Gå til innhold
Hundesonen.no

Veldig aktiv etter måltidene


Djervekvinnen

Recommended Posts

Etter måltidene blir valpen vår skikkelig aktiv. Spesiellt på morningen og kvelden. Han blir helt spinnvill og skal herje og løpe tulling omkring. Jeg har jo hørt at det bør være ro etter mat, gjelder dette også små valper?

Idag etter frokost, holdt han på i 1 times tid og var både her og der, og tilslutt kom frokosten i retur på teppenet.. Jeg prøver å få han til å legge seg iro, men han er en mark. Holder jeg han på fanget eller iro med hendene, vrir han seg og gjør motstand og hyler og biter. Det går jo, men det blir en kamp.

Går det an at de kan være aktiv etter maten? Eller må jeg tvangsholde valpen 1 time etter mat? Eller kanskje "slite" han ut før mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bra at han er så aktiv at maten kommer i retur da. Kanskje hvis du lar ham være på et lite område, der han ikke får løpt så mye, men slik at du slipper å holde ham? Bare la ham være et sted som ikke er så morsomt, legg sengen hans der, og kanskje en tyggeleke, så begynner han sikkert å slappe av etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var (og er ) til tider helt tulling,fløy rundt og spannnnt villt på gulvet etter mat.Jeg har lurt på om det er matgleden som kommer frem? Energi kick? Min gjør slikt ennå,bare i litt roligere skala.Bassen skal kastes rundt ,helst opp i lufta for at Zhigan skal fange den.Så dulter han til teppe sitt og sutter basse.

Det er ikke lett å roe en liten tass nei,hva med å dele opp maten i 2 deler slik at valpen må ta det mer med ro og så eventl.ha på bånd slik at den MÅ roe seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja tror at jeg skal prøve å la han herje litt før mat. (eller lufte han ute) Han er ekstremt glad i mat, og skjelver av ivrighet før måltidet. Men spesiellt frokosten er han ivrig etter. kanskje ikke så rart etter en lang natt iro. Kjedelig da å skal ligge igjen. hehe. Å avgrense orådet et litt vanskelige egentlig. Da må det bli bur, noe jeg ikke har lyst å ha i stuen. Dessuten blir det bare masse piping og syting hvis han blir stengt inne der. Å lage en mur er også litt vanskelig for han klatrer på alt. Og ikke er han redd noe heller. Så å sette et tørkestativ foran noe, er ingen hindring. Det er bare å velte det og klatre over ;)

Men skal prøve å holde han litt roligere enn idag ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja tror at jeg skal prøve å la han herje litt før mat. (eller lufte han ute) Han er ekstremt glad i mat, og skjelver av ivrighet før måltidet. Men spesiellt frokosten er han ivrig etter. kanskje ikke så rart etter en lang natt iro. Kjedelig da å skal ligge igjen. hehe. Å avgrense orådet et litt vanskelige egentlig. Da må det bli bur, noe jeg ikke har lyst å ha i stuen. Dessuten blir det bare masse piping og syting hvis han blir stengt inne der. Å lage en mur er også litt vanskelig for han klatrer på alt. Og ikke er han redd noe heller. Så å sette et tørkestativ foran noe, er ingen hindring. Det er bare å velte det og klatre over ;)

Men skal prøve å holde han litt roligere enn idag ihvertfall.

Vet ikke om du har mulighet til det, men jeg har alltid Roya ute før hun får frokosten sin. Nå bor og jobber jo jeg på hundepensjonat, så når det er hunder her hun kan leke med(som hun går godt sammen med) er hun ute fra åtte til ni-halv ti. Så kommer hun inn, får frokosten, og legger seg og slapper av fram til jeg kommer og henter henne til luftinga klokka to. På kvelden får hun stort sett mat etter at hun har vært ute og lufta seg da også, så da er det natten etter mat.

Det fungerer iallefall fint her, da får hun slappe av og tygge litt på margbeinet sitt, sove litt eller tygge litt på bamsen sin etter hun har spist, og er relativt sliten etter å ha vært ute lenge. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter måltidene blir valpen vår skikkelig aktiv. Spesiellt på morningen og kvelden. Han blir helt spinnvill og skal herje og løpe tulling omkring. Jeg har jo hørt at det bør være ro etter mat, gjelder dette også små valper?

Idag etter frokost, holdt han på i 1 times tid og var både her og der, og tilslutt kom frokosten i retur på teppenet.. Jeg prøver å få han til å legge seg iro, men han er en mark. Holder jeg han på fanget eller iro med hendene, vrir han seg og gjør motstand og hyler og biter. Det går jo, men det blir en kamp.

Går det an at de kan være aktiv etter maten? Eller må jeg tvangsholde valpen 1 time etter mat? Eller kanskje "slite" han ut før mat?

Jeg tror jo ikke det gjør så mye at de er aktiv etter mat. Slik kan valpen min og være. Men selvsagt, om maten kommer opp igjen så er jo ikke det noe særlig.

Det med at han vrir seg når du holder han i ro. Jeg gikk på valpekurs på klinikken. Hanne "lærte" oss et veldig bra grep for å holde valpen i ro. Ha han på fanget, ta venstre hånd på brystkassen hans og høyre hånd på låret hans. Da sitter han sidelengs om du skjønner. Når han spreller klemmer du litt ekstra. Når han slapper av roer du på trykket/løsner litt på grepet. Utrolig så raskt de forstår at de da skal holde seg rolig. Hanne vektla veldig dette med å kunne roe valpen.

Jeg har hatt hund i mange år, men følte at jeg lærte noe nytt der. Og det har hjulpet oss. Om de kjører nytt valpekurs anbefaler jeg det på det varmeste. Det er kun for de mellom 2 og 4 måneder. Noe helt annet enn de valpekursene hundeklubben kjører. Kosta 1000 kr. Varte i 5 uker tror jeg, hver tirsdag. På siste kveld fikk vi masse prøver på hundemat + tannbørste, tannkrem og ørerens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres ut som Luna, får han raptus når det "er for mye" (altså selv etter han har vært i aktivitet ute og etter lek inne / stimuli) så kan det være lurt å bruke timeout i bånd. Når han blir større og kravene økes kan det brukes hvis han viser uønsket "turboklikk" innendørs ellers :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille virvelvind på 4 måneder blir også helt spinnvill etter måltider. Løper rundt som en idiot og plager livet av de to voksne dyra. Men det har ikke gått så langt at hun har kastet opp da. Synes ideen om å gi måltider i feks aktivitetsballer ol. er god. Min får mellommåltidet sitt i hundepyramiden fra canis. På den måten får jeg også litt ro :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...