Gå til innhold
Hundesonen.no

Drept på lufteturen


Djervekvinnen

Recommended Posts

Forferdelig. Også så fælt det måtte ha vært å sett på at hundene drepte labradoren :)

Løshunder er så provoserende! Et alvorlig problem som kan løses så lett som bare det! Og likevel blir det ikke gjort! aaarg!

Hundene som angrep var en bullterrier og en blandingshund med litt rottweiler i seg.

Så klart måtte det trekkes inn. Uansett om det hadde vært f.eks. 95 % golden og 5 % rottweiler, så hadde det forstatt bare stått rotweiler, så klart :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk!

Dette syns jeg kan være okei å skrive, så lenge det er hold for det:

Begge raser som er sterke og kraftige. Historisk er rasene ofte innblandet i lignende episoder.
Men det som står under bildet er jo bare helt feil:
Drept. Labradoren Bertil ble angrepet og drept av to kamphunder i går ettermiddag.
Når ble rottweiler en kamphund?? Jeg skjønner de ikke klarer å skille en terrier fra en annen altså, men rottweiler har da vel aldri blitt avlet for noe sånt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dakar Bertil :) Med stripe mellom øya han også. Trodde sikkert de ville leke med han :lol:

Driter i hvilke hunderaser det var, bikkja hadde sikkert kommet inn på territoriet "deres" og dermed var det gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt "stort" av eier å si at det er opp til politiet å avgjøre. Men jeg håper at han mener at han har anmeldt forholdet og utover det er det lite han kan gjøre. Personlig ville jeg definitivt sett hundene avlivet. En hund som angriper er en sak, en hund som dreper under angrepet er en helt annen sak i mitt hode...

Skikkelig trist sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om det er såkalt båndtvag-tid eller ikke, gjelder jo dette:

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Kan man si at dette kravet / disse kravene var oppfylt? (- uansett rase.)

politiet ser svært alvorlig på saken, og har overlatt den til politijuristene, kan man lese i en senere pressemelding.

Skal bli spennende hva som kommer ut av dette.

Har opplevd at hunden min ble bitt - men ikke drept, under lignende omstendigheter. Jeg meldte ikke, men forlangte veterinær-regning dekket. Uten protest. Men hunden som angrep finnes der fremdeles og blir ikke bedre påpasset. Jeg ringer til dem når jeg skal passere, siden de bor ved ein vei som er privat, - faktisk min - på min eiendom. Og jeg kan ikke passere fritt. Så tolmodig er jeg, for ikke å si dumsnill!

Somme må ha barnevakt, for å greie å holde hund på ansvarlig vis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er dette bare noen vage rykter jeg har hørt, men de viser en litt annen side av saken:

Hundene som angrep befant seg på egen eiendom og innendørs, rotweilerblandingen skal ha vært en ganske voktende sak, som klarte å komme seg ut da bertil var utenfor, og rottisblandingen angriper, med terriersaken i hælene.

Uansett forferdelig trist at dette skjer, all sympati til både mennesker og dyr i denne saken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragiskt... Synd at slike ting skjer.... S

aken hadde sikkert ikke vært så attraktiv hvis det ikke hadde vært "kamphunder" som hadde gjort det. Det har jo ikke noe å si hvilken rase det er, tragiskt uansett..!

Jeg skrev følgende e-post til sjefsredaktøren i avisa:

Til sjefsredaktør Jan-Eirik Hanssen i Avisa Nordland

Jeg har et spørsmål angående artikkelen "Drept under lufteturen", skrevet av Hans Trygve Holm. Som bildetekst skriver han "Drept. Labradoren Bertil ble angrepet og drept av to kamphunder i går ettermiddag."

Mitt spørsmål er: Har avisen beviser for at dette er kamphunder, hvilket altså betyr at de enten er individuelle hunder som benyttes til organisert hundekamp, eller at de er av kamphundrase?

Det skrives at det dreide seg om en bullterrier og "en blandingshund med litt rottweiler i seg" (hvor mye er forresten "litt rottweiler", og hvorfor er det mer relevant enn at hunden da var "mye ikke-rottweiler"?). Hverken bullterrier eller rottweiler er kamphundraser, så da mener vel redaksjonen at det beviselig dreier seg om to individer som benyttes til hundekamper (uten beviser vil det vel være injurierende)? Jeg kan ellers ikke se noen grunn til å omtale dem som "kamphunder", med mindre avisen ønsker å hause opp en ekstra negativ holdning mot enkelte hunderaser. Det har jo tidligere blitt gjort av diverse tabloidaviser, med stor suksess.

Som avis har dere ordets makt, men ord kan misbrukes. Hvorvidt det dreier seg om et bevisst ønske fra redaksjonen om å skremme leserne, eller det er en journalist som bare synes det er gøy å bruke et "farlig" ord, er uvesentlig. Dere ville ikke omtalt en person som "morder", selv om han var dømt for overlagt drap. Men når dere omtaler individuelle hunder som "kamphunder", antyder dere samtidig at eieren driver med ulovlige hundekamper. Dere oppnår altså både å henge ut to lovlige raser som "kamphunder" og samtidig å henge ut eieren som dyremishandler av verste sort.

Jeg forventet ikke at AN skulle synke til et slikt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fælt at sånt skjer...

Jeg reagerer veldig på hvordan artikkelen er skrevet.. Føles jo alltid negativt når rasen min svartmales.. men dette var jo attpåtil en blanding, hva bestod resten av blandingen av da?

I tillegg liker jeg ikke at det står at rasene "Historisk er rasene ofte innblandet i lignende episoder. " Jaha? Hvordan har de grunnlag for slike uttalelser?

Jaja.. utrolig trist er det uansett for stakkars Bertil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord: Det nytter av og til å protestere mot medienes overforbruk av "kamphund"! :lol:

Nå var jo allerede saken omtalt å skaden skjedd, så ser ikke helt hva du "oppnådde" med et standardsvar fra en redaktør??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist sak. Synd at hundene ikke var sikret godt nok til at de ikke kom seg ut. For meg er det samme hvilke raser det var, men også synd at de trekker fram rottweileren slik, hvis hunden besto av mer av noe annet. Og ikke minst synd at de (mis)bruker ordet 'kamphunder' slik.

Men først og fremst utrolig trist for de som mistet hunden sin, og for han som ble skadet i angrepet, og ikke klarte å redde hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...