Gå til innhold
Hundesonen.no

Heeleren Ia

Poter

Recommended Posts

Ia er en lachashire heeler som kommer fra Skogstrollet`s kennel. Hun er født i september 2008 og er mannens nye agilityhåp.

DSC_0058.jpg

Søt og uskyldig, men allerede her en liten duracellhund!

DSC_0035-2.jpg

31oktGuriChi.jpg

skogstrollet-valper_100.jpg

Her sammen med sine søstre

skogstrollet-valper_090.jpg

Gjenstandsinteressen står det ikke på! Hun er veldig glad i å leke med alt som lekes kan.

skogstrollet-valper_064.jpg

Tidlig krøkes som fotomodell :lol:

ia8.jpg

Her er hun straks 9 uker

ia7.jpg

Sovnet på brystet til svigerfar første kvelden hjemme i nord

ia4.jpg

Jentehunder er vel som jenter flest, opptatt av å speile seg :) Arn står bak og skjønner ikke helt hva hun styrer med.

ia1.jpg

Veldig søt!

ia3.jpg

Og veldig rampete!

DSC_0198.jpg

DSC_0259-1.jpg

Leke med Arn er stas

a5ec4561.jpg

08240a3b.jpg

Synes dette er så søtt

52a22772.jpg

05aed5bb.jpg

Vi gir våre hunder Vom og Hundemat og av og til noe bein. Her smaker Ia på sitt første bein

bdfed26b.jpg

Det er jo faktisk større enn henne *ler*

121a9dc9.jpg

Å få valp i mørketiden er ikke så genialt, da blir det heller få og dårlige bilder utendørs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 109
  • Created
  • Siste svar
Fantastisk søt :lol: Hvordan er hun å ha i hus, i nye miljøer, på tur osv?

Hun er et lite troll :) Aktiv og vill, meget bestemt, tøff og sosial. Hun er virkelig en håndfull, men en herlig håndfull. I hus er hun utfordrende på den måten at hun er så pass aktiv og ikke lett roer seg. Det har ikke med stress å gjøre, bare at hun er veldig, veldig aktiv. Hun er den mest aktive valpen vi har hatt. I nye miljøer og på tur og slikt er hun veldig enkel og grei. Hun er modig og tøff og takler det meste av påkjenninger. Nå har vi vært veldig nøye med miljøtreningen nettopp fordi vi synes det er så viktig å ha en hund som fungerer optimalt i dagliglivet, så hun er stødig og fin. Hun går med mannen på jobb hver dag og er med ham på kontoret. Det vil si at hun går i bytrafikk daglig med alt det medfører.

Hun er også veldig, veldig sosial. Frem til hun var 12 uker hadde hun hilst på 125 mennesker :P Med hilst på mener jeg blitt klappet, løftet eller bært. Hun har i tillegg sett mange, mange mennesker på avstand. Så når hun ser folk, legges de digre ørene bakover og hele kroppen logrer :P Sånn har hun vært fra dag 1 :P

Ellers har hun et meget tydelig kroppsspråk og omgåes andre hunder på en fin måte. Nå er hun jo valp da, men hvis hun fortsetter i denne trenden i møte med andre hunder, ser det virkelig bra ut.

Hun er også veldig selvstendig. Hun kan godt gå helt motsatt vei av det vi går, bare fordi hun har lyst å sjekke ut det hun fikk for seg.

I treningssammenheng virker hun å være et lite arbeidsjern. Hun henger i leka og løper alt det de små beina hennes kan bære etter ball eller hva det nå er som kastes. Hun leker med det som lekes kan -og det er jo i grunn det meste :P Hun virker å ha god utholdenhet, selv om hun fort blir utålmodig og syter.

Hun er ei nøtt som gir oss utfordringer på hverdagslydigheten :P Men absolutt veldig herlig og kul! Utrolig stilig hund som jeg liker veldig godt. Et lite råskinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh hun høres kul ut! Sover hun mye om dagen? Jeg syns det var fryktelig uvant å gå fra knøttis som ikke sov omtrent på dagtid frem til hun ble syk, og til Kahlo som sov flere ganger om dagen som valp. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh hun høres kul ut! Sover hun mye om dagen? Jeg syns det var fryktelig uvant å gå fra knøttis som ikke sov omtrent på dagtid frem til hun ble syk, og til Kahlo som sov flere ganger om dagen som valp. :lol:

Hmmm *høre med mannen* Han mener det ca er 6-8 timer tilsammen. Hun sover mye på kontoret, nesten hele tiden. Her hjemme er hun mer aktiv -til matmors fortvilelse :) Men, ja, hun er skikkelig kul! Jeg er veldig fasinert av henne og det er morsomt å se hvordan hun sjarmerer alle hun møter. Ekstra gledelig er det at folk som er redde for hunder eller vanligvis ikke hilser på hunder, gjerne hilser på Ia og vil kose og klappe på henne. Det er litt gøy, synes jeg, og varmer hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm *høre med mannen* Han mener det ca er 6-8 timer tilsammen. Hun sover mye på kontoret, nesten hele tiden. Her hjemme er hun mer aktiv -til matmors fortvilelse :lol: Men, ja, hun er skikkelig kul! Jeg er veldig fasinert av henne og det er morsomt å se hvordan hun sjarmerer alle hun møter. Ekstra gledelig er det at folk som er redde for hunder eller vanligvis ikke hilser på hunder, gjerne hilser på Ia og vil kose og klappe på henne. Det er litt gøy, synes jeg, og varmer hjertet.

Sover såpass mye, ja, lader opp til hun skal hjem og terrorisere deg :) Flink lita tulle som gir dere grå hår. Akkurat sånn det skal være det. :P Hun høres helskjønn ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er et lite troll :lol: Aktiv og vill, meget bestemt, tøff og sosial. Hun er virkelig en håndfull, men en herlig håndfull. I hus er hun utfordrende på den måten at hun er så pass aktiv og ikke lett roer seg. Det har ikke med stress å gjøre, bare at hun er veldig, veldig aktiv. Hun er den mest aktive valpen vi har hatt. I nye miljøer og på tur og slikt er hun veldig enkel og grei. Hun er modig og tøff og takler det meste av påkjenninger. Nå har vi vært veldig nøye med miljøtreningen nettopp fordi vi synes det er så viktig å ha en hund som fungerer optimalt i dagliglivet, så hun er stødig og fin. Hun går med mannen på jobb hver dag og er med ham på kontoret. Det vil si at hun går i bytrafikk daglig med alt det medfører.

Hun er også veldig, veldig sosial. Frem til hun var 12 uker hadde hun hilst på 125 mennesker :) Med hilst på mener jeg blitt klappet, løftet eller bært. Hun har i tillegg sett mange, mange mennesker på avstand. Så når hun ser folk, legges de digre ørene bakover og hele kroppen logrer :P Sånn har hun vært fra dag 1 :P

Ellers har hun et meget tydelig kroppsspråk og omgåes andre hunder på en fin måte. Nå er hun jo valp da, men hvis hun fortsetter i denne trenden i møte med andre hunder, ser det virkelig bra ut.

Hun er også veldig selvstendig. Hun kan godt gå helt motsatt vei av det vi går, bare fordi hun har lyst å sjekke ut det hun fikk for seg.

I treningssammenheng virker hun å være et lite arbeidsjern. Hun henger i leka og løper alt det de små beina hennes kan bære etter ball eller hva det nå er som kastes. Hun leker med det som lekes kan -og det er jo i grunn det meste :P Hun virker å ha god utholdenhet, selv om hun fort blir utålmodig og syter.

Hun er ei nøtt som gir oss utfordringer på hverdagslydigheten :P Men absolutt veldig herlig og kul! Utrolig stilig hund som jeg liker veldig godt. Et lite råskinn.

Hmmm *høre med mannen* Han mener det ca er 6-8 timer tilsammen. Hun sover mye på kontoret, nesten hele tiden. Her hjemme er hun mer aktiv -til matmors fortvilelse :P Men, ja, hun er skikkelig kul! Jeg er veldig fasinert av henne og det er morsomt å se hvordan hun sjarmerer alle hun møter. Ekstra gledelig er det at folk som er redde for hunder eller vanligvis ikke hilser på hunder, gjerne hilser på Ia og vil kose og klappe på henne. Det er litt gøy, synes jeg, og varmer hjertet.

Hun høres jo kjempeherlig og morsom ut. :P Jeg har nesten bestemt meg for å ha heeler neste gang jeg skal kjøpe hund, så da er det jo litt interessant å lese om hvordan de kan være i dagliglivet, og foreløpig høres hun jo ut som det jeg ønsker meg i neste hund - glad, aktiv, leken og tøff, men samtidig liten. Og fryktelig sjarmerende! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres jo kjempeherlig og morsom ut. :lol: Jeg har nesten bestemt meg for å ha heeler neste gang jeg skal kjøpe hund, så da er det jo litt interessant å lese om hvordan de kan være i dagliglivet, og foreløpig høres hun jo ut som det jeg ønsker meg i neste hund - glad, aktiv, leken og tøff, men samtidig liten. Og fryktelig sjarmerende! :)

du tok ordene ut av munnen på meg der...

jeg synes heeleren er en ordentlig fascinerende rase, og drømmen hadde vært en sjokoladebrun tispe. tispe blir det nok uansett, fargen er det ikke så nøye med, selv om jeg synes det er noe helt spesielt til utseendet på heelere med farger slik som Ia. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun i forhold til barn? Derfor jeg spør er fordi en bekjent av meg hadde heeler, men hun var et råskinn mot unger (og voksne også) og glefset etter ungene mine flere ganger (og de er jo godt vant til hunder) Men jeg drar ikke alle heelere under en kam fordet :lol: Kjempemorsom rase, og Ia er kjempesøt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig liten jente! :P

Håper du kommer med flere bilder! :P

Takk! Ja, det kommer nok flere bilder etter hvert -bare hun sitter i ro :P Synes det er vanskelig å ta bilder av henne ute, kameraet sliter med å stille klart på henne. Men jeg regner med det blir bedre etter hvert som dagslyset faktisk er dagslys og sola kommer og hjelper til for optimalt fotolys. Ser frem til å ta bilder av henne i bevegelse, tror det kan bli kult.

Sover såpass mye, ja, lader opp til hun skal hjem og terrorisere deg :P Flink lita tulle som gir dere grå hår. Akkurat sånn det skal være det. :P Hun høres helskjønn ut!

Jepp, hun ligger nok der og lader, tenker jeg :lol: Vi trodde faktisk vi var godt vante med aktive valper som har hatt en huskyvalp og to aussievalper, men neida, gutta våre har jo bare vært engler i forhold. Men "monsterkona" hilser og sier at mannen er litt slurvete i oppdragelsen! :closedeyes:

Hun høres jo kjempeherlig og morsom ut. :P Jeg har nesten bestemt meg for å ha heeler neste gang jeg skal kjøpe hund, så da er det jo litt interessant å lese om hvordan de kan være i dagliglivet, og foreløpig høres hun jo ut som det jeg ønsker meg i neste hund - glad, aktiv, leken og tøff, men samtidig liten. Og fryktelig sjarmerende! :)

Hun er virkelig det. En skikkelig lykkepille! :P Jeg tror ikke heeler er noe dårlig valg hvis man vil ha en aktiv, liten hund. Jeg er veldig begeistret. Du får bare følge med på bloggen min, skriver om Ia innimellom.

du tok ordene ut av munnen på meg der...

jeg synes heeleren er en ordentlig fascinerende rase, og drømmen hadde vært en sjokoladebrun tispe. tispe blir det nok uansett, fargen er det ikke så nøye med, selv om jeg synes det er noe helt spesielt til utseendet på heelere med farger slik som Ia. :P

Enig i at brun er den fineste fargen! Skikkelig flaks at vi fikk brun med en gang :P Men, ja, fargen er jo ikke viktigst, men når den nå klaffer med det man hadde ønsket seg, så er det jo ekstra morsomt.

Hvordan er hun i forhold til barn? Derfor jeg spør er fordi en bekjent av meg hadde heeler, men hun var et råskinn mot unger (og voksne også) og glefset etter ungene mine flere ganger (og de er jo godt vant til hunder) Men jeg drar ikke alle heelere under en kam fordet :P Kjempemorsom rase, og Ia er kjempesøt :P

Vi har ikke barn selv, så vi får ikke sett henne daglig sammen med barn. Hun har møtt noen barn i varierende aldersgrupper og hun oppfører seg pent sammen med dem. Hun er like sosial, logrende og glad med barn som hun er med voksne. Jeg ser for meg at hun kan være et råskinn mot barn hvis vi lar henne, spesielt nå som hun enda ikke har lært å begrense seg med sine egne tenner, men det tenker jeg er et spørsmål om oppdragelse. Min oppfatning av heelerne er at de er sosiale og trivelige hunder mot alle mennesker, men at de må oppdraes de også på lik linje med alle andre hunder. De er jo gjeterhunder, så det faller vel mer naturlig for dem å bruke munnen enn kanskje andre raser. Vi ser også tendenser til at hun vil gå i helene på både oss og Arn, så hun kan nok godt ha lyst til det på barn også, vil jeg tro. Men igjen, også her oppdragelse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...