Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som trener aktivt i flere grener


Poter

Recommended Posts

Dere som trener aktivt i flere grener, hvordan gjør dere det rent praktisk og tidsmessig med å få trent på alt? Vil gjerne høre om erfaringer dere har gjort dere, problemer dere har støtt på, løsninger dere har kommet frem til og rett og slett hvordan dere gjør det :rolleyes2:

Hadde også vært interessant med en diskusjon på om man kan bli skikkelig god i flere grener eller om man må prioritere og kun satse på en gren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo litt hvor langt man må nå for å være "skikkelig god" da.. For noen så betyr det premiering og deltakelse, for andre betyr det championat. Jeg har ikke på langt nær tid til å trene hunden min i flere hundesporter, det tar all min hunde-fritid å greie de måla jeg har med henne i den ene hundesporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ju fler hundar jag tränar, desto snabbare går det att lära in nya grejer, så med Squid (17 veckor) känns det inte som ett problem att lägga grunder för lydnad, agility, rundering och vallning. Värre blir det ju med att man måste prioritera när det gäller tävlingar. Det är svårt att hinna med agilitytävlande, lydnadstävlande, jaktprov, bruksprov, att gå kurs själv och att jobba när allt liksom ligger på helger. Då får man prioritera lite. Jag är övertygad om att man kan bli riktigt bra i flera grenar och det finns det ju många som bevisar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem fleste jeg kjenner har en hovedgren og en eller to andre ting dem konkurrer i.

Feks i bruks så er jo programmet likt i høyere klasser unntagen spesialen, man alikavel gjør dem fleste det "best" i en av grenene og satser mest opp mot en gren.

Det samme gjelder vel dem som trener ag/lp og bruks, dem satser mest på en gren og lar nr.2 komme sekundert.

Selv satser jeg på spor med en hund, men runderer og går lydighet itillegg.

Og nr.2 er rundering som er det store målet, med planer om spor og muligens ag som tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil legge til at det har litt med arbeids situasjon også, ikke alle er hjemmeværende og kan trene hund 24/7. Jeg ønsker meg så sårt flere timer i døgnet, for når jeg kommer hjem fra jobb så er det bekmørkt :S

Ja det har litt å si det også, jeg får bare trent bruks ordentlig i helgene eller fri dager vinterhalvåret pga det blir mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, lukter jeg en tre dagers? Nei, bare tuller. :rolleyes2:

Hadde jeg bare hatt samvittighet til det :rolleyes: Neida, egentlig er det litt godt med "tvangs" dvale fra sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nettopp pga døgnes begrensninger jeg spør. De fleste av oss har vel en "normal" jobb i tillegg til hobbyen hund, samt familieliv og kanskje andre hobbyer i tillegg (tenke seg til :shocked: hehe). Men det er jo akkurat det hundelivet er for de fleste, en hobby. En alltoppslukende hobby som blir en livsstil, men likevel ikke et yrke. Man har ikke tid til alt.

På meg virker det som om majoriteten av de som trener flere grener, trener og konkurrerer i grener som er lik hverandre. Lp og bruks f.eks. Men det er kanskje som Jeanette sier, man har hovedfokus på en gren og tar den eller de andre som tillegg.

Jeg trener agility og bruks, foreløpig både spor og rundering, men en prioritering tvinger seg frem... jeg har ikke like god tid som før og rekker ikke over å både trene ag, spor og rundering + lp.

Jeg ser noen trene og konkurrere seg frem til et visst nivå i en gren, før de fortsetter med den andre grenen. Noen tanker rundt det? Hvordan gjør dere det rent praktisk? Har dere faste dager til hver gren eller blir det lett blanding fordelt ut over uken, eller tar dere det i månedesintervaller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil legge til at det har litt med arbeids situasjon også, ikke alle er hjemmeværende og kan trene hund 24/7. Jeg ønsker meg så sårt flere timer i døgnet, for når jeg kommer hjem fra jobb så er det bekmørkt :S

JA til flere timer i døgnet...

Skulle hatt så utrolig mye mer tid til trening. Når man studerer på full tid, og har deltidsjobb i noen helger, og i tilegg skal dyrke hobbyen sin -- strekker desverre ikke døgnet helt til. Spesielt nå i mørkeperioden er det hardt å komme seg opp av sofaen etter en lang dag på skole eller jobb. Blir mest effektiv trening i helgene.

Jeg skal ikke "klage". Glad jeg har både jobben og skolen. Til sommeren er jeg ferdig med studiene for denne gang, og da er det forhåpentligvis fulltidsjobb på meg. Jeg hadde flydd på veggen om jeg skulle gått hjemme. Så krysser fingrene på at jeg kan gå rett ut i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...