Gå til innhold
Hundesonen.no

Heeleren Ia


Poter

Recommended Posts

Ia er en lachashire heeler som kommer fra Skogstrollet`s kennel. Hun er født i september 2008 og er mannens nye agilityhåp.

DSC_0058.jpg

Søt og uskyldig, men allerede her en liten duracellhund!

DSC_0035-2.jpg

31oktGuriChi.jpg

skogstrollet-valper_100.jpg

Her sammen med sine søstre

skogstrollet-valper_090.jpg

Gjenstandsinteressen står det ikke på! Hun er veldig glad i å leke med alt som lekes kan.

skogstrollet-valper_064.jpg

Tidlig krøkes som fotomodell :lol:

ia8.jpg

Her er hun straks 9 uker

ia7.jpg

Sovnet på brystet til svigerfar første kvelden hjemme i nord

ia4.jpg

Jentehunder er vel som jenter flest, opptatt av å speile seg :) Arn står bak og skjønner ikke helt hva hun styrer med.

ia1.jpg

Veldig søt!

ia3.jpg

Og veldig rampete!

DSC_0198.jpg

DSC_0259-1.jpg

Leke med Arn er stas

a5ec4561.jpg

08240a3b.jpg

Synes dette er så søtt

52a22772.jpg

05aed5bb.jpg

Vi gir våre hunder Vom og Hundemat og av og til noe bein. Her smaker Ia på sitt første bein

bdfed26b.jpg

Det er jo faktisk større enn henne *ler*

121a9dc9.jpg

Å få valp i mørketiden er ikke så genialt, da blir det heller få og dårlige bilder utendørs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar
Fantastisk søt :lol: Hvordan er hun å ha i hus, i nye miljøer, på tur osv?

Hun er et lite troll :) Aktiv og vill, meget bestemt, tøff og sosial. Hun er virkelig en håndfull, men en herlig håndfull. I hus er hun utfordrende på den måten at hun er så pass aktiv og ikke lett roer seg. Det har ikke med stress å gjøre, bare at hun er veldig, veldig aktiv. Hun er den mest aktive valpen vi har hatt. I nye miljøer og på tur og slikt er hun veldig enkel og grei. Hun er modig og tøff og takler det meste av påkjenninger. Nå har vi vært veldig nøye med miljøtreningen nettopp fordi vi synes det er så viktig å ha en hund som fungerer optimalt i dagliglivet, så hun er stødig og fin. Hun går med mannen på jobb hver dag og er med ham på kontoret. Det vil si at hun går i bytrafikk daglig med alt det medfører.

Hun er også veldig, veldig sosial. Frem til hun var 12 uker hadde hun hilst på 125 mennesker :P Med hilst på mener jeg blitt klappet, løftet eller bært. Hun har i tillegg sett mange, mange mennesker på avstand. Så når hun ser folk, legges de digre ørene bakover og hele kroppen logrer :P Sånn har hun vært fra dag 1 :P

Ellers har hun et meget tydelig kroppsspråk og omgåes andre hunder på en fin måte. Nå er hun jo valp da, men hvis hun fortsetter i denne trenden i møte med andre hunder, ser det virkelig bra ut.

Hun er også veldig selvstendig. Hun kan godt gå helt motsatt vei av det vi går, bare fordi hun har lyst å sjekke ut det hun fikk for seg.

I treningssammenheng virker hun å være et lite arbeidsjern. Hun henger i leka og løper alt det de små beina hennes kan bære etter ball eller hva det nå er som kastes. Hun leker med det som lekes kan -og det er jo i grunn det meste :P Hun virker å ha god utholdenhet, selv om hun fort blir utålmodig og syter.

Hun er ei nøtt som gir oss utfordringer på hverdagslydigheten :P Men absolutt veldig herlig og kul! Utrolig stilig hund som jeg liker veldig godt. Et lite råskinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh hun høres kul ut! Sover hun mye om dagen? Jeg syns det var fryktelig uvant å gå fra knøttis som ikke sov omtrent på dagtid frem til hun ble syk, og til Kahlo som sov flere ganger om dagen som valp. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh hun høres kul ut! Sover hun mye om dagen? Jeg syns det var fryktelig uvant å gå fra knøttis som ikke sov omtrent på dagtid frem til hun ble syk, og til Kahlo som sov flere ganger om dagen som valp. :lol:

Hmmm *høre med mannen* Han mener det ca er 6-8 timer tilsammen. Hun sover mye på kontoret, nesten hele tiden. Her hjemme er hun mer aktiv -til matmors fortvilelse :) Men, ja, hun er skikkelig kul! Jeg er veldig fasinert av henne og det er morsomt å se hvordan hun sjarmerer alle hun møter. Ekstra gledelig er det at folk som er redde for hunder eller vanligvis ikke hilser på hunder, gjerne hilser på Ia og vil kose og klappe på henne. Det er litt gøy, synes jeg, og varmer hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm *høre med mannen* Han mener det ca er 6-8 timer tilsammen. Hun sover mye på kontoret, nesten hele tiden. Her hjemme er hun mer aktiv -til matmors fortvilelse :lol: Men, ja, hun er skikkelig kul! Jeg er veldig fasinert av henne og det er morsomt å se hvordan hun sjarmerer alle hun møter. Ekstra gledelig er det at folk som er redde for hunder eller vanligvis ikke hilser på hunder, gjerne hilser på Ia og vil kose og klappe på henne. Det er litt gøy, synes jeg, og varmer hjertet.

Sover såpass mye, ja, lader opp til hun skal hjem og terrorisere deg :) Flink lita tulle som gir dere grå hår. Akkurat sånn det skal være det. :P Hun høres helskjønn ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er et lite troll :lol: Aktiv og vill, meget bestemt, tøff og sosial. Hun er virkelig en håndfull, men en herlig håndfull. I hus er hun utfordrende på den måten at hun er så pass aktiv og ikke lett roer seg. Det har ikke med stress å gjøre, bare at hun er veldig, veldig aktiv. Hun er den mest aktive valpen vi har hatt. I nye miljøer og på tur og slikt er hun veldig enkel og grei. Hun er modig og tøff og takler det meste av påkjenninger. Nå har vi vært veldig nøye med miljøtreningen nettopp fordi vi synes det er så viktig å ha en hund som fungerer optimalt i dagliglivet, så hun er stødig og fin. Hun går med mannen på jobb hver dag og er med ham på kontoret. Det vil si at hun går i bytrafikk daglig med alt det medfører.

Hun er også veldig, veldig sosial. Frem til hun var 12 uker hadde hun hilst på 125 mennesker :) Med hilst på mener jeg blitt klappet, løftet eller bært. Hun har i tillegg sett mange, mange mennesker på avstand. Så når hun ser folk, legges de digre ørene bakover og hele kroppen logrer :P Sånn har hun vært fra dag 1 :P

Ellers har hun et meget tydelig kroppsspråk og omgåes andre hunder på en fin måte. Nå er hun jo valp da, men hvis hun fortsetter i denne trenden i møte med andre hunder, ser det virkelig bra ut.

Hun er også veldig selvstendig. Hun kan godt gå helt motsatt vei av det vi går, bare fordi hun har lyst å sjekke ut det hun fikk for seg.

I treningssammenheng virker hun å være et lite arbeidsjern. Hun henger i leka og løper alt det de små beina hennes kan bære etter ball eller hva det nå er som kastes. Hun leker med det som lekes kan -og det er jo i grunn det meste :P Hun virker å ha god utholdenhet, selv om hun fort blir utålmodig og syter.

Hun er ei nøtt som gir oss utfordringer på hverdagslydigheten :P Men absolutt veldig herlig og kul! Utrolig stilig hund som jeg liker veldig godt. Et lite råskinn.

Hmmm *høre med mannen* Han mener det ca er 6-8 timer tilsammen. Hun sover mye på kontoret, nesten hele tiden. Her hjemme er hun mer aktiv -til matmors fortvilelse :P Men, ja, hun er skikkelig kul! Jeg er veldig fasinert av henne og det er morsomt å se hvordan hun sjarmerer alle hun møter. Ekstra gledelig er det at folk som er redde for hunder eller vanligvis ikke hilser på hunder, gjerne hilser på Ia og vil kose og klappe på henne. Det er litt gøy, synes jeg, og varmer hjertet.

Hun høres jo kjempeherlig og morsom ut. :P Jeg har nesten bestemt meg for å ha heeler neste gang jeg skal kjøpe hund, så da er det jo litt interessant å lese om hvordan de kan være i dagliglivet, og foreløpig høres hun jo ut som det jeg ønsker meg i neste hund - glad, aktiv, leken og tøff, men samtidig liten. Og fryktelig sjarmerende! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres jo kjempeherlig og morsom ut. :lol: Jeg har nesten bestemt meg for å ha heeler neste gang jeg skal kjøpe hund, så da er det jo litt interessant å lese om hvordan de kan være i dagliglivet, og foreløpig høres hun jo ut som det jeg ønsker meg i neste hund - glad, aktiv, leken og tøff, men samtidig liten. Og fryktelig sjarmerende! :)

du tok ordene ut av munnen på meg der...

jeg synes heeleren er en ordentlig fascinerende rase, og drømmen hadde vært en sjokoladebrun tispe. tispe blir det nok uansett, fargen er det ikke så nøye med, selv om jeg synes det er noe helt spesielt til utseendet på heelere med farger slik som Ia. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun i forhold til barn? Derfor jeg spør er fordi en bekjent av meg hadde heeler, men hun var et råskinn mot unger (og voksne også) og glefset etter ungene mine flere ganger (og de er jo godt vant til hunder) Men jeg drar ikke alle heelere under en kam fordet :lol: Kjempemorsom rase, og Ia er kjempesøt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig liten jente! :P

Håper du kommer med flere bilder! :P

Takk! Ja, det kommer nok flere bilder etter hvert -bare hun sitter i ro :P Synes det er vanskelig å ta bilder av henne ute, kameraet sliter med å stille klart på henne. Men jeg regner med det blir bedre etter hvert som dagslyset faktisk er dagslys og sola kommer og hjelper til for optimalt fotolys. Ser frem til å ta bilder av henne i bevegelse, tror det kan bli kult.

Sover såpass mye, ja, lader opp til hun skal hjem og terrorisere deg :P Flink lita tulle som gir dere grå hår. Akkurat sånn det skal være det. :P Hun høres helskjønn ut!

Jepp, hun ligger nok der og lader, tenker jeg :lol: Vi trodde faktisk vi var godt vante med aktive valper som har hatt en huskyvalp og to aussievalper, men neida, gutta våre har jo bare vært engler i forhold. Men "monsterkona" hilser og sier at mannen er litt slurvete i oppdragelsen! :closedeyes:

Hun høres jo kjempeherlig og morsom ut. :P Jeg har nesten bestemt meg for å ha heeler neste gang jeg skal kjøpe hund, så da er det jo litt interessant å lese om hvordan de kan være i dagliglivet, og foreløpig høres hun jo ut som det jeg ønsker meg i neste hund - glad, aktiv, leken og tøff, men samtidig liten. Og fryktelig sjarmerende! :)

Hun er virkelig det. En skikkelig lykkepille! :P Jeg tror ikke heeler er noe dårlig valg hvis man vil ha en aktiv, liten hund. Jeg er veldig begeistret. Du får bare følge med på bloggen min, skriver om Ia innimellom.

du tok ordene ut av munnen på meg der...

jeg synes heeleren er en ordentlig fascinerende rase, og drømmen hadde vært en sjokoladebrun tispe. tispe blir det nok uansett, fargen er det ikke så nøye med, selv om jeg synes det er noe helt spesielt til utseendet på heelere med farger slik som Ia. :P

Enig i at brun er den fineste fargen! Skikkelig flaks at vi fikk brun med en gang :P Men, ja, fargen er jo ikke viktigst, men når den nå klaffer med det man hadde ønsket seg, så er det jo ekstra morsomt.

Hvordan er hun i forhold til barn? Derfor jeg spør er fordi en bekjent av meg hadde heeler, men hun var et råskinn mot unger (og voksne også) og glefset etter ungene mine flere ganger (og de er jo godt vant til hunder) Men jeg drar ikke alle heelere under en kam fordet :P Kjempemorsom rase, og Ia er kjempesøt :P

Vi har ikke barn selv, så vi får ikke sett henne daglig sammen med barn. Hun har møtt noen barn i varierende aldersgrupper og hun oppfører seg pent sammen med dem. Hun er like sosial, logrende og glad med barn som hun er med voksne. Jeg ser for meg at hun kan være et råskinn mot barn hvis vi lar henne, spesielt nå som hun enda ikke har lært å begrense seg med sine egne tenner, men det tenker jeg er et spørsmål om oppdragelse. Min oppfatning av heelerne er at de er sosiale og trivelige hunder mot alle mennesker, men at de må oppdraes de også på lik linje med alle andre hunder. De er jo gjeterhunder, så det faller vel mer naturlig for dem å bruke munnen enn kanskje andre raser. Vi ser også tendenser til at hun vil gå i helene på både oss og Arn, så hun kan nok godt ha lyst til det på barn også, vil jeg tro. Men igjen, også her oppdragelse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...