Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat


tm100001

Recommended Posts

Har kjøpt en del VogH sprint pølser til hundene. Tinte en pølse, og det var jo voldsomt grisete! Er umulig å beregne tiden, så de er halvfrossene også, med at mamma drar ut med hundene til forskjellige tider og tar med maten i bilen. Hun blir å bruke opp disse pølsene, etter det sier hun at hun skal finne noe annet :ahappy:

Er det noe man kan gjøre for å hindre at alt blodet og slakteavfallet spruter alle veier?

Finnes det noen andre våtfor for sprinthunder?

Har tidligere brukt å snacke med specific kattemat, me de fjerter noe inni granskauen da :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det griser en del generelt med v&h synes jeg, men det er best å skjære de opp mens de er frosset. Jeg putter de i poser, og slipper bare innholdet i posen rett i matskåla til henne når hun skal ha mat. Det er lurt å ha de i plastbeholdere. Da slipper man at det blir blod i kjøleskapet og overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det griser en del generelt med v&h synes jeg, men det er best å skjære de opp mens de er frosset. Jeg putter de i poser, og slipper bare innholdet i posen rett i matskåla til henne når hun skal ha mat. Det er lurt å ha de i plastbeholdere. Da slipper man at det blir blod i kjøleskapet og overalt.

Skal si det til mamma, håper hun fortsetter med det nemlig. Er veldig positiv til det siden det er så mange som er så fornøyde... :closedeyes:

Edit: Du skjærer de da ikke helfrosset? Sånn rett fra fryseren..? Hvor lang tid lar du dem tine før du skjærer? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Skal si det til mamma, håper hun fortsetter med det nemlig. Er veldig positiv til det siden det er så mange som er så fornøyde... :closedeyes:

Edit: Du skjærer de da ikke helfrosset? Sånn rett fra fryseren..? Hvor lang tid lar du dem tine før du skjærer? :ahappy:

Vi bruker kjøttsag, kapper opp 20-40 kg pr "runde". Da er alt dypfryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger den nedi vasken, ferdigting eller halvtint. Jeg skjærer et snitt i pølsa, og deler den i tre. Tar de oppi en pose(på samme måte som du plukker opp en hundebæsj... :ahappy: ). På denne måten blir det sjeldent grisete og jeg får det ikke på fingrene. Er denne sprint mer grisete enn de vanlige??

Ta en skarp kniv eller ei sag, og del den opp når den er hard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at en del maser om mye søl og dårlig lukt osv av vom og hundemat.

Her bruker vi nr. 25, og jeg tiner opp en pølse om dagen.

Om morgenen er denne tilnærmet helt opptint, og jeg kutter den da i to med kniv.

Serverer den ene biten med en gang (sammen 150g tørrfor..), og legger resten i kjølen frem til middagen skal serveres.

Den halvparten som er igjen pakkes naturligvis inn i en plastpose mens den ligger i kjølen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,5 kg tiner på ca. 1 døgn i kjøleskap. Hundene stryker ikke med om de får dem halvtint en gang i blandt.

Når pølsa taes ut av frysern, hold den under varmt vann i noen sek. Skrell av plasten rundt og legg i plastboks. Porsjoneres med spiseskje.

Hvordan i all verden klarer dere og lage griseri og blodsøl av dette? 20 kg. blokker kan jeg fatte, men pølsene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når pølsa taes ut av frysern, hold den under varmt vann i noen sek. Skrell av plasten rundt og legg i plastboks. Porsjoneres med spiseskje.

Man kan også gjøre som jeg gjør..

Bruk en skarp og fin kniv til å dele den opp etter at den har tint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si det til mamma, håper hun fortsetter med det nemlig. Er veldig positiv til det siden det er så mange som er så fornøyde... :closedeyes:

Edit: Du skjærer de da ikke helfrosset? Sånn rett fra fryseren..? Hvor lang tid lar du dem tine før du skjærer? :P

Når jeg kjøper pølser ba jeg typen om å skjære opp når de hadde ligget en time ca, men de pølsene var bare halvkilospølser, og hvis dere har større pølser må de sikkert ligge litt lenger, hvis de har ligget i veldig kald fryser trenger de også lenger tid på å tine. Men når jeg deler de opp sånn, skal de ikke være helt tint (da blir det gris), de skal være pittelitt myke på utsiden; den ytterste millimeteren eller to skal være litt myk, og da går det som oftest greit å dele opp pølsen.

Del de opp i porsjoner pr hund, pakk de i små poser og frys de. Gjør ingen ting om hundene får de frossen = mindre gris. De kan selvsagt også tines, og da bare klipper man hull på posen, drar av plastikken rundt pølsa og vipper nedi skålen til hunden - alt uten at man trenger å ta i selve pølsen. Skal man først begynne å ta på den, anbefaler jeg gaffel, ser at man bruker skje, men det er enklere med gaffel syns jeg.

Hvis du skal tine over natten, ta opp porsjonsposene og legg de i en isboks eller tilsvarende. Dette er ganske enkelt hundemat som må oppbevares i boks - bare å bli vant til det! :P Hvis du har delt pølsen i større biter og ikke porsjoner, kan du bruke gaffel for å fordele maten i skålene. Det renner litt av V&H, men det renner mer hvis man lar det tine i romtemperatur. Får det tine i kjøleskap (som tar lengre tid), renner det ikke så mye. Etter ca to dager begynner det å renne uansett, men da er kluet at man bør ha såpass små biter V&H at man er ferdig med biten på den tiden - da slipper man mye griseri! "Vannet" som renner av kan forresten fint brukes - bare hell det over maten til hunden. :P

Det er en aldri så liten tilvenningssak dette; men etter en liten stund blir man vant til at det er sånn, og når det har gått enda lenger tid er man blitt så avhengig at man ikke kan tenke seg å gå tilbake til noe annet! :P

0,5 kg tiner på ca. 1 døgn i kjøleskap. Hundene stryker ikke med om de får dem halvtint en gang i blandt.

Når pølsa taes ut av frysern, hold den under varmt vann i noen sek. Skrell av plasten rundt og legg i plastboks. Porsjoneres med spiseskje.

Hvordan i all verden klarer dere og lage griseri og blodsøl av dette? 20 kg. blokker kan jeg fatte, men pølsene??

Kødder du? Det er da mye mer gris med pølser enn med blokker? :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvordan dere klarer å søle med pølsene, men jeg gir jo ei hel kilospølse om gangen så setter jeg det heller i kjøleskapet når han ikke spiser det opp, noe som skjer de dagene han ikke har blitt trent - logisk nok. Jeg venter til pølsa er helt tint, tar en kniv og snitter emballasjen på langs og holder i begge ender og vrir innholdet ut i matskåla. Det blir jammen ikke mye søl med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar opp en pølse annenhver dag, hun får 250 g. per dag av V&H. Da tar vi det opp midt på dagen eller på morgenen, også er det tint til kvelden. Første porsjon fra en nyåpnet pølse er litt grisete, men ikke verre enn av vi deler pølsa mens den ligger i matskåla. Når hun har spist opp setter vi bare resten av pølsa i kjøleskapet oppi matskåla til bikkja. Da er den helt klar til neste dag, uten nevneverdige mengder søl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ikke søl av det. Dessuten dør jeg ikke av å få litt blod på fingrene heller. :ermm:

det beste er jo å skjære de mens de er frossen da, hvis ikke blir det bare skvist sammen og vanskelig å dele opp. Ellers tar jeg å graver det ut med en liten skje fra hel pølse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er ikke at mamma ikke tåler blod, for det gjør hun jammen. Dyreleger må da tåle litt :rolleyes:

Problemet er at hun bruker å snacke(?), gi en liten porsjon med våtfor etter tur, som en liten lunsj. Hun har brukt ferdigpakket kattemat, i sånne foliepakker fra Specific, de er ferdigtinte og alt, men hundene fjerter så sinnsykt av det... Hun synes det blir veldig tungvint med "suppemat" som må tines og skjæres og alt, når hun nesten ikke har tid til alt det andre hun skal gjøre. Hun blir å bruke opp disse pølsene, men så bytter hun til noe annet. Jølle spydde i dag også, han fikk litt VogH i går ettermiddag. Vi tilvenner det selvfølgeøig, men det var rart at han tålte det så dårlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er ikke at mamma ikke tåler blod, for det gjør hun jammen. Dyreleger må da tåle litt :rolleyes:

Problemet er at hun bruker å snacke(?), gi en liten porsjon med våtfor etter tur, som en liten lunsj. Hun har brukt ferdigpakket kattemat, i sånne foliepakker fra Specific, de er ferdigtinte og alt, men hundene fjerter så sinnsykt av det... Hun synes det blir veldig tungvint med "suppemat" som må tines og skjæres og alt, når hun nesten ikke har tid til alt det andre hun skal gjøre. Hun blir å bruke opp disse pølsene, men så bytter hun til noe annet. Jølle spydde i dag også, han fikk litt VogH i går ettermiddag. Vi tilvenner det selvfølgeøig, men det var rart at han tålte det så dårlig. :)

Hvis du er så giret på dette, hva om du tar deg av oppdelingen? Finn ut hvor mye hundene skal få i "lunsj" av det, og del opp i slike porsjoner og frys. Husk at det er helt okei om de får det frosset, men hvis du pakker det i små poser er det heller ikke noe problem å bare klippe opp posen og helle over i skåla.

At Jølle spydde kan komme av så mangt, trenger slett ikke være fôret. ;) Se det an i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,5 kg tiner på ca. 1 døgn i kjøleskap. Hundene stryker ikke med om de får dem halvtint en gang i blandt.

Det har jeg gjort et par ganger for å tine den opp, og det er IKKE noe jeg kommer til å gjøre igjen. Når vommen ble tint på den måten STINKA det enda mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er så giret på dette, hva om du tar deg av oppdelingen? Finn ut hvor mye hundene skal få i "lunsj" av det, og del opp i slike porsjoner og frys. Husk at det er helt okei om de får det frosset, men hvis du pakker det i små poser er det heller ikke noe problem å bare klippe opp posen og helle over i skåla.

At Jølle spydde kan komme av så mangt, trenger slett ikke være fôret. :) Se det an i alle fall. :P

Får ikke lov å styre med mammas saker :) Og det er ikke tilfeldig. Han spydde først en gang, mamma trodde det var tilfeldig. Da hadde han fått 0,25 kg tror jeg. Fikk en kvart pølse igjen, 2 min etterpå spydde han opp all maten. Han tåler det ikke, og det ble for mye jobb for mamma. Hun skal prøve noen andre pølser nå, siden disse ikke fungerte for oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som bruker pølser så kan følgende være ett tips. Tupperwere har en spagetti boks som er rund. Denne er så stor i diameter at pølsa passer akkurat oppi. Den stikker litt over på toppen... Jeg gjør følgende. Når jeg tar opp pølse fra frysen setter jeg den i spagetti boksen, Når første måltidet skal gis, så "tømmer" jeg bare boksen over matskåla og skjærer av den biten jeg skal ha. Når første måltidet er borte fra pølsa - så går lokket på. Vips, ikke no søl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre sloughis, så jeg bruker 5-kilospølser med V&H. Jeg tiner pølsene opp i en plastboks, og når de er tint så snitter jeg et stort kryss i plasten midt på pølsa. Så vrenger jeg hele innholdet oppi plastboksen og kaster plasten i søpla. Deretter tar jeg - med hendene - en passelig mengde V&H og dumper i matskåla til hundene. Resten tar jeg - med hendene - oppi plastspann som tar 1-2 liter (m/lokk), og så setter jeg spannene i kjøleskapet. Så vasker jeg hendene med vanlig, ordinær håndsåpe.

Ved neste måltid tar jeg så et spann ut fra kjøleskapet, tar av lokket, og tipper hele greia oppi matskåla. Så skyller jeg spannet med varmt vann, og setter det i oppvaskmaskinen (V&H er et rent kjøttprodukt, på linje med kjøttdeig, så det er ikke "uhygienisk" å vaske spannene i oppvaskmaskinen).

Jeg har aldri hatt noe problem med å håndtere rått kjøtt, men jeg har kanskje vokst opp med et mer naturlig forhold til slike ting enn hva folk gjør nå. Jeg var allerede som 3-4-åring med på fisketur og lærte å bløgge og sløye fisk. Denne voldsomme motviljen mot å håndtere V&H høres nokså typisk ut for folk som aldri har sett kjøtt/fisk noe annet sted enn som vakumpakkede porsjonsbiter i kjøledisken på butikken... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør mye av det samme som Mohgrebi.. men jeg bruker skje når jeg tar fra plastboks og til matfat... Siste resten får hun rett i plasboksen, da tar hun med avrennet også..Synes ikke det er noe kliss i det hele tatt,og ikke noe særlig lukt

Mitt største problem er å huske å ta det opp,og i god nok tid til tining

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre sloughis, så jeg bruker 5-kilospølser med V&H. Jeg tiner pølsene opp i en plastboks, og når de er tint så snitter jeg et stort kryss i plasten midt på pølsa. Så vrenger jeg hele innholdet oppi plastboksen og kaster plasten i søpla. Deretter tar jeg - med hendene - en passelig mengde V&H og dumper i matskåla til hundene. Resten tar jeg - med hendene - oppi plastspann som tar 1-2 liter (m/lokk), og så setter jeg spannene i kjøleskapet. Så vasker jeg hendene med vanlig, ordinær håndsåpe.

Ved neste måltid tar jeg så et spann ut fra kjøleskapet, tar av lokket, og tipper hele greia oppi matskåla. Så skyller jeg spannet med varmt vann, og setter det i oppvaskmaskinen (V&H er et rent kjøttprodukt, på linje med kjøttdeig, så det er ikke "uhygienisk" å vaske spannene i oppvaskmaskinen).

Jeg har aldri hatt noe problem med å håndtere rått kjøtt, men jeg har kanskje vokst opp med et mer naturlig forhold til slike ting enn hva folk gjør nå. Jeg var allerede som 3-4-åring med på fisketur og lærte å bløgge og sløye fisk. Denne voldsomme motviljen mot å håndtere V&H høres nokså typisk ut for folk som aldri har sett kjøtt/fisk noe annet sted enn som vakumpakkede porsjonsbiter i kjøledisken på butikken... :P

Er ikke vårt problem i alle fall :P Nei, det er at vi forventet mer leverpostei konsistens så den skulle være letter å håndtere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vårt problem i alle fall :whistle: Nei, det er at vi forventet mer leverpostei konsistens så den skulle være letter å håndtere. :D

Da får dere heller gå over til Norwegian Polar, som er varmebehandlet og har en mer leverposteiaktig konsistens (så vidt jeg har hørt) :P

Jeg synes VH er litt grisete, men jeg har null problemer med å håndtere det. Etter å ha lest denne tråden har jeg riktignok fått en del nyttige tips til hvordan jeg kan "forminske" grisingen littegrann, så det skal prøves når jeg endelig får kommet i gang med VH igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får dere heller gå over til Norwegian Polar, som er varmebehandlet og har en mer leverposteiaktig konsistens (så vidt jeg har hørt) ;)

Jeg synes VH er litt grisete, men jeg har null problemer med å håndtere det. Etter å ha lest denne tråden har jeg riktignok fått en del nyttige tips til hvordan jeg kan "forminske" grisingen littegrann, så det skal prøves når jeg endelig får kommet i gang med VH igjen ;)

Har prøvd det før, men det var noe med innholdet i det tror jeg. OE energi fra protein og OE fra fett var det visst feil forhold på tror jeg :) Men norsk dyremat skal visst ha noen hundepølser på gang tror jeg, vi skal prøve dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...