Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor går hun over i passgang?


Cloudberry

Recommended Posts

Sita har lagt seg til en merkelig vane på tur. Vi har trent intensivt på å ikke trekke i båndet siden i sommer, og trekkingen er så og si borte. Når vi nærmer oss hjemme langs en av våre faste ruter, må hun imidlertid prøve seg litt, og strekker kobbelet akkurat så langt som hun vet er lov. Det virker som hun konsentrerer seg veldig om å ligge akkurat på grensen. Da er det at hun finner på å slå over i passgang. Jeg kan ikke huske å ha sett hunder i passgang før, og det ser jo helt latterlig ut. Men nå søkte jeg litt rundt på nettet, og finner at det kan være at hunden gjør det for å avlaste, pga smerter eller noe. Hun har aldri gitt inntrykk av at hun har vondt noe sted, men for alt jeg vet kan jo denne passgangen være symptom på noe? Eller er det bare en fjollete måte å gå på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sita har lagt seg til en merkelig vane på tur. Vi har trent intensivt på å ikke trekke i båndet siden i sommer, og trekkingen er så og si borte. Når vi nærmer oss hjemme langs en av våre faste ruter, må hun imidlertid prøve seg litt, og strekker kobbelet akkurat så langt som hun vet er lov. Det virker som hun konsentrerer seg veldig om å ligge akkurat på grensen. Da er det at hun finner på å slå over i passgang. Jeg kan ikke huske å ha sett hunder i passgang før, og det ser jo helt latterlig ut. Men nå søkte jeg litt rundt på nettet, og finner at det kan være at hunden gjør det for å avlaste, pga smerter eller noe. Hun har aldri gitt inntrykk av at hun har vondt noe sted, men for alt jeg vet kan jo denne passgangen være symptom på noe? Eller er det bare en fjollete måte å gå på? :)

Ja det er en avlastningsgangart, men det er neppe noe galt. Det er hos de færreste i så fall. Min går i passgang hele tiden når han jobber, og jeg kjenner flere hunder som passer når de er ute på tusletur eller når de er ferdige/slitne/på vei hjem. Så jeg vil tippe det er bare en fjollete måte å gå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buffy gjør også dette når hun går i bånd ute og konsentrerer seg om å ikke dra, og også når hun går inne av og til... Jeg har litt inntrykk av at hun gjør dette for å holde farten nede. Hennes gangfart er nemlig litt høyere enn min (hun vil helst trave hele tide da, men selv når hun går så går hun fortere enn meg) og det virker som hun bruker pass som en slags lavere ganfart for å tilpasse seg til trege mor... Jeg vet ikke om det stemmer, men hun har gjort dette siden hun var ganske liten og jeg har også sett andre hunder som gjør det samme. Gikk f.eks mye tur med ei doberman-tispe for et par år siden og hun gikk alltid i pass når vi gikk ute i bånd, sjelden om hun gikk løs.

Men kanskje andre som har bedre svar på dette enn meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buffy gjør også dette når hun går i bånd ute og konsentrerer seg om å ikke dra, og også når hun går inne av og til... Jeg har litt inntrykk av at hun gjør dette for å holde farten nede. Hennes gangfart er nemlig litt høyere enn min (hun vil helst trave hele tide da, men selv når hun går så går hun fortere enn meg) og det virker som hun bruker pass som en slags lavere ganfart for å tilpasse seg til trege mor... Jeg vet ikke om det stemmer, men hun har gjort dette siden hun var ganske liten og jeg har også sett andre hunder som gjør det samme. Gikk f.eks mye tur med ei doberman-tispe for et par år siden og hun gikk alltid i pass når vi gikk ute i bånd, sjelden om hun gikk løs.

Men kanskje andre som har bedre svar på dette enn meg...

Passgang er en gang art som blir brukt hyppig blant polare raser. Flere av mine Grønlandhunder bruker gangarten under jobbing og hviler/sparer energi mens de bruker den.

Passgang brukes ofte også om hunder plages med rygg evt leddsmerter i rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund passer så og si hele tiden. Er vel den gangarten hun bruker mest. Vagger bortover.. Dette ble et stort problem da vi skulle prøve oss på utstilling.. :closedeyes:

Ofte løper man da for sakte - det lønner seg å sette opp farten, så kommer ofte travet også. :) Når man har fått hunden i trav, kan man sakke ned igjen, sånn at man ikke løper over alle andre i ringen. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund passer så og si hele tiden. Er vel den gangarten hun bruker mest. Vagger bortover.. Dette ble et stort problem da vi skulle prøve oss på utstilling.. :closedeyes:

Terven min passet ofte og passet fort, jeg pleide bare få den ut av balanse samtidig som jeg økte farten for å få trav. De har litt dårlig balanse i pass om du tar det på riktig fot så lett å få dem til å endre gangart på den måten. Jeg fører en godbit ved hodet og ned mot bakken mot bakken så flytt den sidelengs opp fort og samtidig øke farten. Pleier å vippe dem over i trav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja etter myyye treing fant vi ut en teknikk som gjorde det litt enklere å få henne i trav. Men hun foretrekker pass. Passer også når vi syklet med henne. Utrolig hvor raskt de kan passe altså.. :) Ser ganske teit ut ja, men vi var ikke klar over at hunden passet eller at vi måtte lære henne trav, så vi fikk beskjed om det på utstillingstreingen at hunden passer jo som bare det, og vi trodde det var traving hele tiden.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja etter myyye treing fant vi ut en teknikk som gjorde det litt enklere å få henne i trav. Men hun foretrekker pass. Passer også når vi syklet med henne. Utrolig hvor raskt de kan passe altså.. :) Ser ganske teit ut ja, men vi var ikke klar over at hunden passet eller at vi måtte lære henne trav, så vi fikk beskjed om det på utstillingstreingen at hunden passer jo som bare det, og vi trodde det var traving hele tiden.. :)

Det kan ikke ha noe med skaden hennes å gjøre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo altså, jeg forstår jo at det er en ekte gangart, eller hva jeg skal kalle det. Men det ser unektelig komisk ut, iallefall på mi bikje, og jeg var ikke klar over at det var så vanlig at hunder bare plutselig slår om til passgang like naturlig som til trav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål: hva er passgang?

EDIT: google kanskje ja; passgang, gangart hvor forbein og bakbein på én side flyttes samtidig. Passgang er naturlig for kameler, sjiraffer, elefanter, bjørner og flere andre dyr. :)

Det har jeg aldri tenkt over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hos noen raser, bla springer, er det en helt vanlig gangart; noe rasen faktisk er kjent for.

Nettopp, og det står til og med i rasestandarden: "I langsom fart er det typisk for rasen at den slår over i passgang" :ahappy:

Begge mine passer i lav/normalt gåtempo, og i og med at jeg er såpass vant til det stusser jeg ikke når jeg ser hunder av andre raser passe heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel passgang det samme som islandshesten sin tølt... :ahappy:

Nei, blir det samme som islandshesten sin passgang. Tølt er en fir-taktig gangart der de har ett bein i bakken hele tiden. Samme bevegelsesmønster som skritt, bare mye raskere. Pass er to-taktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sann, - her kommer et spørsmål jeg selv hadde oppe her en gang, med samme utgangspunkt som trådstarter, og i samme situasjon som Carma /Buffy: - det dukket opp, og bikkja gjør det for å forholde seg til oppdragelse/slakt bånd og samtidig sin "trege mor".

Jeg kom da på at jeg i en bok- nokså alment brukt/vanlig/lånt på biblioteket - hadde lest at hvis man hadde gjort "ditten eller datten" feil i "slakt-bånd" treningen, så kunne det skje at bikkja kom til å "strene" avgårde i pass helt i enden av båndet, når den forholdt seg til det lærte. Dette syntes forfatteren var et trist syn, og ikke var det bra for bikkja heller, anstrengende, uten at jeg kan huske noen grunngiving for det. Jeg la ikke noe særlig brett på dette da, men plutselig en dag dukket det opp - og det virket også som passgangen var blitt noe assosiert med kommandoen "gå pent"

Når jeg riktig vrenger topplokket, mener jeg å huske - tror jeg - at "ditten og datten" hadde noe å gjøre med at en ikke skulle slippe hunden foran seg under slakt-bånd-treningen, men holde den ved foten.

Tankegang muligens: da holder den din fart og tilpasser seg til den ved å trave ? MEN : hun tilpasser seg også min fart der i enden av båndet - hvorfor ikke like gjerne trave der? Slikt kan man sikkert gruble seg grønn på.

I hvert fall, dyret mitt traver ved foten, og bruker pass for "å komme frem" i enden av båndet, når hun anstrenger seg for å holde slakt bånd og min fart samtidig. Dvs.: hun ville egentlig ha løpt i forveien et stykke om hun hadde vært fri.

Uansett: Det er noe motsetningfylt i fht ymse behov det her da, syns nå jeg,- har du en jakthund går rådene på at hunden under slakt-bånd-opplæring absolutt skal gå foran deg - søke området - og aldri har jeg sett noe motforestillinger på det. "Rugaas - måten"/generelt forsterke slakke/kontakt-atferd osv.osv,forutsetter jo også at hunden nødvendigvis må være framfor seg,- ikke minst av observasjonshensyn.

Uansett: Tjaaaa..?

Uansett: Flott med rådene over på å bryte passgangen. De prøver jeg i den situasjonen jeg har beskrevet, og som jeg synes virker stressende / plagsom for hunden.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...