Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøtt og fisk og slik

Coco

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er litt for det at hunden bør få kost som er så naturlig som mulig. kanskje ikke kjøtt hver dag men som et tilskudd til en variert kost for jeg tror det er med hunder som med oss at det er sunnere med et variert kosthold. Da lurer jeg på hva slags typer kjøtt og slik kan en hund trykt spise og hva bør den ikke spise?

Hvordan ligger fisk an? Selvfølgelig etter at seigt skinn og grusomme bein er fjernet. En filet liksom.

Kylling og kalkun uten skinn og bein? Hvilke typer kjøtt? gris,ku lam? Det høres jo litt dyrt ut men en gang i mellom ofte i slutten eller begynnelsen av en måned er det mange butikke som selger kjøtt som er nær dato og selger det for halve prisen. Da er det jo bare å stappe i fryseren og tine når det skal brukes. For kjøtt som ligger i disken og er reint kjøtt er jo ikke tilsatt noe. er jo bare blitt vakumpakket... Noen syns punkter?

Skrevet
Jeg er litt for det at hunden bør få kost som er så naturlig som mulig. kanskje ikke kjøtt hver dag men som et tilskudd til en variert kost for jeg tror det er med hunder som med oss at det er sunnere med et variert kosthold. Da lurer jeg på hva slags typer kjøtt og slik kan en hund trykt spise og hva bør den ikke spise?

Hvordan ligger fisk an? Selvfølgelig etter at seigt skinn og grusomme bein er fjernet. En filet liksom.

Kylling og kalkun uten skinn og bein? Hvilke typer kjøtt? gris,ku lam? Det høres jo litt dyrt ut men en gang i mellom ofte i slutten eller begynnelsen av en måned er det mange butikke som selger kjøtt som er nær dato og selger det for halve prisen. Da er det jo bare å stappe i fryseren og tine når det skal brukes. For kjøtt som ligger i disken og er reint kjøtt er jo ikke tilsatt noe. er jo bare blitt vakumpakket... Noen syns punkter?

Du kan gi alt kjøtt du nevner, MED bein så lenge det er rått. Det er naturlig, de fileterer ikke maten før de spiser den :D Kylling og kalkunskinn har mye fett, så der kan man gjerne være litt restriktiv.(jeg bruker det som supergodbit under nyinnlæring. GD valpen plaskdekker, og DET er ikke vanlig hos rasen!) Fiskeskinn er snadder, jeg skraper bare av det verste av skjellene, sånn at det ikke skal strøs rundt i huset og stinke..

Skrevet

Ingen grunn til å fjerne skinn, eller bein av små fisk. De fleste hunder lærer fort forskjellen mellom bein som er fordøyelige, og bein som er for store eller for harde. Det er nokså ressurssløsende å kun gi fileter, og kaste alt annet. Jeg for min del ville gitt f.eks. hele, rå sild og makrell uten bekymring. Altså helt hele, med hode og innmat.

Kylling og kalkun uten skinn og bein?

Du kan trygt gi rå kylling og høns, inklusiv skinn og bein. Jeg ville dog latt være å gi vektbærende bein (lår-/leggbein) til hunder som ennå ikke har lært å tygge skikkelig. Disse beina er utformet for å tåle hele kroppsvekten til dyret, og beinsubstansen er derfor spesielt hard. Når det gjelder kalkun, så ville jeg også vært forsiktig med de lange beina i vingen. Det er forresten endel folk som tror at kalkunskinn er farlig, men det stemmer ikke. Det er rett og slett bare veldig fett.

Hvilke typer kjøtt? gris,ku lam?

Alle. Og også geit, kanin, hest, osv. Og alle typer viltkjøtt, selvfølgelig. De typene kjøtt som er mest næringsrike, er fra dyr som spiser gress (og kvalitetshøy).

Det høres jo litt dyrt ut men en gang i mellom ofte i slutten eller begynnelsen av en måned er det mange butikke som selger kjøtt som er nær dato og selger det for halve prisen. Da er det jo bare å stappe i fryseren og tine når det skal brukes. For kjøtt som ligger i disken og er reint kjøtt er jo ikke tilsatt noe. er jo bare blitt vakumpakket... Noen syns punkter?

Det blir dyrt hvis du kun skal basere fôringen på fine, dyre, renskårne fileter. Det blir også ernæringsmessig feil for hunder, siden de også trenger fett (som energikilde) og spiselige, fordøyelige, rå bein (som kalsiumkilde - for lite kalsium fører til at skjelettet tar skade). Hvorfor ikke basere råföringen på det ferdige kjøttfôret Vom & Hundemat, og i tillegg gi kjøtt, fett og bein fra dagligvarebutikken?

Skrevet

Tusen takk for flotte svar! Snakket med bestefar og han er mer enn villig til å gi meg rester fra jakta. Altså rådyr og elg fra finnskogen i sverige. Skikkelig kvalitetsdyr som går i de skogene:P

Ang beine var jeg bare så usikker for jeg har hørt mange si at du ikke må finne på å gi skinn og bein til hund... men det stemmer da altså ikke? Vi jo bli best mulig hundeeier til min fremtidige puddel så gjør masse research:)

Skrevet

Også hva med annen råkost? Ser mange forer med overkokt ris, moste grønsaker? er det noe som hunden her har bruk for?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...