Gå til innhold
Hundesonen.no

Rare svarte talg aktige ting rund pupper og private deler.

ipadda

Recommended Posts

Skrevet

I tiden nå etter løpetiden har Betty fått noen svarte "prikker" rundt de to nederste puppene og rundt hennes private del. Dette kan klemmes ut. Det virker som det er "talg" som kommer ut, eller at hun rett å slett samler opp "drit" inn under huden...

Jeg sitter å lurer på om det kan være at hun har betente talgkjertler, og at det er det som kommer ut.

Er det noen her inne som har vært borti hund med betente talgkjertler? Hva symptomer får de?

Skrevet
haha, hunden din har fått kviser. :lol: (unnskyld, jeg bare MÅTTE si det. jeg vet ingenting om symptomer på betente talgkjertler)

Kviser pleier vel ikke akkurat å være sorte, eller?

Det er som små "fiskebæsjer" som jeg kan klemme ut av huden hennes.

Skrevet
Kviser pleier vel ikke akkurat å være sorte, eller?

Det er som små "fiskebæsjer" som jeg kan klemme ut av huden hennes.

Hmm. Av og til så har man jo sånne hudormer som er svarte ytterst. :lol: Men hvis de er svarte hele veien, kanskje hunder har svart hudfett? Eller bare dype porer og møkkete. Ikke vet jeg. Nå skal jeg legge meg før jeg begynner å legge ut overtrøtte assosiasjoner med dine små fiskebæsjer. :P *flire*

Skrevet

Hmm. Men legger "dritten" seg i porene da?

At hun er skitten er jo ikke en uvanlig ting, hun er en skikkelig digger i hagen :lol:

Jeg er bare så ufattelig redd for at hun har noe "sykdommer", derfor jeg er litt hønemor, tihi.

Skrevet

Det var sånt dyrlegen min behandlet med antibiotika og kortison... <_< Så hadde jeg vært deg, hadde jeg dritt langt i å være hønemor når det gjelder dette. En god shampo hjelper, men graver hun i skitt og lort kommer det tilbake igjen ganske kjapt. :rolleyes:

Skrevet
Det var sånt dyrlegen min behandlet med antibiotika og kortison... <_< Så hadde jeg vært deg, hadde jeg dritt langt i å være hønemor når det gjelder dette. En god shampo hjelper, men graver hun i skitt og lort kommer det tilbake igjen ganske kjapt. :rolleyes:

hæ? Jeg kan ikke i mine villeste fantasier (somfaktiskerganskeville) innbille meg at kortison og antibiotika kan hjelpe mot noe du faktisk kan "presse" ut av huden. Jeg sjekket forøvrig noen av de andre hundene, og de hadde akkurat det samme. Jeg får prøve med et bad i morgen for å se om det forsvinner :lol: så får vi ta det derfra :P

Nok engang, Takk for svar!

Skrevet
Min hund har dette ved alle pattene og andre steder under magen.

Dyrlegen min har sagt at dette ikke er noe å bry seg om, så da gjør jeg ikke det.

OK :lol: Godt det er andre som finner det på hundene og! :P hehe.

Skrevet
hæ? Jeg kan ikke i mine villeste fantasier (somfaktiskerganskeville) innbille meg at kortison og antibiotika kan hjelpe mot noe du faktisk kan "presse" ut av huden. Jeg sjekket forøvrig noen av de andre hundene, og de hadde akkurat det samme. Jeg får prøve med et bad i morgen for å se om det forsvinner :lol: så får vi ta det derfra :P

Nok engang, Takk for svar!

Ja, det var snålt, men da har tydeligvis dyrlegen bedre fantasi enn deg.. :P Jeg dro det ikke opp selv, for å si det sånn, for jeg trodde det var normalt. Men dyrlegen fant prikkene da Tulla skulle vaksineres i valpetiden, og dette måtte selvsagt behandles! <_<

Tulla har fremdeles noen slike prikker, men ikke fullt så mange som før (kanskje fordi hun har blitt høyere, og dritten må høyere opp for å feste seg? Eller kanskje pga mer pels?). Aynï har merkelig nok ikke slike prikker (hun har sikkert bedre hud, haha! :P )

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for informasjonen!
    • Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...