Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr. to til sommeren, hvordan velge?


Isabel

Recommended Posts

Jeg har tenkt til å skaffe meg hund nr. 2 til sommeren, men står litt fast ved rasevalg..

Noen kriterier:

Ikke være en skikkelig bjeffete rase

Ikke enormt mye pelsstell

Ikke en rase som er kjent for å ødelegge alt den kommer over

En rase med livlig gemytt og gå godt med andre hunder/barn/mennesker (klart, dette er også individuelt)

Gjerne en rase som er livlig av natur

Hunden skal mest brukes til skikkelig lange turer (bla. med hest) og LP (kun på morro-nivå)

Og gjerne en som tåler litt vær og vind..

Og naturligvis, en sunn rase! (Så langt det er mulig å plukke i rasene) :ahappy:

Kom med forslag!

Størrelse er ikke viktig, men ikke av de aller minste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfer? Tåler vær og vind! skikkelig bruksdhund, som digger en goooood tur! Kommer med flere forskjellige lengder på håret, så hvis du ikke har lyst på så lite pelsstell som mulig kan du jo kjøpe korthoret eller rikhåret. Men jeg tror ikke langhåret er så aktuelt. De fleste har utrolig godt gemytt, men det går jo selvsagt litt på arv også da. Den er ikke så veldig ødeleggende, men alle valper biter jo litt. Her er det jo viktig å trene det bort så fort som mulig!

Nei vet du hva? Jeg synes schäfer høres ut som noe for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweiler? Storpuddel?(de syns jeg er viiirkelig fine, og er ikke så mye pelsstell om du bare klipper dem korte.) Weimaraner, om du ikke bryr deg om jaktinstinktet.

Vet ikke hva størrelse du har tenkt deg? Labrador? Cocker spaniel?(er jo noe pelsstell, men om du ikke skal stille ut, er det jo ikke så mye.)

Edit: Schæfer har vel en del gjeterinstinkt på hester? Eller er det noe som kan trenes bort? (ut i fra egne erfaringer med schæfer/hest, så ser jeg at de ofte vil gjete, og bjeffer mye på dem, men kan hende jeg bare har vært uheldig med individer.) Også røyter de jo en del? :ahappy: (ser på pensjonatet at vi må børste MYE for at de skal se bra ut når de skal hjem, men kan jo være uheldig med individer der også, for alt jeg vet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan helsen er på tollere (og om de er veldig løsmunnet - for meg virker de ikke sånn), men det var toller som var det første som falt meg inn. Sett noe på den rasen?

Ellers tenkte jeg kooikerhund, men de kan kanskje være litt skeptiske - selvsagt med individuelle forskjeller. Og jeg vet ærlig talt ikke om de er kjent for å bjeffe mye.

Field spaniel er en relativt sjelden rase, men kanskje verdt en titt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eller annen Retriever (kanskje en korthåret pga pelsstell, jeg har f.eks null pelsstell på min labbe), dansk svensk gårdshund er et KNALLgodt alternativ (min neste rase :ahappy: ), en eller annen spaniel... :wub: Gode alternativer. Alle individene jeg kjenner av disse rasene bjeffer ALDRI.

Boder Collie, Schäfer og RR tror jeg er litt feil i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bare nevne at en schäfer ikke nødvendigvis må gjete hester altså! Jeg har ikke erfart mye pelsslit med dem, men det er jo veldig opp til hver enkelt å definere. Det går i allefall fint ann å lære schâfer når de får lov til å gjete hestene da du :ahappy: Men jeg ser jo at det er andre raser som kan egne seg enda bedre da :wub: Lykke til med ny hund i allefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som flere andre tenker med engang Dansk svensk gårdshund. Men du skriver "Og gjerne en som tåler litt vær og vind.." Og akkurat det kan man ikke garantere at du vil få :ahappy: Det pleier ikke å være noe problem om de er vandt til det, og det er jo bare å sette på et dekken eller noe.

Men jeg har jo Bocca, og hun har mer eller mindre gått i dvale nå, skal helst ligge under dyna hele tiden (jeg klager ikke altså) :wub: Men i fjor vinter var vi på fjellet, og så lenge hun holdt seg i aktivitet så gikk det veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boder Collie, Schäfer og RR tror jeg er litt feil i dette tilfellet.

Hvorfor det? Jeg sier ikke at noen av disse nødvendigvis høres ut som de "rette" rasene til ts's formål, men jeg savner likevel en begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joohoi, her var det mange spennende forslag! :ahappy:

Ja, har vært innom mange av disse rasene, og må si at jeg virkelig sikler på flere av dem, hehe..

Jeg er svært lite interessert i jakt, og har absolutt null planer om noe i den retningen, så tror kanskje ikke at en hund med skikkelig jaktinstinkter er noe for meg, føler ikke at jeg kan gi hunden det den virkelig "vil ha" i et slikt tilfelle..

Schäfer liker jeg veldig godt, men er det lett å finne noen hunder som har nogenlunde bra vinkler bak? (Altså IKKE ekstreme...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joohoi, her var det mange spennende forslag! :ahappy:

Ja, har vært innom mange av disse rasene, og må si at jeg virkelig sikler på flere av dem, hehe..

Jeg er svært lite interessert i jakt, og har absolutt null planer om noe i den retningen, så tror kanskje ikke at en hund med skikkelig jaktinstinkter er noe for meg, føler ikke at jeg kan gi hunden det den virkelig "vil ha" i et slikt tilfelle..

Schäfer liker jeg veldig godt, men er det lett å finne noen hunder som har nogenlunde bra vinkler bak? (Altså IKKE ekstreme...)

Se etter oppdrettere av brukshunder,tenker du finner det du leter etter der.Herlig rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bla. raser jeg har tittet litt närmere pä, men er liksom litt usikker..

Boxer - men föler det fort blir slitsomt for dem med den inntrykte nesa?

Österrisk Pinscher - veldig bjeffete?? (Ellers en rase jeg egentlig liker veldig godt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte Retriever med en gang. Labbisen er ihvertfall livlig (kanskje litt mye av det gode på den biten :icon_confused: .) Det er de jeg kjenner best til, men Golden, Flat ++ er jo litt i "samme gata." Hvis du børster fort over labbisen et par ganger i uka, synker også hvor mye du må støvsuge. De røyter veldig mye mindre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter oppdrettere av brukshunder,tenker du finner det du leter etter der.Herlig rase.

Bare husk at får du schäfer etter brukslinjer, så får du ofte en med enda høyere aktivitetsnivå og instinkter. Men det er teoretisk sett ikke noe problem. (også syns jeg at de er mye penere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig jeg skal jobbe et sted hvor det er mye mennesker, og hunden mä kunne väre inne hvor det stadig fyker folk inn og ut, og noenganger stä ute i en .. hva skal man kalle det.. "kjempestor inngjerdet hage" med kun en annen hund som selskap.. Hvordan er det med bjeffing ang. raser som Schäfer, Österrisk Pinscher, Dobermann og Boxer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig jeg skal jobbe et sted hvor det er mye mennesker, og hunden mä kunne väre inne hvor det stadig fyker folk inn og ut, og noenganger stä ute i en .. hva skal man kalle det.. "kjempestor inngjerdet hage" med kun en annen hund som selskap.. Hvordan er det med bjeffing ang. raser som Schäfer, Österrisk Pinscher, Dobermann og Boxer?

Det er veldig forskjellig. Det kommer utrolig mye ann på individet, men også ann på hvordan de blir trent helt fra starten av. Eks. Der jeg bodde før var vi to familier som bodde i samme oppgang rett ovenfor hverandre, hvor begge hadde schäfer. Vår var utrolig rolig, og bjeffet nesten aldri på forbipasserende, eller når det ringte på døren. Den rett over gangen derimot bjeffet i ett sett. Hørte den noen utenfor inngangsdøra, så var den i gang og kunne holde på i nesten en time. Den hadde også utrolig store vanskeligheter med å tilvenne seg det å være alene hjemme. Da bjeffet den som besatt, mens det var helt motsatt av vår. Og det skal sies at dette var ikke pga. eierene til hunden over gangen, for de gjorde en fremragende jobb med oppfostring. Det var rett og slett et vanskelig individ. De har lite problemer nå, og hunden har lagt fra seg de fleste av de dårlige vanene. Så er man så uheldig å få en som bjeffer mye, går det ann å trene det bort til en viss grad.

For all del, ikke bli skremt nå! Dette var en historie, og det betyr ikke at du er dømt til å få en slik hund. Jeg tror egentlig dette gjelder de fleste raser, at det kommer mye ann på individets personlighet. Selvsagt bjeffer noen hunder mer og høyere enn andre, men etter min erfaring er dette ofte de hundene som har lettest for å lære og :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferen min er ingen gneldre bikkje, men før sa han ifra hver eneste gang noen gikk fordi leiligheten vår, det har han slutta med, og varsler nå kun om noen ringer på. Han kan bjeffe noe på andre hunder, men han er oftest ikke den som starter det. Men det mest irriterende er fløyta. Han jeg har piper masse, sikkert hans måte å prate på, men noen ganger blir det litt vel mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. virkelig ikke lett å velge gitt!

Må si Schäfer står veldig høyt, likedann med Dobermann..

Noen som vil fortelle ulemper og fordeler med disse to rasene? ( i et håp om at det skal bli mulig å velge..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...