Gå til innhold
Hundesonen.no

Finsk spets


Wheaten terrier

Recommended Posts

Synes de er så vakre :) Og valpene ligner veldig på små revevalper, er så skjønne :P

Men som vanlig i det siste, så kommer det ikke mye informasjon på de rasene jeg vil vite mer om :roll:

Roelabbs_Ruff11.jpg

nero21.jpg

Jaro05_11.jpg

8.jpg

jeni11.jpg

aro11.jpg

Her er siden til raseklubben

http://www.nsfn.no/default.htm

Et minus er at de bjeffer mye siden det er en halsende jakthund, altså at den skal varsle ved nærmest her minste lyd... (om jeg har forstått det rett)

Hvilke raser er det egentlig som er i den gruppen? (halsende jakthunder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Finsk spets skal bjeffe - det er det den er avlet til! Den benyttes til skogsfugljakt hvor den påviser fugl i trær - nettopp ved å bjeffe slik at jegeren kan liste seg innpå! Så her skal det voffes da! Hadde veldig lyst på finsk spets selv (gubben driver med skogsfugl-jakt), men bor man i leilighet så skjønner man jo at det ikke akkurat ville være det smarteste valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner jo en del på buhund av bygning og utseende, kanskje også gemytt... :wink:

jepp, de blir ofte brukt sammen på jakt, begga halser og støter :P

hehe, husker jeg møtte en finsk spets i skiløypa en gang, og selv om den var mørkere enn ask, virket det som om begge hundene trudde de løp forbi seg selv, de bråstanset og løp tilbake mot hverandre. jeg og den andre eieren lå langflate i skisporet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...