Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlssperre


Hanna

Recommended Posts

I forbindelse med en viss annen diskusjon på forumet dukket det opp noen spørsmål i forbindelse med avlssperre.

Hvem kan sette avlssperre - oppdretter, avlsrådet/raseklubb, NKK?

Er en avlssperre egentlig juridisk gjeldende i forhold til kjøpsloven ect (punket at selger ikke kan kreve en avtale som gir dårligere villkår enn kjøpsloven fastslår)?

I praksis kan man avle så mye man vil, men konsekvensen av en eventuell avlssperre er at man ikke får registrert valpene i NKK og dermed nyter de ikke fulle goder som rasehunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlssperre settes automatisk på valper hvis en eller begge av foreldrene er røntgenfotografert med E - sterk grad - på hoftene.

Ellers er det kun oppdretter som kan sette avlssperre på valpene, og det må gjøres når de registreres første gang. Det kan altså ikke gjøres i voksen alder etter at de er røntget eller sykdom er oppdaget.

Hunder med avlssperre får ikke registrert valper i NKK, punktum, det er ikke mulig å oppheve etter hva jeg vet.

Det juridiske vet jeg mindre om, men jeg ville jo tro at en hund med avlssperre selges billigere, og at kjøper er informert og inneforstått med vilkårene i registreringen, og dermed kjøper varen med kunnskap om begrensningene. Men det er min naivpositive innstilling til juss som snakker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan ikke hunder få avlssperre hvis de blir disket pga aggressivitet et visst antall ganger på utstilling, eller blingser jeg nå?

De får utstillingsforbud, men jeg har aldri hørt at det gir avlssperre.

I den grad en hund som har fått 0 av tre forskjellige dommere pga gemyttet er noe å avle på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jo- avlssperre kan settes også i voksen alder. Da må den bli satt av lovmessige eier. En avls-sperre er ureversibel.

Dette er ikke helt riktig. Avlssperre kan settes av NKK på voksne hunder ved utilbørlig adferd i mentaltest eller prøveprogram i Norge eller annet samarbeidende land. Denne er helt korrekt, ikke mulig å reversere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo- avlssperre kan settes også i voksen alder. Da må den bli satt av lovmessige eier. En avls-sperre er ureversibel.

Det var ikke det avdelingsleder på registreringsavdelingen sa da spørsmålet kom opp da jeg jobbet der, i hvert fall...

Til det første du skriver, altså. Da var det en oppdretter som fikk tilbake en hund, omregistrerte den på seg, søkte om avlssperre så det var i boks før den ble omplassert. Men fikk det ikke gjennom, det kunne kun skje ved førstegangsregistrering. Løsningen for vedkommende ble å stå som medeier, så ikke valpene kunne registreres uten vedkommendes signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei tispe (pluss hele kullet) jeg hadde tidligere var avlssperret... Far hadde A-hofter, mens mor var ikke røntget.

Hvorfor? Jeg vet ikke...

Kan jo være andre sykdommer, eller andre ikke målbare ting også? En oppdretter står vel fritt til å sette avlssperre på det kullet h*n vil. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være andre sykdommer, eller andre ikke målbare ting også? En oppdretter står vel fritt til å sette avlssperre på det kullet h*n vil. Eller?

Tror langt i fra at denne oppdretteren hadde noe sånt i tankene. Det var mye miks og triks der med valp som ikke kunne brukes i avl (oppdretter fikk litt sjokk)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være andre sykdommer, eller andre ikke målbare ting også? En oppdretter står vel fritt til å sette avlssperre på det kullet h*n vil. Eller?

Dette lurte jeg på og, faktisk... Jeg kan se for meg at folk kan utnytte dette litt, jeg. Oppdrettere altså. På min rase er det flere som er livredde for å "gi fra seg" linjer til andre, så de velger å ikke selge valper til folk som "deter fare for" at vil avle på hunden de kjøper- Sprøtt, men sant. Kan oppdretter da velge å avlssperre avkom etter gode kombinasjoner kun av egeninteresse? Tenk det, da - å avlssperre et helt kull bortsett fra de valpene en selv har avlsrettigheter på. tror jeg vet om noen som kunne funnet på å gjøre noe sånt, faktisk :rolleyes:

Må man ha en grunn for å sette avlssperre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurte jeg på og, faktisk... Jeg kan se for meg at folk kan utnytte dette litt, jeg. Oppdrettere altså. På min rase er det flere som er livredde for å "gi fra seg" linjer til andre, så de velger å ikke selge valper til folk som "deter fare for" at vil avle på hunden de kjøper- Sprøtt, men sant. Kan oppdretter da velge å avlssperre avkom etter gode kombinasjoner kun av egeninteresse? Tenk det, da - å avlssperre et helt kull bortsett fra de valpene en selv har avlsrettigheter på. tror jeg vet om noen som kunne funnet på å gjøre noe sånt, faktisk :rolleyes:

Må man ha en grunn for å sette avlssperre?

Beklager, det blir litt OT, men det må da være utrolig teit å være oppdretter, og sitte med gode linjer, og å IKKE ønske at andre skal avle på dem? Er ikke det et pluss for rasen, liksom? Og er ikke det et kvalitetsstempel når et halvt kull har gått i avl, hvor avkommene igjen går i avl?

Jeg skjønner ikke sånn tankegang jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en avlssperre egentlig juridisk gjeldende i forhold til kjøpsloven ect (punket at selger ikke kan kreve en avtale som gir dårligere villkår enn kjøpsloven fastslår)?

Man kan jo avle fritt på en hund selv om den har avlssperre, den eneste konsekvensen er vel at man ikke får registrert valpene i NKK (men kan sikkert få dem registrert i NHL). Så lenge kjøper er klar over vilkårene, så kan jeg ikke se at kjøpsloven har noen innvirkning her ? Og kjøper man valp for å drive oppdrett, kjøper man selvsagt ikke inn en med avlssperre.

Ei tispe (pluss hele kullet) jeg hadde tidligere var avlssperret... Far hadde A-hofter, mens mor var ikke røntget.

ANtakelig fordi det er krav om kjent HD-status på begge foreldre i din rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurte jeg på og, faktisk... Jeg kan se for meg at folk kan utnytte dette litt, jeg. Oppdrettere altså. På min rase er det flere som er livredde for å "gi fra seg" linjer til andre, så de velger å ikke selge valper til folk som "deter fare for" at vil avle på hunden de kjøper- Sprøtt, men sant. Kan oppdretter da velge å avlssperre avkom etter gode kombinasjoner kun av egeninteresse? Tenk det, da - å avlssperre et helt kull bortsett fra de valpene en selv har avlsrettigheter på. tror jeg vet om noen som kunne funnet på å gjøre noe sånt, faktisk :rolleyes:

Må man ha en grunn for å sette avlssperre?

Du må oppgi en grunn, ja, men hvor god den må være vet jeg ikke. Om du skriver "uønsket brukt i avl pga linjene" så tror jeg neppe noen sjekker dette nærmere, og det er jo for så vidt sant.

Jeg hadde dog aldri turt dette - hva om jeg fikk seks valper, beholdt en og solgte fem med avlssperre. Så får min C på hoftene og resten er fri - vips, har en mistet alle muligheter til å bruke linjene videre (for de av oss som ikke avler på HD, vel og merke).

Og som 2ne sier, er kullet godt nok er det jo bare fint at de blir brukt. Det skader neppe rasen.

Men ja, jeg vet valper selges ferdig sterilisert i USA for å unngå uttynning eller spredning av linjer, jeg det det skjer på katter i Norge, og det er sikkert oppdrettere som har tanker om hva blodet deres skal brukes til.

Og jeg har da også tanker om hva slags hannhunder jeg helst ser ikke blir brukt på vårt oppdrett, men en får enten være medeier på alt en selger, eller ha litt tiltro til den valpekjøperen en selv har valgt å selge til - og sørge for å gi råd så godt en kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, det blir litt OT, men det må da være utrolig teit å være oppdretter, og sitte med gode linjer, og å IKKE ønske at andre skal avle på dem? Er ikke det et pluss for rasen, liksom? Og er ikke det et kvalitetsstempel når et halvt kull har gått i avl, hvor avkommene igjen går i avl?

Jeg skjønner ikke sånn tankegang jeg..

Jeg synes det er like høl i hodet som det du gjør... Det finnes oppdrettere som er så redd for å gi bort linjene sine til andre oppdrettere (med linjer som førstnevnte ikke liker) at de er helt hysteriske ovenfor hvem som skal få kjøpe valp fra dem etc. Det er snakk om anerkjente, utenlandske oppdrettere liksom.

"Heldig vis" for meg er jeg "på rett side" hva gjelder for denne oppdretterens del :hyper: Vedkommende vil nemlig ikke vite av amerikanske linjer fra visse kennler - det ødelegger jo rasen må skjønne. Det er så innviklet og sært at det bare er å le litt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke helt riktig. Avlssperre kan settes av NKK på voksne hunder ved utilbørlig adferd i mentaltest eller prøveprogram i Norge eller annet samarbeidende land. Denne er helt korrekt, ikke mulig å reversere.

Jeg har førstehåndinformasjon om et tilfelle der eier selv satte avls-sperre på voksen hund før eier-bytte. Jeg tok selv kontakt- og fikk avklart- at dette var mulig med NKK, så med mindre vi begge ble feil-informert er dette mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg lurer på om jeg synes at raseklubben også skal kunne sette avlssperre...

Hvorfor? På hvilket grunnlag?

Hvis du ser på diskusjonen om hvorvidt oppdrettere er offentlige personer, er det jo tydelig der at det er ulike meninger om hvem som har rett til å si noe negativt/kritisere oppdretter, og hva som skal regnes som negativt.

Det er mange hunder som oppfyller raseklubbens avlsregler, men likevel brukes i avl. Løsningen er vel ikke da å sette avlssperre på avkommene, for oppdretter har jo ikke gjort noe formelt galt. Det reglene som da må bli tydeligere eller skjerpes inn.

Hva med raser uten raseklubb?

Hva med oppdrettere som ikke er medlemmer av raseklubben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha - TENK dere kaos, da.. Når klubben får sette avlssperrer på hvert og hvertannet kull til sine største konkurrenter..

Jeg synes det eg. bør være automatisk avlssperre på alle som har en sykdom som NKK registrerer. Evt. dispanse for visse raser, men da skal DET være unntaket for regelen - ikke som nå hvor man kan reg. enhver valp med foreldre som begge har øyesykdommer, HD og AA..

Dessuten skal selvsagt oppdretter ha mulighet til å sperre hundene for avl resten av livet. Men for å unngå sånne oppdr. som gjør dette for å "beskytte" sine egne linjer, så burde hunder med avlssperre også få utst.forbud..

(Ja - vanskelig å gjennomføre..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? På hvilket grunnlag?

Hvis du ser på diskusjonen om hvorvidt oppdrettere er offentlige personer, er det jo tydelig der at det er ulike meninger om hvem som har rett til å si noe negativt/kritisere oppdretter, og hva som skal regnes som negativt.

Det er mange hunder som oppfyller raseklubbens avlsregler, men likevel brukes i avl. Løsningen er vel ikke da å sette avlssperre på avkommene, for oppdretter har jo ikke gjort noe formelt galt. Det reglene som da må bli tydeligere eller skjerpes inn.

Hva med raser uten raseklubb?

Hva med oppdrettere som ikke er medlemmer av raseklubben?

Ja, nei, du har et poeng. Bare tenkte høyt. Jeg ser det kan være lettere umulig å få det gjennomført i praksis. Hvor grensene skal gå og hvem som skal avgjøre dette. I de groveste tilfellene, med dårlig mentalitet og dårlig helse, burde dette kunne gjøres. Det skulle vel være mulig å sette et absolutt minstekrav. Kanskje det også kunne blitt laget et slags advarselssystem, noe ala prikk slik man får på sertifikat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nei, du har et poeng. Bare tenkte høyt. Jeg ser det kan være lettere umulig å få det gjennomført i praksis. Hvor grensene skal gå og hvem som skal avgjøre dette. I de groveste tilfellene, med dårlig mentalitet og dårlig helse, burde dette kunne gjøres. Det skulle vel være mulig å sette et absolutt minstekrav. Kanskje det også kunne blitt laget et slags advarselssystem, noe ala prikk slik man får på sertifikat.

Jeg mener ikke å være kjip eller "angripe", men hvem skal få definere hva dårlig mentalitet og dårlig helse er?

På min raser er det så å si ingen som foretar noen som helst mentaltest. Hvordan skal en da avgjøre om avlsdyrene er gode mentalt? I avlsreglene (som for øvrig er retningslinjer, og ikke regler, det er jo også en interessant distinksjon) står det:

Avlsdyret og alle dets søsken og foreldre skal være sosialt og fysisk veltilpasset, og ha utviklet et riktig adferdsmønster. Vurdering av gemytt og helsemessig status blir gjort på bakgrunn av utstillingskritikker, tester og opplysninger fra hundens eier og oppdretter.

Så da har du en kritikk fra utstilling hvor det står godt gemytt, du har en eier som sier at bikkja er strålende - men er det fasiten? Er det tilstrekkelig? I så fall, hvorfor ser jeg da av og til bernere med et svakere gemytt enn jeg ønsker meg?

Og hva er dårlig helse? Er det kun de målbare faktorene, som røntgenfotografering og øyenlysning. DNA-tester? Og vis meg en linje som er fri for sykdom. Noe dør de fleste av, fåtallet dør av alderdom.

Jeg synes ideen din er både skummel og urealistisk, dessverre.

Jeg synes heller ikke en kommer langt nok med en avlssperre, for oppdrettere kan jo fremdeles "produsere" familiehunder på løpende bånd. Hvis målet er å få bedre hunder, hjelper det ikke å slutte avlen etter hver generasjon. For om jeg har et kull med syv drittvalper som får avlssperre, er det fremdeles syv familier som får drittbikkjer de må håndtere og mestre, bruke tid og penger på.

Hva nå ei drittbikkje måtte være... Jeg vet nå om de som ikke ville tatt i min tispe med ei ildtang, fri fram og bak og to titler før 15 måneder gammel til tross. For meg er hun så langt en utmerket berner med mye av det jeg vil ha, for andre er hun en dårlig berner. Hvem har rett? Den andre, fordi jeg er subjektiv eier? Jeg, fordi den andre egentlig bare er sjalu eller ondsinnet? Eller ingen, fordi det er en smakssak innenfor en ramme av rasestandarden og avlsetikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å være kjip eller "angripe", men hvem skal få definere hva dårlig mentalitet og dårlig helse er?

Hm, nei, det må vel være raseklubben, det. Mennesker med kunnskap og kompetanse. Jeg synes det er lettere å sette opp ønskede verdier enn uønskede og hvor da grensen går mellom godt og dårlig er ikke lett å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimistisk å i det hele tatt tro at raseklubben er "mennesker med kunnskap og kompetanse" - har du vært med i mange raseklubber, Poter? Eller i alle fall sett hvordan utvelgelsen av styremedlemmer KAN foregå med kompiser, familiemedlemmer og lettlurte valpekjøpere er i overvekt, liksom..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, nei, det må vel være raseklubben, det. Mennesker med kunnskap og kompetanse. Jeg synes det er lettere å sette opp ønskede verdier enn uønskede og hvor da grensen går mellom godt og dårlig er ikke lett å si.

Optimistisk å i det hele tatt tro at raseklubben er "mennesker med kunnskap og kompetanse" - har du vært med i mange raseklubber, Poter? Eller i alle fall sett hvordan utvelgelsen av styremedlemmer KAN foregå med kompiser, familiemedlemmer og lettlurte valpekjøpere er i overvekt, liksom..

Susanne

Ja, her må jeg si meg enig med Susanne, Poter... Kan man virkelig tro at raseklubbens overhoder er mennesker med kunnskap og kompetanse? Og vil uansett DE være de rette til å sitte å bestemme slike ting?

Jammen meg mye rart rundt om i raseklubbene også da... *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...