Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan alle raser få apportbevis? Og evt. brukes i jakt?


SiriEveline

Recommended Posts

Jeg har en liten Phalene som jeg allerede ved 4 måneder syntes har vist litt spaniel gener. Dvs. hun lærte seg veldig bra apport på 10min og ELSKER DET!

Derfor kunne jeg tenke meg å fortsette med dette (så langt det går). Så altså, kan en hvilken som helst rase ta apportbeviset?

Og kan jeg ta henne med på jakt (på rype mest sannsynlig)? Evt. kan hun ta jaktprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apportbeviset är ju till för stående fågelhundar (ett krav för premiering i AK). Ser inte helt poängen med att göra det med en annan ras.

Jaktproven är bara öppna för jakthundraserna. På jakt kan du ju ta med hunden om du vill :) Det är väl bara att testa om hon apporterar, våra border collies har gjort det på jakt ibland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, lille damen her skal brukes til mye. Egentlig valgte jeg rasen pga. agility, men det er jo så mye annet hun også kan gjøre. Spor og søk. Og agility da selvfølgelig.. og lydighet!

Det blir en skikkelig allround hund, i tillegg til en fast turpartner for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apportbeviset är ju till för stående fågelhundar (ett krav för premiering i AK). Ser inte helt poängen med att göra det med en annan ras.

Jaktproven är bara öppna för jakthundraserna. På jakt kan du ju ta med hunden om du vill :) Det är väl bara att testa om hon apporterar, våra border collies har gjort det på jakt ibland.

Men hvilke er jakthundrasene da? Er det et sted hvor godkjente raser for Jaktprøve står?

Og hun apporterer jo. Det satt jo etter ti min (som nevnt i emnets beskrivelse), og hun søker også etter fuglen. Eller de 5 andre som var der (med jakthundene sine, altså jegere) mente at det virkelig så ut som om hun søkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stående fuglehunder er gruppe 7 og de må ha apport bevis for å oppnå høyeste premie i AK på jaktprøve som Fanny sier. Det er også kun gruppe 7 hundene som kan delta på jaktprøve/apport prøve for stående fuglehunder.

Det er vel det noe apport som er i lydighets klassene også ? Hvor alle raser kan delta.

Jakt kan du selvsagt ha henne med på.

Å søke etter fugl/rype krever mer enn å bare å løpe etter fugl. Hunden skal bruke vinden/vittring, jakte i biotopen og bruke vinden riktig. Det er forskjell på å søke i motvind kontra medvind. Ta stand når den lukter fugl og vente på jegers kommando før fugl reises og være rolig når fuglene flyr sånn at jegeren kan skyte uten fare for å treffe hunden. Deretter skal hunden apporterer skutt vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egne jaktprøver for harehunder, egne prøver for elghund, egne prøver for stående fuglehund, for retriever osv. Dette er jo for å teste jaktegenskapene i forhold til videreutvikling av rasen og videre avl. Du kan selvsagt bruke hunden på jakt, men ikke på jaktprøve og jeg ser ingen vits i det heller. Men på jakt derimot er man avhengig av apportører som kan hente skadeskutt eller dødt vilt og om bikkja er grønn eller blå, langhåra eller har tre haler - det har ingenting å si så lenge de er pålitelige og håndterer viltet pent. Men husk at å apportere på jakt er litt annerledes enn å hente apportbukker. Fuglen kan bite fra seg, det er blod, fjær, skudd, kratt og viltet kan være både tungt og stort. En dau and er ganske tung f.eks. En canadagås er SVÆR. Og hunden skal behandle det veldig pent og levere det fra seg uten en skramme. Det stilles store krav til en hund som skal brukes før skudd og likeså etter skudd og det er derfor man avle opp hunder nettopp til det formålet.

Det blir litt som å stille på en gjeterhundprøve med en irsk ulvehund, den kan kanskje lære seg det etter mye trening men hva er vitsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen er at det er gøy. For meg er det det handler om. Når hele familien din har stående fuglehunder så er det jo litt morsomt å kunne være med, med sin lille selskapshund. Dessuten, hvorfor ikke bevise at det ikke bare er fuglehunder som kan gjøre det. At det faktisk er mulig med en liten Phalene. Det er som disse store hundene (bl.a. Berner Sennen) i agility. De har kanskje ikke like stor sjanse til å bli mestere, men de har det helt sikkert gøy og kan lære å fullføre en bane.

Å søke etter fugl/rype krever mer enn å bare å løpe etter fugl. Hunden skal bruke vinden/vittring, jakte i biotopen og bruke vinden riktig. Det er forskjell på å søke i motvind kontra medvind. Ta stand når den lukter fugl og vente på jegers kommando før fugl reises og være rolig når fuglene flyr sånn at jegeren kan skyte uten fare for å treffe hunden. Deretter skal hunden apporterer skutt vilt.

Dette vet jeg godt, da jeg har en familie som jakter. Pluss at treningene jeg går på er beregnet for stående fuglehunder. Men mange av disse tingene er innlært i hunden, altså ikke bare instinkter. Så noe kan man faktisk lære hunden, men jeg vil ikke si at jeg lærte henne apport akkurat, det satt inne fra før av.

Og ja, jeg er klar over at det finnes apportprøver i lydighet også. Men etter hva jeg har forstått, skal hunden bare løpe å hente en apportbukk. Og det må ihvertfall læres, at hun faktisk skal hente en trestokk.

Ang. søking, tja det er litt vanskelig å vite om hun søker bra før man har gjort det i et mer beregnet område enn et lite skogholt. Men uten å søke, hvordan finner en hund en fugl som ligger ute av sikte?.. ved å bruke nesa?

Så må dere også huske at et annet navn for Phalenen er Continental Spaniel, dvs. den stammer fra spanielen.

Men husk at å apportere på jakt er litt annerledes enn å hente apportbukker.

Som jeg sa, så apporterte hunden min først på trost, deretter et rypehode. Ikke noe apportbukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, jeg er klar over at det finnes apportprøver i lydighet også. Men etter hva jeg har forstått, skal hunden bare løpe å hente en apportbukk. Og det må ihvertfall læres, at hun faktisk skal hente en trestokk.

Er det noe galt i at det må læres, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe galt i at det må læres, da?

Tja, da syntes jeg det er morsommere å gjøre noe som allerede sitter i instinktene og som hun elsker. Så da spørr jeg tilbake, hva er galt med å apportere en rype istedenfor en trestokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, da syntes jeg det er morsommere å gjøre noe som allerede sitter i instinktene og som hun elsker. Så da spørr jeg tilbake, hva er galt med å apportere en rype istedenfor en trestokk?

Jeg har aldri sagt at det er galt å apportere en rype i stedet for en trestokk. Men jeg ser ikke helt hva du mener. Men om hun elsker å apportere fugl, så elsker hun sikkert å apportere en "trestokk" også. Det er som oftest bæreatferden hundene elsker.

Ps; i lydighet er det apportering av metall, apportering over hinder og apportering med dirigering, neseprøve osv - så om hun liker å apportere så vil hun nok elske de momentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at det er galt å apportere en rype i stedet for en trestokk. Men jeg ser ikke helt hva du mener. Men om hun elsker å apportere fugl, så elsker hun sikkert å apportere en "trestokk" også. Det er som oftest bæreatferden hundene elsker.

Ps; i lydighet er det apportering av metall, apportering over hinder og apportering med dirigering, neseprøve osv - så om hun liker å apportere så vil hun nok elske de momentene.

Ok, greit å vite om apport innen lydighet. Det er jo en tanke.

Men ang. apportbevis. Det var visst litt delte meninger så jeg gjentar spørsmål.

Kan jeg eller kan jeg ikke ta med hunden for å få apportbevis?[/b

Isåfall hvor kan jeg finne informasjon om dette.

Fant forresten dette på Norsk Breton Klubb siden om apporttrening:

Rypa legges først så hunden ser den, videre kan man gjemme den slik at hunden må søke for å finne den.

Så på meg virker det som om det heter å søke når objektet ligger gjemt og hunder må bruke andre sanser (enn synet) for å finne fuglen. Altså, akkurat som lille Tinka gjorde, fuglen var gjemt godt ute av syne og forskjellige steder hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På apport beviset legges rypa ( må være en tint fugl, tørket rype er ikke godkjent ) ca 35-50 unna og hunden må søke etter fuglen og bringe denne tilbake.

Hunden og eier får ikke se hvor fuglen legges.

Vel, er jo så å si det hun gjorde.. bortsett fra at avstanden kun var ca. 10m (det var jo tross alt første gangen). Og det var en trost og et rypehode. Begge halvtinte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er jo så å si det hun gjorde.. bortsett fra at avstanden kun var ca. 10m (det var jo tross alt første gangen). Og det var en trost og et rypehode. Begge halvtinte.

Vel, i så fall så klarer hun det sikkert. Men så vidt jeg forsto i forhold til de andre her, så var det bare 'jakthund-rasene' som kunne ta jaktprøve osv? ;) *usikker* Jeg kan ikke noe om dette, men jeg har aldri hørt om andre raser som har tatt jaktprøve eller apportbevis heller. (typ schæfer, belger, rottweiler, dobermann og andre raser, ei heller små 'ikke-jaktraser') Men hadde jo vært utrolig kult om det gikk an, og for alt jeg vet, så ER det andre raser som har tatt det, bare at jeg ikke har hørt om det. :)

Lykke til iallefall, og dersom det ikke går, så er jo lydighet virkelig krevende det også, ikke minst de øvelsene som jeg ser flere trener på og forteller om, med masse dummyer rundt om, og så hente markøren, og avstandsdirigering osv. Like kult om en så liten hund klarer f.eks bronsemerket, som om den klarer jaktprøve e.l., synes jeg.

Håper du får til det du vil, iallefall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får sjekke det opp litt mer. Det var jo litt uklare svar fra andre her, noen sier det bare er jakthunder, andre sier det er kategorier for retrievere, jakthund osv. Men det enkleste er vel bare å prøve å se om jeg får lov.

Ellers så er Bronsjemerket definitivt et mål vi har, også jobbe oss videre derifra.

Fikk NOX-registrert henne idag, så da er vi så og si klare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får sjekke det opp litt mer. Det var jo litt uklare svar fra andre her, noen sier det bare er jakthunder, andre sier det er kategorier for retrievere, jakthund osv. Men det enkleste er vel bare å prøve å se om jeg får lov.

Ellers så er Bronsjemerket definitivt et mål vi har, også jobbe oss videre derifra.

Fikk NOX-registrert henne idag, så da er vi så og si klare!

Jaktprøver er for jakthunder, men siden det finnes ulike typer jakthunder er det da også ulike type jaktprøver... Man har prøver for stående fuglehunder, halsende fuglehunder, retrievere, spaniels, elghunder i bånd, elghunder løse, drivhunder - men ingen prøver for phalene.

Forøvrig, hvis hun er renraset phalene, hvorfor må hun da NOX-registreres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får sjekke det opp litt mer. Det var jo litt uklare svar fra andre her, noen sier det bare er jakthunder, andre sier det er kategorier for retrievere, jakthund osv. Men det enkleste er vel bare å prøve å se om jeg får lov.

Ellers så er Bronsjemerket definitivt et mål vi har, også jobbe oss videre derifra.

Fikk NOX-registrert henne idag, så da er vi så og si klare!

Tror nok ikke du får gått noen jaktprøve med en phalene.... Det er jo bare logisk å tenke det at jaktprøver for retrievere kun er åpen for retrievere, jaktprøver for elghund kun er åpen for elghund osv...

Og hvis hun ikke er registrert i NKK(Altså registreringen for renrasede hunder, ikke NOX-registeret) så får hun nok hvertfall ikke være med på noen jaktprøver..

"Følgende aktiviteter er fra 1/1-09 tilgjengelig for NOX-registrerte hunder:

* Agility (krav om NOX fra 1/4-09)

* Lydighet (krav om NOX fra 1/4-09)

* Blodspor

* Ferskspor

* Funksjonsanalyse

* Karaktertest

* Brukshundprøve - (nordisk program)"

Jaktprøvene er ikke inkludert som du ser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, les tittelen på tråden!

Jeg spør om apportbeviset, IKKE jaktprøve. Den har jeg innen nå fått med meg at jeg ikke kan ta ok?

Hvis dere hadde lest hennes andre tråd hadde dere sett at moren hennes ble drektig ved første løpetid og da får man ikke registrert valpene, men siden jeg ønsker å starte både lydighet og agility så må hun da NOX-registreres. Utstilling har jeg uansett ikke brydd meg noe om så det er ikke noe problem at jeg ikke får vært med på det.

Men til poenget, kan hun få et apportbevis? Disse får man jo bare etter fullført apportkurs (med en liten test på slutten) i følge informasjonen jeg finner. Og jeg ser ikke noe restriksjoner til hvem som kan være med på disse kursene..?

Atter en gang, Jaktprøven er ikke lenger interessant for meg å få vite at jeg ikke kan være med på, da jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atter en gang, Jaktprøven er ikke lenger interessant for meg å få vite at jeg ikke kan være med på, da jeg har forstått det.

Kan du ikke ringe til noen som holder slike apportkurs da - evt ring NKK ? Hvor vanskelig kan det være å ta en telefon dit "ekspertisen" sitter liksom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere hadde lest hennes andre tråd hadde dere sett at moren hennes ble drektig ved første løpetid og da får man ikke registrert valpene, men siden jeg ønsker å starte både lydighet og agility så må hun da NOX-registreres. Utstilling har jeg uansett ikke brydd meg noe om så det er ikke noe problem at jeg ikke får vært med på det.

Jeg kan ingenting om jakt, og jeg har ikke lest den andre tråden, men har dere forsøkt å få valpene registrert? Ja, det står i NKKs retningslinjer og etiske regler for avl at tisper ikke skal parres på første løpetid, men jeg trodde en likevel kan få valpene registrert - med en skriftlig advarsel om ikke å gjøre det igjen. Jeg formoder det var et uhell?

Personlig synes jeg det er en fordel å få registrert flest mulig individ av en rase, ikke for utstilling, men for å få en oversikt over hva som finnes av individ i rasen, få samlet helseinformasjon (hvis du etter hvert skal øyelyse eller PL-undersøke), en ser hvilke avkom hannhunder har gitt, osv.

Og om du en dag vil ha et valpekull, kan du også få registrert valpene i NKK.

Lykke til med aktivitetene du driver med!

Hilsen ei med berner, som forsøker å vise at også de kan brukes til noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like kult om en så liten hund klarer f.eks bronsemerket, som om den klarer jaktprøve e.l., synes jeg.

Hvis man har lyst til å gjøre noe "banebrytende", så er det jo litt mer spesielt med jaktprøve enn med bronsemerket for en phalene? Bronsemerket er vel ikke SÅ vanskelig? Men det hadde vært morsomt om flere med små selskapsraser hadde - bokstavelig talt - kommet seg på banen og vist hva faktisk som bor i disse hundene :)

Til trådstarter: Kan du ikke ta kontakt med de som holder de prøvene du har lyst til å ta og se hva de sier? Og dersom du ikke får tatt en offisiell prøve, så er det kanskje noen som vil la deg prøve uoffisielt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at det vil være noe problem å ta apport beviset. Kan ikke tenke meg at de som holder kurset og kan godkjenne apport bevis er så strenge på det. Det er ikke noe register etc på apport beviset, det er bare et stykke papir. Så det tror jeg går fint. Ring til noen som holder et apport kurs og spør.

Jeg blir bare litt nysgjerrige ( har en vennine som har Phalene ) og det er om hunden virkelig vil klare å hente/bære en rype ? Rypa er jo nesten på str. med hunden - vil hun klare å gape over ? Ikke noe kritkk, jeg bare spør.

Uansett er det jo flott at hun apporterer - det er en fin og morsom øvelse.

Jaktprøve er en konkurranse, så det er ikke noe man "tar" som en bronsemerke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har lyst til å gjøre noe "banebrytende", så er det jo litt mer spesielt med jaktprøve enn med bronsemerket for en phalene? Bronsemerket er vel ikke SÅ vanskelig? Men det hadde vært morsomt om flere med små selskapsraser hadde - bokstavelig talt - kommet seg på banen og vist hva faktisk som bor i disse hundene :)

Til trådstarter: Kan du ikke ta kontakt med de som holder de prøvene du har lyst til å ta og se hva de sier? Og dersom du ikke får tatt en offisiell prøve, så er det kanskje noen som vil la deg prøve uoffisielt?

Hmm, det var jo en tanke. Poenget mitt er jo ikke å HA jaktprøve på henne, men rett og slett prøve meg. Altså et lite mål for meg selv.. ja banebrytende var et bra ord. Det er jo litt morsomt med en Phalene (bedre kjent som "veskehund") som har stått en jaktprøve.

Jeg tror ikke at det vil være noe problem å ta apport beviset. Kan ikke tenke meg at de som holder kurset og kan godkjenne apport bevis er så strenge på det. Det er ikke noe register etc på apport beviset, det er bare et stykke papir. Så det tror jeg går fint. Ring til noen som holder et apport kurs og spør.

Jeg blir bare litt nysgjerrige ( har en vennine som har Phalene ) og det er om hunden virkelig vil klare å hente/bære en rype ? Rypa er jo nesten på str. med hunden - vil hun klare å gape over ? Ikke noe kritkk, jeg bare spør.

Uansett er det jo flott at hun apporterer - det er en fin og morsom øvelse.

Jaktprøve er en konkurranse, så det er ikke noe man "tar" som en bronsemerke

God idé, da ringer jeg noen som holder apportkurs eller noe. Hun er jo enda bare 4,5 måneder, men isåfall hvis jeg kan ta beviset er det jo greit å trene i den retningen.

Hmm ang. å bære en hel rype. Vel, hun er jo en stor Phalene, allerede 4,4kg (ved 4,5måneder).. hun ser faktisk ut som en fullvoksen nå, bortsett fra valpeutseende da. Men det vil bare tiden vise, evt. kan jeg jo spørre om tillatelse til å ta en veldig liten rype.

@Emma:

Ang. registrering så har jeg funnet ut dette på egenhånd. Og oppdretter har vel valgt å ikke få en slik advarsel, da får det bare ikke registreres mener hun kanskje. Det eneste jeg fikk vite var at det var et uhell at to av deres hunder klarte å parre seg.. nå vet jeg hvorfor det var et uhell. Men har selvfølgelig kontaktet oppdretter ang. dette, men hun er en av disse som sier at hun skal holde kontakt og forventer oppfølging.. og to mail senere så får jeg ikke svar i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...