Gå til innhold
Hundesonen.no

Enda ett Solreven kull :)


Toya

Recommended Posts

Basenjivalpene mine har hatt en fødselsvekt som har ligget på 180-260 g, så han er nok i minste laget, (selvom mye også kan forklares med hans tidlige fødsel)

Ved keisersnitt tar det ofte litt lenger tid for tispene å få igang melkeproduksjonen da de ofte ikke forstår helt hva de faktisk har vært igjennom (uten å føde er de plutselig mødre...)

Vær obs på at hans suging er med på å trigge igang melkeproduksjonen, og ved flaskeforing kan dermed melkeprod. hos Laika stagnere litt, men det er definitivt et bedre alternativ enn at han taper seg mer i vekt. Personlig tror jeg derfor at jeg hadde flaskeföret han litt (men kanskje ikke til han ble heeelt mett, slik at han fortsatte sugingen på mor)

Det tryggeste er nok alikevel å konferere med din vetrinær på dette punktet.

Lykke til! Hang in there, Little Big man :lol:

Edit: Hans vektstagnering er ofte et tegn på at vekten er på vei opp igjen. Det er iallefall min erfaring ;)

Likte den siste komentaren ;)

Ja

men jeg tenker sånn i og med at hu har tapt masse blod, og sånn og kan ha med å gjøre?

sitter jeg å lurer på hvorfor ikke vet. gav henne oxcytosin eller hvordan det staves for melkeproduksjonen... når hun hadde keisersnitt..

jeg hadde ikke tenkt å fore han ihjel med det andre

tenkte å kanskje ta ett par ganger hvor han fikk suge litt, kanskje litt under halve dagsrasjonen som står på pakka, sånn at han alike vel vil ligge å sutte.

Kan kanskje det være litt?

Vet mente at jeg burde gå over til å kun støttefore, men jeg syntes ikke det er hendig når det alikevel er litt melk og valpen virker fornøyd når han sutter .

Er det ikke sånn de vanlige erfaringen er da?

En stille valp som ligger og kaver med framlabbene, har bakbeina rett ut med halen også rett ut, som ligger og sutter, får som regel i seg mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar
En stille valp som ligger og kaver med framlabbene, har bakbeina rett ut med halen også rett ut, som ligger og sutter, får som regel i seg mat?

Det høres ut som han får i seg melk, ja :lol:

Så lenge han er fornøyd og pigg hadde jeg muligens prøvd å utsette tilleggsföringen litt.

Ta for sikkerhets skyld en tlf. til din vetrinær, for å høre hans/ hennes råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som han får i seg melk, ja :lol:

Så lenge han er fornøyd og pigg hadde jeg muligens prøvd å utsette tilleggsföringen litt.

Ta for sikkerhets skyld en tlf. til din vetrinær, for å høre hans/ hennes råd.

han er vel like mye i vigør som Ronja sine valper var de første dagene om jeg ikke husker helt feil,

jeg kan spørre henne når hu ringer meg opp

Lurte på hvorfor linka ikke fikk sånn oxsitosin for melkeproduksjonen sin..

Det er vel lurt å gi ei tispe etter keisersnitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta å maser ut litt melk litt når han ikke spiser og se om ikke produksjonen øker litt, det er jo liksom det som gjør at de produserer mere melk det at det blir masert ut av noen ivrige valpepoter og noen valper som suger melk i seg, og følg med at hun ikke blir hard for da kan melkeproduksjonen gå ned hvis hun får spreng for lenge og ofte. Du kan jo ta å melke rett på flaske og gi han også(tvangsfore småtten), morsmelk går helt greit an å fryse ned/sette på kjøl også om det er ønskelig å ta vare på litt til senere. Bare til å varme det opp som om det skulle vært til et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på hvorfor linka ikke fikk sånn oxsitosin for melkeproduksjonen sin..

Det er vel lurt å gi ei tispe etter keisersnitt?

Oxytocin er et viktig hormon både under og etter fødsel. Det stimulerer veer og etter at livmoren er snittet opp vil man kanskje ikke risikere slik virkning?

(Kun gjetting fra min side, men det høres jo logisk ut. Klipt fra wikipedia "Oxytocin release during breastfeeding causes mild but often painful uterine contractions during the first few weeks of lactation.")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta å maser ut litt melk litt når han ikke spiser og se om ikke produksjonen øker litt, det er jo liksom det som gjør at de produserer mere melk det at det blir masert ut av noen ivrige valpepoter og noen valper som suger melk i seg, og følg med at hun ikke blir hard for da kan melkeproduksjonen gå ned hvis hun får spreng for lenge og ofte. Du kan jo ta å melke rett på flaske og gi han også(tvangsfore småtten), morsmelk går helt greit an å fryse ned/sette på kjøl også om det er ønskelig å ta vare på litt til senere. Bare til å varme det opp som om det skulle vært til et barn.

JA jeg kan jo i og for seg prøve å gjøre det også, men det jeg er redd for om jeg driver å "blander" meg i den produksjonen er at det lett kan resultere i altfor mye melk og kanskje også jurbetennelse?

Jeg prøver å gjøre litt sånn som Yodel foreslo, gi han litt melk,men ikke så mye at han blir kjempe mett. Jeg har vel fått i han ca 10 ml med erstattning i kveld, og lille figtheren smatt rett til puppen(e) for å suge til seg mer, er spent på om det går framover vektmessig dette her.

Ser litt på notatene og vekttabellene fra Ronjas kull, og der hadde jeg fødselsvekter på godt over 330 gram, de fleste gikk ned både 30 - 50 gram første døgnet, og det tok ca en uke før de hadde økt vekten sånn betraktelig, så sånn sett blir jeg jo litt beroliget av storyen med denne her da.. Selvom jeg kjenner jeg er ganske så sliten og trøtt av å tvaangsfore både tispe og håndfore valp.

Oxytocin er et viktig hormon både under og etter fødsel. Det stimulerer veer og etter at livmoren er snittet opp vil man kanskje ikke risikere slik virkning?

(Kun gjetting fra min side, men det høres jo logisk ut. Klipt fra wikipedia "Oxytocin release during breastfeeding causes mild but often painful uterine contractions during the first few weeks of lactation.")

Ja jeg hadde forstått det, men nå har det seg slik at linka har fjernet livemoren, dette var hennes andre keisersnitt, så jeg valgte da å sterilisere henne.

Vet ikke om det kan ha samme virkningen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det kommer til å gå fint med den lille ;) Og tispa ikke minst, da.

Siden det har vært så mye dramatikk rundt lille valpen, kan han jo hete noe sånt som "Been brought with drama" eller noe. (vet ikke om gramatikken i den setningen er rett, men du skjønner kanskje tegningen :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det kommer til å gå fint med den lille ;) Og tispa ikke minst, da.

Siden det har vært så mye dramatikk rundt lille valpen, kan han jo hete noe sånt som "Been brought with drama" eller noe. (vet ikke om gramatikken i den setningen er rett, men du skjønner kanskje tegningen :P )

Takk for det:)

Ja navnet må være noe som gjennspeiler starten hans ja, uten tvil.

Ja skjønner tegningen i navnet ja:)

Kan lage en navnetråd og sånn når han blir større, og det er mer sikkerhet i fremtiden hans :P

Han spiser og koser seg nå i allefall

I løpet av kvelden har jeg fått i han 20 ml morsmelkserstattning, i tillegg til at han har suttet på pattene til mor, legger han mye til de som ser ut til å ha melk og da blir han ofte liggende en god stund og kose seg. Så at det kommer melk har jeg stor tro på.

Ellers hadde han ikke vært stille, det er i allefall den erfaringen jeg har rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nååh, lille nurket ;) Ser ut som om han har bra teknikk ihvertfall :P Og deilig å høre at det ikke har vært mer dramatikk, så håper jeg det fortsetter i samme sporet.

Ja jeg også :P Dramatikken har lagt seg sakte men sikkert, men gud så redd jeg har vært de siste dagene.

Heisann her kommer Chevelle med STOORE ønsker til sin lille gutt. Håper det går bare framover nå. Har i allefall pappen sin vilje :rolleyes:post-5174-1234531667_thumb.jpg

Ja vi får nå håpe det. :P

det var kjempe fine hunder. håper den lille klarer seg da :P

Takk :P Er fler som håper det samme :P

Heisan,

Krysser fingre for at alt går bra med valpen og mor ;)

JO takk, det har vær tnoen forferdelige tøffe dager, de siste dagene nå.

Har ikke helt begynt å kose meg enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne tråden her har mor glemt vettu...

Ja da det går fortsatt bra med mor og barn.

lille nekter å spise flaske, kun patte , men han øker i vekt for hvert døgn, ikke på lik linje med "vanlige" valper, men jeg er veldig fornøyd med at han faktisk øker i vekt.

Rope på mona, og be hu legge ut ett par av mms bildene som blei tatt, som jeg har sendt.

Orker ikke stresse med kamera før lars kommer hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du har annet å tenke på. Men så flott at det fortsetter å rette veien med knøttet :) Håper du får mer søvn nå også.

blir nok mer søvn fra helgen av.. jeg er ikke heeelt trygg enda.. men mulig det er meg som er heeelt hysterisk, men når jeg gjør som jeg gjør nå, så har jeg i allefall gjort mitt beste, uavhengig av utfall, men det ser veldig bra ut foreløpig, men jeg tørr ikke slappe helt av før han har passert fire uker :)

Godt å høre at det går bra med begge to. :) Trist med de to som døde...

Takk det er veldig greit:)

Får se å få ut noe ukers bilder av knøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne tråden her har mor glemt vettu...

Ja da det går fortsatt bra med mor og barn.

lille nekter å spise flaske, kun patte , men han øker i vekt for hvert døgn, ikke på lik linje med "vanlige" valper, men jeg er veldig fornøyd med at han faktisk øker i vekt.

Rope på mona, og be hu legge ut ett par av mms bildene som blei tatt, som jeg har sendt.Orker ikke stresse med kamera før lars kommer hjem :sint_01:

Always at your serivce, vet du. :sint_01:

Lillevalp1Uke023.jpg

Lillevalp1uke2.jpg

Lillevalp1uke.jpg

Lillevalp1Uke037.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...