Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene vendinger?


Aussieglis

Recommended Posts

My er veldig flink til å vende til høyre, men det er nok fordi hun lærte utgangsstilling oppå boksen... Det jeg derimot glemte der, (hun lærte det som 3-4mnd gammel valp) var å få henne til å gå rundt boksen til venstre.

Nå sliter jeg med en måte å lære henne skikkelige venstre-vendinger, og lurer på om det har noe for seg å gå tilbake til boksen å lære henne å snu rumpa like pent som hun gjør til høyre? Det ser jo utrolig ryddig ut, men om det finnes en "enklere" vei tar jeg gjerne den... For boksen er betyr ikke det den gjorde da hun var valp lengre, nå har vi trent så mange andre ting med den så jeg tror det vil ta sin tid å få henne til å forstå hva jeg vil hun skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente inn både høyre og venstre vendinger ved å stå i ro, og vende på stedet. Gjerne lokke med go`bit for å hjelpe hunden.

Hva gjør hun om du vender til venstre når du går fvf? Har du evt. film slik at vi kan se hva du mener. Jeg forstår ikke helt problemet må jeg ærlig innrømme. For hvis du har lært at hun skal følge venstre foten din, så gjør hun vel det om du vender til venstre også? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente inn både høyre og venstre vendinger ved å stå i ro, og vende på stedet. Gjerne lokke med go`bit for å hjelpe hunden.

Samme her, lærte det inn med å ta vendinger på stedet minus lokkingen. Har også gått noen skritt fri ved fot og tatt høyre/venstre holdt. Da blir hunden vant til å flytte bakparten etter kroppen din og vil med all sannsynlighet også gjøre dette når du går vendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg kan prøve å forklare. Når jeg lærte henne utgangsstilling lærte jeg henne å stå med forlabbene på en boks, og flytte seg (bakbeina) til høyre etter foten min og til slutt lærte jeg henne at hun skulle helt inntil foten min. Så trente jeg uten boks, og la på sitten - vips hadde hun perfekt utgangsstilling så å si.

Når hun kunne gå lengre og stabile strekninger rett frem ved foten min begynte jeg å legge inn vendinger, men venstrevendingene ender nesten alltid ved at vi "kræsjer" - hun vil gå inntil foten min, og jeg skal jo snu "imot" henne da. En gang tråkket jeg på henne så hun hoppet en meter vekk, og da måtte jeg bruke neste økt på å få henne inntil foten min selv om jeg gjør rare bevegelser ;)

Er hun høyt oppe går hun gjerne litt langt fram også, og da blir det enda vanskeligere for meg å stokke bein uten å sparke i henne eller noe lignende for å ta en vending.

Høyrevendingene går helt av seg selv av en merkelig grunn, men jeg tror det er fordi hun har kontroll på akkurat den bevegelsen og har den printet godt inn i bevegelsessystemet. Hun flytter liksom på beina på en ryddig måte, og er sjeeeldent uten kontakt med foten min og virker til å ha det veldig under kontroll.

Jeg burde sikkert trene meg selv mer i vendingene også, få henne til å "se" dem bedre kanskje.

Kan prøve å stå på stedet hvil og vende til venstre, men det blir liksom ikke heeelt det samme ser jeg for meg... Det blir litt forskjell på "stokking av bein" kanskje? Men jeg kan jo prøve så får jeg dra frem boksen hvis jeg ikke blir fornøyd.

Kan prøve å få filmet en snutt iløped av morgendagen eller noe slikt, så får dere kanskje se kræsjene våres "live" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg kan prøve å forklare. Når jeg lærte henne utgangsstilling lærte jeg henne å stå med forlabbene på en boks, og flytte seg (bakbeina) til høyre etter foten min og til slutt lærte jeg henne at hun skulle helt inntil foten min. Så trente jeg uten boks, og la på sitten - vips hadde hun perfekt utgangsstilling så å si.

Når hun kunne gå lengre og stabile strekninger rett frem ved foten min begynte jeg å legge inn vendinger, men venstrevendingene ender nesten alltid ved at vi "kræsjer" - hun vil gå inntil foten min, og jeg skal jo snu "imot" henne da. En gang tråkket jeg på henne så hun hoppet en meter vekk, og da måtte jeg bruke neste økt på å få henne inntil foten min selv om jeg gjør rare bevegelser ;)

Er hun høyt oppe går hun gjerne litt langt fram også, og da blir det enda vanskeligere for meg å stokke bein uten å sparke i henne eller noe lignende for å ta en vending.

Høyrevendingene går helt av seg selv av en merkelig grunn, men jeg tror det er fordi hun har kontroll på akkurat den bevegelsen og har den printet godt inn i bevegelsessystemet. Hun flytter liksom på beina på en ryddig måte, og er sjeeeldent uten kontakt med foten min og virker til å ha det veldig under kontroll.

Jeg burde sikkert trene meg selv mer i vendingene også, få henne til å "se" dem bedre kanskje.

Kan prøve å stå på stedet hvil og vende til venstre, men det blir liksom ikke heeelt det samme ser jeg for meg... Det blir litt forskjell på "stokking av bein" kanskje? Men jeg kan jo prøve så får jeg dra frem boksen hvis jeg ikke blir fornøyd.

Kan prøve å få filmet en snutt iløped av morgendagen eller noe slikt, så får dere kanskje se kræsjene våres "live" ;)

Da forsto jeg litt mer ;)

Jeg fant en gammel film av baby- Extra da vi holdt på med dette. Du kan se den her.

Forstår du da hva jeg mener? ;)

Ellers så er det veldig greit hvis du har mulighet til å filme dere. Da er det lettere å gi tilbakemeldinger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde sikkert trene meg selv mer i vendingene også, få henne til å "se" dem bedre kanskje.

Det jeg lurer på er om du bare går rett frem med blikket fremover og plutselig svinger uten å egentlig gi noe tegn til My at svingen kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er om du bare går rett frem med blikket fremover og plutselig svinger uten å egentlig gi noe tegn til My at svingen kommer?

Jeg sakker farten pittelitt og tar et halvt skritt før jeg vender troooor jeg ;) Kan bli interessant å se film av seg selv kanskje.

Vi skal gå tur med svigermor imorgen, kanskje hun kan holde mobilen litt mens jeg går litt med My ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Guest Kåre Lise
Da forsto jeg litt mer :whistle:

Jeg fant en gammel film av baby- Extra da vi holdt på med dette. Du kan se den her.

Forstår du da hva jeg mener? :)

Ellers så er det veldig greit hvis du har mulighet til å filme dere. Da er det lettere å gi tilbakemeldinger :D

Holder på med dette selv nå og det går fint, tar venstrevendinger så jeg blir svimmel.. tenkte det er på sin plass å lære pelsen å fløtte på rævva før han fyller 4 til uka :rolleyes:

Menne hva med helomvendinger som i RIK hvor de skal gå til venstre, velger du ha la hunden ga rundt bak deg eller følge foten og fløtte på rompa?

Hva velger dere og hvorfor? Hva med poeng? Jeg innbiller meg det er letter å få trekk for å ha bikkja ved foten men så ser det jo så mye stiligere ut da men det er kanskje litt mer VM stuk? <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lært inn venstrevendinger ved å øve på bakpartsvending på stedet. Øvde først på at hun skulle flytte bakparten ettersom jeg kom med en ny "på plass" kommando. Etterhvert begynte jeg å ta kvarte og halvse sirkler på stedet, sånn at hun måtte flytte pakparten for å henge etter meg. Da startet jeg med å belønne hver minste lillebevegelse av bakpart, før jeg økte kravene. Når hun begynte å bli god varierte jeg enda mer når jeg ga belønning. Belønte bittesmå deler av vendinger, halve sirkler, hele sirkler, under vanlig vending osv. På konkuransekurset vi gikk fikk vi høre at det var vårt sterkeste kort, fvf :whistle: Så det må jo ha funka på sitt vis, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Jeg har lært Grim å fløtte på bakparten på stedet, men jeg greier ikke å overføre det til når vi går og tar en vending.

Da bare smyger han rundt og det er så platt og kjipt.

Hvordan skal jeg få det til?

Må jeg sakke tempoet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål til her jeg og i natta :whistle:

På lydighetskurset jeg var på i fjor med Elisabeth Adsen som instruktør så prøvde hun å lære meg å gå riktig under fvf på en litt spesiell måte. I vendingene skulle man tråkke på en bestemt måte, begynne med en bestemt fot (venstre ja?) og dette har jeg prøvd å øve meg myyyyyye på - og noen ganger glinser jeg til og greier det - men vanligvis ikke. Jeg tror det er fordi jeg har et for dårlig minnesbilde om hvordan jeg skal gjøre det, hvor beina skal og hvordan de skal stokkes rett og slett. Så da blir det for mye tenking og for lite gåing, og alt blir bare kluss..

Noen som vet hva jeg mener her?? Og kanskje til og med har en film som jeg kan studere for å få et bedre bilde av hva det er jeg prøver å lære meg. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært Grim å fløtte på bakparten på stedet, men jeg greier ikke å overføre det til når vi går og tar en vending.

Da bare smyger han rundt og det er så platt og kjipt.

Hvordan skal jeg få det til?

Må jeg sakke tempoet?

Hvordan vending? Vending helt om, til høyre, venstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det beste tipset jeg har er å tren mye uten hund, slik at du får flyten først, så kan du ødelegge med bikkja etterpå :whistle: Hvis man forbereder seg litt før man går inn i en vending eller holdt, så er det langt lettere å få med seg hunden, tenk at du skal se til venstre og gå til venstre, da har hunden en mulighet til å forberede seg. En vending skal være en 90 graders vinkel, ikke en bue. Jeg senker også farten ett halvt skritt før en holdt. I en helomvending går jeg en vending som er to vinkler men beholder flyten. I innlæringen så senker jeg venstre hånden en anelse for å "bremse" hunden litt, så jeg ikke går på den, i en høyre vending trekker jeg venstre hånden en anelse opp slik at det blir naturlig for hunden å følge den.

Edit: Ofte så er det største problemet med flyten i fvf at tempoet ikke stemmer mellom hund og fører. Det er ikke bare ett tempoissue, jeg mener også at det har mye med takt å gjøre for å beholde flyten og det ser ryddig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My er veldig flink til å vende til høyre, men det er nok fordi hun lærte utgangsstilling oppå boksen... Det jeg derimot glemte der, (hun lærte det som 3-4mnd gammel valp) var å få henne til å gå rundt boksen til venstre.

Nå sliter jeg med en måte å lære henne skikkelige venstre-vendinger, og lurer på om det har noe for seg å gå tilbake til boksen å lære henne å snu rumpa like pent som hun gjør til høyre? Det ser jo utrolig ryddig ut, men om det finnes en "enklere" vei tar jeg gjerne den... For boksen er betyr ikke det den gjorde da hun var valp lengre, nå har vi trent så mange andre ting med den så jeg tror det vil ta sin tid å få henne til å forstå hva jeg vil hun skal gjøre.

Er ikke boks en ganske enkel måte å trene det inn på, da? Jeg syns i hvertfall at det er noe av det mest effektive jeg har forsøkt ift venstresvinger. (Men jeg trener liten hund, og det er mulig at det finnes andre metoder som er enda enklere på større hunder?) Hvis hun har mange andre assosiasjoner til boksen, kan du vel bruke noe annet, f.eks bruke en bok, telefonkatalogen, en frisbee el. hva som helst? Spiller jo ikke så stor rolle hva det er, så lenge det går an å plassere forlabbene på det og bevege seg rundt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vending? Vending helt om, til høyre, venstre?

høyre og venstre hovedsakelig, tror jeg. Kan sikkert jobbe mer med helt om også.

Jeg har prøvd å forderede han på vendinger ved enten å sakke tempoet, se mot dit vi skal, og eventuelt lage en lyd, men det blir ikke no greie på. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...