Gå til innhold
Hundesonen.no

Obama har bestemt seg!


SusanneL

Recommended Posts

Ja da så, - vel, da går presidenten tider i møte,- ikke bare politisk, men også på heimefronten.

Vi kan snarlig forvente en melding som: "bikkja spiste dessverre opp fredsavtalen for midtøsten" !

"Med portis er alt mulig" - som det sies i artikkelen - det skriver jeg under på

Dessuten - vi som digger "den ekstremt intelligente" urhunden kan straks gå i gang med å kalle dem "Barack" og "Michelle", for ikke å snakke om "first dog"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til folket over:

Riktig - det er lov å klippe dem slik i USA, også til utstilling. Såkalt "retrieverklipp" - 1 inch. tror klippen må til ca 1x i året.

For øvrig jo en glimrende løsning for dem som vil ha portis, men mindre pelsstell, her på berget. Men man kan ikke stille ut slik i Europa da, hvis man det skulle ønske.

- min kommentar adng rasens utvikling i fht nå sikkert popularitet/etterspørsel: skeptisk i utgangspunktet til alle slags "utskeielser" som har med rent utseende å gjøre. Men det er allerede forskjeller på gang i så måte. En eller annen via USA-pwd-hjemmeside mener jeg det var - en portisguru - www.gifford, skal tro? -som ga en oppsummering av i hvilke retninger portisen blir avlet rundt omkring i verden. Hvis noen er spesielt interesserte kan dere jo prøve å finne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til folket over:

Riktig - det er lov å klippe dem slik i USA, også til utstilling. Såkalt "retrieverklipp" - 1 inch. tror klippen må til ca 1x i året.

For øvrig jo en glimrende løsning for dem som vil ha portis, men mindre pelsstell, her på berget. Men man kan ikke stille ut slik i Europa da, hvis man det skulle ønske.

- min kommentar adng rasens utvikling i fht nå sikkert popularitet/etterspørsel: skeptisk i utgangspunktet til alle slags "utskeielser" som har med rent utseende å gjøre. Men det er allerede forskjeller på gang i så måte. En eller annen via USA-pwd-hjemmeside mener jeg det var - en portisguru - www.gifford, skal tro? -som ga en oppsummering av i hvilke retninger portisen blir avlet rundt omkring i verden. Hvis noen er spesielt interesserte kan dere jo prøve å finne den.

http://www.degiffordpwds.net/ ?

Jeg synes ikke det er noe særlig med rasevalget, for å være helt ærlig. Men vi fårkrysse fingrene for at rasens popularitet ikke skyter i været allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til folket over:

Riktig - det er lov å klippe dem slik i USA, også til utstilling. Såkalt "retrieverklipp" - 1 inch. tror klippen må til ca 1x i året.

For øvrig jo en glimrende løsning for dem som vil ha portis, men mindre pelsstell, her på berget. Men man kan ikke stille ut slik i Europa da, hvis man det skulle ønske.

- min kommentar adng rasens utvikling i fht nå sikkert popularitet/etterspørsel: skeptisk i utgangspunktet til alle slags "utskeielser" som har med rent utseende å gjøre. Men det er allerede forskjeller på gang i så måte. En eller annen via USA-pwd-hjemmeside mener jeg det var - en portisguru - www.gifford, skal tro? -som ga en oppsummering av i hvilke retninger portisen blir avlet rundt omkring i verden. Hvis noen er spesielt interesserte kan dere jo prøve å finne den.

Åja .- Synes nå egentlig rasen kunne få beholdt den klippen vi har over hele landet, preget over rasen forsvinner liksom når den er kortklipt .. Ser ut som en puddelmix jo!

Dessuten er den mye finnere slik;

Cyan2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja .- Synes nå egentlig rasen kunne få beholdt den klippen vi har over hele landet, preget over rasen forsvinner liksom når den er kortklipt .. Ser ut som en puddelmix jo!

Dessuten er den mye finnere slik;

Cyan2.jpg

Veeel.. Nå er jo Cyan (Isostar's MissMatch) på bildet over begavet med en veldig flott pels, da. Så de som er skikkelig krøllete er faktisk ikke så ille med lammeklipp. Selv om jeg personlig foretrekker løveklippen på tøtta mi. Men siden rasen finnes i to hårlagsvarianter, er det ganske store, utseendemessige forskjeller på dem.

Forøvrig er portisene helt utmerkede presidenthunder med tanke på at jeg sjeldent har sett andre hunder som ser ut som at de eier verden om de får sitte i sofaen eller høyt oppe på en snøhaug. Stabeist med kongelig aura, det er det de er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært veldig dumt om rasen ble ødelagt pga. Obamas rasevalg, men man vet jo aldri med amrikanerne. Man kan jo bare søke på hvilken som helst dog rescue og se hvor mange treff man får på chihuahua.

Obama må nok bruke mye tid på pelsstell fremover :wub:

Vi vil nok ikke se bedringen i USAs økonomi som Obama har lovt om han skal ha gjøre pelsstellet helt selv. :yes:

Skal han ha en eller flere hunder? Synes å huske Bush hadde flere hunder. :drool: (bl.a. en som het(er) Barney.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"spøken" er en helt seriøs tradisjonsklipp - ytterst funksjonell i fht det arbeidet denne dengang spesialiserte rasen skulle utføre - og ingen estetisk "utskeielse", liebhaberi, tøys eller spøk.

I Europa et velbegrunnet ønske om å bevare også klippen som en del av rasepreget, - derav er arbeidsklippen knyttet til rasestandarden.

Take it or leave it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

... og jamen gikk det politikk i hundevalget også.

Det blir sagt at han motsa sitt sosiale image ved ikke å velge en omplasseringshund likevel...blandingshund likevel... ..denne "utidige påvirkningen" og hopehavet med Kennedy osv osv osv.

Men når det viser seg at bikkja er blitt omplassert/flytta rundt flere ganger - (men til sist fisket opp av Ted Kennedy fra oppdrettet den var levert tilbake til, og hatt et opphold hos hans personlige hundetrener . (Var det likt seg - portugisere er ikke førstegangshunder akkurat !) for å komme i presidental shape atferdsmessig osv osv - så har vel til sist "alle" kommet fra det med løfter, image, politikk og "æra" i behold.

Stå på BO! - pass flokken, vær konge på haugen - "stay calm and assertiv", som en viss hundeforståsegpåer ville sagt det.

Joda, han Cæsar meldte seg på han også - og har gitt råd til Obamas om å gå masse tur og gi lite mat den første tida - slik at bikkja, - sitat Milan: "kan føle seg mindre desorientert og mer hjemme "

Akk ja.

Akkurat nå sitter min egen "first dog" ved døra til gangen og sier "ut" - bokstavelig. Jeg hadde liksom tenkt meg at det skulle bli et ord å bruke når hun ville på tur - ut - tisse etc. Men neida, - dyret var fra første stund helt klar på at det betydde opp på rommet i 2 etasje og legge seg for natten.

Så da så - stabeistet.

Det neste blir vel at det skal leses eventyr og synges for også...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...