Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøtt og fisk og slik

Coco

Recommended Posts

Jeg er litt for det at hunden bør få kost som er så naturlig som mulig. kanskje ikke kjøtt hver dag men som et tilskudd til en variert kost for jeg tror det er med hunder som med oss at det er sunnere med et variert kosthold. Da lurer jeg på hva slags typer kjøtt og slik kan en hund trykt spise og hva bør den ikke spise?

Hvordan ligger fisk an? Selvfølgelig etter at seigt skinn og grusomme bein er fjernet. En filet liksom.

Kylling og kalkun uten skinn og bein? Hvilke typer kjøtt? gris,ku lam? Det høres jo litt dyrt ut men en gang i mellom ofte i slutten eller begynnelsen av en måned er det mange butikke som selger kjøtt som er nær dato og selger det for halve prisen. Da er det jo bare å stappe i fryseren og tine når det skal brukes. For kjøtt som ligger i disken og er reint kjøtt er jo ikke tilsatt noe. er jo bare blitt vakumpakket... Noen syns punkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt for det at hunden bør få kost som er så naturlig som mulig. kanskje ikke kjøtt hver dag men som et tilskudd til en variert kost for jeg tror det er med hunder som med oss at det er sunnere med et variert kosthold. Da lurer jeg på hva slags typer kjøtt og slik kan en hund trykt spise og hva bør den ikke spise?

Hvordan ligger fisk an? Selvfølgelig etter at seigt skinn og grusomme bein er fjernet. En filet liksom.

Kylling og kalkun uten skinn og bein? Hvilke typer kjøtt? gris,ku lam? Det høres jo litt dyrt ut men en gang i mellom ofte i slutten eller begynnelsen av en måned er det mange butikke som selger kjøtt som er nær dato og selger det for halve prisen. Da er det jo bare å stappe i fryseren og tine når det skal brukes. For kjøtt som ligger i disken og er reint kjøtt er jo ikke tilsatt noe. er jo bare blitt vakumpakket... Noen syns punkter?

Du kan gi alt kjøtt du nevner, MED bein så lenge det er rått. Det er naturlig, de fileterer ikke maten før de spiser den :D Kylling og kalkunskinn har mye fett, så der kan man gjerne være litt restriktiv.(jeg bruker det som supergodbit under nyinnlæring. GD valpen plaskdekker, og DET er ikke vanlig hos rasen!) Fiskeskinn er snadder, jeg skraper bare av det verste av skjellene, sånn at det ikke skal strøs rundt i huset og stinke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å fjerne skinn, eller bein av små fisk. De fleste hunder lærer fort forskjellen mellom bein som er fordøyelige, og bein som er for store eller for harde. Det er nokså ressurssløsende å kun gi fileter, og kaste alt annet. Jeg for min del ville gitt f.eks. hele, rå sild og makrell uten bekymring. Altså helt hele, med hode og innmat.

Kylling og kalkun uten skinn og bein?

Du kan trygt gi rå kylling og høns, inklusiv skinn og bein. Jeg ville dog latt være å gi vektbærende bein (lår-/leggbein) til hunder som ennå ikke har lært å tygge skikkelig. Disse beina er utformet for å tåle hele kroppsvekten til dyret, og beinsubstansen er derfor spesielt hard. Når det gjelder kalkun, så ville jeg også vært forsiktig med de lange beina i vingen. Det er forresten endel folk som tror at kalkunskinn er farlig, men det stemmer ikke. Det er rett og slett bare veldig fett.

Hvilke typer kjøtt? gris,ku lam?

Alle. Og også geit, kanin, hest, osv. Og alle typer viltkjøtt, selvfølgelig. De typene kjøtt som er mest næringsrike, er fra dyr som spiser gress (og kvalitetshøy).

Det høres jo litt dyrt ut men en gang i mellom ofte i slutten eller begynnelsen av en måned er det mange butikke som selger kjøtt som er nær dato og selger det for halve prisen. Da er det jo bare å stappe i fryseren og tine når det skal brukes. For kjøtt som ligger i disken og er reint kjøtt er jo ikke tilsatt noe. er jo bare blitt vakumpakket... Noen syns punkter?

Det blir dyrt hvis du kun skal basere fôringen på fine, dyre, renskårne fileter. Det blir også ernæringsmessig feil for hunder, siden de også trenger fett (som energikilde) og spiselige, fordøyelige, rå bein (som kalsiumkilde - for lite kalsium fører til at skjelettet tar skade). Hvorfor ikke basere råföringen på det ferdige kjøttfôret Vom & Hundemat, og i tillegg gi kjøtt, fett og bein fra dagligvarebutikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte svar! Snakket med bestefar og han er mer enn villig til å gi meg rester fra jakta. Altså rådyr og elg fra finnskogen i sverige. Skikkelig kvalitetsdyr som går i de skogene:P

Ang beine var jeg bare så usikker for jeg har hørt mange si at du ikke må finne på å gi skinn og bein til hund... men det stemmer da altså ikke? Vi jo bli best mulig hundeeier til min fremtidige puddel så gjør masse research:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
    • Aha, takk for utfyllende svar! Kanskje jeg skal prøve ut dibaq da, gir diverse brusk som tygg så det burde gå fint. Eller prøve med farmina. Dyrere for, men man gir vel kanskje mindre mengder av det? Valpen her vokste enormt fort på vom, men vet jo ikke om det var pga. maten eller tilfeldig, valper vokser jo fort. Var såpass at hundeluftere i nabolaget kommenterte på veksten 😅
    • Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...