Gå til innhold
Hundesonen.no

tipstråd for aktiviseringsleker


minstemann

Recommended Posts

Det finnes jo mange type aktiviseringsleker, feks fra Nina Ottosson. Men disse er jo rimelig dyre, og varer ikke all verdens med tid -i alle fall ikke her i huset. Derfor tenkte jeg det kunne være en god ide med en tråd der vi kan komme med tips til lignende innendørslek. Jeg syns det er greit å kunne tilby de noe sånn når jeg av en eller annen grunn (for eksempel eksamen) syns det blir for lite aktivisering av de firbente.

Jeg kan jo begynne:

Favorittleken her i huset er en brusflaske med forkuler på. Salza bruker få frokosten sin sånn... Blir jo omtrent som en godisball, men er litt vanskeligere syns jeg.

Ellers har jeg prøvd å legge mat eller godis i (billige) plastikkbokser eller matesker, sånn at de må finne ut en måte å få lokket av for å komme til skattene. Det viste seg være litt vanskelig for de små blonde.. Og det er lurt å gå for billige bokser, for lokkene sa takk for seg ganske fort, særlig de første gangene.

En papptallerken med eller uten snor, gjemt under et skap som er for lavt til å få snuta under, sånn at de må dra tallerkenen fram for å komme til maten. Sunny var alt for blond og ga opp. Har ikke forsøkt med Salza enda, men det må jeg jo få gjort ikveld da!

kopp med el uten hank som er snudd opp ned med godter under.. eller en kjele, eller noe flatt (som ei lita langpanne) variasjonsmulighetene er uendelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine tips :)

Er ikke så innmari kreativ selv og valpen finner fort ut av ting og da er det ikke noe moro lenger.

På de fleste pappting er det jo lettest å bruke rambometoden og bare bite seg gjennom uansett :)

Kong med leverpostei er ikke så dumt, bare vondt å vaske den rein etterpå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som hunden min har vært kneoperert og må være mye inne, invisterte jeg i et stort margbein. Og det har vært veldig bra, for hunden har ligget i et par timer om gangen og gnagd. Når man kommer i midten er jo den fylt med marg som hunden elsker. Etter 2 uker er beinet over halvert og all margen er borte. Og nå kan jeg smøre hundemat inni beinet ol. slik at hun kan slikke på det en stund. :)

Har også god erfaring med aktivitetsball, da puttet vi kveldsmaten i ballen og hunden gikk rundt og dyttet på den. Men nå forer vi ikke med tørrmat så da er det ikke like enkelt å bruke den.

Har også lagt en godbit under et teppe/ håndduk, og så øke vanskelighetsgraden med å ta flere og flere brett på teppenet/håndduken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...