Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøtt og fisk og slik


Coco

Recommended Posts

Jeg er litt for det at hunden bør få kost som er så naturlig som mulig. kanskje ikke kjøtt hver dag men som et tilskudd til en variert kost for jeg tror det er med hunder som med oss at det er sunnere med et variert kosthold. Da lurer jeg på hva slags typer kjøtt og slik kan en hund trykt spise og hva bør den ikke spise?

Hvordan ligger fisk an? Selvfølgelig etter at seigt skinn og grusomme bein er fjernet. En filet liksom.

Kylling og kalkun uten skinn og bein? Hvilke typer kjøtt? gris,ku lam? Det høres jo litt dyrt ut men en gang i mellom ofte i slutten eller begynnelsen av en måned er det mange butikke som selger kjøtt som er nær dato og selger det for halve prisen. Da er det jo bare å stappe i fryseren og tine når det skal brukes. For kjøtt som ligger i disken og er reint kjøtt er jo ikke tilsatt noe. er jo bare blitt vakumpakket... Noen syns punkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt for det at hunden bør få kost som er så naturlig som mulig. kanskje ikke kjøtt hver dag men som et tilskudd til en variert kost for jeg tror det er med hunder som med oss at det er sunnere med et variert kosthold. Da lurer jeg på hva slags typer kjøtt og slik kan en hund trykt spise og hva bør den ikke spise?

Hvordan ligger fisk an? Selvfølgelig etter at seigt skinn og grusomme bein er fjernet. En filet liksom.

Kylling og kalkun uten skinn og bein? Hvilke typer kjøtt? gris,ku lam? Det høres jo litt dyrt ut men en gang i mellom ofte i slutten eller begynnelsen av en måned er det mange butikke som selger kjøtt som er nær dato og selger det for halve prisen. Da er det jo bare å stappe i fryseren og tine når det skal brukes. For kjøtt som ligger i disken og er reint kjøtt er jo ikke tilsatt noe. er jo bare blitt vakumpakket... Noen syns punkter?

Du kan gi alt kjøtt du nevner, MED bein så lenge det er rått. Det er naturlig, de fileterer ikke maten før de spiser den :D Kylling og kalkunskinn har mye fett, så der kan man gjerne være litt restriktiv.(jeg bruker det som supergodbit under nyinnlæring. GD valpen plaskdekker, og DET er ikke vanlig hos rasen!) Fiskeskinn er snadder, jeg skraper bare av det verste av skjellene, sånn at det ikke skal strøs rundt i huset og stinke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ligger fisk an? Selvfølgelig etter at seigt skinn og grusomme bein er fjernet. En filet liksom.

Ingen grunn til å fjerne skinn, eller bein av små fisk. De fleste hunder lærer fort forskjellen mellom bein som er fordøyelige, og bein som er for store eller for harde. Det er nokså ressurssløsende å kun gi fileter, og kaste alt annet. Jeg for min del ville gitt f.eks. hele, rå sild og makrell uten bekymring. Altså helt hele, med hode og innmat.

Kylling og kalkun uten skinn og bein?

Du kan trygt gi rå kylling og høns, inklusiv skinn og bein. Jeg ville dog latt være å gi vektbærende bein (lår-/leggbein) til hunder som ennå ikke har lært å tygge skikkelig. Disse beina er utformet for å tåle hele kroppsvekten til dyret, og beinsubstansen er derfor spesielt hard. Når det gjelder kalkun, så ville jeg også vært forsiktig med de lange beina i vingen. Det er forresten endel folk som tror at kalkunskinn er farlig, men det stemmer ikke. Det er rett og slett bare veldig fett.

Hvilke typer kjøtt? gris,ku lam?

Alle. Og også geit, kanin, hest, osv. Og alle typer viltkjøtt, selvfølgelig. De typene kjøtt som er mest næringsrike, er fra dyr som spiser gress (og kvalitetshøy).

Det høres jo litt dyrt ut men en gang i mellom ofte i slutten eller begynnelsen av en måned er det mange butikke som selger kjøtt som er nær dato og selger det for halve prisen. Da er det jo bare å stappe i fryseren og tine når det skal brukes. For kjøtt som ligger i disken og er reint kjøtt er jo ikke tilsatt noe. er jo bare blitt vakumpakket... Noen syns punkter?

Det blir dyrt hvis du kun skal basere fôringen på fine, dyre, renskårne fileter. Det blir også ernæringsmessig feil for hunder, siden de også trenger fett (som energikilde) og spiselige, fordøyelige, rå bein (som kalsiumkilde - for lite kalsium fører til at skjelettet tar skade). Hvorfor ikke basere råföringen på det ferdige kjøttfôret Vom & Hundemat, og i tillegg gi kjøtt, fett og bein fra dagligvarebutikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte svar! Snakket med bestefar og han er mer enn villig til å gi meg rester fra jakta. Altså rådyr og elg fra finnskogen i sverige. Skikkelig kvalitetsdyr som går i de skogene:P

Ang beine var jeg bare så usikker for jeg har hørt mange si at du ikke må finne på å gi skinn og bein til hund... men det stemmer da altså ikke? Vi jo bli best mulig hundeeier til min fremtidige puddel så gjør masse research:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...