Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger litt hjelp. Er lost i hvor jeg skal bo!


Victoria

Recommended Posts

Ikke min, for tenk. Kunne aldri tenkt meg å bo der, kaldt og rar dialekt og mørkt og æsj. Personlig liker jeg ikke engang Trondheim om sommeren. :closedeyes: Men, det er min mening, det er sikkert kjempefint der.

Æhhæ, du vænne dæ te dt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æhhæ, du vænne dæ te dt :rolleyes:

Haha! Den er egentlig litt fin også da, dialekt generelt er fint. Men jeg liker ikke å måtte si 'hæ' fjorten ganger i løpet av en setning, for å forstå hva som blir sagt. :closedeyes:

Men nå slipper jeg å venne meg til det, for jeg skal ikke bo der. *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tønsberg :)

Vi har alt; skiløyper, kort vei til oslo, kort vei til svenskebåten, sentralt, nydelig her om sommeren, mange turløyper, miniatyrhund klubben har alltid sommerutstillingen sin i området, barnevennlig, drekkavennlig, brygga om sommeren, utrolig mange butikker og utesteder i forhold til størrelsen. :)

Mer info: http://no.wikipedia.org/wiki/Tønsberg

http://www.tonsberg.kommune.no/cms/cms.nsf...125733F00373003

tønsberg%20brygge,%20januar%202006.jpg

Tønsberg%20gjestehavn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Ja hahaha :) trokke det du, tonje.

Hva jeg ser etter. Hmm.

Jeg vil værtfall bo et litt større sted enn moss. Med tanke på sånn alle kjenner alle opplegg som jeg er rimelig lei av.

Planen var vel først Oslo, men har bodd der endel, og vil vel egentlig noe helt annet.

Jeg er heller ikke avhengig av å bo midt i byen, men må være nok fremkomstmidler til at jeg kan komme meg inn omtrent allltid.

Vil jo gjerne ha l,itt i pose og sekk jeg da; nerme by, og skog/turterreng.

Har jo vært innom tanken på stavanger, kristiansand, og bergen(ikke slått fra meg noen av tankene enda) men tror kanskje jeg komme rtil å bli rimelig deperimerthvis det seriøst regner så mye som dere skal ha det til..

Uff, nei jeg vet liksom ikke hva jeg vil :P derfor er det vanskelig å komme med noen stikkord.

Så for å oppsumere litt:

*Nerme by

*Og skog/turterreng

*Koslige mennesker :)

*Aktivt hundemiljø

*Muligheter utenom hund.

Ja.. tja.. hehe vanskelig dette assa.. Men syns dere har kommet med mye fine beskrivelser og forslag!

Så takker og bukker for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slå et lite slag for Kristiansand. Riktignok har jeg ikke bodd der helt enda (bare rett ved siden av), men det er en hyggelig by! Mer stabilt vær enn Stavanger og Bergen, men myyyye tidligere vår enn Oslo og resten av østlandet. Menneskene er hyggelige og blide, men kan virke litt vanskelige å komme inn på. Man må ta initiativ selv, melde seg inn i hundeklubber eller andre steder hvor man kan møte andre gjennom en hobby. Byen er passe stor, har et OK uteliv, mye fin natur rundt. Vi har landets fjerde største universitet, og leilighetsmarkedet er ikke like sprengt som f.eks Oslo og Trondheim. Det kan være en fordel å ha bil, for det er kjempemange koselige plasser rundt byen, men hvor det er noe dårlig kollektivtilbud. Hundeklubbene er relativt aktive, litt avhengig av hva du vil trene. Fine byen :) Jeg gleder meg masse til å bo på Sørlandet igjen.

Kristiansand-Festningen.jpg

fiskebrygga-kristiansand.jpg

I kristiansand er det kjempe fint :) Jeg bor i grimstad men har vert der mange ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bømlo! :rolleyes:

* Det tar cirka 25 minutt å kjøre til byen Stord og cirka en time til Haugesund. Og tre timer til Bergen.

* Her er det masse skog og turterreng!

* Og greie mennesker er det her og i følge mamma og pappa...

* Kanskje ikke så veldig aktivt hundemiljø, men det er mange med hund her!

* Jeg vet ikke hva du mener med "muligheter utenom hund", men det er vel det og.

Mange øyer her hvis du liker å kjøre båt...

4jorkk.jpg

Fra kjøkkenvinduet vårt

24lm1l5.jpg

Fra en tur vi var på en gang

1zp61px.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det kun NORD som gjelder! Finns ikke noe vakrere spør du meg. Syns Nordland er perfekt , for det blir ikke for langt nord, og ikke for langt sør. Får alle godene nordnorge har, men slipper all den mygga og snøen og lengere mørketid som lengere nord har, og vi slipper alle de ekle krapylene som finns sørafor.

Men nord norge passer ikke for alle. Man må være glad i fri natur og ikke være så opptatt av storbyliv og masse mennesker.

Jeg bor i Bodø, så her har man både byliv med mange resauranter, kjøpesentre, uteliv, og natur side om side, og i tillegg gode studiemuligheter og tilgang til å reise med fly, båt og tog.

Man bor ikke så sentralt til som på østlandet da, men igjen jeg ville ikke gitt bort frihetsfølelsen og den vakre naturen og allt det som følger med, for noe som helst. Dessuten er nordlenninger veldig trivelige folk.

Vi har heller ikke så stabilt klima, men tilgjengjeld nyter vi finværet til det fulle når vi får det, og dagslys hele sommeren gjør at vi holder ut i mørketiden.

Jeg er veldig glad i stedet og omgivelsene jeg bor i! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Nerme by

*Og skog/turterreng

*Koslige mennesker :)

*Aktivt hundemiljø

*Muligheter utenom hund.

Trondheim:

*Jeg bor i skogen/utkanten av skogen. Tar en halv time og GÅ og 10 minutter med buss og komme seg til en av landes største by.

*Det er et stort utvalg av skog og mark! Masse fint terreng til hund.

*Trøndere er jo de menneske i norge med med humør! Masse koslige mennesker med andre ord.

*Hundemiljøet i trondheim er jeg ikke så kjent med, desverre.

*Masse muligheter utennom hund, utellivet om kvelden er jo ganske bra!

Selv synes jeg solsiden og langs havna er kjempekoslig om sommeren. Og Munkholmen, der er det jo kjempe fint utepå!

2982383434_4572faae43.jpg

00502_Munkholmen.jpg

Edit: la til bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Trenger ikke sånn aktiv hundemiljø på den måten.

Fot har ikke tenkt å drive med noe særlig annet en utstilling og litt agility kanskje på hlbby basis, men mer sånn at det går ann å få til litt hundetreff osv.

men det er vel sikkert litt hva man gjør det til selv og vil jeg tro :)

Djervekvinnen: er veldig enig i at det er peni i Nord.norge, men det er nok desverre ikke nok for meg.

Tror nok tronheim er det lengste nord jeg kan flytte av forskjellige grunner egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Nerme by

*Og skog/turterreng

*Koslige mennesker :)

*Aktivt hundemiljø

*Muligheter utenom hund.

- Nærme by: Check. Trondheim er Norges tredje største by med omtrent 160 000 innbyggere (20 000 studenter). Ikke for stort, men overhodet ikke for lite heller.

- Skog/turterreng: Check. Byen er omringet av fine skogsområder med veletablerte turstier, både sommer og vinter. Om man bor et lite stykke unna sentrum får man mer plass til mindre pris, i tillegg til at man kommer nærmere skogen. Dessuten bør bydelen Lade nevnes, hvor det er fine turmuligheter men samtidig relativt kort og grei avstand til sentrum (fint å sykle fra Lade til sentrum, for eksempel).

- Koselige mennesker: Check. Trondheim er en by med mange forskjellige miljø, og det skal godt gjøres å ikke finne et som passer for seg. :)

- Aktivt hundemiljø: Check. Nidaros Brukshundklubb og Trondheim Hundeskole arrangerer jevnlig kurs i lydighet, agility, spor, blodspor, klikkertrening, freestyle, triks, rally-lp også videre. I tillegg er det en rekke raseklubber som arrangerer ringtreninger, kurs, treff o.l. Nidaros sine treninger er vanskelige å komme seg til hvis man ikke har bil. Ellers er vi en gjeng som har hundetreff hver tirsdag, og trøndersonisene pleier vanligvis å være flinke til å arrangere treninger og turer (selv om vi har vært litt slappe i det siste). Det vi dog kanskje mangler litt av, er utstillinger. Men det er gode togforbindelser til Østlandsutstillingene, da.

- Muligheter utenom hund: Check. Utelivet er litt småkjipt om man ikke er tjue, da det strengt tatt bare er Studentersamfundet som har 18-årsgrense (utenom puber og sånt, da. Byens billigste pils (som sakte men sikkert blir dyrere) får du på Mormors, som også er en av de hyggeligste kafeene i byen (og dermed er du heldig om du får deg et bord en lørdagskveld). De har forøvrig en søndagskakebuffé og en deilig milkshake som også bør prøves). Ellers kryr det av koselige kafeer rundtomkring, særlig på Bakklandet. Shopping er det mange muligheter til. I tillegg til kjøpesentre og mange andre butikker i sentrum, fins det også kjøpesentre utenfor sentrum som man kan handle på om man foretrekker det.

Hva mer med mulighetene utenom hund, da? Vi har selvfølgelig et bibliotek med godt utvalg, vi har to kinoer (og vi har nettopp hatt filmfestival her i byen, faktisk), vi har to studentfestivaler som er veldig flotte (UKA og isFit), og ellers... Kollektivtilbudet er nokså bra, det er gode muligheter til å komme seg rundt uten bil. Om man ønsker å være med i kor, på fotballag, orientering også videre er det gode muligheter for det. Og vi har en rekke treningssentre spredd rundt omkring i byen, så det er heller ikke noe problem.

Ellers har Trondheim en veldig hyggelig atmosfære, rett og slett. Enten man sitter på Solsiden og nyter en overpriset utepils, eller man har slått seg ned i Ilaparken for å "gjøre lekser" (aka sløve), eller man røyker vannpipe sammen med venner på Marinen, eller man har havnet på et tilfeldig nach i en bygård på Bakklandet, eller man rusler nedover Nordre en desemberdag og gleder seg over snøen og julebelysningen, eller man sykler over brosteinene på torget og holder på å sykle på en due, eller man har kjøpt en kurv med trønderjordbær og sitter ved Olav Tryggvason-statuen og chiller i sola, eller man har mistet bussen hjem og tilbringer ventetiden på Platekompaniet i Munkegata, eller man rusler gjennom Svartlamoen, eller man ler av alle turistene som tar bilder av Lykkens Portal - Trondheim er og blir en herlig by som er både avslappet, trivelig og ... kunnskapsrik, om man kan si det om en by.

Når det gjelder det du spurte om tidligere i tråden ang. å ta generell studiekompetanse: For å få generell studiekompetanse må du ha bestått fagene norsk, engelsk, samfunnsfag, matematikk og naturfag. Hvis du tar disse fagene, men ikke flere, vil du kunne søke til høyskoler og universitet etter 23/5-regelen (at du er minst 23 år i opptaksåret og har minst fem år med yrkeserfaring eller utdanning bak deg).

Disse fagene kan du enten ta ved å følge eksamensrettet undervisning ved f.eks. Sonans, eller du kan ta eksamener som privatist (da får du ingen undervisning, men leser deg opp til alt selv og går opp til eksamen). Tidligere var privatistkontoret på Trondheim Katedralskole, men fordi skolen for tiden er under oppussing (yay, vi får endelig ventilasjonsanlegg!) er privatistkontoret flyttet til Gerhard Schøning videregående skole, som også ligger i sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten bør bydelen Lade nevnes, hvor det er fine turmuligheter men samtidig relativt kort og grei avstand til sentrum (fint å sykle fra Lade til sentrum, for eksempel).

Du, det er jeg veldig enig i. Jeg bor jo på Lade nå, og jeg trives MAX. Masse turmuligheter, sentrumsnært og badestrand i umiddelbar nærhet. Fytti, så fantastisk!

Ellers skrev du så mye fint at jeg villa ha flytta hit asap, om jeg ikke allerede hadde bodd her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrikstad er byen som har alt - norges beste klima regnet i soldager - "straka vegen" til europa / forholder seg til Gøteborg som nærmeste storby - rikt studentmiljø/høyskoler - en genuin gamleby med frimarked i helgene / europeisk i den forstand at den orienterer seg til en stor elv /elvepromenade /m restauranter langs/gåavstander til alt i sentrum - utbredt sykkelbruk, ferger på elva mellom bydelene eller til/fra arbeid.

Alle typer friluftsliv: strender, brygger, båtliv /jakt, fiske / skogsterreng/ alpinbakke 1 time unna og skihytte i bymarka, Mange hunder og alle slag hundeaktiviteter.

Kulturliv: rikelig bildende kunst/musikk /teater/norges beste kino de siste 10 årene.

Et mangfold av befolkningsgrupper. Livlig fotballmiljø /ny stadion hvis det er tingen. Greie boligpriser. "Billigflyplass" en halv time unna.

Særdeles laid back stil, usnobbete,- vennlig- og hjelpsomhet, av det lavmælte slaget. Fredrikstadfolk vil helst ikke reise til Oslo, for hva møter dem ikke av fæle ting der når de går av toget, og Norge nord for Gardemoen eksisterer ikke.

Men hvorfor skulle det det? - de har jo "alt" selv og resten av verden sørover i tillegg. Jeg forstår dem, og undres over om Fredrikstads goder ikke er særlig kjent, fordi Fredrikstadfolk aldri har gjort seg selv kjent ved å frekventere resten av landet. You name it.

Likevel har befolkningsøkningen har sprengt kommunens prognoser de siste årene pga tilflytting - etter at det ble så enkelt å jobbe/studere i oslo - bo i Fred - Rik - Stad - som det kommunale slagordet lyder.

50 min med tog fra oslo, 1 t og 20 min m buss. Man kan lett bo der og studere eller jobbe i Oslo, hvis man det vil. Jeg har selv bodd der, mens jeg studerte i Oslo. Bussruter er billigst og faktisk tilpasset forelesningstidene på Blindern. det var også deilig å kunne sette seg på en buss om morgenen og være i København om ettermiddagen for 240 kr, eller i Berlin i 23-tiden for 500, eller en dagstur på shopping i Gøteborg for 150.

Også helt enkelt å ta stanga når jeg kom hjem og fiske torsk i Glomma for middagsmat. For ikke å snakke om hvor lavt husholdningsbudsjettet kunne bli, med et par timers tur over grensa en gang i mnd og "fylle opp lageret".

Mye av "det gode liv"/idyll - men lite "drama" både i vær, lynne og landskap - så hva trives man med?

Det er valg mellom slike "føringer" - når jeg skal velge meg et "sted", for min del.

Hvor finnes stedet med den beste vekslingen mellom idyll og drama - eller bør man finne to steder med preg av det ene eller det andre og selv veksle mellom dem ? - hvis mulig.

Akk ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan jeg signere på! Jeg ploppa ut av min mor der, men kom aldri tilbake etter at vi flyttet derifra da jeg var to år *flire*

Ploppa vel ut der også, men bodde der bare i et halvt år... :rolleyes:

For meg er det kun NORD som gjelder! Finns ikke noe vakrere spør du meg. Syns Nordland er perfekt , for det blir ikke for langt nord, og ikke for langt sør. Får alle godene nordnorge har, men slipper all den mygga og snøen og lengere mørketid som lengere nord har, og vi slipper alle de ekle krapylene som finns sørafor.

Men nord norge passer ikke for alle. Man må være glad i fri natur og ikke være så opptatt av storbyliv og masse mennesker.

Jeg bor i Bodø, så her har man både byliv med mange resauranter, kjøpesentre, uteliv, og natur side om side, og i tillegg gode studiemuligheter og tilgang til å reise med fly, båt og tog.

Man bor ikke så sentralt til som på østlandet da, men igjen jeg ville ikke gitt bort frihetsfølelsen og den vakre naturen og allt det som følger med, for noe som helst. Dessuten er nordlenninger veldig trivelige folk.

Vi har heller ikke så stabilt klima, men tilgjengjeld nyter vi finværet til det fulle når vi får det, og dagslys hele sommeren gjør at vi holder ut i mørketiden.

Jeg er veldig glad i stedet og omgivelsene jeg bor i! :whistle:

Fauske er veldig fint synes jeg, bestemor bor der :D

Vadsø! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...