Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøtt og fisk og slik


Coco

Recommended Posts

Jeg er litt for det at hunden bør få kost som er så naturlig som mulig. kanskje ikke kjøtt hver dag men som et tilskudd til en variert kost for jeg tror det er med hunder som med oss at det er sunnere med et variert kosthold. Da lurer jeg på hva slags typer kjøtt og slik kan en hund trykt spise og hva bør den ikke spise?

Hvordan ligger fisk an? Selvfølgelig etter at seigt skinn og grusomme bein er fjernet. En filet liksom.

Kylling og kalkun uten skinn og bein? Hvilke typer kjøtt? gris,ku lam? Det høres jo litt dyrt ut men en gang i mellom ofte i slutten eller begynnelsen av en måned er det mange butikke som selger kjøtt som er nær dato og selger det for halve prisen. Da er det jo bare å stappe i fryseren og tine når det skal brukes. For kjøtt som ligger i disken og er reint kjøtt er jo ikke tilsatt noe. er jo bare blitt vakumpakket... Noen syns punkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt for det at hunden bør få kost som er så naturlig som mulig. kanskje ikke kjøtt hver dag men som et tilskudd til en variert kost for jeg tror det er med hunder som med oss at det er sunnere med et variert kosthold. Da lurer jeg på hva slags typer kjøtt og slik kan en hund trykt spise og hva bør den ikke spise?

Hvordan ligger fisk an? Selvfølgelig etter at seigt skinn og grusomme bein er fjernet. En filet liksom.

Kylling og kalkun uten skinn og bein? Hvilke typer kjøtt? gris,ku lam? Det høres jo litt dyrt ut men en gang i mellom ofte i slutten eller begynnelsen av en måned er det mange butikke som selger kjøtt som er nær dato og selger det for halve prisen. Da er det jo bare å stappe i fryseren og tine når det skal brukes. For kjøtt som ligger i disken og er reint kjøtt er jo ikke tilsatt noe. er jo bare blitt vakumpakket... Noen syns punkter?

Du kan gi alt kjøtt du nevner, MED bein så lenge det er rått. Det er naturlig, de fileterer ikke maten før de spiser den :D Kylling og kalkunskinn har mye fett, så der kan man gjerne være litt restriktiv.(jeg bruker det som supergodbit under nyinnlæring. GD valpen plaskdekker, og DET er ikke vanlig hos rasen!) Fiskeskinn er snadder, jeg skraper bare av det verste av skjellene, sånn at det ikke skal strøs rundt i huset og stinke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ligger fisk an? Selvfølgelig etter at seigt skinn og grusomme bein er fjernet. En filet liksom.

Ingen grunn til å fjerne skinn, eller bein av små fisk. De fleste hunder lærer fort forskjellen mellom bein som er fordøyelige, og bein som er for store eller for harde. Det er nokså ressurssløsende å kun gi fileter, og kaste alt annet. Jeg for min del ville gitt f.eks. hele, rå sild og makrell uten bekymring. Altså helt hele, med hode og innmat.

Kylling og kalkun uten skinn og bein?

Du kan trygt gi rå kylling og høns, inklusiv skinn og bein. Jeg ville dog latt være å gi vektbærende bein (lår-/leggbein) til hunder som ennå ikke har lært å tygge skikkelig. Disse beina er utformet for å tåle hele kroppsvekten til dyret, og beinsubstansen er derfor spesielt hard. Når det gjelder kalkun, så ville jeg også vært forsiktig med de lange beina i vingen. Det er forresten endel folk som tror at kalkunskinn er farlig, men det stemmer ikke. Det er rett og slett bare veldig fett.

Hvilke typer kjøtt? gris,ku lam?

Alle. Og også geit, kanin, hest, osv. Og alle typer viltkjøtt, selvfølgelig. De typene kjøtt som er mest næringsrike, er fra dyr som spiser gress (og kvalitetshøy).

Det høres jo litt dyrt ut men en gang i mellom ofte i slutten eller begynnelsen av en måned er det mange butikke som selger kjøtt som er nær dato og selger det for halve prisen. Da er det jo bare å stappe i fryseren og tine når det skal brukes. For kjøtt som ligger i disken og er reint kjøtt er jo ikke tilsatt noe. er jo bare blitt vakumpakket... Noen syns punkter?

Det blir dyrt hvis du kun skal basere fôringen på fine, dyre, renskårne fileter. Det blir også ernæringsmessig feil for hunder, siden de også trenger fett (som energikilde) og spiselige, fordøyelige, rå bein (som kalsiumkilde - for lite kalsium fører til at skjelettet tar skade). Hvorfor ikke basere råföringen på det ferdige kjøttfôret Vom & Hundemat, og i tillegg gi kjøtt, fett og bein fra dagligvarebutikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte svar! Snakket med bestefar og han er mer enn villig til å gi meg rester fra jakta. Altså rådyr og elg fra finnskogen i sverige. Skikkelig kvalitetsdyr som går i de skogene:P

Ang beine var jeg bare så usikker for jeg har hørt mange si at du ikke må finne på å gi skinn og bein til hund... men det stemmer da altså ikke? Vi jo bli best mulig hundeeier til min fremtidige puddel så gjør masse research:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...