppdretter, og oppdaget i ettertid at vi hadde kjøpt valp av en oppdretter som mange i sheltie miljøet advarte mot. Dette visste ikke vi, og siden oppdretter hadde fått flere priser, valgte vi å kjøpe av henne. Vi reste 70 mil for å besøke han når han var tre uker, og fulgte med helt fra han ble født til vi skulle hente han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Bordercollie mix

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Kanskje litt mye, glad eg har bodd hjemme når ho var valp.

Men nå er ho helt perfekt!

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

tja

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Har alltid hatt lyst på hund, var uten jobb, passet perfekt. Fulgt ho fødsel til levering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Dverg Schnauzer

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Rett og slett super!

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Egentlig ikke, men kommerj o kanskje en dvergpuddel, og det blir morsomt og se hvordan det går! :)

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Husker ikke så mye, men var planlagt i god tid, ja. Men hadde ikke noe med planleggingen og gjøre akkurat :P Men den hunden som bare blir min, er veldig, veldig, veldig gjennomtenkt! Hvis alt går som planlagt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hvordan rase var din første hund?

Familiens første hund var en Engelsk Setter.

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Er jo kanskje ikke en av de letteste rasene å ha med å gjøre, og vi hadde våre problemer, men syns det gikk ganske så bra til tross for at vi hadde veldig lite erfaring om hund. Når det gjelder individet så kunne vi nok ikke vært heldigere- han har iallefall lært oss og gitt oss utrolig mye.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Jeg var jo bare 10 år da vi kjøpte hunden, men husker det fortsatt godt.

Foreldrene mine hadde diskutert det med hund litt, og når vi fikk høre at noen venner av oss kjente noen med valper så ble vi jo interessert og ringte for å prate litt. Kom senere på besøk for å hilse på oppdretterne, og noen uker etterpå fikk vi beskjed om at valpene vår var født. Selve prossessen gikk kanskje litt fort, men vi endte opp med en svært herlig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund? Dobermann

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund? Krevende men lærerikt,

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid? Tja.. Både og egentlig. Syns det gav meg mye nyttig erfaring når man liksom hopper rett i det, men samtidig hadde det nok vært andre som hadde passet bedre.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp? Det var slettes ikke impulskjøp, men jeg var ikke så opptatt av stamtavle og sånnt, slik som jeg er nå. Var jo da helt fersk i hundeverdenen, så jeg visste ikke om så mye. Så egentlig har jeg vært ganske heldig med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Phalene (papillon med hengeører)

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Til nå, er jeg veldig fornøyd. Passer utmerket godt som førstegangshund, selvom jeg merker at de kan være litt tøffe. Så jeg er glad jeg har litt erfaring fra før. Med tanke på at den er en liten hund, så har jeg sett at de ofte blir behandlet litt for annerledes (small-dog-syndrome), men da jeg kun hadde erfaring med stor hund, har jeg oppdratt henne på den måten. Og nå har jeg en selvsikker og tøff hund som takler alle slags størrelser.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei, det ville jeg ikke. Kanskje noe litt større da, med tanke på at sykling og sånn blir litt vanskelig med liten hund.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Valpen i seg selv var ikke mye gjennomtenkt, og ble funnet i en annonse på Finn.no. Jeg hadde gått et år og bestemt meg for å få hund, men bodde fortsatt hjemme, hvor muligheten var små. Og dessuten skulle jeg vel egentlig ha noe mer Border Collie aktig, eller Aussie. Men så så jeg dette kullet med Phalene da. Og ringte oppdretter, og hørte på mens hun beskrev drømmerasen. Deretter satte jeg meg ned og begynte å lese om rasen for å finne ut mer. Og skjønte at dette egnet seg veldig for meg, så da ble det Phalene. Så et relativt impulskjøp, men å skaffe seg hund var nøye planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Groenendael

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Hadde bare positive opplevelser med den.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei, ikke nå som jeg har blitt så glad i den rasen!

Men det er ikke en rase jeg ønsker å se i gata sammen med en femtenåring, som ville ha den fordi den lignet på en hund hun brukte å passe før :)

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Jeg hadde lyst på hund. Groenendael. Jeg beskrev vel så fint over her hvorfor jeg ville ha akkurat den rasen.

Fant hunden på nett. Impuls var det nok ikke, da det var mine foreldre som bestemte det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Første helt egne hund som sådan er dvergschnauzer.

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Freya er en veldig atypisk DS i gemytt (ekstremt godt gemytt, lite vokt og utrolig menneksekjær), men for meg med en del bakgrunn innen hund så fungerte hun bra. Hadde jeg derimot hatt min yngste som førstegangshund så hadde jeg nok omplassert hunden og skremt bort fra hundehold for all fremtid...

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Ikke i ettertid, men jeg ønsket meg i utgangspunktet en Manchester terrier. Mannen la imidlertid ned veto mot hund som

lukter hund, så dermed ble det DS. Men kanskje engang i fremtiden...

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Litt tilfeldig i og med at jeg egentlig var ute etter MT, men Freyas oppdretter (som er venner av oss) bestemte seg for å ha et kull på Freyas mor, og dermed ble det bestemt at vi skulle ha en tispe fra dette kullet (siden mannen falt for Uma, Freyas mor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Uoffisielt Schäfer - Offisielt Labrador

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Schäferen hadde jeg lite å gjøre med i valpetida da jeg og bikkja vokste opp samtidig - og jeg var mest opptatt av hvor fin og fantastisk hunden var, sånn ukomplisert fantastisk bilde man hadde av hunder når man var små. Ikke noen helseproblemer - om enn noe irriterende pga. bjeffing i tide og utide - spesielt i bil. Når jeg ble eldre, og bikkja såder, var den helt etter min smak og en fin introduksjon til hva det ville si å ha en hund.

Labradoren er helt perfekt som førstegangshund fra valpetid og opp. Har lært vanvittig mye om hva som skal til for å gjøre en hund til en stabil hund, treningsmetoder og liknende. Og Labradoren er så fantastisk på den måten, du kan drite på draget og allikevel ende opp med en flott hund.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei. Jeg vet ikke hva jeg skal velge neste gang heller, siden jeg vil ha en hund som er som Labradoren eksakt, bare uten røytet :)

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Tispa var parret da jeg tok kontakt, men jeg ville jo ikke tatt kontakt hadde jeg ikke likt kombinasjonen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kjøpte da valp for komfirmasjons pengene og valget var ekstremt gjennomtenkt bare ikke rase...Kom så over noen kjenninger som drev kennel og hadde Engelsk setter kull.Jeg jakter jo ikke men,de ville selge likevel...Skulle jo ha tispe og var bare ei gjenn.

Så kjøpte hun da var nesten 3 måneder,ekstremt dårlig oppdretter(hørte ingen ting fra han) men,jeg trodde det var sånn jeg) og selv om hun hadde fine jaktlinjer var nok ikke parringen så mye utfra bra helse da mi fikk "alt" så tror hun skal være glad ikke kom til noen som kun har hund til jakt tror ikke livet hennes har blitt så langt da...

Oppererte mye,var masse til legen og gikk på fast medisiner.Men,gikk så fint at ble jo over 12 år,helt utrolig med den helsa!

2 år til sommeren siden hun måtte avlives og savnet er kjempe stort.Tross sykdommene var hun en helt fantastisk første hund.Lettlært,veldig trygg/rolig/behagelig kunne være med overalt.For ikke snakke om klok!Kunne masse ord og setninger,nesten skummelt på gammledagene.Hehe.

Siden du har samme rase selv så kjenner du kanskje til at de springer litt?Hehe.Mi tok seg ofte noen runder og kom ikke med det første så er uvant nå med en hund som er mye mere i nærheten!Er nok pga er labrador i hun jeg har nå.Mest Gordon setter da så ekstremt fuglegal.Hun bodde jo med forriga i 8 måneder og elsker rett og slett Engelsk settere i dag,så koselig :)

Så nei har ikke kjøpt anne rase til første hund.Må si din er kjempe nydelig mørk og fin i fargen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Har min 1.hund nå,og hun er en whippet:)

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Veldig bra! Kan være en liten utfordring å trene lydighet med noen ganger, men det er stort sett det eneste! Lett og omgjengelig å ha med å gjøre, og passe srørrelse:)

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nops!

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?[/b

Smurfet litt rundt på nettet etter oppdrettere, ante jo ingenting om noenting, og var helt grønn på avstamning og sånn. Hadde vært i kontakt med oppdretteren tidligere. Hadde egentlig bestilt valp fra et annet oppdrett, men det kom så få valper at jeg ikke fikk derifra, tok da kontakt med oppdretteren min igjen, og fikk valp derifra.. Grisepinlig i ettertid å tenke på at jeg valgte hund ut i fra et bilde på pc'n.. :)

Men har vært heldig å fått en fin vove:)

Men blir nok litt mer reaserch neste gang jah :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Tibetansk spaniel.

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Super. Passe størrelse, passe aktivitetsbehov og en veldig sjarmerende og koselig rase å eie. :)

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Impuls. :D Heldigvis har det gått bra med litt flaks og innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Alaskan Malamute

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Grusom! :) Veldig glad i han, men så absolutt ikke en førstegangshund han der. Dette var ett individ, andre kan være ekstremt mye heldigere enn meg.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Helt klart!

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Fikk han av min far i bursdagspresang, så jeg vet ikke mye om hva som ble sjekket opp. Det jeg vet er at han er fra trekkhundlinjer og var en stri jævel. Han ble omplassert fordi jeg rett og slett ikke greide av han. Han flyttet tilbake til en trekkhundmann. Han ble raskt leder i spannet, så det var på en måte åpenbart at han ikke var helt en fam.hund som kunne bo i tjukkeste Oslo, men lufteturer i parken... Han var med meg på lange rideturer 3-4 ganger i uken, men det holdt altså ikke. Når jeg var å besøkte han i ettertid koste han seg på taket av hundehuset sitt og så ut til å ha det som plommen i egget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Norsk buhund.

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Rasen er flott den, vi har hatt (og har..) en god del problemer, men jeg er naiv nok til å tro at det har mest med mitt individ og gjøre, pluss at vi aldri burde kjøpt hund når vi gjorde det. Vi kunne alt, alt for lite og gjorde dermed alt feil.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei, men det er mye annet jeg ville gjort annerledes. Jeg trur at så lenge man er sikkelig forberedt, og har nok kunnskap om rasen man velger (og vet at dette er en rase man vil kunne gi det den trenger), hundetrening og hundehold generelt, så spiller det egentlig ikke så veldig stor rolle hvilken rase man ender opp med som førstegangshund.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Niks, veldig impuls, desverre...hadde bestemt oss for at vi skulle ha hund, og nettopp landet på buhunden når vi så annonsen i avisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Buhund

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Fantastisk! Hun var alltid snill og grei. Lett å trene, lett å gå tur med, og kunne fint bli bundet både ute og inne. Passe størrelse. En skikkelig tur elsker som tilpasset seg alle steder.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Det vet jeg ikke for jeg var ikke født når mamma og pappa kjøpte henne. :)

EDIT: Dette var forresten om Tussi da, fordi det var min første hund. Luna er litt treigere på tur, vil alltid snuse og bruker evigheter før hun går på do. Men Luna er også en helt fantastisk hund. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Dalmatiner

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Fantastisk...! Han var snill og god som dagen er lang, og ganske så lærevillig egentlig (litt kamuflert kanskje, men dog... :)) . I tillegg var han utrolig barnevennlig, og en ganske så tålmodig og uoproblematisk å ha i hus.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

NEI! Aldri, ville hatt samme hunden 10 x til.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Han var absolutt NØYE gjennomtenkt.. Var og hilste på moren før han ble født, og var på flere besøk i oppveksten.. :D Han ble så absolutt fulgt opp hele veien, og var alt annet enn impulsiv-kjøpt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Blanding mellom border collie, flat coated retriever og alaskan husky.

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Tålmodighetsprøve uten like! Hehe.. Har feilet mye, men lært tre ganger så mye av det.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Jeg vil si ja, men sier nei. Hehe, tror ikke det er noen annen hund som kunne passet meg bedre enn galskapen jeg har nå, og det er ingen annen hund som kunne kræsjet mer med meg enn det hun gjør.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Fant annonse på nettet, ringte til hun som hadde valpene og fikk den tispa som var igjen. Vi hadde snakket mye om å få en hund til, siden vår gamle golden/husky-mix begynte å dra på årene. Men at det ble denne hunden var helt tilfeldig.

Kan vel trygt si at neste hund kommer i hus på et heeelt annet grunnlag, hehe, men tispedyret har helt klart vært med på å danne det grunnlaget, på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Blanding bc/retriever (golden+lab).

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Oh.... Hun var VELDIG aktiv og fant på mye rart. Reiv meg ofte i håret og lurte på hvordan jeg skulle overleve valpetiden. Samtidig trodde jeg at det skulle være sånn så det falt meg aldri inn å gi opp. Jeg gjorde nok masse masse feil med henne, men lærte veldig mye som jeg har hatt nytte av senere.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Ja og nei. Om jeg hadde hatt en enklere hund som første hund ville jeg kanskje ikke taklet en aktiv bc etterpå, men da Buffy kom i hus så var hun faktisk en enkel hund i forhold (selv om hun gjorde ugang HELE tida...). I tillegg var jeg jo nødt til å tilegne meg kunnskap og "overlevelsesstrategier" som jeg absolutt har trengt senere. Og jeg har iallefall lært godt å se forskjellen på overstimulert og understimulert hund.... :)

På den andre siden så hadde det nok vært deilig å kunne lære seg nye ting i litt langsommere tempo... :D

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "inpuls" kjøp?

Delvis impuls. Vi hadde snakket om å skaffe hund (fordi jeg hadde ønsket meg hund lenge) ei stund. Fant annonse i avisa, ringte "oppdretter" og dro på besøk ei ukes tid etter. Skulle bare kikke og så komme tilbake senere for å hente valp, men ifølge oppdretter var tispa lei og de skulle levere de andre valpene dagen etter så jeg kunne velge valp da og ta den med hjem eller vente og se hvilken valp som ble igjen og da ville den bli alene til vi hentet den.... Veldig fortumlet meg valgte det første. Valget var mellom to tisper eller en hann. Tispe 1 kom løpende bort til oss, lot seg løfte opp, gryntet og la seg til rette i armene mine, tispe 2 nektet å komme ut av hundegården, hanhunden kom bort, ble løftet opp av oppdretter og satt og skalv.... Tispe 1 ble med hjem... Skal sies at tispe 2 kom i avisa et års tid etter for at hun hadde reddet familien sin ut fra et brennende hus og at vi traff eierne som var veldig fornøyd med hunden sin ei stund før det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...