Gå til innhold
Hundesonen.no

Bo med Hannhund og Tispe i samme hus.

Kristiin

Recommended Posts

Noen som kan dele erfaring med hvordan det er og bo med hannhund og tispe i samme hus?

Fordeler/Ulemper?

Tenker spesielt på løpetiden jeg. (Hvordan gjør dere det under løpetiden?)

Eller er det best med hannhund/hannhund, tispe/tispe?

Vi har hannhund, og veldig lyst på tispe (som hund nr. 2) men det eneste som "trekker litt ned" er det med løpetiden, sammen med hannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hanhund og tispe i samme hus under løpetid er alt fra å holde dem adskilt i tre uker og hanhunden lager spetakkel og nekter å spise og få naboklager de tre ukene til at du må skille dem de dagene tispa står. Her hadde jeg først en hanhund som intresserte seg lite til ingen ting for tisper fra før når jeg fikk tispa i hus og her var dem sammen utenom de dagenen hu sto da var den ene i buret og den andre i et annet rom eller at hannen var mye ute og det gikk da fint.(Begge hundene lokte opp dørene så bruk av bur var greit i de to dagene hu sto)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kastrerte hannen, men det hadde vi gjort uten tispe i huset også. Det er kanskje lurt å alliere seg med venner eller familie som kan passe hannen under løpetiden. Det kan bli masete og frustrerende for både hunder og folk i et par tre uker å ha dem sammen, men adskilt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere hanner,og ofte bare 1 eneste tispe i huset.

Sålenge man sier hvor skapet står og følger med dem i løpetiden så går det somregel greit.

Jeg finner meg ikke i sånn pesing og stressing og vandring og terror.

De får oppføre seg normalt og innse at det ikke blir noe på dem.Inne er man i ro.

Ond og bestemt mor ja.hehe!

Har tispa i bur om natta når hun løper,og ellers er de sammen konstant og løse sammen på tur.

Har kontroll nok på Obelix til å bare si "ehrem" hvis de prøver seg...

Skal jeg ut med søppel,dusje eller noe sånt så er det rett i bur med tispa,siden det er fort gjort når man ikke ser.

De har blitt smarte nok til å forstå at når jeg ser på så har de ikke lov!

En løpetid var jeg på ferie,og sambo slet villt med hundene og fikk ikke sove pga piping og uling,ble bananas og opplevde at hannen dro buret til tispa rundt i stua når han var i dusjen(det var en teppeflik han fikk tak i).

Det var dratt flere meter over gulvet.

Jeg ser ikke noen sånne tendenser ellers..

Bare at tispetrusa har blitt revet opp 2 ganger,fordi vi er sløve med plasseringen når den er av...Så her er det ny truse hvert eneste halvår!hheheh..

Så syns ikke det er noe problem med hann og tispe i samme hus.De leker godt,og trives i hverandres selskap.

De ukene med løpetid går fort.

Kan liksom ikke se andre ulemper med det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symra har hatt to løpetider nå, og begge gangene var Pippin helt uinteressert! Jeg ser for meg at det kan bli verre etter hvert. Enten får en av dem være hos Sara under stådagene, eller så tar jeg med meg Symra på jobben. Det siste har jeg aldri prøvd ennå, men andre får det da til ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Her ble også hannhunden kastrert rett før tispa kom i hus.

Egentlig planla vi ikke det, så da så vi for oss å ha hannen hos foreldra mine på det verste.

Men vi tenkte på kjemisk kastrering av hannen (han var alltid helt vill på alt av tisper, inkl. valper, - ja egentlig alt som ikke var fullvoksne hannhunder anså han som en potensiell partner. :D )

Når man vet når ca løpetiden kommer kan man jo kjemisk kastrere dem. I samråd med veterinær valgte vi likevel å fullkastrere han, og han ble helt upåvirkert av tispas løpetid et år etter. Nesten mindre interessert i hennes løpetid, enn f.eks nabohunden sin..

Tispe-trusa er kun for å unngå blodsøl inne. Det vil ikke være noen hindring for en hannhund, og hvis man tror man kan vinne litt tid på det og være litt uoppmerksom, vil det nok fort kunne gå galt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål, bruker dere tispetruse?

Som en liten hindring i at hannhunden kan komme til et ubevoktet øyeblikk? (og at hun ikke skal søle blod på gulvet/huset da..)

Nei, vi bruker vanlig bleie. Vi bare lager hull til halen. :) Tussi, vår forrige hund, gikk fint med det, men jeg aner ikke hvordan Luna reagerer, hun har ikke hatt løpetid enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål, bruker dere tispetruse?

Som en liten hindring i at hannhunden kan komme til et ubevoktet øyeblikk? (og at hun ikke skal søle blod på gulvet/huset da..)

Tispetruse er ingen hindring. Hannhunden kommer seg til "poenget" hvis de vil med truse på også.

Her i huset har vi to hanner og tre tisper sammen. Vi adskiller de rett og slett, ved hjelp av bur og valpegrind osv. Så bytter de på det. :) Går fint med tanke på at det er kun tre uker i året.

Beste løsningen er jo hvis du har hannhund pass i de tre ukene det står på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generellt synes jeg det er forskjell på hanhunder som har vokst opp med/uten tispe i huset. Altså; hanhunder som har vokst opp alene, for så å få en tispe i hus senere, har lettere for å mase og tjase. Mens med hannhunder som vokser opp med tisper er det sjelden noe styr. Hanhunden min kan trene ved siden av flere høyløpske tisper, og vier dem knapt et blikk:) (jo da, han vet hva han kan gjøre med dem..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generellt synes jeg det er forskjell på hanhunder som har vokst opp med/uten tispe i huset. Altså; hanhunder som har vokst opp alene, for så å få en tispe i hus senere, har lettere for å mase og tjase. Mens med hannhunder som vokser opp med tisper er det sjelden noe styr. Hanhunden min kan trene ved siden av flere høyløpske tisper, og vier dem knapt et blikk:) (jo da, han vet hva han kan gjøre med dem..)

Takk! Jeg lurte akkurat på det der. Har såvidt begynnt å tenke på å skaffe en hund til om et par års tid.

Og tenkte kanskje det er mindre problematisk med en han-valp som vokser opp med en voksen tispe, enn omvendt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det varierer vel det og. Jeg fikk først hannhund og så tispe senere. Hannhunden min er GAL etter tisper, men når mine egne tisper har løpetid så reagerer han ikke før den dagen de står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke egen erfaring med å ha begge deler, men jeg har heller ikke tenkt å skaffe meg det. Jeg ser rett og slett ikke behovet. Det kan sikkert stemme at noen hanhunder blir mindre løpetidsgale om de får vokse opp med tisper, men jeg er ganske overbevist om at enkelte hanhunder blir idioter uansett hva man gjør - og man har aldri noen garanti for at det ikke er nettopp et slikt individ man får i hus. Så lenge den første hunden er omgjengelig med andre hunder av eget kjønn ser jeg rett og slett ikke noen grunn til å ha annet enn samme kjønn i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som har tispe, ser det på denne måten: Hvis jeg skaffer en han-hund som blir helt gal under løpetida til tispa, har man fortsatt de 1-2 løpetidene i året å forholde seg til. Og er jeg heldig, får jeg en som takler løpetida til tispa helt fint. Mens hvis jeg skulle hatt flere tisper isteden, blir det antagligvis løpetid litt vel ofte etter min smak. Men det er jo fordeler og ulemper med begge deler, så det går mer på hva man foretrekker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to hannhunder og to tisper, og det er absolutt ikke noe problem. De skilles når tispene har løpetid, og hannhundene er heldigvis ikke av typen som nekter å spise eller uler og syter døgnet rundt under løpetiden. Vi kan merke at hannhundene er litt mer stressa enn vanlig, og har litt mer fluer i hodet, men det er absoutt ingen problematisk situasjon :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bikkja mi var en hannhund. Han ble vel to-tre år før det kom tispe® i hus. Han var og ble en pest og en plage rundt løpetider.

Senere har jeg hatt mange hanhunder - alle oppvokst med tisper - og alle helt problemfrie rundt løpetidene :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Har en ukastrert hanhund blanding doberman/vanlig collie på 1,10 år og vurderer å ta til meg tispe blanding på 5 mnd. Han er en veloppdragen luring som er glad i tispelukt. Han steller pent med tisper og tar hint fra dem. Tenker at bur - løsningen kan fungere under løpetiden, men hender det de driver på også ellers ? Kan det bli mye pes også utenom løpetida ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tispe, men et stort ønske om hannhund som neste hund.

Nå har jeg jo uansett tenkt en stund på å sterilisere henne av andre grunner (les: helsegevinstene), men dette er en diskusjon jeg fremdeles har med meg selv.

Om jeg ikke velger å sterilisere så får jeg bare alliere meg med en av mine flere venner med hund. Har selv passet et par tisper under løpetider :ahappy: Og ifjor fikk ikke Tinka feiret julaften med meg, nettopp fordi resten av familien har hannhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg startet tråden har da tispa kommet i huset. Tispa er litt sånn; løpetid? Hva er det? Hun endrer på ingen måte oppførselen sin under løpetid, byr ser ikke fram eller noe lignenede. Hannhunden som var ni når hun kom i huset var et levende helvette første løpetiden, men de nesten løpetidene hennes er han roligere, mest sytt og uling når hun står (rundt 14 dagen) og ut resten av løpetiden.

VI har funnet en fin løsning, pappa tar henne med i bilen på jobb de dagene du står så hannhunden får slappe av hjemme uten uling, sikling og sytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...