Gå til innhold
Hundesonen.no

ting folk flest ikke vet om rasen din?


MarieR

Recommended Posts

har rasen din fakta som få vet om? tell me! :(

NORSK BUHUND:

- i en periode var det nesten ingen renrasede buhunder igjenn i norge, men noen geniale islendere hadde en renraset stamme med buhund, de reddet den gangen rasen fra å dø helt ut! =D>

-buhunden er blitt brukt som narkotika-hund i USA.

-den hvite kragen på mange buhunder kommer opprinnelig fra at vi blandet inn mye collie en gang på 1920-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting du kanskje ikke viste?

- At Chow Chow ikke betyr nam,nam?

- At en renraset Chow Chow ikke ble spist av kineserene.

(De var for verdifulle) Men derimot Chow mix'er og andre mix'er ble spist.

- At blå regnes å være den mest verdifulle fargen.

(Og det fins nesten ikke rene blåfarger lenger)

- Keiseren i kina holdt 5000 Chow Chow som han brukte til jakt

- Chow Chow var Ghengis Khans "war-dog"

- At på 1930 og 1970 tallet steg populasjonen på rasen, og de avlet på alt for å kunne holde etterspørselen. (Dårlig gemytt også)

- At på ett tidspunkt i USA så ble det kanskje avlet inn pit bul i rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At wheaten terrieren kan ha blitt brukt til hundekamper

At mange wheaten terriere faktisk bjeffer veldig lite

At wheaten terrieren er sta (les: egne meninger!) betyr ikke at den er dum

At wheaten terrieren i bl.a. USA brukes som terapihund

At wheaten terrierene ofte er vedlig energifulle og rampete valper :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange Cavalierer har fremdeles en god porsjon jaktblod i årene, og vil med stor iver prøve å spore vilt på sine turer i skog og mark. Dessverre er det sjelden noen virkelig får prøvd ut sine egenskaper på dette området. Men det er ikke tvil om at Cavalieren ville blitt en brukbar jakthund dersom den ble trent til det.

I rasestandarden står det at en Cavalier skal vær aktiv, elegant og velbalansert med et vennlig uttrykk. I temperamentet skal den være glad og vennlig uten tendens til aggressivitet eller nervøsitet. Denne beskrivelsen karakteriserer Cavalieren på en utmerket måte. Selv om den elsker å ligge i sengen, sofaen, eller hvor som helst dens eier befinner seg, er den på ingen måte en utpreget sofahund. Med sin aktive og glade natur setter den stor pris på fysisk utfoldelse. Den er en fantastisk turvenn som mer enn gjerne følger med på både korte og lange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulvehunden holdt på å dø ut som rase en gang på 17-1800 tallet. Men grunnet redningsarbeid og at de beste individene ble krysset med andre raser, ble stammen gjenopprettet.

Den beste og største ulvehundstammen finner man i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de krever lite peslstell! :)

Og at Belgisk Fårehund er EN rase men med 4 forskjellige pelsvarianter(5 hvis man regner med den omstridte grå terven)...

Ellers kommer jeg ikke på så mye?Jeg synes de er bedre enn sitt rykte men det er vel kanskje en smaksak hvor mye stress og baluba man trives med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de krever lite peslstell! :)

Og at Belgisk Fårehund er EN rase men med 4 forskjellige pelsvarianter(5 hvis man regner med den omstridte grå terven)...

Ellers kommer jeg ikke på så mye?Jeg synes de er bedre enn sitt rykte men det er vel kanskje en smaksak hvor mye stress og baluba man trives med?

Grå trev? Har du bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle spør jo om hvordan vi klarer å holde dem så rene og hvite.

og alle blir like sjokka når jeg svarer at hundene mine har skit avstøtendes pels :)

synes det er litt morsomt jeg når jeg sier at de har selvrensende pels, når vi kommer hjem etter en tur på fjellet så bare lar jeg hundene ligge å tørke også børster jeg av den skiten som ikke falt av mens hunden lå å tørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grå trev? Har du bilde?

Nei...får ikke til det bilde greiene jeg,men de er relativt vanlige?

Denne oppdretteren her har bilder av noen av sine grå valper på hjemmesiden sin http://www.imagecopy.no/

De er litt omstridte for det har vært en evig krangel om det er godkjent farge eller ikke.

En skikkelig sølvgrå tervuerenhanne med bra pels er litt av et syn.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei...får ikke til det bilde greiene jeg,men de er relativt vanlige?

Denne oppdretteren her har bilder av noen av sine grå valper på hjemmesiden sin http://www.imagecopy.no/

De er litt omstridte for det har vært en evig krangel om det er godkjent farge eller ikke.

En skikkelig sølvgrå tervuerenhanne med bra pels er litt av et syn.. :D

Finner ikke bilder.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
At de ble brukt som gjeter- og vokterhund på sau og greier...

Mener du det? :-o Altså beskytte sauene mot rovdyr? Storpuddel er en rase jeg vil ha (også) i fremtiden, så gøy å vite isåfall. Er mye villt her vi bor nå, og har allerede èn hund som ser som sin oppgave å beskytte oss mot dem hehe #-o :roll: :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det? :-o Altså beskytte sauene mot rovdyr? Storpuddel er en rase jeg vil ha (også) i fremtiden, så gøy å vite isåfall. Er mye villt her vi bor nå, og har allerede èn hund som ser som sin oppgave å beskytte oss mot dem hehe #-o :roll: :D

Hehe :P Ja de ble brukt til det aller meste :D Fra gjeting til jakt :P

Mamma hadde en Dvergpuddel når'a var lita. Dvergpuddelen het Beauty og var en hustyrann! Når familien var på biltur løp'a rundt i baksretet på fanget til mamma og brødrene, hu terroriserte den Perry(yngste broren til mamma), men dom elska'a.

En dag dom var på hytte tur så var det en gjeng med sauer rett ved der dom parkerte. Beauty løp ut mot sauene, og hele familien løp skrikende etter. Det Beauty da gjorde var å samle alle sauene i en flokk før'a førte hele gjengen gjennom ei lita grind, så du finner nok fortsatt pudler med gjeter innstinkt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...