Gå til innhold
Hundesonen.no

Bedlington Terrier

BDD Girl

Recommended Posts

Skrevet

Noen som har hatt rasen eller kjenner godt til den?

Har vært i kontakt med to oppdrettere og begge virker ok.

Har også sett litt på Blåskuggans i Sverige.

Noen som kan hjelpe meg med litt info?

Skrevet

Jeg har "jobbet" for kennel Borsalino flere sommere på rad og i arbeidsuka i 8 klasse for en haug med år siden :) Bedlisser er nydelige hunder. Herlig vesen.. Eli på Borsalino holder på enda, men dog i mindre format. Eller så har jo blå skuggan mye bra hunder.. Hvertfall eksteriørmessig, aner ikke hvordan de er gemytt messig. Symretoppen og Blue light har også gode hunder :D

Skrevet
Jeg har "jobbet" for kennel Borsalino flere sommere på rad og i arbeidsuka i 8 klasse for en haug med år siden :) Bedlisser er nydelige hunder. Herlig vesen.. Eli på Borsalino holder på enda, men dog i mindre format. Eller så har jo blå skuggan mye bra hunder.. Hvertfall eksteriørmessig, aner ikke hvordan de er gemytt messig. Symretoppen og Blue light har også gode hunder :D

Takk :-)

Guest Jonna
Skrevet

Hvordan ser denne rasen ut? Jeg prøvde å google bedliss, men får ikke opp noe bilde :)

Skrevet
Hvordan ser denne rasen ut? Jeg prøvde å google bedliss, men får ikke opp noe bilde :)

Jeg rekner med at det er snakk om bedlington terrier. :D

Skrevet

Hehe! Jeg skjønnte heller ikke at det var snakk om Bedlington, før det sto symretoppen (som Anton kommer fra. En hund jeg ikke kjenner, men synes er VELDIG søt)

Skrevet
:) Ja det er bedlington terrier vi snakker om ja :D men BDD girl, vær oppmerksom på at rasen kan ha en sykdom som heter Koppertoxicose. Det er kobberforgiftning i leveren. Jeg vet at enkelte oppdrettere kontrollerer alle sine avlsdyr, men jeg er usikker på om dette er et avlskrav fra raseklubben. .Så jeg ville evnt ha sjekket litt med linjene bakover på en evnt valp :P
Skrevet

Sorry. Har rettet topic til rasenavnet og ikke forkortelsen.

Blondiemamma: Ja, jeg har hørt om dette men tror ikke det er noe avlskrav men ene oppdretteren som jeg vurderer sjekker dette. Det er Borsalino's.

bedlington_terrier_h04.jpg

Sånn ser dem ut.

Guest Jonna
Skrevet
Jeg rekner med at det er snakk om bedlington terrier. :)

Takk-Takk. Kjenner ikke til så mange terrier raser (på forkortelse stadiet), så den var ny for meg.

Skrevet

Hvis jeg ikke roter fælt nå, så har Siri hatt en sånn. Jeg har hilst på noen i terrierklubben her i Trondheim, kjenner ikke rasen men har oppfattet at dette er storsjarmører! Den på bildet har showklipp, man kan jo la dem ha litt mer avslappet frisyre også da. Det sies at de er ekte terriere i fåreklær (ser litt ut som lam, men er visst tøffe så det rekker).

Skrevet

Bedlington er en utrolig fascinerende rase synes jeg. Jeg har ikke truffet mange, men de jeg har møtt har vært utrolig kule hunder faktisk :)

Skrevet

Forresten så er det ei i klubben som har kjøpt seg bedliss valp.. Hun driver veldig aktivt med agility og skal bruke henne til dette.. Veldig atletiske, smidige hunder :)

Skrevet
De kan vel se slik ut nå og? Om man ikke børster dem og klipper dem i utstillingsklipp?

Kan godt hende, det. Om du anskaffer en, synes jeg du skal prøve og la oss få se! Synes liksom de ser litt mer ut som de skadedyrbekjemperne de er ment å være da. I Storbritannia er jo whippet/bedlington-lurchers ganske populære. Ifølge de lurcherentusiastene som ferdes på engelske whippetfora er de ganske mye heftigere enn whippets, ellers hadde en sånn blanding stått høyt på min liste - noen av dem ser ut som reneste hjortehundene i miniatyr.

Skrevet

Rett før jul traff jeg verdens søteste lyseblå rufsetroll. Hunden var fra Symretoppen tror jeg og eiere hadde sin 3. bedliss. Hunden var superglad og sosial, og så ut som den rufsete varianten på linken ovenfor, men den skulle klippes raseriktig før jul. Det er en stilig frisyre det også, men jeg liker rene fjes (puddeleier som jeg er). Pelsen til hunden var veldig spesiell synes jeg, fleece aktig liksom og dessverre ikke allergivennlig i mitt tilfelle.

Bedlissen er en stilig rase som jeg har lyst til å bli bedre kjent med. Håper du finner deg en bedlissvalp da BDD girl. :)

Skrevet
De kan vel se slik ut nå og? Om man ikke børster dem og klipper dem i utstillingsklipp?

Jepp, til daglig ser det GJERNE slik ut - iallefall gjorde min det (det var ikke alltid han så ut som en bedlis liksom - klipping av hund var ikke helt min sterke side).

Jeg var altså den heldige eier av bedlisen Blue Light Don Carlos for haugevis av år siden. Han var en utrolig herlig og positiv hund, full av futt og fart, lettlært og kjapp i vendingen. Jeg digget den hunden, han var med meg over alt, var lydig og grei å ha med på tur løs (men der er det vel variasjoner - jeg kjenner en som er ram på rådyrjakt, rottejakt etc), hendig størrelse, tålte lange skiturer etc etc. Nå har sikkert ulempene falmet med årene *ler*, men det var rett og slett en artig hund.

MEN - man må ikke la seg lure av det myke utseendet. Han jeg hadde var rimelig tøff av seg, og jeg passet bedlisen til en kollega her for et års tid siden, og han viste virkelig at det er en TERRIER det er snakk om. En bitteliten konfrontasjon med Dronningen i huset her, og han tente på alle pluggene.

Skulle jeg hatt en annen rase igjen nå, så ville nok bedlington stått på lista over aktuelle raser :).

Skrevet

Jeg har bare møtt en Bedliss jeg, og den var litt undskyldt stakkar.. Vært med den helt fra valpestadiet, da det var min tidligere arbeidsgivers hund. Men den var på ingen måter en søt hund i mine øyne.. Usikker, gneldrete, glefset/snappet uten forvarsel, dårlig språk, utspekulert, og rett og slett ufyselig på alle måter..

Men som sagt, den var rimelig undskyldt.. Er ikke lett med eiere som ikke forstår hundesprak for 5.øre, lar barna herje fritt med den, og løfter den opp hver gang det kommer en annen hund i nærheten.. <_<

Skulle ønske jeg hadde møtt en som hadde hatt en "normal hundeoppvekst" for de høres ut som fryktelig artige hunder!

Skrevet
Sorry. Har rettet topic til rasenavnet og ikke forkortelsen.

Blondiemamma: Ja, jeg har hørt om dette men tror ikke det er noe avlskrav men ene oppdretteren som jeg vurderer sjekker dette. Det er Borsalino's.

bedlington_terrier_h04.jpg

Sånn ser dem ut.

Jeg syns de ser litt ut som en liten sau.

kjempe søte

Skrevet
Pelsen kommer i forskjellige "kvaliteter". Noen er myke som slike, andre er mer strie.

Stemmer.. Noen har mere stikkelshår en andre.. den stir varianten med mye stikkelshår er den gamle, mere korrekte typen. Den gamle, orginale bedlissen var også mørkere blå i fargen enn mange av dagens blå også.. Men den myke pelsen ser mere ut som "showpels" så det er den som mer og mer dominerer..

N uch Granitor's Bramble var en av hundene som var min favoritt da jeg jobbet for Eli. Han var engelsk import og var av den "gamle typen" i pelskvalitet

brambleca5aar.jpg

(bildet er fra Borsalino's hjemmeside)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...