Gå til innhold
Hundesonen.no

Forer du småfuglene?


tm100001

  

26 stemmer

  1. 1.

    • Ja, hele året
      1
    • Ja, men bare om vinteren
      15
    • Nei
      5
    • Vil begynne
      5


Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en liten foringsplass på hytta. Forer med solsikkefrø i en automat, meiseboller og kokosnøtt med fett greier i :ahappy: Har sett at lappmeis og kjøttmeis har vært der og forsynt seg :)

Guest Gråtass
Skrevet

Vi har foringsplass i epletreet utenfor kjøkkenvinduet. Jeg har en forautomat med solsikkefrø. Prøvde villfuglblanding med det ville de ikke ha, så da var det tilbake til solsikker. Henger også opp ister, meiseboller og kokosnøtter.

På plassen vår har vi fast hver dag; Dompapp (hann og hunn), kjøttmeis, blåmeis, granmeis, stjertmeis, toppmeis, gråfink, grønnfink, spurv og løvmeis. Vi har hatt besøk av hakkespett (flaggspett) og ekorn. Av og til ser vi rovfugl mest hønsehauk sirkler over, men de kommer ikke ned.

Jeg syns det er koselig med småfugler, så vi kommer nok til å fore dem til sommeren også, det blir i såfall første gangen. Jeg har foret fuglene vinterstid i mange år.

Skrevet

Nei, og det er fordi vi bor i leid leilighet vi har planer om å flytte ut av innen kort tid, så jeg synes ikke det er riktig mot fuglene å lære dem at dette er en matstasjon, også må de som bor der etter oss forholde seg til matsugne småfugler på terrassen i tredje etasje. Skulle dog gjerne visst hvordan en kan bli kvitt alle måkene - bortsett fra å få folk til å slutte å kaste søppel og matrester i skråningen bak huset...

Men når vi får et mer permanent hjem på bakkenivå blir det fôring, for det er veldig koselig. Det har alltid vært mye mat til pippippene hos pappa - solsikkefrø, brød, nek, matfett, frøblandinger. Masse fugler, og av og til et ekorn som har hoppet inn i fuglehuset. Søte, frekke saken...

Skrevet

Henger en dispenser bak garasjen som vi ser fra kjøkkenet...

Har stort sett de vanlige på foringsplassen, men oppe i skogen over huset så er det endel større arter...

Om dere er veldig ivrig på å observere fugler så kan dere registrere dere og melde inn observasjonene til Norsk Ornitologisk Forening.!

Hjelper til å kartlegge fuglebestandene og befolkningen (befuglingen?) i Norge...

(Krever endel viten og sikker identifisering av type, og helst kjønn, mm... )

Skrevet

Jepp :) De henger sånne kuler med mat i utenfor kontorvinduet til mamma :)

Der vi bodde før hadde vi en på verandaen, og jeg pleide og sitte skikkelig gjømt under et feks. et ullteppe (store vinduer mot verandaen, så de ble lett skremt) og følge med. Skrev også opp hva slags fugler som var der, og hvis jeg så en "ukjent" fugl, så slo jeg opp i fugleboken og fant ut hvilken sort det var! :ahappy:

Guest Christine
Skrevet

Gjør nok ikke det, men må nesten bare fortelle at jeg så dompapper i dag! Oh'lykke.

Har seriøst ikke sett dompapper på flere år, så det å se noen i dag var herlig. :ahappy:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...