Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK, Bø i Telemark. Hvem skal?

Scarlet

Recommended Posts

• Svar 308
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Noen som har lyst til å stille en snill, men lite ringtrent belgergutt?

Reisefølget mitt kunne visst hjelpe til her, lurt å spørre henne først kanskje. :D

Jeg kommer oppover, og stiller kanskje Extra :closedeyes:

Oversatt:

Marthe kommer oppover, og hun SKAL stille Extra. :P

Skrevet
Jeg kommer oppover, og stiller kanskje Extra :closedeyes:

Oversatt:

Marthe kommer oppover, og hun SKAL stille Extra. :D

Jeg likte oversettelsen MYE bedre :P

Skrevet
Oi, såpass ja :) Var dette i en lydighetsring eller utstillingsring?

Det er jo ikke lov å trene i LP-ring i følge reglene (vet ikke hvordan det er med utstilling, men folk trener i handling i tomme utstillingsringer hele tiden), men dersom det er siste dag og all bedømmelse er ferdig så ser jeg virkelig ikke problemet.

Jeg hadde tenkt å spørre LP-dommeren etter ferdig bedømmelse på søndag om jeg får lov til å trene i ringen for sikkerhetsskyld. Hvis jeg spør pent kan jeg jo umulig få nei :)

I følge denne dommeren jeg pratet med så gjalt det da alle ringer. Men det kan jo rett og slett være det var en dårlig dag.

Skrevet
Vi bodde på Beverøya camping i fjor, og der var det veldig fint :P . Det tar vel ca. 10 min. å kjøre til hallen derfra, om jeg ikke tar helt feil. Vet ikke om de har noe ledig, da.

Takk for tips, vi har booket oss en hytte der nå. :)

Jeg likte oversettelsen MYE bedre :)

Ja, ikke sant? Det er bare å utøve litt press på Marthe, så vi får henne til å stille prinsessa si. :P Det kan hende jeg har klart å overtale henne til at vi stiller for hverandre, har henne iallefall litt på gli. :D

Skrevet
Vurderer det sterkt! Men er usikker.

jo jo jo jo!!!

I fjor ble jeg faktisk jaget når jeg reiste opp for å bare trene i hallen. Jeg trente i en ring som ikke var i bruk, så ikke sats på det liksom...

Jeg kommer, antagelivis, til å stille Talli (og kanskje Blaze bare for morro)

Bare sånn tillegg: Det er vel slik at om hund nr.1 får Cacib og er Int.uch men ikke godkjent enda, da får nr.2 overført det til seg?

Jeg håper det er i orden at jeg kan få tafse litt på hundene dine? :)

Skrevet
Jeg håper det er i orden at jeg kan få tafse litt på hundene dine? :)

Still deg i kø! :)

Dem vil helt sikkert tafse på dere også :rolleyes: Og jeg er sikkert drittlei av at dem flyr etter alle folk iløpet av dagen og selger dem billig *alle dere er mine venner* er teorien dems..

Skrevet
Dem vil helt sikkert tafse på dere også :rolleyes: Og jeg er sikkert drittlei av at dem flyr etter alle folk iløpet av dagen og selger dem billig *alle dere er mine venner* er teorien dems..

Fint, da kan vi byttelåne! Cane er sånn at han vil bare at mammaen hans skal kose masse med han også driter han fullstendig i det meste av andre folk. :)

Skrevet

Jeg skal gå LP2 og stille i unghundklassen med Yippie, tror jeg (har meldt på). Kommer hjem dagen før stevnet, så det blir ikke så mye trening da... og hun glemmer veldig mye mellom hver gang jeg er hjemme! Men jeg gjør det bare for moroskyld uansett :)

Amira skal gå LP elite

Skrevet

Da er begge jentene påmeldt.

Blaze i Champ

Og Talli en siste gang i Åpen unghundkl. Vurderte Åpen klasse, men fant ut at jeg syns hun er litt dårlig i massen for alderen, så vi "vinner" nok mer på å være unghund.

Vi skal faktisk i samme ring som belgerene så jeg håper noen kan hjelpe meg når jeg skal i ringen med begge? Samme dommeren er også gruppe dommer.

Så håper jeg noen andre i området er så "gærn" at dem reiser opp lørdag morgen slik at jeg har noen å slå følge med :)

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å reise opp bare for å titte og at Turbo skal bli vant til hall, event. trene litt om det blir mulig :) Men det avhenger om venninnen min får lappen på tirsdag og hvordan været/føret er. Har ikke tenkt å utsette hverken hunder eller mennesker for en fersk sjåfør om det er stygt føre ;)

Reiser isåfall bare opp og ned igjen og da mest trolig på lørdagen :) Eller, hvilken dag går boxer og dalmatiner? Har en følelse av at det er søndag, så da kanskje det blir søndag :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
    • Flyttet til Trening og adferd, forumet "Treningsutfordringer" er for  utfordre hverandre til å trene på ulike ting. - moderator Dette er et kjent og vanlig problem. Og det vil IKKE bli bedre av seg selv. Hvis hunden har fått "øve" seg på dette i 18 mnd så har dere en jobb foran dere. Du finner mange tråder om passeringsproblematikk på forumet her, jeg anbefaler å søke opp og lese dem for ulike erfaringer, vinklinger og råd. Generelt. Se an hunden. Noen hunder er sosiale, andre ikke. Uansett har alle, spesielt valper og unghunder, godt av sosialisering med andre, trygge hunder dere kjenner. Dette betyr ikke nødvendigvis hilsing eller lek, men tur, trening, og bare være sammen med og i nærheten av andre hunder. Mitt inntrykk er at bcer ofte er mer opptatte av mennesker enn andre hunder, men de trenger uansett trening på å være rundt andre hunder.  Jobb med kontakt, samarbeid og lydighet generelt. Uten dette grunnlaget kommer man ingen veier. En BC er en aktiv og arbeidsom hund, og hvis de ikke får brukt seg nok blir problemadferden større. Med en bc mener jeg man burde drive aktivt hundesport, med mindre man faktisk bruker den til gjeting. Man må ikke konkurrere, men en bc MÅ ha mental aktivisering utover tur. Bruk kontakt og alternativ adferd i passeringer. Ser han en annen hund, skal han umiddelbart tenke at "jobben" er å gå ved siden av deg. Kanskje bære en leke du har med? Det begrenser også mulighet for knurring og bjeffing, MEN vær sikker på at den andre hunden ikke kan komme for nærme med tanke på ressursforsvar.  Noe jeg brukte mye på en av mine hunder var "søk" og kaste ut en neve godbiter. Da var han opptatt med å finne dem mens den andre hunden gikk forbi. Ikke veldig bra hvis det er en løs hund som kan komme bort, men i andre situasjoner kan det funke fint. Hvis dere jobber konsekvent med dette blir det en del av prosessen med å bli voksen, og vil forhåpentligvis gå over. Men alt arbeidet dere legger ned nå, også som ser ut til å overhodet ikke funke i hormontåka, vil vise seg på den andre siden.
    • Hei. Har en bc hannhund på 18 mnd som har begynt å bli ekstremt vanskelig når det gjelder passeringer av andre hunder. Lydig og lettvin, snill, rolig inne og veldig miljøvant generelt. Er med på det meste. Problemet har blitt merkbart fra ca 16-17 mnd alder. Han piper, drar og er helt vill i bånd når vi møter hunder på tur. Ved ett tilfelle så møtte vi en rottweiler vi kjenner, da var det knurring og han sto i båndet. Han har møtt den rottweileren ett par ganger som valp også, og det har egentlig aldri gått særlig bra. Rottweileren er snill og rolig som dagen er lang, men mye usikkerhet hos min hund. De aller fleste hundemøtene er det bare piping og frustrasjon fordi han ikke får hilse. han har heller aldri vært særlig begeistret for hunder. Om han har vært løs som valp å han har hilst på hund og menneske, så er det ofte menneske han vil gi oppmerksomhet og ble fort irritert på den andre hunden om de snuste mer enn han ville. Han har aldri ved noen omstendigheter fått hilse på tur eller i bånd heller. Jeg skjønner treningsopplegget og at en må trene på avstand. Skjønner at det ofte ikke går over av seg selv, men det er jo en del biologi også. Så vil det blir bedre når han blir noen mnd eldre og hormoner osv blir mer stabilt? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...