Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye trener dere til Utstilling?


Happyface

Recommended Posts

Jeg skal jo holde på med utstilling, å da vil jeg gjerne vite hvor ofte dere trener, for å se om jeg har samme målene eller om noen trener mere enn meg. Nå tenker jeg på å trene en hund som har stillt litt før, ikke valper, fordi de må jo man naturligvis jobbe litt mer på i begynnelsen.... :D

Så hvor mye trener dere utstilling med hundene deres? :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kommer litt an på hva du mener - tenker du på å trene på å stå, eller tenker du på forberedelser for å kunne delta i utstilling best mulig?

Tenker du på det å stå rolig, eller det å stelle seg korrekt selv, og attpåtil med en showig attitude?

Tenker du på det å holde hund og pels i god kondisjon, gjennom vedlikehold, pelsstell, muskelbygging og kondisjonstrening?

Tenker du på det å løpe pent i bånd, eller det å showe i bånd?

Tenker du på det å undersøke de til enhver tid oppsatte dommerne for å finne ut hvordan de har dømt tidligere, gjennom nettsøk og prat med andre utstillere?

Tenker du på å studere bilder og filmer av egne og andres hunder, for å se hva som fungerer og hva en kan gjøre i ringen?

Uansett hva du tenker på, vil nok svarene fra de her inne variere veldig. Noen har hunder som krever lite "maintenance" og som er fødte showhunder, andre har krevende raser og/eller krevende individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske mye.. Men da er det hovedsaklig å STÅ blikkstille (dette trener jeg på hjemme i alle mulige situasjoner, foran tv'n, når vi skal fjerne kvist fra pelsen, etc...).

Først trener vi da inn en "frys" - dvs bare stå heeeelt stille.

Når stå'en er ganske sikker, begynner jeg å tenke mer på benenes plassering. Men dette skjer da sammen med trave-treningen - dvs utendørs.

Først mye jippiiiii - sååå moro å løpe (ekstra ros for trav, men BRA at den bare er med, liksom..). Så mer og mer krav om traving fremfor hopp og sprett - men fortsatt mye jippi og hurra!

JEG trener at hunden skal både kunne stilles opp selv + stå mere fritt (kjekt å kunne begge deler). Og da krever jeg en blikkstille STÅ - mens jeg flytter bena, løfter den under brystkassen, snur hodet "riktig vei", legger ned pelsen riktig, etc.

Og så håper man på det beste når man stiller på valpeshows... igjen og igjen og igjen...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg skal jo holde på med utstilling, å da vil jeg gjerne vite hvor ofte dere trener, for å se om jeg har samme målene eller om noen trener mere enn meg. Nå tenker jeg på å trene en hund som har stillt litt før, ikke valper, fordi de må jo man naturligvis jobbe litt mer på i begynnelsen.... :D

Så hvor mye trener dere utstilling med hundene deres? :):D

Aldri :D

Jeg har heldigvis en rase som skal fristilles og ikke plukkes på i ringen, ikke taues ut bak, ikke løftes foran - den skal bare stå helt naturlig med ett bein i hvert hjørne.

*ler* og til tross for at jeg også trener lydighet med mine hunder så står de allikevel i utstillingsringen - mine hunder vet forskjellen selv uten trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja litt.... Burde gjerne antrengt meg litt mer :)

Ikke så altfor mye forarbeid heller, sjekker at pelsen er fri for buskevekster, napper luggen og ørene litt noen uker i forveien. Birk er en livlig type og vi har vel enda tilgode å stå helt i ro på de utstillingene vi har vært på, baksiden ved shaping vil jeg tro....

* Ka sier du mor? sitte? dekke? stååå? hæ? e du sikker, ikke dekke altså? eg prøver en dekk eg! *

Sånn er det for en forvirret pyrregutt, men har har nå sjarmert noen dommere på sin vei :rolleyes:

Å bli tatt på trente vi endel på når han var valp, det er vel den eneste tiden i utsillingsringen han står i ro, ihvertfall om dommer vil ha han på bord.

Løpingen trente vi ikke så mye på, den kom av seg selv og valpegaloppen forsvant etterhvert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på alt :) Men mest trene på stå, vise seg, gå fint. Pelsstell varierer jo fra rase til rase :D

Siste "finpussen" før utstilling trener vi ca annenkavar dag. Men nå har vi en rase som må jobbes mye kropp med hele tiden for å holde seg på topp fysisk. Så for vår del er det en helårsjobb. :D

Enig med du, det å ha en topp utstillingshund i kondisjon er en helårsjobb.

Jada, en hund kan lett trave i ringen - men det er forskjell på en hund som traver rundt på tur med eieren i ringen, og en hund som viser seg fram, som løper litt foran eieren i stram line, som shower og eier ringen, som løper på i flott trav og langer ut. Det er forskjell på å rusletrave rundt i ringen, og å showtrave rundt i ringen. Bare som et apropos til de som mener bevegelsene kom av seg selv.

Og skal en hund virkelig løpe flott, krever det god muskulator, kondisjon og løpetrening. Jeg trener på langt nær så mye som jeg kunne gjort, men jeg vil likevel påstå at min berner får mer mosjonstrening enn mange andre jeg vet om, fordi jeg vil ha en velmuskulert hund som kan løpe maaange runder. Og derfor går jeg på SATS, slik at eieren kan bli med på like mange runder... :D (Eneste motivasjonen min...)

Men, det er klart - hva er ambisjonsnivået? Er det å få en førstepremie, eller er det å hevde seg i gruppa? Og for raser med få påmeldte er det trolig lettere å sjarmere seg med "uprofesjonell" oppførsel. Når det er påmeldt 101 bernere på Hamar og 180 bernere på hovedspesialen trenger du mye mer enn sjarme for å hevde deg.

Og mange dommere lar seg fenge av en hund som er velvist - som står flott, som vises fram av en handler, som løper som en utstillingshund og ikke som en hund som er på tur. Den har da det lille ekstra som er avgjørende på vippepunktet.

For meg er handling i utstillingsringen det samme som kontakt i lydighetsringen. Hunden kan i prinsippet utføre en grei stå under marsj uten topp kontakt hele veien, men det er kontakten som kan gjøre utfallet for å få de beste poengsummene.

Så hvor mye tid som brukes til utstillingstrening? Mye... Det er fem minutter med ståtrening der, det er to timer bakstetur i snøen der, det er en halvtime for å google dommeren der (for meg er det å velge dommer også en del av utstillingsforberedelsene - jeg gidder ikke betale for å stille for en dommer som ikke liker min type hund), syv minutters trening på å løpe i sving der, osv. Jeg regner ikke på det, det er en del av hverdagen vår. Men jeg er neppe helt gjennomsnittlig heller... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst mulig :D

Neida.. jeg trente mye med han som valp slik at han skulle kunne tannvisning, ta på og klåing her og der, lærte inn stå også vedlike holdt det. Men jeg orker ikke utstilling og gutten skal kastreres :D

Edit: noe som er ganske greit ihnt til vetrinær å den treningen forsåvidt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ekstraspørsmål!

På ringtreninger: kan man spørre de som har ansvar for treningen om man kan få hjelp til å gjøre sånn og sånn? Kan man dra med seg leker og alt mulig for å få opp "attityden" og være litt tullete?

Når jeg har dratt på treninger har alt virket så sinnsykt alvorlig.. Folk står og babler og styrer, sladrer og prater i grupper før de begynner og når de begynner får man nesten ikke med seg noenting og må gjette seg frem til hva man skal gjøre.. Også stiller de opp alt så det skal virke så "utstillingsaktig" som mulig og hundene løper en runde slik de ville gjort på en utstilling bortsett fra at alle rasene er blandet, en av menneskene er "dommer" og ser kjapt over hundene og gir en rask kritikk på løpingen også er man ferdig. :)

Jeg bruker jo resten av tiden på å trene på å stå, løpe og leke litt unna resten av folka mens jeg venter og når jeg har muligheten, men alle de andre står i de samme gruppene og babler. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I realiteten er jo all trening av hund forberedende til alt mulig, da. Mine "stå stille"krav til mine hunder gjelder jo i alle situasjoner man trenger nettopp dèt (hos vet'en, f,eks,). Det å trave pent på siden av meg frem og tilbake foran huset er kanskje ikke verdens vanskeligste oppgave - men det gir myyye kontakttrening.

Jeg trener mye øyekontakt med mine, jeg snakker med dem, de ser på meg og prøver å finne ut av hva jeg synes de bør gjøre.. (Stort sett slik det foregår)

Da har jeg full kontroll på hunden (kremt..) også i en utst.ring, og selv om bestekompisen løper rett foran eller bak, så kan jeg kreve den kontakten og den kustusen på min hund - og den viser seg bra.

Belgerpia har et godt poeng, når det gjelder den rasen hun stiller. Den skal "bare" stå - være oppmerksom, og være bygget slik at den står korrekt av seg selv.

I en perfekt verden skal selvsagt også mine være bygget slik at de står riktig uansett (og jeg har èn som gjør det... ha ha ha!).

Men i tillegg har vi benpels, kroppspels, pannelugg, nakkeskill, verv i pelsen på rumpa, bustepels på hasene osv, osv som ødelegger profilen når vi stiller ut. Noen har elendige vinkler, så de må stilles opp i front, og noen må dras opp fordi de ikke har noe hals å snakke om..

Så jeg prøver å trene mine slik at de takler alle former for handling (i tilfelle noen annen må stille dem ut), både løftes, dras, flyttes og dyttes.. Men når jeg stiller dem selv prøver jeg (mer og mer) å la de stille seg så godt det går selv. Da kan jeg konsentrere meg om pelsen istedenfor...

Men kontakttrening er viktig, synes jeg. Og dette er ikke bare for utstillingsdelen, men alle former for trening sammen med din hund.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri :)

Jeg har heldigvis en rase som skal fristilles og ikke plukkes på i ringen, ikke taues ut bak, ikke løftes foran - den skal bare stå helt naturlig med ett bein i hvert hjørne.

Jeg bare signerer denne, jeg. :D Nå stiller ikke jeg hunden min selv, da(*pingle*), men jeg trener aldri noe utstillingsrelatert med henne. Jeg innbiller meg at hun er en ganske grei hund å stille så jeg ser ingen grunn til å trene på sånt(dessuten stiller hun seg alltid opp for å se etter meg som står utenfor ringen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke trent noen verdens ting.. At folk sier at de mosjonerer hundene fordi de skal være fine i ringen høres for meg litt merkelig ut. Hvis hunden ikke skal stilles, skal den ikke få mosjon da? :)

Jeg tror imidlertid jeg skal trene bittelitt på diverse før vi skal på utstilling nå i februar, det kan vel ikke skade siden jeg ikke har en hund som i utgangspunktet vil imponere noen dommer i ringen... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trente en del håndtering og "stå i ro mens jeg flytter på beina" osv når Fenris var valpen, samme med Frost nå. Nå som Fenris er voksen trener jeg ikke før utstilling, han kjenner gamet. Vasker ham ei uke før utstilling om det er lenge siden sist, og børster ham før vi går i ringen. Før jeg melder på bruker jeg et par minutter på å sjekke om dommeren er noe for oss...

Å holde hundene i god fysisk form er en selvfølge, utstilling eller ikke. Den dagen vi må løpe så mange runder i utstillingsringen at mine hunder blir slitene, da er det nok mange som hadde sluttet med ustilling for lengst... For meg er noe av morroa med å ha hund er nettopp det å holde de i meget god form, at det også er et pluss i ringen skader jo ikke:)

Ambisjoner? Tja, med Fenris så kanskje Nuch, mangler et cert. Frost er valp enda, men ambisjonene med ham vil vel være å vise frem en samojed som ser ut som en brukshund og ikke en pelsball. Konkrete farger på sløyfer vet jeg vil variere veldig fra dommer til dommer. Noen dommere liker kraftige pelsballer, noen liker godt muskelsatte langbente slanke brukshunder... Rødt og gjerne bedre på Frosti-gutt må vi få drømme om til de rette dommerene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du, det å ha en topp utstillingshund i kondisjon er en helårsjobb.

Jada, en hund kan lett trave i ringen - men det er forskjell på en hund som traver rundt på tur med eieren i ringen, og en hund som viser seg fram, som løper litt foran eieren i stram line, som shower og eier ringen, som løper på i flott trav og langer ut. Det er forskjell på å rusletrave rundt i ringen, og å showtrave rundt i ringen. Bare som et apropos til de som mener bevegelsene kom av seg selv.

Og skal en hund virkelig løpe flott, krever det god muskulator, kondisjon og løpetrening. Jeg trener på langt nær så mye som jeg kunne gjort, men jeg vil likevel påstå at min berner får mer mosjonstrening enn mange andre jeg vet om, fordi jeg vil ha en velmuskulert hund som kan løpe maaange runder. Og derfor går jeg på SATS, slik at eieren kan bli med på like mange runder... :D (Eneste motivasjonen min...)

Men, det er klart - hva er ambisjonsnivået? Er det å få en førstepremie, eller er det å hevde seg i gruppa? Og for raser med få påmeldte er det trolig lettere å sjarmere seg med "uprofesjonell" oppførsel. Når det er påmeldt 101 bernere på Hamar og 180 bernere på hovedspesialen trenger du mye mer enn sjarme for å hevde deg.

Og mange dommere lar seg fenge av en hund som er velvist - som står flott, som vises fram av en handler, som løper som en utstillingshund og ikke som en hund som er på tur. Den har da det lille ekstra som er avgjørende på vippepunktet.For meg er handling i utstillingsringen det samme som kontakt i lydighetsringen. Hunden kan i prinsippet utføre en grei stå under marsj uten topp kontakt hele veien, men det er kontakten som kan gjøre utfallet for å få de beste poengsummene.

Så hvor mye tid som brukes til utstillingstrening? Mye... Det er fem minutter med ståtrening der, det er to timer bakstetur i snøen der, det er en halvtime for å google dommeren der (for meg er det å velge dommer også en del av utstillingsforberedelsene - jeg gidder ikke betale for å stille for en dommer som ikke liker min type hund), syv minutters trening på å løpe i sving der, osv. Jeg regner ikke på det, det er en del av hverdagen vår. Men jeg er neppe helt gjennomsnittlig heller... :D

Signerer! Samme med oss, med 20 hanner i åpen klasse på omtrent hver NKK uts. så må man jobbe med det lille ekstra, fordi man er avhengig av å skille seg ut eller bli husket.

Har ikke trent noen verdens ting.. At folk sier at de mosjonerer hundene fordi de skal være fine i ringen høres for meg litt merkelig ut. Hvis hunden ikke skal stilles, skal den ikke få mosjon da? :)

Jeg tror imidlertid jeg skal trene bittelitt på diverse før vi skal på utstilling nå i februar, det kan vel ikke skade siden jeg ikke har en hund som i utgangspunktet vil imponere noen dommer i ringen... :D

Hunden får jo såklart alltid mosjon. Men hadde ikke min hund vært en uts. hund hadde jeg ikke f.eks giddet å hatt han i trekksele for å bygge muskler foran, da hadde den fått løpt løs og mosjonert seg på en annen måte. Det er ofte en baktanke på typen mosjon etter hvordan kroppen hans er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Alle hundene her får rikelig med mosjon hele året, utenom dette har vi trent (for utstilling) på:

Hund 1: lite annet enn kontakt (kommando for "stå" og evt flytte ben om det er nødvendig)

Hund 2: samme som for hund 1

Hund 3: liker ikke utstillinger, men har "klikkertrent" inn stå, flytte ben (som hunden gjør selv), løfte ørene (slik at skallen blir bredere, ser jo mye bedre ut for dommeren en om ørene henger "vanlig" ned), vifte lett med halen (hunden får uttrykket "kult mamma, dette er gøy!").

Vi trener lite utstilling, skal nevnes at "hund 3" stillte ut i nov'07 for så å stille på neste utstilling i august'08, uten å ha "trent utstilling" i det heletatt i mellomtiden. Hund 1+2 trenes/konkurrerer i lydighet, så "stå" har de inne.

Utenom dette er det normal pelsstell + evt blås av pels dagen før utstillingen.

Vil som flere av de andre her bare bekrefte at trening for utstilling foregår hele året, uten at vi spesifikkt trener på akkurat utstilling :icon_confused:

Edit: setningsstruktur endret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri :icon_confused:

Jeg har heldigvis en rase som skal fristilles og ikke plukkes på i ringen, ikke taues ut bak, ikke løftes foran - den skal bare stå helt naturlig med ett bein i hvert hjørne.

*ler* og til tross for at jeg også trener lydighet med mine hunder så står de allikevel i utstillingsringen - mine hunder vet forskjellen selv uten trening.

Godt å høre, for da kan jeg med god samvittighet si at det trener ikke jeg heller på- uten å være redd for å få kjeft *flir*

Vi trente kvelden før første valpeshowet da, på å ikke hoppe og sprette... Det holdt det :sleep:

Komando for stå har hun lært gjennom lydighets treninga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener "aldri" utstilling vi.. Vi har vært på på et par ringtreninger, men that's it.

Jeg vet jeg burde trene mer for at min hund skal vise seg bra i ringen, men jeg synes rett og slett at ringtrening/utstillingstrening er drepende kjedelig. Jeg VET at Norma kunne stått og gått mye bedre om jeg faktisk trente på dette, og trening kunne muligens hatt mer å si på resultatet. Hun liker virkelig ikke at jeg stiller henne opp, hun har ingen glede av å løpe rundt i ringen, så generelt sett er utstilling noe ordentlig tull for henne. Om jeg hadde trent og bygget opp noe positivt rundt oppstilling og løping hadde hun nok vist seg mye bedre, så jeg vet jeg må skjerpe meg om vi skal oppnå noe som helst. Jeg har ikke en rase hvor det er ekstremt mange påmeldte, men på denne kanten av landet er det ca 25-60 påmeldte, avhengig av arrangør. Da sier det seg selv at vi må skille oss ut, ergo vi trenger å TRENE på å skille oss ut. Norma ser egentlig ikke så gal ut, men i ringen verken står eller går hun spesielt bra, og dette trekker gjerne ned på helhetsinntrykket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke trent noen verdens ting.. At folk sier at de mosjonerer hundene fordi de skal være fine i ringen høres for meg litt merkelig ut. Hvis hunden ikke skal stilles, skal den ikke få mosjon da? :lol: Jeg tror imidlertid jeg skal trene bittelitt på diverse før vi skal på utstilling nå i februar, det kan vel ikke skade siden jeg ikke har en hund som i utgangspunktet vil imponere noen dommer i ringen... :yes:

At folk trener hundene sine fysisk med tanke på å få den rette muskulaturen, for så å få en hund som kan gjøre det bra i ringen, betyr ikke at hunder som ikke skal stilles, ikke bør mosjoneres...hehe...Jeg skjønner ikke den tankegangen din helt..

Det er vel bare det at enkelte utstillere har en mer gjennomtenkt fysisk trening med hunden sin, enn de som bare trener hunden for at den skal få "brukt" seg og slite seg ut litt.

Hvis en hund har en løs front, som den får trekk for på utstilling, ja, da gjelder det å trene hunden sånn at fronten blir strammere, og dermed er hunden et hakk vakrere.. :yes:

Har hunden en svak rygglinje, så legges det vekt på å stramme opp den.

Alle hunder, enten de stilles eller ei, bør få løpe løse og bruke kroppen sin så ofte som mulig.

Skaffer man seg en hund, enten det er valp, unghund eller voksen, og har planer om å aktivt stille ut hunden, så bør treningen begynne med en gang man får hunden i hus. Kanskje litt tidlig å begynne når valpen er 8 uker, men det er mange som begynner da. Da leker man inn alt man må igjennom i en utstillingsring, og får en valp som gjennomfører krava med den største selvfølge.

Har man store ambisjoner for den lille, så bør man lære den å stå pent før man lærer den å sitte og gi labb, for eksempel.

Hvis man bare setter seg inn i hva som foregår i en utstillingsring, og har trent litt (les: endel..) før man entrer ringen, så får man en mye mer positiv opplevelse, både for seg sjøl og hunden, enn om man stiller fullstendig uforberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk trener hundene sine fysisk med tanke på å få den rette muskulaturen, for så å få en hund som kan gjøre det bra i ringen, betyr ikke at hunder som ikke skal stilles, ikke bør mosjoneres...hehe...Jeg skjønner ikke den tankegangen din helt..

Det er vel bare det at enkelte utstillere har en mer gjennomtenkt fysisk trening med hunden sin, enn de som bare trener hunden for at den skal få "brukt" seg og slite seg ut litt.

Hvis en hund har en løs front, som den får trekk for på utstilling, ja, da gjelder det å trene hunden sånn at fronten blir strammere, og dermed er hunden et hakk vakrere.. :yes:

Har hunden en svak rygglinje, så legges det vekt på å stramme opp den.

Alle hunder, enten de stilles eller ei, bør få løpe løse og bruke kroppen sin så ofte som mulig.

Men er det virkelig SÅ mange utstillere som tenker på disse tingene? Det virker ikke slik egentlig. De fleste utstillingsfolk som jeg kjenner til er de som lar hunder løpe løse sammen på flatmark som hovedaktivitet. Og enda færre har jeg hørt si noe i nærheten av det som du nevner her. En ting ser ut til å være hva man BURDE gjøre, en annen er hva de faktisk gjør. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det virkelig SÅ mange utstillere som tenker på disse tingene? Det virker ikke slik egentlig. De fleste utstillingsfolk som jeg kjenner til er de som lar hunder løpe løse sammen på flatmark som hovedaktivitet. Og enda færre har jeg hørt si noe i nærheten av det som du nevner her. En ting ser ut til å være hva man BURDE gjøre, en annen er hva de faktisk gjør. :lol:

Tror nesten det er det.... i værtfall i mitt hundemiljø. Vi driver svømming, bakketrening, sykling, fjellturer, dra dekk, ringtrening, lydighet og kontakt trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det virkelig SÅ mange utstillere som tenker på disse tingene? Det virker ikke slik egentlig. De fleste utstillingsfolk som jeg kjenner til er de som lar hunder løpe løse sammen på flatmark som hovedaktivitet. Og enda færre har jeg hørt si noe i nærheten av det som du nevner her. En ting ser ut til å være hva man BURDE gjøre, en annen er hva de faktisk gjør. :lol:

Dessverre tror jeg du har rett Belgerguri - det er alt for få utstillere som tenker noe som helst over fysisk trening av sine hunder - eller hvilken type fysisk trening de får. Det er ikke få ganger jeg har gremtes når jeg ser hunder som helt tydelig ikke eier muskulatur og som attpåtil går hen og gjør det bra i ringen.

Jeg har alltid vært opptatt av fysisk trening av mine hunder, og at hundene gjennom det også dermed vil kunne vises i topp kondisjon i ringen er jo bare en bonus selvsagt. Alle mine valper har fått være med på lange turer i skog og mark allerede fra de kommer i hus, og vi fortsetter med trening både sommer og vinter. Jeg forsøker å gi dem variert trening, gjennom både sykling, svømming, løs løping i kupert terreng, skiturer, basing i snø etc, men kunne sikkert vært enda flinkere tror jeg.

I tillegg til det fysiske kreves det jo ganske mye stell av pelsen på min rase, og jeg ser helt klart at det å jevnlig stille ut hundene også trigger meg til å være flink med pelsstellet hele tida (og ikke bare ta skippertak).

Når det gjelder trening på selve utstillingssituasjonen har det vært litt ymse mht de ulike hundene. Babs har jeg omtrent ikke trent utstillingstrening med, kun trent på kontakt og håndtering - hun har liksom bare vært der i ringen hun, stått pent og løpt pent. Med Willy har det vært helt annerledes, og han har jeg trent mye på oppstilling med f eks. Jeg vil gjerne at han stiller seg selv vha godbit, noe jeg trøblet mye med i starten (fordi jeg ikke var så vant til å stille på den måten), men så trente vi intensivt en periode her nå, filmet det og greier, og nå synes jeg det sitter ganske bra :yes:. Jeg har da trent på å stille opp Willy et par-tre ganger - han har fått belønning - og så fri. Dette har jeg gjort et par ganger pr dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det virkelig SÅ mange utstillere som tenker på disse tingene? Det virker ikke slik egentlig. De fleste utstillingsfolk som jeg kjenner til er de som lar hunder løpe løse sammen på flatmark som hovedaktivitet. Og enda færre har jeg hørt si noe i nærheten av det som du nevner her. En ting ser ut til å være hva man BURDE gjøre, en annen er hva de faktisk gjør. :lol:

Nope, det er ikke så mange som trener på det bevisst, men så er det heller ikke så mange som er "proffer" og har reelle ambisjoner utover en rød eller kanskje en CK. De aller fleste på en utstilling med 3.000 hunder stiller for moro.

Men jeg vet da også om de som oppriktig tror at det for familiehunden holder med 15 minutters tur på fortauene rundt om, hvor hunden sjelden får skikkelige turer. Jeg tror vi som er her inne er over snittet interessert og "dyktige" i vårt hundehold, både de som har hund "kun" i hverdagen og de som stiller.

Å lese blogger er avslørende, og når jeg ser folk går tur med hunden i bånd på asfaltfortau skjønner jeg jo hvorfor hunden kommer i ringen neste helg med elendig front, dårlig steg og en rygglinje som klapper sammen etter en runde. Når det er sagt blogger ikke jeg heller om alle turene våre, kjære vene, men en ser på en hund hva slags mosjon den (ikke) har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på slik ringtrening en til to ganger i mnd. Men tror jeg har gidd opp nå.. det er dyrt.. 50 kr pers med en hund pluss en tier pr ekstra hund, dårlige lokaler og altfor fult!...

Vi løper noen runder, får hundene på bordet, "dommerene" piper litt med pipeleke for å få frem uttrykk osv.. tadaa.. ferdig.. Egentlig ganske oppskrytt :)

Boris er ikke 100% i ringen.. han fjaser masse.. men hvis jeg stiller meg på kne stiller han seg som oftes bra :lol: Han kan stå :yes: ellers så hvis han tuller med bena går vi bare en runde rundt oss selv :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...