Gå til innhold
Hundesonen.no

Tervueren valper født 20.04.2009

trevi

Recommended Posts

Skrevet

Ja, da var det min tur og.

I mange år har jeg drømt om å starte oppdrett av Tervueren. Merkelig for noen, naturlig for andre.

Naturlig nok kunne jeg ikke starte oppdrett med min første Tervueren, da han var en hannhund, og i tillegg var han nok ikke akkurat det sterkeste verden har sett.

Sommeren 2006 fikk jeg muligheten til å få kjøpe en tispe fra en særdeles (for meg) interessant kombinasjon. Dette skulle bli starten på en ny verden for meg.

13-16. Februar 2009 var vi i Belgia og paret min kjære Roma (N UCh Chevy's Kahroma) med en hannhund som jeg forelsket meg i året før, da jeg var der nede og hentet min andre tispe. Jeg klarte aldri å glemme denne livsglade, vakre hannhunden, og det ble bestemt at han skulle bli Roma's første utkårede. Hans navn er Grimmendans Fourlan. Han har allerede noen kull etter seg, og disse ser veldig lovende ut foreløpig.

For meg er dette et veldig spennende kull, da dette i mine øyne er to sterke, stødige og sosiale belgere, som er ganske så vakre. Jeg håper å få frem valper som er gode familiehunder først og fremst, men jeg tviler ikke et sekund på at det kommer noen inni der som kan brukes til det meste, for futt og fart er det nok av i begge foreldre. Og i tillegg er begge deilig avbalanserte og rolige når det ikke skjer noe.

Fra denne tiden og frem til nå, har det vært mange tegn og symptomer på at hun kunne være drektig. Matvraket fikk plutselig mindre matlyst og fikk en del kvalme, godstoget var plutselig blitt en daff sofagris som heller ville være inne enn ute, og kosetrollet var plutselig blitt plagsomt og masete kosete.

16. mars var dagen vi endelig skulle få vite om dette bare var innbilning fra vår side, eller om det faktisk var noe liv i magen til Roma.

OG JA, det var det. Dyrlegen mente at alt så normalt ut og størrelsen stemte med at hun har tatt seg på paringsdagene. Så nå er det bare å vente, og vente, og vente, og vente... :P

18 april er termin, men denne tråden vil bli oppdatert jevnlig med Romas utvikling og vekst. Og ikke minst valpebilder i fleng :P

EDIT: Kunne kanskje være greit med bilde av foreldrene og:

roma_fourlan2.jpg

BDSG-08 Grimmendans Fourlan:

fourlan140209-3.jpg

fourlan140209-4.jpg

N UCh Chevy's Kahroma:

roma3005-1.jpg

roma3005-3.jpg

• Svar 320
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Gratulerer igjen Iselin! Må være utrolig deilig å få bekreftet at det er liv inni der, og skal bli kjempespennende å se hvor mange det blir! :P "Tante" gleder seg masse til å se mini-brummiser etterhvert, kan tenke meg det blir noen herlige rakkere med futt i :P

Skrevet
Gratulerer igjen Iselin! Må være utrolig deilig å få bekreftet at det er liv inni der, og skal bli kjempespennende å se hvor mange det blir! :P "Tante" gleder seg masse til å se mini-brummiser etterhvert, kan tenke meg det blir noen herlige rakkere med futt i :P

Takk Eli Andrea... Jeg er knallspent på antall og fordeling og :P Dette blir gøy!

Skrevet

Veldig flotte hunder!Ser ut som løvemor og løvefar,der far ligner på en Skar med sin sorte manke(er det ikke det den onde heter?)Men nå tror jeg ikke disse er onde da,hehe!

Håper du får et stilig kull som oppfyller ønskene dine på alle måter!

Skal følge med i tråden:-)

Skrevet

Dette blir spennende å følge fremover. Grimmendans Fourlan er en staslig kar. Må inrømme at jeg er litt svak for godt pelsa mørke tervgutter - og i kombinasjon med fiiine Roma må det bli noen fantastisk vakre beibisser :P

Skrevet

Spennende! Fourlan er jo bare lekker :D Vi regner med skikkelig spam når valpene er født, altså :D Bilder hver uke, minst! hehe

Skrevet

TAKK :D

Spennende! Fourlan er jo bare lekker :D Vi regner med skikkelig spam når valpene er født, altså :D Bilder hver uke, minst! hehe

Ja han er lekker... Han er kanonstilig og så så herrrrrrrlig :D

Bildespam blir det nok ja.. hehe... photobucket skal få sprengt seg :D

Skrevet

Grattis med valper på vei, det blir spennende å følge med her fremover :D

Krysser fingrene for at alt går etter boka :D

Skrevet

Ja dette blir spennende! Kan godt forstå at ikke du har klart å glemme den hannen, han er aldeles nydelig. Veit du sånn ca antall valper?

Skrevet

Også Roma som fikk seg et nummer på selveste Valentine`s day`n da :ahappy:

Dette må det jo bare bli nusselige kjærlighetsbarn av, lykke til!

Skrevet

Gratulerer :-) Pene foreldredyr.

Jeg må bare spørre jeg, men finnes det bilder av belgere hvor ikke tunga henger ute? Synes alle bilder jeg ser av belgere så har de tunga ute.

Guest Belgerpia
Skrevet

Jeg må bare spørre jeg, men finnes det bilder av belgere hvor ikke tunga henger ute? Synes alle bilder jeg ser av belgere så har de tunga ute.

Belgere SKAL ha tunga hengende ut av munnen -punktum - *ler* definisjonen "Well split mouth" er faktisk en viktig del av rasebeskrivelsen - og om munnen er well split ser man bare når de har åpen munn... Belgere ser teite ut med lukka munn.

Skrevet

Takker igjen for alle gratulasjoner og lykkeønskninger :yes:

Ja dette blir spennende! Kan godt forstå at ikke du har klart å glemme den hannen, han er aldeles nydelig. Veit du sånn ca antall valper?

Ja han er dritlekker, og, som sagt så mange ganger tidligere, kjempeherlig og trivelig. :lol:

Vet'en hadde tydeligvis dårlig tid, for hun som ejg egentlig skulle til er høygravid, og måtte gå tidligere fra klinikken den dagen. Og vet'en som jeg fikk holdt egentlig på å gjøre klar til operasjon på en annen hund :D Men hun så 100% sikkert 3-4 valper, og mente at alt så normalt ut og at dette mest sannsynlig ble et normalt kull på 6-8 valper... Så da gjenstår det bare å se... hehe.

Også Roma som fikk seg et nummer på selveste Valentine`s day`n da ;)

Dette må det jo bare bli nusselige kjærlighetsbarn av, lykke til!

Jada, Roma vet å årne seg :D Takk :ahappy:

Gleder meg til tervvalper ;)

Jeg og ;)

Takker, ja som belgerpia sa så SKAL belgerne ha munnen åpen. Når den er lukket ser det ut som en snurpemunn og det liker vi ikke :P

Belgere SKAL ha tunga hengende ut av munnen -punktum - *ler* definisjonen "Well split mouth" er faktisk en viktig del av rasebeskrivelsen - og om munnen er well split ser man bare når de har åpen munn... Belgere ser teite ut med lukka munn.

YES!

Skrevet

Gratulerer, og lykke til med resten av svangerskapet - alltid godt å få resultat etter slike parringsferder.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Oooh moro med belgervalper!

I bloggen min kan du se bilder av belger med snurpemunn :ahappy: Nei, det er vel bare fordi de ser penere ut med munnen litt oppe, så da girer man dem litt og får dem til å pese litt før man tar bildene.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...