Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase ville du anbefalt?


Poter

Recommended Posts

Hvis du skulle anbefale en rase til disse to generelle gruppen mennesker, hvilken rase ville du valgt?

Den ene personen er en som vil ha hund for kos, tur og selskapets skyld. Hvilken rase, generelt sett, ville du anbefalt til en person med det utgangspunktet?

Den andre personen er en som vil ha en hund som h*n kan bruke til noe, konkurrere i en av hundesportene eller trene redning. Hvilken rase, generelt sett, ville du anbefalt til denne?

Det er litt interessant å se hva ulike ville anbefalt og om det kanskje er noen felles raser som går igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre personen er en som vil ha en hund som h*n kan bruke til noe, konkurrere i en av hundesportene eller trene redning. Hvilken rase, generelt sett, ville du anbefalt til denne?

Langhårsbelger. :)

Kjenner ikke til så mange av disse såkalte selskapshundrasene, så den første har jeg ikke noen formening om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hvis du skulle anbefale en rase til disse to generelle gruppen mennesker, hvilken rase ville du valgt?

Den ene personen er en som vil ha hund for kos, tur og selskapets skyld. Hvilken rase, generelt sett, ville du anbefalt til en person med det utgangspunktet?

Den andre personen er en som vil ha en hund som h*n kan bruke til noe, konkurrere i en av hundesportene eller trene redning. Hvilken rase, generelt sett, ville du anbefalt til denne?

Det er litt interessant å se hva ulike ville anbefalt og om det kanskje er noen felles raser som går igjen.

Jeg ville ikke anbefalt noe som helst, for det er alt for lite informasjon til at man kan si noe som helst. Det er jo et spørsmål om aktivitetsbehov, pelsstell, størrelse, preferanser generelt.

I utgangspunktet så er det jo sånn at man kan anbefale selskapshunder til spekulant 1. Men det er jo ikke dermed sagt at de ikke kunne hatt en hund som ikke er i gruppe 9..

Når det gjelder spekulant 2 så kan man i utgangspunktet si alle tidligere og nåværende definerte brukshunder, nettopp fordi det er ikke sagt noe om nivå, kunnskaper eller forventninger til hverken hund eller fører.

Men om man kan spesifisere mer, så er sannsynligheten også større for at man kan "treffe" riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke anbefalt noe som helst, for det er alt for lite informasjon til at man kan si noe som helst. Det er jo et spørsmål om aktivitetsbehov, pelsstell, størrelse, preferanser generelt.

I utgangspunktet så er det jo sånn at man kan anbefale selskapshunder til spekulant 1. Men det er jo ikke dermed sagt at de ikke kunne hatt en hund som ikke er i gruppe 9..

Når det gjelder spekulant 2 så kan man i utgangspunktet si alle tidligere og nåværende definerte brukshunder, nettopp fordi det er ikke sagt noe om nivå, kunnskaper eller forventninger til hverken hund eller fører.

Men om man kan spesifisere mer, så er sannsynligheten også større for at man kan "treffe" riktig.

Ja, det er klart det gjør det enklere om flere ting defineres og ikke minst så er det viktig. Men jeg tenkte vi kunne prøve å se på dette helt generelt. Jeg tenker ikke på noen konkrete personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Förr brukade jag alltid rekommendera cavalier till de som vill ha en trevlig sällskapshund, men tyvärr är det för mycket sjukdomar i den rasen. Det är skitsvårt att rekommendera sällskapshundar, tycker jag, alla raser har liksom någon brist som gör att de går bort :) Antingen är det hälsa, temperament eller storlek som inte känns bra (har svårt att rekommendera stora hundar som sällskapshundar, fattar inte varför folk ska ha hundar som nästan väger mer än dem själva).

I det andra fallet brukar jag ofta rekommendera kelpie, och även om jag har träffat en del mindre trevliga kelpies så är det nog fortfarande den bruksras som jag tycker har mest jämnhet, både mentalt och fysiskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal godt gjøres å ha en hund som veier MER enn deg da :rolleyes:

Jeg har f.eks en hund på ca. 26 kg, jeg veier 52 kg selv. Hadde schäferhanne på nærmere 45 kg, og da var jeg lita og ung. Klarte jaggu med den bikkja og!

De hadde nok trivdes godt med alle typer Retrievere, Schäfer, Puddel, dette er raser som kommer dobbelt opp hos meg på lista. I tillegg til mindre raser som Cairn og Papillon (stryk redningsarbeidet i dette tilfellet). Kommer vel strengt tatt mer an på hva de IKKE ønsker i hunden. Vil de ikke ha en hund som har lett for å vokte / bjeffe? Stryk schäfer. Vil de ikke ha en hund som røyter? Stryk de fleste av Retrieverene. Vil de ha en stor / liten hund? Stryk den ene eller andre lista... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal godt gjøres å ha en hund som veier MER enn deg da :rolleyes:

Jeg har f.eks en hund på ca. 26 kg, jeg veier 52 kg selv. Hadde schäferhanne på nærmere 45 kg, og da var jeg lita og ung. Klarte jaggu med den bikkja og!

De hadde nok trivdes godt med alle typer Retrievere, Schäfer, Puddel, dette er raser som kommer dobbelt opp hos meg på lista. I tillegg til mindre raser som Cairn og Papillon (stryk redningsarbeidet i dette tilfellet). Kommer vel strengt tatt mer an på hva de IKKE ønsker i hunden. Vil de ikke ha en hund som har lett for å vokte / bjeffe? Stryk schäfer. Vil de ikke ha en hund som røyter? Stryk de fleste av Retrieverene. Vil de ha en stor / liten hund? Stryk den ene eller andre lista... :P

*Kremt* Er faktisk endel papilonner som er utdannede redningshunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Kremt* Er faktisk endel papilonner som er utdannede redningshunder :P

Oooh, knallkult! Papillon fortsetter å imponere meg! Jeg har hatt en sånn visjon om at størrelse var et tema ved redningstrening, men ... perhaps not :P

Du kan himle med øynene så mye du bare vil, men det er ikke så uvanlig som du tror. Er du klar over hva som finnes av større raser? :)

Jeg sa det skulle godt gjøres, ja. For det første tenkte jeg i banene av de rasene som allerede er nevnt her. For det andre tenker jeg at jeg, som er 1,76 cm høy og 53 kg tung, er ****** tynn. Såpass tynn at jeg ikke unner noen på min høyde å bli noe særlig tynnere uten at det går utover helsa. Dermed virker det en logisk slutning å ta, at mesteparten av befolkningen veier mer enn det, og dermed også ikke veier "det samme" som hunden sin. "Det skal godt gjøres" slipper selvfølgelig inn raser som engelsk mastiff som sikkert kan veie 60-70 kg, men i de store trekk er det nok mer uvanlig enn du trur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange raser jeg ikke kan noenting om så bare slenger ut av meg noe :P

Bearded Collie til den første (med mindre pelsstell avskrekker) og Springer spaniel til den andre..

Bare et forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at kriteriene som knyttes til hver av personene er for vage til at det går an å anbefale en bestemt rase. Det går ikke å henge seg opp i gruppeinndelingene heller. Mange av rasene som ikke er i gruppe 9 kan fungere fint som tur- og kosehunder og flere av rasene i gruppe 9 kan konkurrere i f.eks lydighet og agility. (Hva som kreves av redningshunder vet jeg ikke nok om til at jeg kan si noe om det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvilken rase jeg ville anbefalt, det er jo så klart veldig generelt, men jeg lurer på om jeg til aktive folk ville holdt en knapp på kelpie. Til de som vil ha hund for tur og kos, ville jeg anbefalt en liten hund, men er usikker på hvilken. Cavalier virker ukompliserte og greie, men som Fanny sier, de har en del sykdom. Så... tja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler ofte sheltie til nr 1 jeg, virker som det er mye friske og trivelige individer ute og går som kan passe fint inn hos noen som går tur, har hund for selskap og kos. Og skulle denne personen finne ut at h*n ønsker å begynne med spor, agility, lydighet e.l så har h*n en kjempefin hund å bryne seg på.

Til nr 2 ville jeg sagt puddel, spaniel, retriever, belger, BC, aussie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal godt gjøres å ha en hund som veier MER enn deg da :rolleyes:

Det er ikke så mye som skal til. Jeg veier 52 kilo og har hatt hund på 65-70 kilo. Jeg kjenner veldig mange med newfoundlandshunder og andre større raser, og de fleste av de veier faktisk mindre enn sine hunder. Ikke er det noe problem heller - sålenge man klarer å kontrollere bikja. Men det handler mer om trening enn om hvor tung hunden er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville anbefalt kongepuddeltispe til begge to jeg, for det er flotte hunder(iallefall de linjene jeg kjenner til), lettlærte, enkle å ha med å gjøre, rolige, krever ikke mye, men er happy om de får være med og gjøre noe, uansett hva, og elsker å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skulle anbefale en rase til disse to generelle gruppen mennesker, hvilken rase ville du valgt?

Den ene personen er en som vil ha hund for kos, tur og selskapets skyld. Hvilken rase, generelt sett, ville du anbefalt til en person med det utgangspunktet?

Den andre personen er en som vil ha en hund som h*n kan bruke til noe, konkurrere i en av hundesportene eller trene redning. Hvilken rase, generelt sett, ville du anbefalt til denne?

Det er litt interessant å se hva ulike ville anbefalt og om det kanskje er noen felles raser som går igjen.

1. Cavalier King Charles spaniel eller Border terrier :)

2. Labrador retriever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...