Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på 7 mnd - brainstorming


Ka

Recommended Posts

Det er mulig jeg får en 7 mnd gammel tass i hus om ikke så lenge. Dette kom litt brått på (og er IKKE avgjort), så alle som føler for det må gjerne komme med innspill til hva jeg må huske på - både av innkjøp og generelt om hunder i den alderen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger det mest grunnelggende tingene (og det burde du jo egentlig vite :wink: ) Halsbånd, kobbel, liggeplass, skåler, leker, tepper. Så bestemmer du selv hva annet du ønsker. (om det er spesiellt utstyr du vil ha, bur osv.)

Hvilken hund er det snakk om? Hvordan gikk det til at du skal få den så raskt? (spennende :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder alderen, så får du jo en hund som er i begynnelsen av puberteten. Det varierer veldig på individer, men det kan bli tungt og vanskelig. Spesiellt når du har en hund du ikke kjenner og har vært med fra begynnelsen. Det er nok av dem her som har hunder i den alderen, så du får sikkert noen innspill. Jeg husker bare selv at det var ikke såå morsomt å ha hund i den perioden. Men det går somregel bra! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er midt i sin første pubertet og det bør du ta i betraktning,men du får jo GOD tid til å rette opp i ting frem til han kommer i den siste puberteten..

Jeg ville heller tatt en på 7 mnd enn en på 14mnd som jeg tok nå sist for å si det sånn(ikke at jeg angrer :) )Det du trenger fra dag 1 er halsbånd,bånd og noe den kan ligge på,eventuellt bur.Også mat og tyggebein så klart.

Resten kan du ta etterhvert som du merker behovet :P

Ingen vits i å blakke seg helt ut på ting du kanskje ikke trenger.

lykke til!

Mvh Annette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Sju mnd. gammel schäfer (hann?)! Midt i puberteten :P

Vel, hvordan har hunden hatt det de sju mnd av sitt liv hittil?

Er den godt sosialisert f.eks.? (sosialisering er jo viktig uansett da)

Hvordan er den vokst opp?

Om den skulle bli aktuelt med den hunden, så bør du ihvrtfall ta deg den første uka fri og bruke på hunden, venne den til sitt nye hjem og eiere osv.

Det er det viktig å ta seg god tid til, og ikke presse hunden, men la den utforske mye selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oiii! Så spennende! :P Jeg personlig synes det er greit at hunden er over den værste valpealderen og du vet litt mer hva du får.Jeg synes det er mye lettere å se hva slags individ hunden blir i den alderen.Med en valp så er det mye mer plukking i blinde..Synes jeg da :P Men selvfølgelig så kan han jo ha fått negative erfaringer som du ikke blir informert om.

Hold oss oppdatert da!

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. Blir litt engasjert her jeg. :mrgreen:

Jeg tror den har hatt det godt hittil, oppdretter virker ihvertfall seriøs og ordentlig (selv om jeg jo ikke vet det).

Hvis jeg nå ender opp med denne lille, kommer vi til å bruke den første tida på å bli kjent med hverandre, bli kjent med nærmiljøet hvor vi skal bo, at han skal bli trygg, og leke. Sosialisering er jo kjempeviktig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på du ikke har erfaring og ikke kan så mye om rasen fra før, så hadde jeg tatt en kjapp tur ned til nærmeste bibliotek, tatt med mangen bøker om Schæfer hjem, og lest.. :P

Eller hadde du erfaring med rasen, men bare ikke hatt en før?

Hvilke erfaringer har du med hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på du ikke har erfaring og ikke kan så mye om rasen fra før, så hadde jeg tatt en kjapp tur ned til nærmeste bibliotek, tatt med mangen bøker om Schæfer hjem, og lest.. :P

Eller hadde du erfaring med rasen, men bare ikke hatt en før?

Hvilke erfaringer har du med hund?

Jeg leser alt jeg kommer over på nett, og kommer til å dra på biblioteket med en gang hvis det blir slik at jeg skal ha denne fyren.

Familien har hatt hund, men jeg har aldri hatt egen før. Derfor må jeg spørre litt basic og tillate meg selv å være litt teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at du tenker sånn! Jeg stiller fremdeles teite spørsmål :P Nå er min bare 7 mnd' date=' da..så jeg er jo ikke mest erfaren :P[/quote']

Joda, men det høres gjerne ENDA dummere ut på nett når man spør om grunnleggende ting. Men men. Det får man tåle, når man får så mange gode tips og råd tilbake!

Har du også hund på 7 mnd? Så moro. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på du ikke har erfaring og ikke kan så mye om rasen fra før, så hadde jeg tatt en kjapp tur ned til nærmeste bibliotek, tatt med mangen bøker om Schæfer hjem, og lest.. :P

Eller hadde du erfaring med rasen, men bare ikke hatt en før?

Hvilke erfaringer har du med hund?

Ja, begrav deg i bøker og les :P Masse!!

Du/dere bør også tenke på hvordan hunden skal oppdras, hvor grensene skal gå, hvem som får hovedansvaret...

Det er viktig å ha klare grenser fra begynnelsen av, ellers blir det bare forvirring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer til å gå kjempebra jeg!

Husk å lytt til din egen fornuft oppi alle bøkene,hunder er ikke så kompliserte som mange bøker kan få deg til å tro.

Man kommer langt med et godt hode og et varmt hjerte. :P

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. Blir litt engasjert her jeg. :mrgreen:

Jeg tror den har hatt det godt hittil, oppdretter virker ihvertfall seriøs og ordentlig (selv om jeg jo ikke vet det).

Hvis jeg nå ender opp med denne lille, kommer vi til å bruke den første tida på å bli kjent med hverandre, bli kjent med nærmiljøet hvor vi skal bo, at han skal bli trygg, og leke. Sosialisering er jo kjempeviktig nå.

Ser du kanskje skal ha schäfer, fin rase! Men, kan jeg få spørre hvor den kommer fra? (kennel) Hvorfor skal den selges nå i en alder av 7 mnd...? (blir bare litt nysgjerrig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...