Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva forventer du av oppdretter?


Guest Gråtass

Recommended Posts

Guest Gråtass

Jeg lurer på hva man kan forvente av en oppdretter, hvilke standarder setter man når man skal kjøpe valp?

Bakgrunnen er at jeg tok kontakt med en oppdretter som hadde planlagt ett kull jeg var meget intressert i kombinasjonen. Jeg sendte en mail før parring og fortalte om mine interesser og at jeg ønsket å stå på valpeliste på det kullet. Får en "fjasete" mail tilbake, uten noe konkret svar. Tispa blir parret og jeg sender en ny mail ca 14 dager etter parring og sier at jeg fortsatt er meget intressert og lurer på om de kan holde meg oppdatert. Deretter hører jeg ikke noe mer. 14 dager før forventet fødsel får jeg vite av hannhundeier som er en god venn av meg at tispa har gått tom og oppdretter var lei seg for dette. Men fortsatt hører jeg ingenting..

Jeg sender en mail når det i utgangspunktet var 14 dager til "levering" og sier bare kort at jeg ønsket en tilbakemelding. Da får jeg svar at det ble desverre glemt, fordi de ble så lei seg når tispa var tom...

Jeg i min enkle naivitet trodde jo at valpekjøpere var de første som ble informert, så de kunne vurdere andre muligheter, men sånn er det ikke.. Tydeligvis. Da lurer jo jeg på om det er vanlig oppførsel? Eller er det slik at de egentlig ikke ville selge meg en valp, så "slapp" de å si det? Eller er det sånn at enkelte i sin selvsentrerte verden, ikke tenker? Jeg er meget forundret over dette, hadde det vært en stor eller kjent oppdretter, så kunne jeg kanskje ha forstått det, men her snakker vi om en ny, relativt liten og ukjent sak som prøver å "spise kirsebær med de store". Jeg ville jo tro at det for dem var enda viktigere å etablere ett godt forhold til valpespekulanter..

Jeg vet jo hva jeg selv mener, men jeg lurer på hva andre mener. Som sikkert mange har fått med seg, så har jeg ett kull på gang (?) selv og vil gjerne ha deres tilbakemeldinger på hva dere forventer av oppdrettere, hva dere er fornøyd med og ikke minst, hva som er dårlig kotyme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter jeg meg på valpeliste så forventer jeg å bli oppdatert sånn innimellom frem til levering (gjerne også komme på besøk!), og spesielt om noe uventet skjer. Skulle jo tro oppdrettere ønsket å holde eventuelle kjøpere oppdatert også? Men tydeligvis ikke, etter hva du forteller.. Men vi vet jo det finnes jo oppdrettere over hele skalaen.

Jeg forventer ikke av en oppdretter at h*n skal ringe meg eller sende mailer i hytt og pine, men jeg syns det er koselig om h*n bryr seg hvertfall bittelitt da. Men jeg forventer faktisk at om jeg tar kontakt eller har spørsmål, så skal man hvertfall få et slags svar! Oppdrettere er ikke gud som vet alt, men de bør være åpne for at valpekjøpere tar kontakt etter at valpen er levert..

Jeg er veldig fornøyd med ene oppdretteren min, som i starten sendte mailer, stilte spm, svarte på mine spm og tilbød seg å hjelpe med diverse pelsstell osv (selv om de bodde langt unna). De er også sånn som kan finne på å stoppe innom på veien dersom de kjører forbi til en utstilling, og det syns jeg er kjempehyggelig! Men klart ikke noe jeg forventer, det er bare en bonus :D

Så er det såklart dårlig når en oppdretter kutter all kontakt etter at valpen er levert, det syns jeg virkelig.

Min konklusjon blir vel: ha kontakt og hold meg oppdatert frem til levering/besøk, og være åpen for kontakt og interesse etterpå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns tilbakemeldinger på henvendelser er minstekravet. Der inngår selvsagt å si i fra om tispa går tom, eller, som jeg har vært borti; bytte av hanhund før parring. Jeg ble såpass sur da det ble byttet handhund uten at jeg fikk vite det, at jeg sa at jeg ikke lenger ønsket valp fra kullet.

Etter at valpen er kommet i hus så ønsker jeg tilbakemeldinger om det er ting jeg lurer på eller at de tar kontakt om det er noe de lurer på. Oppdrettern til forrige hunden min er et fantastisk herlig menneske, og vi holdt god kontakt gjennom hundens korte liv, og har også hatt kontakt i ettertid. Nå har jeg en oppdretter som svarer på ting om jeg spør og sender en oppdateringsmail om det er noe spesielt som skjer hos dem, samt inviterer på kenneltreff, ol.

Jeg vil ha en oppdretter som kan være en å spørre om det er noe og som viser interesse for min hund om det er noe, gjerne en resursperson innen rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangelfull tilbakemelding gjelder stort sett på alt om dagen kan det virke som. Søker du jobb og er på intervju skal du ikke ta for gitt at du får beskjed om du ikke får jobben. Er det fest du innviterer til, ikke forvent at du får svar om folk kommer eller ikke kommer. At det skulle være annerledes når det kommer til oppdrettere forundrer meg ikke i det hele tatt. Mangel på respekt ovenfor andre later til å være en greie over hele linja.

Jeg forventer at en oppdretter gir meg tilbakemelding om at han/hun har mottatt min interessemail og også vil gi tilbakemelding dersom tispa går tom, og når valpene måtte komme.

Oppdretteren skal også være en jeg kan rådføre meg med om rasen og diverse annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i grunnen ikkje vert i kontakt med oppdretter før i november i fjor, og ho har satt standarden høyt :D Går sjelden mer enn noen timer før det kommer svar på mail, blogg/hjemmeside oppdateres stadig vekk :D Og har det skjedd noe med tispen har eg vert en av de første som har fått beskjed :D

Så om eg skulle velge andre oppdrettere senere, forventer eg at de er åpne, og villige til å svare på spørsmål om rase/kombinasjon, forteller meg som valpekjøper om det skjer noe med hund eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tanke om at hvis det er vanskelig å få svar fra en oppdretter FØR salget er avtalt og valpen er levert, så blir det helt sikkert ikke noe enklere etterpå når varen er levert og h*n har fått pengene sine. Skulle jo egentlig ha belger fra en annen kennel, men på grunn av dårlige og trege svar på min henvendelser byttet jeg kennel. Nå får jeg svar kjemperaskt hvis jeg lurer på noe, selv om 'valpen' har blitt to år. Så pleier jeg å sende resultater osv når vi har vært i ilden. Synes vi har akkurat passe kontakt, jeg ville ikke likt en oppdretter som feks blandet seg inn i hva vi skal stille på av konkurranser/utstillinger. Er kjempefornøyd med min oppdretter på dette punktet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer tilbakemelding når jeg selv tar kontakt (før levering). Og at hvis det er noe spesielt (noe galt med kullet, tispen, hannen, ingen valper, etc.) så får jeg beskjed. (Hvis jeg er satt opp på liste.) Etter levering ville jeg forventet tilbakemelding på eventuelle spørsmål. Jeg ville også satt pris på en slags kontakt etter den verste valpetiden. F.eks fellesmail en gang i året, og hvis jeg har f.eks sendt mail om noe spesielt, ville jeg også satt stor pris på en tilbakemelding, "så hyggelig at valpen din reddet fem barn ut fra et brennende hus" eller "fint at det gikk bra den arvelige, potensielt dødelige sykdommen". Eller lignende.

Stikkordet her må jo være tilbakemelding, og kanskje en viss interesse også etter levering. Med mindre det er en spesiell oppdretter forventer jeg ikke nært vennskap, men ja, bare en viss interesse. Hvis man ikke orker utstrakt korrespondanse, er jo fellesmail en ok idè. Så kan man ta personlig kontakt hvis det er noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det viktig å få tilbakemeldinger på henvendelser og spørsmål før levering, slik de andre har påpekt. Jeg har hatt mailkontakt med en drøss av oppdrettere nå i det siste, og det er veldig varierende hvilken tilbakemeldinger man får - om man overhodet får noen. Noen svarer ikke på første mailen, med spm om kommende kull og info om deg selv. Andre svarer og skriver at vi får se etter fødsel om det er nok valper til alle på listen, for så ikke å gi tilbakemelding allikevel og slutter å svare på henvendelser. Mens andre igjen er flinke til å informere om hvor mange valper, om du kan regne med at det er en valp til deg eller ikke, også videre.

Men jeg har sendt så mange mailer til så mange ulike oppdrettere, at jeg husker ikke om det er noen jeg har lovet en tilbakemelding heller :D Håper jeg har gitt tilbakemelding til dem jeg har lovet en tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdretter bør selvfølgelig gi tilbakemelding til noen som venter på en valp og viser interesse. Men jeg tenkte at jeg kunne tilføre litt fra den andre siden hvordan det er å være oppdretter og ikke høre mer fra interesserte også... Jeg har brukt mye tid og energi på mange interesserte valpekjøpere som plutselig ikke lar høre mer i fra seg. Til og med kommet så langt at jeg har fordelt valper og plutselig så hadde valpekjøper flere kull den hadde bestilt valp i fra osv osv... Slike erfaringer har ført til at jeg ikke orker å bruke så mye tid og energi lengre på folk som viser sin interesse før vi vet at tispe er drektig og hvilke valper som blir født. Jeg svarer på mailer, telefoner og legger ut info på hjemmesiden, tar i mot info om valpekjøpere, referanser osv, men jeg begynner ikke å legge energi i å bli kjent med alle før jeg vet det er valper der og at de kan være aktuelle kandidater for en valp. Bare et lite tips om at respekten bør gå begge veier...

Det er ofte veldig mange som mailer og viser interesse for et kull som nettopp bare gjør det...viser interesse. Så hører man aldri mer fra dem. Det er ikke bestandig lett å skille de seriøse henvendelsene fra de mindre seriøse heller. Og jeg velger å bruke energien min på de som viser mer interesse enn gjennomsnittet. Vi oppdrettere er også bare mennesker...

Ikke at det var slik i akkurat denne aktuelle saken, jeg tenkte bare å gi mitt syn fra den andre vinkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg, som selv er oppdretter er det svært viktig at valpekjøper, som du har gjort hær viser stor interesse for kullet. Jeg skriver med mine valpkjøpere for da føler man seg også mye tryggere hvor valpen skal flytte og man kan komme med tips og råd før valpen kommer i hus. Så ja jeg skjønner du er skuffet når du ikke får tilbakemelding. Jeg tror nok, at du ikke var med i vurderingen dems som en ev. valpekjøper, men fryktelig useriøst å ikke gi tilbakemelding. Om jeg får mail av en ev. valpkjøper så skriver jeg alltid i mailen mitt tlf.nr slik at de kan ringe meg. Det er utrolig viktig også å få prate med den personen jeg mulig skal sende valp til. Da finner man ut utrolig mye og man finner fort ut om denne er en seriøs person eller ikke. Bare fortsett slik du gjorde når du finner ditt neste kul som er av interesse, viktig det for både deg, oppdretter og valpen. Jeg hadde satt veldig pris på det i hvertfall.

Lykke til med å finne et annet kull som vill være aktuelt for deg.

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg, som selv er oppdretter er det svært viktig at valpekjøper, som du har gjort hær viser stor interesse for kullet. Jeg skriver med mine valpkjøpere for da føler man seg også mye tryggere hvor valpen skal flytte og man kan komme med tips og råd før valpen kommer i hus. Så ja jeg skjønner du er skuffet når du ikke får tilbakemelding. Jeg tror nok, at du ikke var med i vurderingen dems som en ev. valpekjøper, men fryktelig useriøst å ikke gi tilbakemelding. Om jeg får mail av en ev. valpkjøper så skriver jeg alltid i mailen mitt tlf.nr slik at de kan ringe meg. Det er utrolig viktig også å få prate med den personen jeg mulig skal sende valp til. Da finner man ut utrolig mye og man finner fort ut om denne er en seriøs person eller ikke. Bare fortsett slik du gjorde når du finner ditt neste kul som er av interesse, viktig det for både deg, oppdretter og valpen. Jeg hadde satt veldig pris på det i hvertfall.

Lykke til med å finne et annet kull som vill være aktuelt for deg.

Klem

Kristin

Litt OT, men hvorfor er det så viktig å prate over tlf? Jeg pratet ikke med oppdretteren min på tlf før etter at jeg hadde vært der nede på valpebesøk da kullet var 5 uker gamle. Når kullet ble 6,5uker gamle ringte jeg henne etter hennes ønske, også fant vi ut hvem av de gjenværende tispevalpene som skulle komme til meg - sammen. Er det ikke enda bedre å møte folk face to face?

Jeg høres sikkert ut som en idiot på tlf siden jeg blir så sinnsykt nervøs, så hadde jeg ringt deg hadde du neppe solgt valp til meg :D Men hadde jeg kommet på besøk til deg hadde det kanskje blitt noe helt annet.

Håper oppdrettere tenker over "slike" ting, og ikke bare skyver alle over en kam. Jeg vet det finnes mange flere enn meg i verden som har problemer med å snakke i tlf :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den alle første oppdretteren jeg snakket med, var kjempe flink og særiøs. Svarte til alle forventinger, desværre ble det ikke nok valper i det kullet. Så da tok jeg kontakt med en annen kennel, de hadde en ledig tispe valp. Desværre hadde jeg ikke riktig kjemi med denne valpen, og jeg likte ikke gemyttet på mora. Så jeg ombestemte meg. Forklarte oppdretter hvorfor, og oppdretter ble ildsint. H*n presterte i å si at jeg ikke burde anskaffe hund før om maange år, at jeg ikke var skikket til å ha hund osv osv. Dette var Dalmatiner.

-Oppdretter nr1 svarte til alle forventinger, og var veldig forståelsesfull da jeg 'byttet' kennel. Opdretter nr 2 ga avsmak fra hele rasen og er veldig uhyggelig å møte på div utstillinger. H*n er fortsatt forbannet på meg, og det synes(ikke at jeg bryr meg om det 1 år etter hendelsen men, haha).

Jeg gjorde et stort sprang og byttet rase. Den første kennelen jeg tok kontakt med, fikk jeg aldri noe svar fra. Så da ga jeg beskjed om at jeg heller ville se etter andre kenneler. Men fikk ikke noe svar på det heller.

Den andre kennelen jeg var i kontakt med er kennelen jeg kjøpe hunden jeg har nå av. Jeg var veldig fornøyd med kennelen i starten. Men etter at hunden ble kjøpt og betalt for er kennelinnehaveren så og si umulig å få tak i. Svarer ikke på mail, sms eller når jeg ringer. De gangene h*n svarer, er det så sent på kvelden alikevel, at det ikke er tid til å sankke med enn 5 min.

At oppdretter ikke gidder å svare på hendvendelser fra interesserte synes jeg er dårlig. Og jeg forventer jo at oppdretter er villig til å holde kontakten også etter at hunden er solgt. Ikke at h*n skal ringe annen hver dag, og aldri gi valpekjøper fred og få uten å legge seg oppi alt. Jeg forventer også, at oppdretteren ikke skal bli sint dersom man trekker seg fra et kjøp man har god grunn til å trekke seg ifra(f.eks dårlig kjemi). Jeg forventer også at oppdretter skal holde sine løfter, og ordne papirene på hunden i rimelig tid, og ikke uka før hunden fyller 9 mnd.

Men jeg forventer IKKE at jeg skal ha noe bestevenns forhold med oppdretteren, men det må jo kunne gå ann å holde kontakten.

Sikkert dustete formulert men hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg skjønnte akkurat hva du mente Jatzy!

Anniken: Jeg vil gjerne snakke med valpespekulanter før de får kjøpe hund hos meg, om det er ansikt til ansikt så er det det beste. Ringer de så er det greit, men ingen får løfte om valp hos meg basert på en (eller flere) e-poster.

I utgangspunktet så kan jeg si det sånn at det blir ikke sendt av gårde en valp herfra som ikke valpekjøper henter selv, så da må de nesten snakke med meg :whistle:

Kristin: Nå har jeg vært i gamet noen år og kjøpt noen hunder, derfor ble jeg såpass overrasket (og sjokkert) over oppførselen. Særlig med tanke på at hannhundeier hadde "gått god" for meg, det var også snakk om at jeg skulle få hans evt parringsvalp.. Denne nye oppdretteren samarbeider med en annen større oppdretter i ett annet land. Eieren av det større oppdrettet er en person jeg kjenner fra tidligere, som er medeier i tispa, som uttalte at det var så koselig at jeg ville ha valp etter deres hund etc etc.. Så ikke vet jeg hva som har skjedd men jeg mener det er uakseptabel holdning av en oppdretter uansett.

Det som er saken nå er at det blir nok ingen ny valp med det første for jeg finner ingen kombinasjoner som jeg syns er aktuelle/fristende/spennende nok, hverken i planlagte eller eksisterende kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en god oppdretter skal besvare alle telefoner og e-post. Skulle man få ekstremt mange e-poster og det er født 3 valper så kan man i verste fall sende ut en massemelding om at valpene er reservert.

Oppdretter bør også være interessert i kjøpers interesser, hva man skal bruke hunden til, om man har planer for hva man gjør med hunden om man skal på ferie der den ikke får være med.

Oppdretter bør tilby seg å støtte opp gjennom hele hundens liv (så lenge det lar seg gjøre) slik at du som kjøper kan komme med spørsmål.

Man skal i alle fall få lov å hilse på valpens mor, gjerne far også, men ofte bor ikke mor og far sammen så da blir det vanskelig.

En god oppdretter skal fortelle om sykdommer som foreldre kan ha hatt, da jeg synes dette er feil at man holder skjult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke stått på mer enn 1 valpeliste, så jeg har ikke all verden av erfaring.

Men den jeg har er positiv.

Oppdretteren til Hampus hadde jeg kontakt med noen uker før kullet ble født.

Pga at oppdretter bodde utenfor Bergen, og jeg i tromsø ble det kun mail og telefon fram til dagen vi henta Hampus.

Ble en del mailer med spørsmål og svar fra begge kanter i ventetiden.

Når valpene var født kom det jevnlige mailer med bilder og info.

Oppfølginga etter at Hampus kom hjem var også topp.

Så jeg kjøper gjerne valp derfra igjen, fikk en flott hund og et meget bra "produkt" om man kan si det sånn.

Linus var allerede født og nesten leveringsklar da vi kontaktet oppdretter.

Vi reiste og så valpene ei ukes tid før de var leveringsklare.

Hilste da også på mor, samt møtte en del av de andre hundene til oppdrettern.

Fikk svar på det vi lurte på, alt topp.

Siden oppdretter bare bor 3-4 timer unna har vi mye kontakt og treffes mange ganger i året på utstilling i tillegg til telefonkontakt i ny og ne.

Og ja jeg kunne nok funnet på å kjøpe valp der ved en senere annledning.

Føler jeg har vært heldig med begge mine oppdrettere.

Hadde nok ikke kjøpt hund av oppdretter som ikke orket ha noe kontakt fra jeg viste min interesse og til valpene var leveringsklare.

Og det å ikke gi beskjed til valpekjøpere når tispa går tom, det er jo direkte useriøst uansett hvor lei seg man blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei leveregel er vel at en kan forvente av en oppdretter at den følger opp avtaler som gjøres.

På vårt forrige kull hadde vi valpehenvendelser lenge før tispa var parret, og her var standardsvaret "ta kontakt når tispa er parret, dere vet ikke om dere vil like hannhunden". De som ringte etter at parring var foretatt, fikk beskjed om å ta ny kontakt rundt forventet fødsel.

Vi har hatt det som praksis av to grunner: Primært for å sile ut, for å se hvor interessert folk er, om de faktisk klarer å holde avtaler og følge opp, om de faktisk vil ha valp fra oss og er giret nok til å ta en ny telefon etter avtale. Og dels for å slippe å mtåte ringe tilbake til 50 ulike familier som har tatt kontakt for å si at tispa gikk tom, bare for å høre at ti har fått berner et annet sted, ti har kjøpt labrador, ti vil ikke ha hund lenger, ti har glemt at de ringte, og ti blir litt lei seg.

De som har sagt de kunne tenke seg valp etter X'en lenge før hun var avlsklarert, og nå fremdeles før hannhund er valgt, forventer jeg at tar ny kontakt når et kull har realistiske planer. Noen som spør så tidlig om valp etter en hund tenker ikke en ordinær familiehund, de vil ha noe bestemt, og da får de jobbe såpass for det at de gjeter litt, og interessen bør ligge så dypt at det faller dem lett å gjøre. Jeg synes ikke at jeg er forpliktet til å kontakte noen jeg snakket med før jul, hvis X'en skal ha et kull to år senere. Jeg forlanger en viss interesse for at de fortjener en valp fra meg, men jeg prøver også å unngå å havne i en situasjon hvor jeg lover bort noe som ikke er født eller lover å ringe noen om uoverskuelig framtid. Jeg er kanskje kjip og streng, men jeg bryter ikke løfter på den måten, og jeg får silt ut valpekjøpere som ikke er bra nok i mine øyne.

Oppdrettere må også få stille krav, jeg er heller litt for steng enn å måtte "hive" valper etter folk som er middels interessert og lite dedikert.

Når det er sagt, er det lov for valpeinteresserte å stille krav til oss, og da skal vi følge opp. Alle mailer skal besvares, selv om det er med et standardsvar om å ta ny kontakt om fem uker. Om førsteinntrykket er godt, vil heller ikke standardmail sendes ut, da vil en starte en kommunikasjon for å starte prosessen med å finne ut om dette er en valpekjøper en vil selge til. Hvis valpekjøper spør, skal de få svar. Hvis valpekjøper vil komme på besøk før fødsel, synes jeg en skal stille opp på det - de må jo få en sjanse til å bli kjent med rasen og granske avlsdyrene de også.

Jeg synes det skal være en gjensidighet. Hvis jeg lover noe, skal det holdes, og jeg skal være imøtekommen og grei, ikke kjip og tilbakeholden på verken informasjon eller kommunikasjon. Men, jeg skal også ha rett til å stille krav til valpekjøper, og jeg forlanger kontakt også etter at valpene er solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvordan alle andre praktiserer henvendelsene på valper o.l., men selv gjør jeg det på følgende måte;

I det jeg får en e - post med forespørsel om valp, sender jeg et standar spørsmålsskjema i retur, som går på personalia, samt erfaring o.l. - for å få ett inntrykk av om personen/e er interessante for meg. Drøyt 20 spørsmål.

Dersom de svarer greit på spørsmålene, tar jeg kontakt med dem. Da tar vi en gjennomgang på telefon, og kan gå litt dypere inn ift egnethet og hvilken type hund som passer deres sistuasjon osv. M.a.o. tar jeg en avgjørelse på om de KAN stå på valpeliste da.

Videre sender jeg ut informasjon når tispen får løpetid, når tispen er paret, når jeg med sikkerhet vet om tispen er drektig eller ei, når jeg har vert hos Vet. på ultralyd og når valpene er født. Når valpene er født, må de som får tilbud om valp, betale inn depositum på 10 % av kjøpesummen.

Ift din opplevelse Gråtass, synes jeg dette er såpass useriøst av oppdretter - at jeg ville antageligvis aldri henvendt meg til dem igjen. Ikke alle er like gode til å kommunisere, og enkelte er bedre med dyr enn mennesker - men ut i fra det du skriver lukter det problemer den dagen det skjer noe uventet, og oppdretter eventuelt må bidra med noe :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Ift din opplevelse Gråtass, synes jeg dette er såpass useriøst av oppdretter - at jeg ville antageligvis aldri henvendt meg til dem igjen. Ikke alle er like gode til å kommunisere, og enkelte er bedre med dyr enn mennesker - men ut i fra det du skriver lukter det problemer den dagen det skjer noe uventet, og oppdretter eventuelt må bidra med noe :whistle:

Jepp, det blir ikke aktuellt å vurdere noe fra denne oppdretteren eller å anbefale til andre.. Ikke fordi jeg føler at jeg "trenger" en oppdretter i ryggen, for jeg har masse kompetanse tilgjengelig uten denne, men når manglende tilgjengelighet og tullete mailer er starten på en henvendelse vedr noe jeg anser som svært seriøst, så mister jeg helt respekten for folk og motivene bak avlsarbeidet jeg da..

Men som sagt tidligere oppe i tråden, så er det ikke noen nye planer på gang, fordi det er ikke noe som virker aktuellt for tiden. Tydeligvis er det jeg er ute etter, gått av moten eller noe sånt.. Den nye moten er ihvertfall ikke min kopp med te..

Takk for alle fine innspill og tanker rundt oppdretters rolle. Nå har ikke jeg lange køer med valpespekulanter (desverre) bare noen veldig få som har vist interesse for kullet, de har jeg mailet og fortalt at vi har parret og ny beskjed kommer når vi har tatt UL. Som fersk oppdretter i en meget stor konkurransesituasjon, kan jeg faktisk ikke tillate meg å bli kostbar på kontakt med valpespekulanter. Mulig det forandrer seg når man blir dreven og har opparbeidet seg ett særdeles godt navn og rykte (er det ikke det man ønsker?) men pr i dag er det for mange uregistrerte border collie valper som kastes etter folk på finn, til at jeg kan avvente og håpe at folk husker å maile tilbake 10 mnd etter at tispa har gått tom en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg tok kontakt med en oppdretter, fant jeg fram til en som hadde skrevet mye lovende på siden og der alt virket veldig bra... Vel, jeg fikk svar på første mail, men etter det tok det laaaang tid før jeg fikk svar.. Da det var gått 3-4 mnd siden sist jeg hørte noe, tok jeg kontakt med en annen.

Der ble jeg ringt opp igjen etter jeg sendte mail, og vi snakket lenge og vel. Ble til at jeg kjøpte en tispevalp derifra, noe jeg ikke kunne vært mer fornøyd med. Har god kontakt med oppdretter fremdeles den dag i dag :whistle:

Den første oppdretteren tok kontakt med meg en mnd tid etter jeg hadde fått den lille i hus, da ganske sur, og lurte på om hun skulle stryke meg fra valpelistene, og at det hadde vært fint med beskjed :rolleyes: Da var det vel ca 8 mnd siden jeg hadde sendt siste mail, og jeg hadde vel sendt bortimot 4-5 mail der jeg ikke fikk svar. Jeg er VELDIG glad for at jeg fulgte magefølelsen min, og ikke kjøpte fra første oppdretter for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte Ita var det valpelister å få tilsendt i posten fra avlsrådet. Jeg kikket på listene, valgte meg ut et kull og ringte. Fikk god kontakt med oppdretter der, men når valpene var 14 dager gamle viste det seg at tispa jeg skulle ha fikk ett blått øye. Hun anbefalte meg derfor en annen oppdretter som hadde mye av de samme linjene ( hadde brukt hannhund fra dem ). Jeg ringte, og jo da, de hadde flere tisper ledige de. Vi ringtes noen ganger, og når valpene var leveringsklare dro vi ned og hadde førstevalget på sort tispe bak oppdretterene selv.

I ettertid har vi hatt god kontakt, mye de første årene og så mindre jo eldre hun ble, men kontakten var der.

Så skulle jeg ha ny valp, samme rase. Jeg kikket rundt på planlagte parringer, og ringte til noen, sendte mail til noen. Ringte også til et kull på Finn, som ikke var godkjent i avlsrådet da tispa ikke var stillt ut. Fikk svar fra noen, andre fikk jeg laber respons fra. En tok kontakt igjen når valpene var leveringsklare. Men da hadde jeg fått beskjed fra Itas oppdretter om at de skulle parre etter jul. Så da la jeg alle planene på is og ventet et halvt år i stedet.

Vi har fortsatt en veldig god kontakt, jeg fikk låne en av hennes hunder i 5 mnd, mens jeg venter på valpen! Sånn liker jeg det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle fine innspill og tanker rundt oppdretters rolle. Nå har ikke jeg lange køer med valpespekulanter (desverre) bare noen veldig få som har vist interesse for kullet, de har jeg mailet og fortalt at vi har parret og ny beskjed kommer når vi har tatt UL. Som fersk oppdretter i en meget stor konkurransesituasjon, kan jeg faktisk ikke tillate meg å bli kostbar på kontakt med valpespekulanter. Mulig det forandrer seg når man blir dreven og har opparbeidet seg ett særdeles godt navn og rykte (er det ikke det man ønsker?) men pr i dag er det for mange uregistrerte border collie valper som kastes etter folk på finn, til at jeg kan avvente og håpe at folk husker å maile tilbake 10 mnd etter at tispa har gått tom en gang..

Det er selvfølgelig forskjell på hvilken rase en har - om den "selger seg selv" eller om det går 20 på dusinet.

Det viktigst er det jeg skrev først i mitt innlegg - at oppdretter følger opp de avtaler som gjøres. Det spiller egentlig ikke så stor rolle hva avtalene er, så lenge valpekjøper er inneforstått med dem, og en for øvrig følger normal folkeskikk og svarer på henvendelser underveis. Selv om jeg ber valpeinteressert ringe på nytt når valpene er forventet født, blir jeg jo ikke sur om denne tar kontakt tidligere for å stille spørsmål, treffe tispa, skravle eller hva som helst. Tvert imot gir det plusspoeng.

Men hittil har det vært såpass lett å selge våre valper at vi kan være litt kostbare for å sile ut det vi håper er de beste valpekjøperne fra mengden av telefoner og henvendelser. Og er det noen en får en veldig god kjemi med vil også jeg gi mer av meg selv fra første stund for å "sikre meg" denne gode valpekjøperen. Og er det kjentfolk som skal kjøpe valp, blir jo saken enda igjen annerledes, folk en treffer på jevn basis blir involvert i valpeprosessen på en helt annen måte.

Jeg synes ikke det er mulig å lage noen fasit for hvordan oppdretter skal være, utenom å følge opp avtaler som gjøres (variabelen er hvilke avtaler som gjøres) og svare på en eller annen måte på henvendelser og kommunisere.

Sist vi hadde kull var ikke hjemmesider så utbredt, mens i dag har "alle" det, og dermed kan en kommunisere greit der også, ved for eksempel å oppdatere med parring og UL. Jeg synes det er like fair som å fysisk ringe til de 15 som har spurt om valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...