Gå til innhold
Hundesonen.no

Alder når testiklene er utviklet

Recommended Posts

Skrevet

Når vi hentet Jølle var ikke testiklene på plass, man kunne ikke kjenne den ene. Men etter en stund (husker ikke når) var begge på plass :P Men han har en bror med bare en testikel :P

Skrevet

Testiklene var stort sett på plass da han var 3 måneder, men vetrinæren sa at den ene spratt litt opp og ned. Men det gikk også fort over, så vil vel gjette på at de var sånn 100% på plass da han var 4 mnd, sånn grovt sett. :P

Hvordan går det med din "just a dogs" testikler? *fnis*

Skrevet

ÅÅ de er så søte før testiklene kommer og baller seg frem! :P Husker da Casper bare hadde litt løs hud der, var så søtt! Og penis lignet på en liten navle (den er fortsatt liten og spenstig da ha ha gruer meg til den blir eldre og hengete)

De vistes ikke særlig godt da han var 3 måneder, var bare hud egentlig. Så det tar litt tid ja. :P

Skrevet

Min hund fikk aldri begge testiklene i pungen, han fikk bare den ene, som igjen førte til at jeg bestemte at begge skulle fjernes. Han ble kastrert når han var ca 13-14 mnd. Den andre testikkelen var i lysken (kunne kjenne den og se den). Det var ett enkelt inngrep heldigvis.

Skrevet

Willy hadde begge sine testikler i pungen ved 6 ukers alder, og der har de forblitt. Det samme gjaldt også alle hannvalpene i valpekullet jeg hadde. Willys bror fikk den ene ned i 6 ukers alder, mens den andre ventet ei drøy uke til før den bestemte seg for å komme ned :P

Skrevet

Ved levering (8 uker) synes jeg er helt normalt på min rase i alle fall. Men hvis en eller begge åker litt opp og ned, så er jo det også relativt normalt en liten stund etter det (men da skal man ha kjent begge nede - ellers ville jeg vært veldig urolig, ja).

Siste kullet mitt var de tidligste jeg har kjent - der kunne de kjennes godt på flere av gutta' når de var rundt 5 uker.

Susanne

Skrevet

De fleste valper har testiklene i pungen ved 8 uker, men det er nok ikke unormalt om det tar litt lenger tid. Men da bør du i allefall kjenne de i nærheten.

Om de ikke er kommet ned ved 6 mnd er det nok ingen sjanse for at de kommer ned heller..

Skrevet

Dette med testikkler er svært vanskelig. Jeg føler at jeg må se de testikklene på valpen før jeg lever de. Du kan prøve å sette han på rompa i fanget ditt å se om de glir ned i pungen. Det er noe som hetes at en valp er ikke Kryptochid før den 16mnd. Men de bør som de andre skriver hær være i pungen lenge før den tid. Under tannfelling så lukkes gangene og det er svært sjeldent de kommer ned etter det. Mitt råd er å prøve å se etter de og følg med, gjerne prøve å hjelpe den litt på vei. Du kan også prøve å gi vitamin-e for dette skal også være bra for testikklene. Det jeg bruker på mine hunder er vetekimsolje. Dette bruker jeg under drektighet hos tispa og gir det også til valpene fra første måltid av. Etter jeg har begynt med dette har jeg ikke hatt noen testikkelmangel på valper jeg har levert, bank i bordet, om dette har noe med dette å gjøre har jeg ingen anelse på,, men tørr jo ikke annet etter dette. Og dette er da noen kull siden.

Fikk dtte tipset av en Kelpie oppdretter.

Lykket til med din

Klem

Kristin

Guest Gråtass
Skrevet

Einstein ved levering 7 uker fram til 9 mnd da kom den andre på plass og alt fungerer som det skal.. (schäfer)

Edit: Schäferhann2 hadde begge ved levering 8 uker.

Skrevet

Det er av de tingene som veterinærattesten skal si noe om.

Dersom valpen din ikke hadde to testikler liggende på plass i pungen ved levering (8 uker) bør du ta dette opp med oppdretter. Vanligvis betales 1/2 valpepris tilbake hvis hunden blir chrypt. Slikt skal normalt avtales i kjøpeavtalen, og bør ihvertfall være nevnt om ikke valpen hadde begge steinene i pungen på leveringstidspunktet...

Skrevet

Har fått alle 3 hundene levert med alt utstyr på plass. Oppdretter masserer på de fra en viss alder. Tror aldri hun har levert hanner hvor de ikke har vært på plass. I hvertfall ikke så lenge vi har kjent henne :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for informasjonen!
    • Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...