Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe blitz eller lyssterk fastlinse?

Aussieglis

Recommended Posts

Er helt splittet!

Hva ville du gjort - kjøpt ekstern blitz eller en fastlinse (Canon EF 50mm f/1.8 II) ?

Vil en slik fastlinse bli såppass lyssterk at den kan brukes i haller f.eks?

Hva med blitzer, er det noe man kan bruke i haller for å få bedre bilder? Den største grunnen til at jeg har lyst på blitz er vel Marits innebilder av kattene sine :lol: Jeg tar jo en del bilder inne, men det blir jo bare mindre og mindre siden jeg irriterer meg så mye over blitzøyne og stygt lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for blitzen. Du har kitobjektivet og det nye objektivet, sant? Det dekker de fleste bruksområder. 50mm'ern er kul til portretter og du får fine bilder av den, men blitzen er mer "allround" eller hva jeg skal si.

Mitt valg hvertfall :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh det var godt å høre, jeg har nemlig mest lyst på blitz kjenner jeg :)

Føler jo at de objektivene jeg har duger fint for mitt bruk så lenge jeg har nok tilgang på lys, og det vil jo blitzen hjelpe meg med. Så lenge jeg bruker forhåndsvis lav ISO på de objektivene så gir de fine bilder til den prisen de ble kjøpt for, så jeg tror nok jeg går for blitz..

Er jeg heldig får jeg en brukt til tusenlappen, men hvis den er solgt, har noen tips til ekstern blitz til canon? Jeg MÅ ha en sånn som kan skrus opp i taket osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitz! Til din bruk (nå regner jeg med du er iallefall *litt* som meg ;) ) med hund, natur og den type actionbilder vil nok ikke 50mm være så nyttig. Da ville jeg heller kjøpt vidvinkel 12-24 :whistle:

Har personlig valgt vekk 50 mm'ern for ... noe annet. I framtiden. Engang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått prøve Marit sin blitz noen ganger og det er ikke tvil i min sjel om hva jeg ønsker meg i bursdagsgave! Det blir så mange kule effekter med den blitzen og innebilder blir en drøm :) Akvariefisker blir til og med "enkle" å ta bilder av. Så blitz er helt klart mitt valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 months later...

Jeg har hatt samme dilemma. Var en god stund innstilt på blits, men nå endte jeg opp med en brå snu rundt og gikk for lyssterkt objektiv. Jeg kjøpte et dyrere da, Canon 85 mm f/1.8. Jeg er forløpig ganske fornøyd. Har ikke fått testet det så mye da med tanke på at det blir FOR mørkt for lett nå disse dager. Men akkurat nå har jeg foto som prosjekt til fordypning, så da skal den prøves ut :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme dilemma. Var en god stund innstilt på blits, men nå endte jeg opp med en brå snu rundt og gikk for lyssterkt objektiv. Jeg kjøpte et dyrere da, Canon 85 mm f/1.8. Jeg er forløpig ganske fornøyd. Har ikke fått testet det så mye da med tanke på at det blir FOR mørkt for lett nå disse dager. Men akkurat nå har jeg foto som prosjekt til fordypning, så da skal den prøves ut :whistle:

Jeg har lyst på det objektivet du har! *misunnelig* Merker at jeg skulle ønske jeg hadde lengre brennvidde når jeg bruker 50mm'ern ute. Det blir litt for lite føler jeg. Hva betalte du for det objektivet ditt?? Vurderer å selge 50mm'ern og kjøpe 85mm faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt gå for begge deler - jeg fikk 50mm f1,8 på ebay for snaue 500 kroner :whistle:

What?! Jeg ga ca 3500 for en f1,4

Men jeg er også veldig fornøyd med dette. På en annen side er det uanvant å ikke ha zoom. Ofte føler jeg at jeg er endten for nærme, eller for langt unna. Men selv inne i mørke haller får jeg sylskarpe klare bilde (merker en del forskjell av mellom 1,8 og 1,4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What?! Jeg ga ca 3500 for en f1,4

Men jeg er også veldig fornøyd med dette. På en annen side er det uanvant å ikke ha zoom. Ofte føler jeg at jeg er endten for nærme, eller for langt unna. Men selv inne i mørke haller får jeg sylskarpe klare bilde (merker en del forskjell av mellom 1,8 og 1,4)

50 mm f/1,4 til canon er dyrere og bedre enn 50 mm f/1,8 til canon. f/1.8 til Canon er helt plastikk aktig, mens den f/1.4 er en bedre linse. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men se på bildet.

BILDE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 mm f/1,4 til canon er dyrere og bedre enn 50 mm f/1,8 til canon. f/1.8 til Canon er helt plastikk aktig, mens den f/1.4 er en bedre linse. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men se på bildet.

BILDE

Japp :yawn: Kvaliteten kan ikke sammenlignes mtp på hvordan de objektivene er konstruert. Optisk er f1.4 mye bedre laget enn 50mm f1.8 rett og slett. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått meg canon 50mm f1.4 USM nå, og er superfornøyd! Blitz skal jeg også ha, men det blir ikke før om en god stund. Prioriterer å kjøpe en god zoomlinse neste gang. :yawn:

haha, og det tok deg nesten et år fra du spurte til det skjedde noe :yes:

Ja, jeg sliter også veldig med at det ikke er en eneste mm i zoom på dette... Og derfor ligger min 50mm (eller er det 30?? NÅ ble jeg usikker nå.. er vel 50 vel.. kanskje) som regel i fotosekken.. Ubrukt. Må ta meg sammen tror jeg. Til neste utstilling er jeg ikke i tvil på hva jeg skal bruke iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• My gawd! Tenkte jeg skulle være smart og be Ede om utgangsstilling uten godbit fremme. Han har tatt det på verbal cue uten håndsignal lenge, og har koblet at det fiskes opp godis fra lomma om den ikke er i hånden. Tiden var inne, trodde jeg.  Middagen stod klar i en boks i hylla, men han så meg ikke sette den der, og den har stått der lenge med lokk på, så han koblet ikke fra lukten at det var tid for servering da jeg ba ham i utgangsstilling. Han bare så dumt på meg. Ba flere ganger. Fikk en halvhjertet sitt en halvmeter fra i 90 graders vinkel på håndsignal uten godbit. Han skulet mistenksomt på meg. Ga ham en matbit allikevel for å hinte om at de ville hagle om han bare gjorde som han fikk beskjed om. Ba på nytt om det samme. — Nope, mente Ede om det.  Spin? — Okey da. Sakte, uengasjert, ikke en full rotasjon, men fikk en matbit for den. Twirl? — Fine. Ga en uengasjert, men håpefull twirl.  Fikk matbit for den også. Ba ham om utgangsstilling høyre, fordi jeg tenkte han kanskje var mer interessert i noe han nylig har lært og ikke er lei av. — Ikke interessert. Brukte håndsignal og fikk noe halvhjertet, slapt, tregt, skeivt, og han satte seg seigt for langt bak. Fisket frem en matbit fra boksen allikevel. Målet er å få ham til å forstå at det kommer belønning selv om den ikke er i hånden, det ikke lukter fra lommene og jeg ikke har godbitpung på meg.  Utgansstilling venstre?  — Håner du meg?!  La på håndsignal. — Hvor er maten?! Ede snuste demonstrativt på hånden, så foraktelig og bebreidende opp på meg og FNØS, som for å sette meg på plass om at han ikke er slaven min, it's the other way around, bitch! Jeg "hjalp" ham til posisjon med fysisk makt, eller forsiktig guidance med hendene, alt ettersom en ser det. Han var sur, men tok matbiten for "vel" utført oppdrag.  Så tok jeg en matbit i hånden, og jaggu var det en som våknet, gitt! Kvikk og presis og rask og PÅ som en champion. Ingen slinger i valsen når det var godbit i hånden. Ba ham en gang til uten noe i hånden eller lomma. Han ble sint. Så gjennomført fornærmet av å bli utsatt for the AUDACITY fra meg. Å ***** be ham opptre som en sirkusklovn uten å gi ham lønnsgaranti kunne jeg bare drite og dra for.  You had to be there. Det ansiktsuttrykket hans. Kroppsspråket. Lyden. Ikke snakk om at han ville nedverdige seg til å gjøre triks uten å VITE med absolutt sikkerhet at det ble betalt per triks i en faderlig fart. Resten av middagen står på hylla mens jeg revurderer life choices, metoder og strategier over en kaffe.  Stemningen er til å ta og føle på her backstage i oppløpet til sportskarrieren og det ser mørkt ut for øyeblikket. 
    • Litt kortere tur i dag, med Maps Timeline på. Viste seg at den kortere turen var 44 min uten stans. Ikke rart Ede ble sliten i går.  Det er altså padde flatt rundt her vi bor nå, og Mutterns gamle traver av en hjerne som har navigert i by og kuperte landskap hele livet, den tolker tydeligvis alt synlig som mye nærmere enn det egentlig er. Får mæppe rute i en æpp og sjekke nøyere før vi går nye turveier fremover. Ede har ikke oppdaget verken pinner eller bading ennå, og aner ikke hva slags paradis av et lykkeland mange andre hunder synes han sitter i her.
    • Han er utrolig søt og pen 😍 Jeg hadde slitt veldig med å ikke la det søte kjekkastrynet der få tvinne meg rundt potene. 
    • Takk, han er nuskesnusk kosemos søtnos når han ikke har biteraptus. Gikk en for lang tur i sted. Kjempekoselig på sandstrand i vindstille solnedgang og utforskning av ny og finere hjemvei, helt til han ble sliten og ville være hjemme uten å gå resten av veien som ikke luktet kjent. Veier ca 22 kg nå. Lettere å feilberegne sånt med mindre valp.  Tørst ble han også, og det er vanskelig å forklare en valp at det er dumt å drikke skittent sølevann når vi er hjemme om 5 minutter. Følte meg som en sadistisk mishandler hver gang jeg måtte dra ham unna en søledam.  Vel hjemme ville han jeg skulle legge meg sammen med ham (for å være sikker på at jeg ikke forsvinner ut av rommet? Han er skikkelig borrelås. Kun når han sover virkelig dypt jeg kan forlate rommet uten min personlige livvakt på post.) Han ble frustrert og prøvde bite og true og trekke meg til sengen. Han fikk viljen sin på det fordi han var ute av seg overtrøtt og trengte sove umiddelbart. Sover som en stein nå, og jeg tør ikke reise meg og gjøre noe, for tvert han er ute av dyp søvnfase våkner han av den minste bevegelse, spretter opp og er på jobb som personlig livvakt og assistent igjen. 
    • Jeg tyvtitter litt på insta, du er utrolig flink med ham og han virker jo som den perfekte hund. Jeg tviler ikke på at det er mye jobb og utfordrende i blant altså. Fortsett slik!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...