Gå til innhold
Hundesonen.no

Gørre matpakker, trenger litt hjelp

Debbie

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har den uvanen at jeg kjøper meg mat i lunsjen, og da gjerne brødvarer med pålegg på.. Ciabatta, ostehorn osv.. Ikke bare er det dyrt, det er ikke særlig sunt heller..

Men den matpakka hjemmefra ser jo ut som en slitt, segen, burde vært kasta for en stund siden stil... Noen som har noen gode tips til enkle, kjappe GODE matpakker??

De må ikke være så dyre(lurt på salat, men det blir dyrt, og jeg er ikke så glad i grønt og frukt.. Men jeg burde lære meg å spise mer).. Kjappe har dårlig tid på morran, og gode.. Blir mer fristende med nybakt ciabatta med kalkun og bacon...

Skrevet

Hva med å ha med middagsrester du kan verme i microen?

Jeg spiser f.eks salat til alle middagsmåltider, og hvis man da lager litt ekstra med salat til middag, så kan man ta med restene på jobb dagen etter.

Skrevet

Du kan lave ris salat der er ris du for eksmpel har kogt dagen før, med lidt pålæg i tern, majs, tomat, agurk, kogt broccoli og evt. lit blomkål er ikke så dyrt at lave som salat.

Du kan variere mellem at bruke ris, bulgur og pasta i salaterne og du kan variere det med, at putte salaten i pitabrød evt som du selv har bagt.

Skrevet

Man det jo og lage seg tunnfisksalat av noe slag feks, den er god kald :ahappy: og man trenger ikke brød til en gang.. den er god som den er.

Ellers kan man koke seg pasta, som man avkjøler.. ha i mais. Og Skinke,paprika og hva når man ønsker i...

Jeg lager ofte niste til mannen om han ikke har tid, lager den ferdig kvelden i forveien, og dne holder seg fint den.. smørrer brødskiver med det pålegget man måtte ønske, legger ved en youghurt,eple(annet frukt) osv.. det gjør at nista er mye hyggligere og dra frem :ahappy: Det hjelper veldig på matpakken med og gi den litt farger iallefall, så ta gjerne med frukt/grønt ferdig oppskjært i en egen pose da holder det seg bedre enn det blitt most inn i brødskiven hehe..

Ellers kan man jo gjøre det lett som mannen min noen ganger gjør ,tar med seg ferdig oppskjærte brødskiver og blåbærsyltetøy han :whistle: da blir det liksom mer fersk følelse over maten..

Skrevet

Pitabrød med roastbeef, sprøstekt løk, salat, agurk osv.. :ahappy:

Eller Pitabrød med ost og skinke.. fyll på med remulade osv.

Pitabrød finnes jo nå i grov og fin form! :ahappy:

Favoritt her i huset er lyst pitabrød eller lefse med karbonader og masse agurk. :whistle:

Lages kvelden før og taes ut av kjøleskapet og rett i magehuset med det..

Skrevet

Mitt tips er å bruke salat på brødskiva! Da blir den så innmari mye mer fristende og frisk. Altså salat på smøreost, salat under hvitost også videre. Bruk gjerne litt fersk basilikum e.l. for å få mer smak. Eller erstatt smør med guacamole, rømme, naturell yoghurt, hvitløksdressing eller pesto.

Hvis du har mulighet til å koke opp vann/ta varmt vann fra kanne, er havregrøt et greit, raskt og billig alternativ. Ta havregryn og litt honning, kanel og sukker i en plastboks og ta oppi varmt vann. Ta gjerne oppi litt rosiner, nøtter og bananskiver for å få mer variert smak. Og avslutt med et eple eller en appelsin.

Ellers middagsrester, som du har fått tips om. Jeg bruker sjelden middagsrester, men lager meg heller salater med pasta eller ris som "grunningrediens". Pastaen/risen kan kokes kvelden før hvis man ikke gidder å gjøre det på morgenen (jeg gjør det ofte samtidig som jeg spiser frokost, for eksempel), også blander man oppi litt bønner, kikerter, tomat, pesto, mais, paprika, appelsin, ost, kjøtt eller hva man nå måtte ha. Er like god kald som varm, egentlig.

Også et annet tips er å alltid passe på å ha yoghurt og god frukt i huset. Da kan man f.eks. ta med en blodappelsin og et yoghurtbeger i tillegg til de to standard brødskivene, og da blir hele matpakka veldig mye mer fristende.

Skrevet

Det går jo også ann å ta med pålegg på skole/jobb og smøre/sette på brødskiva der, så ikke maten blit "svett" og vassen. Det pleier jeg å gjøre. Tar bare med meg en kniv på skolen, så smører jeg på leverpostei etc. på brødskiva der.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...