Gå til innhold
Hundesonen.no

Stinkeånde ved tannløsning


Poter

Recommended Posts

Valpen vår Ia, på straks 5 måneder, driver og skifter ut gebisset sitt fra valpetenner til voksentenner og det STINKER! Hun har altså en så stygg ånde at det er helt utrolig :huh: Hun spiser Vom og Hundemat + hvalkjøtt og tygger på tyggepinner, samt at hun får en tannpuss i ny og ne, men det hjelper ikke. Noen ganger må vi gi henne et eple eller annet frukt bare for å få bort den værste ånden. Ingen av våre andre hunder har hatt en så stygg ånde når de skiftet ut tennene... Går det over når de voksne tennene er på plass og er det noe vi kan gjøre i mens for å gi henne en mer frisk pust? Gi henne Fishermens friend? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men du må nok bare finne deg i det! :huh: Jeg hadde glemt hvor ille det stinker, men når du sier det, så jo, det lukter helt forferdelig! Er det ikke du som har Naturmedisin for din hund? I så fall står det noen tips i den under "dårlig ånde". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen vår Ia, på straks 5 måneder, driver og skifter ut gebisset sitt fra valpetenner til voksentenner og det STINKER! Hun har altså en så stygg ånde at det er helt utrolig :huh: Hun spiser Vom og Hundemat + hvalkjøtt og tygger på tyggepinner, samt at hun får en tannpuss i ny og ne, men det hjelper ikke. Noen ganger må vi gi henne et eple eller annet frukt bare for å få bort den værste ånden. Ingen av våre andre hunder har hatt en så stygg ånde når de skiftet ut tennene... Går det over når de voksne tennene er på plass og er det noe vi kan gjøre i mens for å gi henne en mer frisk pust? Gi henne Fishermens friend? ;)

Hun har sikkert fått en infeksjon i tannkjøttet, bare følg med litt videre og hvis det ikke går over må det kanskje behandles. (aner ikke hvordan det gjøres, men det var det veterinærene sa til oss når Emma var valp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men du må nok bare finne deg i det! :huh: Jeg hadde glemt hvor ille det stinker, men når du sier det, så jo, det lukter helt forferdelig! Er det ikke du som har Naturmedisin for din hund? I så fall står det noen tips i den under "dårlig ånde". ;)

Hehe, det aner meg at vi bare må finne oss i det. Det er skikkelig sånn jækk, når hun kommer opp i ansiktet og vil slikke. Hun er den typen hund som fort gjør det, så... hehe. Men jo, har den boka, ja, skal sjekke opp siden.

Hun har sikkert fått en infeksjon i tannkjøttet, bare følg med litt videre og hvis det ikke går over må det kanskje behandles. (aner ikke hvordan det gjøres, men det var det veterinærene sa til oss når Emma var valp)

Hvordan merker man det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flippa hadde også verdens verste ånde da tennene datt ut. Så ja, veldig vanlig :huh: Vedr. infeksjon i tannkjøttet så ville jeg vel startet med å titte på det. Skulle tro at tannkjøttet ville bli en smule mer rødt der infeksjonen var enn andre steder. Super måte å venne valpen til tannvisning *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for tips. Får be mannen sjekke tennene hennes ekstra nøye i dagene fremover :lol: Jeg vil regne med det er noe rødt og hovent uansett siden det er nye tenner på vei opp og sånn?

Jeg tror jeg ville fulgt med nå som tennene ramler ut i tur og rekke også ville jeg ringt vet. hvis ånden enda er der når nesten alle tennene er blitt byttet ut. Er ånden enda crappy da så er det sikkert tannkjøttbetennelse. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo temmelig vanlig, praktisk talt en regel, at ånden stinker når de mister tenner, så jeg ville ikke brydd meg nevneverdig. Fulgt med ville jeg selvsagt gjort, men jeg ville ikke automatisk tenkt -tannkjøttbetennelse!- bare pga litt dårlig ånde under tannfelling; det er som sagt normalt. :lol: Man kan jo tenke seg til det lett selv; man mister en tann, og der tannen har stått (før det kommer opp en ny), er det kanskje pittelitt blod, litt "åpent" tannkjøtt. Når dette er inni et fuktig, lukket område som en munn jo er, så sier det seg nesten selv at det er naturlig at det lukter mindre behagelig.

Jeg var inne til vaksinasjon med Tulla en gang, og hun har kronisk dårlig ånde. Dvs; jeg kjenner den ikke med mindre jeg omtrent stapper hodet i munnen hennes, men det lukter ikke direkte godt der.. Jeg merket ingen forskjell før/etter jeg hadde fjernet tannstein, og Plaque-Off virket heller ikke. Spurte dyrlegen om de kunne sjekke om det var noe trøbbel i munnen hennes, men de fant ingenting, og mente hun så frisk og rask ut. Konklusjonen ble at noen HAR ganske enkelt litt dårligere ånde enn andre, uten at det nødvendigvis er noe galt med det heller. Jeg ville nok heller bekymret meg dersom det var snakk om en voksen hund som plutselig fikk dårlig ånde, enn en valp i tannfelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...