Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har masse bra å si om Tromsø?


hanne-pia

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Ok, det blir latmannsquoting her...

Hmm, Tromsdalen høres ut som noe for meg da altså. Så får jeg vel bare satse på bil på søndager :icon_clapping: Men har ikke fått pratet med de som driver leilighetene til UNN enda, tror jeg satser på de sånn helt i starten iallefall ... Men ca. hvor langt er det fra Tromsdalen og til sykehuset?

Jeg vet ikke nøyaktig, men ikke mer enn et kvarter å kjøre.

Hehe, hvor søtt hadde det ikke vært dersom dere faktisk hadde lakkert neglene i skogen :) Er dere mange som trener?

Nei, vi er en liten gruppe som trener bruks, og nå i vinter har det så godt som bare vært brukslydighet og lydighet det har gått i. Men de få som trener er veldig hyggelige da!

Oki, det er kjekt å vite! Tenkte ikke på spørre om parkeringsmuligheter jeg ...

Jeg har hørt fra folk som jobber på UNN at parkering er et evig spørsmål der, men det vet jeg lite om. Parkering kan være noe å tenke på om du blir boende i sentrum også. Har ikke leiligheta egen parkering er det dyyyrt å leie parkering i sentrum.

Alt for lite bling-bling og rosa i bruksmiljøet vet du, hadde vært en fin forandring :whistle: Hvorfor skal runderingsdekkenet være orange liksom, hvorfor ikke knæsj rosa? :hyper:

*skrive rosa dekken på handlelista* Men passer egentlig rosa til tervpels? Hmm kanskje jeg skal satse på svart med paljetter isteden?

Er myyyye mer optimistisk nå altså folkens, nesten så jeg tørr glede meg til å flytte! :lol:

Joda, du har nok et poeng der. Selv er jeg nordlending, men tilflyttende til Tromsø og synes generelt at Tromsøfolk er lette å bli kjente med. De kan ha en tendens til å fungere i grupper og klikker, men sånn er det vel overalt, tenker jeg. Og siden jeg er bygdemenneske reagerte jeg litt på bymenneskene, så tok litt tid før jeg vente meg til det, men det tror jeg også er generelt for resten av landet. Her i Tromsø bor det jo mange tilflyttende, blant annet pga UNN og Uit, så man treffer på de fleste "folkeslag" :lol:

Jeg syns det er greit å bli kjent med folk i Tromsø. Som alle andre steder krever det selvfølgelig at man gjør en innsats selv også. Folk kommer ikke nødvendigvis å banker på døra de og spør om du vil være med (eh noen gjorde nå det også i starten da jeg flytta hit), men jeg syns folk har vært greie å komme i kontakt med for en stakkars søring.

*klipp*

Til trådstarter: husk på at hvis du bor i Tromsdalen tar det litt lengre tid før du får sola der etter mørketiden. Det er også kveldssol der og midnattsol (tror jeg?). Storelva f.eks har sol hele tiden, unntatt midnattsol. Selv har jeg ikke helt skjønt sjarmen med Tromsdalen, så jeg er nok litt farget der :D De sier det er så gode turmuligheter der, men det er jo enten innover dalen langs lysløypen eller rett opp til Fløya. Det synes jeg ikke høres så variert ut, akkurat... Gå der inni en trang dal eller kreke seg opp bratte fjellsider... <_< Kvaløya, derimot, eller Kroken eller Tromsøya :P Vel, smak og behag!

Nei, det finnes helt klart steder med bedre og mer varierte turmuligheter enn Tromsdalen, men hvis man vil bo forholdsvis nært sentrum samtidig er dalen et bra alternativ. Jeg bor rett ved lysløypa, og det finnes lengre løyper innover som det ikke er lys i. Men bor du i en dal så er det jo bare en mulighet da. Innover. Og oppover. Sola har ikke kommet hit enda nei, men det er midnattssol her (rett inn sovromsvinduet mitt <_< ). Kvaløya er fint med tanke på turmuligheter, men det er litt lengre til sentrum. Og har man bil er det ikke lange kjøreturen til et hav av turmuligheter uansett hvor man bor.

Hmmm, også ble jeg usikker igjen :rolleyes: Variasjon hadde jo vært fint, og ikke liker jeg trange daler heller... Får jo klaus av sånt. Høye fjell derimot, det har jeg ingenting imot. Men altså, er det mange lysløyper rundt omkring? (da tenker jeg generelt i tromsø) Jeg er jo enslig og fryktelig mørkredd, så jeg kommer nok ikke til å traske alene rundt i skogen i mørket med bare hodelykt. Har prøvd det, bodde litt øde utenfor Trondheim ett års tid, og det var ikke bra for hverken hjertet og nervene mine :lol:

Vel, Tromsdalen har ganske høye fjell på begge sider, så hvis det gir deg klaus så er ihvertfall ikke inni selve dalen noen god ide.

Leiligheter er dyrt i Tromsø, så skjekk opp de ved sykhuset. Når du har bil er det, uansett hvor du velger å bo, bare en kort kjøretur til mer variert turterreng. Og så sant du ikke bor midt i sentrum har du nok av hverdagsrusleturterreng og lysløype nesten uansett hvor du velger. Selvfølgelig er det billigere jo lenger unna sentrum du kommer. Så finn heller en ok leilighet til en pris du syns er grei som ikke ligger sånn vanvittig langt uti gokk og ta det derfra. Se hva som finnes av leiligheter til leie for tida. Bruk gulesiderkart e.l. for å sjekke hvor langt det er til UNN fra de forskjellige leilighetene og se hva du syns er akseptabelt. Så kan du heller sende en PM til noen Tromsøfolk eller skrive her i tråden om du lurer på om det aktuelle stedet er ok. Men hva som er ok varierer veldig fra person til person. Jeg syns det er greit her jeg bor, mens andre ikke kunne tenke seg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Om du har bil, kan en garasje enkelte snørike vintere være gull verd i Tromsø. Hadde selv ikke bil da jeg bodde der, men om jeg skulle flyttet tilbake nå, hadde nok garasjeplass stått høyt på prioriteringslista. Som student bodde jeg litt hist og pist, men alltid sentrumsnært, og det var jo veldig greit. Hadde ikke hundene der hele tida, men da jeg hadde det, var det ikke noe problem å finne turområder i rimelig avstand.

Været... Ja, man kan vel si at jeg elsker Tromsø mer på tross av klimaet enn på grunn av det. Likevel, da jeg sist var i Tromsø (under filmfestivalen nå i januar), ble jeg nesten litt skuffet over at det var så pent vær hele tida - litt av sjarmen med byen er jo å fryse r*va av seg før man endelig finner varmen ved et ledig kafébord (de er ikke alltid like lette å finne).

Folket? Nå tror ikke jeg nordlendinger er så himla spesielle verken på den ene eller andre måten, og Tromsø er uansett ingen typisk nordnorsk by. Det finnes alt slags folk overalt, men Universitetet og sykehuset osv. har gjort Tromsø til et sted med en veldig sammensatt befolkning med mange tilflyttere, og bare det tror jeg jo er med på å gjøre folk lette å komme i kontakt med - det er mange i samme båt! Dessuten er jo kultur- og fritidstilbudene i Tromsø flere enn i resten av Nord-Norge tilsammen, så det er flere arenaer å treffe folk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anniken: Hva er det Tromsø har som ikke Bodø har :icon_clapping:

Arn og meg :whistle: *spøker* Anniken, dere skulle bare flyttet hit og trent bruks sammen med oss, da hadde vi jo blitt en hel gjeng med aussiefolk som trente bruks sammen :hyper: Så kler vi på dem rosa og camo så har vi image i orden :lol:

Trådstarter: Hvs du får klaus av daler og slikt, kan det kanskje være lurt å bo på vestsiden av Tromsøya hvor du ser ut mot Kvaløya. Sørtromsøya har også god utskt utover havet. Det er mer åpent på denne siden med vid utsikt over hav og fjell. Dette er på den siden flyplassen og Obs (Jekta) er. På "sentrumsiden" ser man Tromsdalstinden (og det er pent), men det er mer smalere der. På Kvaløysletta, Storelva og Eide er det også god og vid utsikt. I Hamna er det også pent og med ganske god og vid utsikt. Jeg ville styrt unna det som ligger nord for UNN. Er fine turstier der, men blant annet på Varden forsvinner sola rundt klokken 16 på en helt vanlig sommersdag og det er ikke noe segrlig når man bor her i nord og egentlig trenger all den sola man kan få.

Et tips: i Workinnmarka boligpark er det nå mange leiligheter både til salgs og leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Tromsø har Lone og Arn! :icon_clapping:

Men seriøst, jeg har alltid hatt et veldig godt inntrykk av Tromsø som by og når jeg ser bilder derifra så blir jeg helt mo i knærne. Tanken på så lite skog, nakne fjell med bare mose, lyng og steinrøys... *sukk*

Jeg har alltid sagt til sambo at vi flytter til Tromsø når flåtten kommer til Bodø, men den har visst kommet allerede, men jeg sitter jo enda her.. <_<

Hvordan er jobbtilbudene i Tromsø om dagen? Sambo har nettopp sagt opp jobben sin pga helsa, og er faktisk på leiting. :whistle: Han skulle funnet seg noe i Tromsø han, så hadde alt vært på stell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville søkt på jobb før man flytta, lettere å finne hus enn jobb (litt knotete setning men.. :icon_clapping: Poenget er at selv om man finner seg hus så kan det bli vanskeligere å finne seg jobb. Og det er litt pussig i Tromsø hvor det før var kjempevanskelig å finne seg noe og alt var "skjitdyrt"). Kommer nok litt an på hva han har kompetanse til, men jobber er det alltids!

Anbefaler alle å flytte til Workinnmarka, tør jeg påstå beste plassen i Tromsø :whistle::hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke så mye utdannelse, men har en CV som bruker å gjøre eventuelle sjefer interessert. :whistle: Han er veldig ivrig, står på og kan mye. Han har jobbet innen alt fra bilverksted, bakeri, fiskemottak osv.

Tror neppe han er så gira på flytte lengre nord, det "lengste" han noen gang har pratet om å flytte til er til nord-sverige. DET kunne han tenkt seg til, av en eller annen merkelig grunn! :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde sikkert vært positiv om han fant en skikkelig knall jobb! Prøv å søk litt på finn.no / nav.no / zett.no og sjekk, kjøp nordlys og se annonsene der... Kanskje han blir overbevist? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Workinmarka er også den dyreste delen av byen når det kommer til boligpriser :shocked:

Det er nok bjørkeskog ihvertfall og noe furu. Nok både på Kvaløya, rundt turstiene på Tromsøya og på fastlandet. Hvor mye skal du ha, Tapper?

Hamna bør nedskoges litt, spør du meg <_< Det har oversegvokst her, men nå barberer de litt vekk siden de driver med utbedring av veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Workinmarka er også den dyreste delen av byen når det kommer til boligpriser :shocked:

Det er nok bjørkeskog ihvertfall og noe furu. Nok både på Kvaløya, rundt turstiene på Tromsøya og på fastlandet. Hvor mye skal du ha, Tapper?

Hamna bør nedskoges litt, spør du meg <_< Det har oversegvokst her, men nå barberer de litt vekk siden de driver med utbedring av veien.

Så mye som mulig :P Og jeg vil helst se hvertfall noen trær fra vinduet hvor jeg bor også :D

Men det er godt å høre at det er trær der, begynte å bli litt bekymret når en her i denne tråden snakket om fjell uten et tre å se, og bare mose :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har litt å si hvor værutsatt fjellene er. På Kvaløya er skoggrensen ganske lavt, mens på fastlandet er den høyere. Men ingenting er jo så fint som å slippe trær når man skal på fjellet, traske i fint og åpent fjellandskap *lengter etter sommeren*

Jeg vil fortsatt slå et slag for Kvaløya som boplass. Hvis man ikke bor lengre sørover enn Storelva, så er det gode bussforbindelser med samme pris som i byen, man bor ikke lengre fra sykhuset/byen enn Tromsdalen og Kroken og det er veldig fine turområder der. Godt tråkket lysløype som går i flere ulike sløyfer om vinteren, samt det er fint å gå i dem om sommeren. Det er kort vei til fine turområdet både sørover og nordover på Kvaløya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaløya er kjempefint ift turmuligheter. Er det bare meg eller blåser det litt mer der enn på tromsøya? Jeg har hvertfall måtte løpe etter Spike da han ble tatt av vinden på tur, og nesten ble fløyet inn i veggen på skihytten ved begynnelsen av lysløypene....

Du kan jo bare ta deg en tur til Tromsø og se hvor du liker deg, evt gå på visninger før du flytter? Og om du sier i fra før du stikker nesen innom, er det sikkert flere som vil være med på by-sightseeing :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...