Gå til innhold
Hundesonen.no

Ord og uttrykk vi savner i dagligtalen?


Aya

Recommended Posts

Årre!

Steikje mi ti

Neste, øvste, ytste, inste

Køvne (Når det blir skikkelig varmt er det "Like før øss køvne". Akkurat hva det vil si å køvne er det ingen som kan svare meg på)

+ de fleste snart glemte jårångsord og -uttrykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar
"Det var da voldsomt", "i alle dager" og "du store min" er uttrykk jeg bruker ganske ofte :whistle: Ellers kjenner jeg igjen rimelig mange i denne tråden som finner veien ut av munnen min.

Jeg bruker "det var da voldsomt" forholdsvis ofte. "I alle dager" også.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Køvne (Når det blir skikkelig varmt er det "Like før øss køvne". Akkurat hva det vil si å køvne er det ingen som kan svare meg på)

Vill gjetning - køvne er antagelig det samme som å kvavner - og å kvavne er å dø en langsom kvelningsdød eller noe sånt *ler*

Kvavne

Tvi vøre

Sulamitt

Om forlatelse

Snowjogger

Vermountsko

...jeg savner tiden da en boblejakke var nettopp det - en boblejakke - en jakke i vattert stoff med glatt overflate som var sydd i rutemønster slik at det så ut som om det var masse bobler - litt som bobleplasten... *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bruker jeg også, men dette sondaling-greiene skjønte jeg ikke bæra av??

Må itj fårrå nålles er jo bare sabla stilig! :whistle: Og lummert er det jo rett før torden braker løs, og da blir det ofte trasig for hundene..

"Å gå sondaling" stammer fra Sondalen ved Hegra (ved Stjørdal), hvor det er så trangt at man bare kan gå én i bredden. Når man da er en gjeng som er nødt til å gå på en lang rekke (f.eks. nå når det er snø og fortauene er halvparten så brede som de pleier å være), kan man si "nå går vi sondaling, dere." Ikke at folk pleier å forstå det, da. :ahappy: Men det ble brukt i Hegra-, Meråker- og Stjørdalsområdet tidligere, i alle fall.

Pappa sier alltid "må itj fårrå nålles" til meg (men han er ikke trønder da, sånn egentlig:P). Og lummert bruker jeg sånn ca hver gang det ER lummert.

Pappa sier også "må itj fårrå nålles" når jeg skal på byen, hvorpå jeg svarer med et eller annet på bred trøndersk med ironisk stemme (type "Nåh nei, må itj fårrå nålles, nei, da kainn æ no bli sopijn da sjøh, nåjah"). :ahappy:

Fine ordene :lol: Og Ingvild; kulten er noe man sier om en som er litt slem/gjør noe kultent. "Du er kulten altså" (gutten stjal iskremen til pikebarnet). "Det var kultent gjort!" (Storebror helte iskaldt vann over lillebror).

Kulten er slem/ikke noe snill.. Litt mildere kanskje. Barn putter snø i uvitende barns nakke. Barnet svarer: "nå var du kulten!"

Hm, aldri hørt om før! Men da har jeg lært noe nytt i dag, også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E bruker au Kovne eller køvne, ingen som skjønner her heller..

Et ord som vi bruker i familien som jeg aldri har hørt andre bruker er ordet: Pings- det brukes om alle slags typer frokostblandinger man har melk over..

SE- er også et ord nesten ingen bruker.. det betyr vindu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åndssvakt, et ord som ofte blir brukt i litt feil sammeheng, men som bergensere flest er så vant til at det ikke sjenerer egentlig...

Snusfornuftig, e vi vel alle

Nå gir jeg meg ende over, mer sånn: No gir eg meg ende ovar

Snikksnakk

Obsternasig, sier opstanasi vi då

Kovne =nesten dauet av varme

Snaisen= stilig

Tosk, jada, brukes heeele tiden

Dulte er jo et verb som inngår i skikkelig begensk=dytte uten å gjøre det med vilje

Ka med maule? Noen andre som bruker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråkig - Brukes det flere steder enn i Østfold? (Bortsett fra Sverige, selvfølgelig.)

Forbilde - Hvor ble det av det ordet? Når folk går rundt og sier "rollemodell", så får jeg en følelse av at de har sett for mye på amerikansk tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liste over ord/uttrykk jeg savner i dagligtalen:

Åndssvakt

Slett

Hva behager

Fjong

Snusfornuftig

Nå gir jeg meg ende over

Sludder og pølsevev

Sannelig min hatt

Snikksnakk

Kulten (har kanskje noe potensiale her på doggis? Du er kulten altså! Hunden min ER ikke tykk!)

Tølper

Taskenspiller (hihi, jeg eeelsker det ordet!)

Obsternasig (et av mine favorittord)

Hihi, det sier mamma om meg hele tiden.. Men har ikke helt skjønt hva det betyr da:p

Jeg savner snasen.. og pært

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg savner tiden da en boblejakke var nettopp det - en boblejakke - en jakke i vattert stoff med glatt overflate som var sydd i rutemønster slik at det så ut som om det var masse bobler - litt som bobleplasten... *sukk*

*Ler* Da alle gikk rundt å så ut som micheleng (oki, hvordan skrives det!?) mannen i psykedelliske farger...? Fiiiine 80 tallet det tenker jeg :huh:

Fy flate,fy søtten

gurimalla

herre min hatt

ere mulig?

Er du gal?

Tryne (når noen sier noe rart,ala du da ditt tryne,eller kun tryne)

Bruker kulten,arv fra min mor :rolleyes:

Muggen,føler seg dårlig

Husker ikke fler akkurat nå.

Hihihi det var det styggeste banneordet farmoren min kom med! Eller hun sa sytten også! Da var det bare å skygge banen, sitte heeelt stille og ikke si noen ting for da var damen i nærheten av å sprekke ;)

Og de sier nordlendinger banner stygt liksom *fnis*

Muggen? Jeg har hørt om (/bruker av og til) uggen, liksom, men muggen? Aldri hørt om.

Muggen bruker jeg om når noen er sure. Han var skikkelig muggen feks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det var da voldsomt", "i alle dager" og "du store min" er uttrykk jeg bruker ganske ofte :huh: Ellers kjenner jeg igjen rimelig mange i denne tråden som finner veien ut av munnen min.

Hehe, de to førstnevnte der bruker jeg ofte og.

*klipp*

Sulamitt

Sulamitt ja ;)

Maule brunost? Eller maule gomme?

Maule er også et undervurdert ord! Dog har jeg aldri skrevet det, da jeg ikke aner hvordan man egentlig skulle skrive det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringrev

*flire* underdrevet ja!

Jeg har innført FÅKK! her på doggis (et "stygt" ord som foreløpig ikke blir moderert, haha!) og det er morsomt å se at noen her inne har begynt å bruke det.. :huh:

Fåkk har vært med lenge, og det brukes (altfor) ofte :rolleyes:

Gyselig

å knip meg i armen! (syns dette er så søtt, hehe!)

*humre* Dette må brukes ;)

Ka med maule? Noen andre som bruker det?

Yapp, maule bruker vi mye her.

Magisk er et undervurdert ord.

Også løin og lurvete. (passer veldig bra å si om bilen min feks ;))

Morn, er også en ting man bør si mer! Genialt å starte mailer eller sms med det feks, istedet for "hei" eller "heisann"

Å Gud bedre bruker jeg ganske mye når jeg er MEGET oppgitt over ting eller folk :P

Hmmm, skal komme tilbake om jeg kommer på fler.

Edit: ehh jo! Kjakablakken er blitt et fast "navn" her i huset. Nubis ble kalt Kjakablakken hele tida, men jeg fant ut at det passet bedre på Lars, så han har nå fått et ekstra navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Darri!

Det savner jeg..At nåkka e darri (skrives sikkert "Darrig" på fint)

Ellers er det flere ord her jeg bruker allerede, både muggen (sur/dårlig humør), snasen, lebestift m. fl.

Hva betyr darri(g)?

Jeg tror forresten jeg skal bli flinkere til å bruke "læn". Siden jeg snakker så mye mindre trøndersk nå enn jeg gjorde tidligere (jeg sier nesten bare "ikke", og dessuten palateliserer jeg veldig mye mindre nå enn jeg gjorde da jeg var yngre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr darri(g)?

Jeg tror forresten jeg skal bli flinkere til å bruke "læn". Siden jeg snakker så mye mindre trøndersk nå enn jeg gjorde tidligere (jeg sier nesten bare "ikke", og dessuten palateliserer jeg veldig mye mindre nå enn jeg gjorde da jeg var yngre).

Det betyr at noe er kjedelig/at man kjeder seg :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en del ord her.

Jau blir brukt mye, selv om det egentlig ikke hører til dialekten.

Jeg ble skikkelig fornærmet en gang da jeg så "typisk norsk" hvor de kunne fortelle at ingen brukte ordet "haltan".

Jeg har aldri sagt terrasse. (vet ikke hvordan det staves en gang. :lol:)

Haltan? Har hørt altan jeg, men ikke haltan?

Jeg sier forøvrig veranda jeg... :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haltan? Har hørt altan jeg, men ikke haltan?

Jeg sier forøvrig veranda jeg... :closedeyes:

Bare hørt om altan jeg og...

Jeg sier forøvrig terasse og veranda litt om hverandre, jeg har en egen definisjon på det der som jeg er usikker på om stemmer *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hørt om altan jeg og...

Jeg sier forøvrig terasse og veranda litt om hverandre, jeg har en egen definisjon på det der som jeg er usikker på om stemmer *flir*

Nhu skal du høre her Anette:

En terrasse er:

Et planert område på bakkenivå som er plassert ved fasaden. Terrasse er et fransk ord som har sin opprinnelse i det latinske terra som betyr jord. Området er gjerne avgrenset av støttemur eller brystning.

En terrasse kan også ha et dekke av tre, stein eller betong. (Dette dekket er grunnen til at man i USA kaller slike terrasser for deck). Terrassen er oftest plassert slik at det ikke er innsyn fra husets forside.

En veranda er:

1. Et ytre oppholdsrom innebygget eller tilbygget i en bygning med en eller flere yttervegger fjernet , eller erstattet av glassvegger (glassveranda).

En veranda kan ligge i alle etasjer, og oftest har den tre vegger, gulv og tak, og er en del av bygningen, eller tilbygget slik at den er et uterom med minst to vegger, gulv og tak. Adgang til slik veranda er som oftest fra innsiden. I villaer fra slutten av det nittende århundre er det ofte verandaen et toetasjes tilbygg, med hageadgang fra verandaen i første etasje. I det tyvende århundre er verandaen særlig kjent som uteplass i blokkleiligheter. Her kan man si at verandaen er innebygget, da taket på den ene verandaen er gulvet på verandaen i etasjen over, og sideveggene er også sidevegger i naboenes verandaer. Disse løper i hele bygningens lengde. Disse verandaene har rekkverk, mur eller balustrade på den "åpne" siden. Og ofte er den "åpne" siden utstyrt med en glassvegg som kan åpnes og lukkes.

2. Et overbygget tilbygg til hus. Med adgang både fra innsiden og utsiden. Den løper i hele,- eller deler av,- bygningens fasade i første etasje. Denne type veranda kalles gjerne porch i USA

Så nå vet du det :lol: Viktig å få dette korrekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...