Gå til innhold
Hundesonen.no

Nei til mops!


MalinFP

Recommended Posts

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar
Så da kan vi alle se vekk ifra BBC filmen? For det er jo du sier når vi kommer til schäfere?!?..

Jeg mener at det er flere sunne schäfere enn det er sunne mopser. Det er en oppfatning jeg har, og som alt annet er også den dokumentaren med i mitt helhetsinntrykk.

Når det gjelder schäferen er det ikke rart at en såpass populær rase blir avlet i mindre heldige retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere overser jo poenget!

Fordi mops er en selskapshund så kan den se slik ut? Det er greit at den ser ut som den gjør fordi den er en selskapshund?

Jeg bryr meg nok om hunder som mops, til å si at de ikke burde eksistert. Nettopp fordi jeg mener at den ikke har kropp til å ha det jeg definerer som et verdig hundeliv. Dere bryr dere tydeligvis ikke nok da eller :) Jeg skjønner ikke helt.Synnikken du forsvarer mops med at det er en selskapshund? Det virker da svært egoistisk, og om det er det beste forsvaret du har så...

Og Schäferen kan være en helt fantastisk funksjonell og SUNN rase, men pga. at visse mennesker vil det annerledes så er det dessverre mye problemer innad i rasen. Forstår ikke at du kan le av det LinKr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sunn mops er da vel like sunn som en annen sunn rase?

Stemmer det du.

Jeg mener at det er flere sunne schäfere enn det er sunne mopser. Det er en oppfatning jeg har, og som alt annet er også den dokumentaren med i mitt helhetsinntrykk.

Når det gjelder schäferen er det ikke rart at en såpass populær rase blir avlet i mindre heldige retninger.

Flere sunne schäfere.. Tror du har misforstått noe. Sånn jeg oppfatter deg og forstår det på søs når hun kommer hjem fra sin vetrinær jobb er det Flere schäfere inne på "reprasjon" enn hva det er Mopser. Mopser er blitt en populær rase det og. Så det er MASSE stygg avl. Dette er fordi pengenes skyld. Når en får solgt valper for 20 -25 000 avler folk hva som helst. Desverre!..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere overser jo poenget!

Fordi mops er en selskapshund så kan den se slik ut? Det er greit at den ser ut som den gjør fordi den er en selskapshund?

Jeg bryr meg nok om hunder som mops, til å si at de ikke burde eksistert. Nettopp fordi jeg mener at den ikke har kropp til å ha det jeg definerer som et verdig hundeliv. Dere bryr dere tydeligvis ikke nok da eller :) Jeg skjønner ikke helt.Synnikken du forsvarer mops med at det er en selskapshund? Det virker da svært egoistisk, og om det er det beste forsvaret du har så...

Og Schäferen kan være en helt fantastisk funksjonell og SUNN rase, men pga. at visse mennesker vil det annerledes så er det dessverre mye problemer innad i rasen. Forstår ikke at du kan le av det LinKr?

Da får du forklare meg hva det er som gjør at min mops ikke har et verdig hundeliv? Den får alt den trenger; tur, mat, kos, stell.... Det er ingenting med dens utseendte som gjør at den ikke har et verdig hundeliv her hos oss i hvertfall. Mulig du bare har erfaringer med mops som er syke og skrøpelige, men det er ikke den erfaringen jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de to bildene du viste syns jeg mopsen var ti ganger penere i hvert fall. Hver sin smak vettu. Og min mops er ikke syk, han har ikke pustebesvær. han er sunn og frisk. Så det finnes faktisk friske mopser. Hvis du ikke liker utseende på mopsen, så lar du vær å kjøpe en.

UTSEENDE!? Hvor mye bryr du deg om bikkja di? Jeg driter i hvordan schäferen ser ut så lenge den har det godt og kan løpe, arbeide og være skikkelig HUND, uten å få pustebesvær av den grunn. Jeg mente at du skulle se på kroppen, altså hvordan hundene er bygd og hvilken av de som ser ut som de har det best?

Helt ufattelig at dere ikke har skjønt poenget mitt ennå. Er jeg virkeli så dårlig på å forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Schäferen kan være en helt fantastisk funksjonell og SUNN rase, men pga. at visse mennesker vil det annerledes så er det dessverre mye problemer innad i rasen. Forstår ikke at du kan le av det LinKr?

Jeg ler ikke av schäferen, men at dere trekker den fram som et bilde på en sunn rase - for er det en rase som har slitt mye med helsen endel år så er det jo nettopp schäferen. Og ikke har den bare slitt med den fysiske helsen, men det har også vært mentale problemer på rasen, har det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere overser jo poenget!

Fordi mops er en selskapshund så kan den se slik ut? Det er greit at den ser ut som den gjør fordi den er en selskapshund?

Jeg bryr meg nok om hunder som mops, til å si at de ikke burde eksistert. Nettopp fordi jeg mener at den ikke har kropp til å ha det jeg definerer som et verdig hundeliv. Dere bryr dere tydeligvis ikke nok da eller :) Jeg skjønner ikke helt.Synnikken du forsvarer mops med at det er en selskapshund? Det virker da svært egoistisk, og om det er det beste forsvaret du har så...

Og Schäferen kan være en helt fantastisk funksjonell og SUNN rase, men pga. at visse mennesker vil det annerledes så er det dessverre mye problemer innad i rasen. Forstår ikke at du kan le av det LinKr?

Egoistisk, som du sier.. Neei.. jeg kan jo kjøpe meg en HUSKY og ha den som selskapshund? For slik jeg oppfatter deg med at jeg er ego som har valgt en rase innen det jeg vil ha så kan alle raser brukes til alt..

det er jo make med Mops.. Pga VISSE MENNESKER er det STORE problemer innad rasen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvem du svarer eller hvor relevansen er. Men måler man hunderasene opp mot hverandre ved å se på levetid?

Måler man opp hverandre her? Jeg vil si at noen "angriper" mopsen her og da synes jeg at det

er like dumt at man kjøper så store Grand Danoiser som får mindre levetid p.g.a. at folk skal

ha så store hunder. Jeg tror at snusken ser på grand danois som en "vanlig" hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UTSEENDE!? Hvor mye bryr du deg om bikkja di? Jeg driter i hvordan schäferen ser ut så lenge den har det godt og kan løpe, arbeide og være skikkelig HUND, uten å få pustebesvær av den grunn. Jeg mente at du skulle se på kroppen, altså hvordan hundene er bygd og hvilken av de som ser ut som de har det best?

Helt ufattelig at dere ikke har skjønt poenget mitt ennå. Er jeg virkeli så dårlig på å forklare?

Tydeligvis, eller så er det bare at jeg ikke definerer hva en skikkelig hund er etter hvor mye den kan brukes. Bikkja mi er ute å går tur hver eneste dag. snuser rundt og koser seg, og får av og til løpe litt rundt(helårs båndtvang her) Og den har ikke pustebesvær sier jeg.

Jeg kan ikke si hvilken hund som har det best utfra et bildet. Det spørs jo hvordan eier behnadler hunden sin det vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler ikke av schäferen, men at dere trekker den fram som et bilde på en sunn rase - for er det en rase som har slitt mye med helsen endel år så er det jo nettopp schäferen. Og ikke har den bare slitt med den fysiske helsen, men det har også vært mentale problemer på rasen, har det ikke?

Schäferen er ikke den mest hensiktsmessige rasen å sammenligne med, siden man avler fram mye rart innen den rasen. Men fortsatt er nok schäfere jevnt over sunnere enn mopser.

Dere som forsvarer mopsen, hva synes dere om det fagpersonene i dokumentaren sier? Er det overdrevet, er det løgn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine mopser får løpe løs, de spretter og hopper rundt som en gjeng med galninger, de ELSKER livet, hverandre og oss eiere!.. Har du ett problem med å innse at mops er en frisk og fin rase?

Det finnes mopser som puster HELT fint og de som er ødelagt pga avl som er pest på null komma null.. Innse det.. Det finnes flere individer av en rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UTSEENDE!? Hvor mye bryr du deg om bikkja di? Jeg driter i hvordan schäferen ser ut så lenge den har det godt og kan løpe, arbeide og være skikkelig HUND, uten å få pustebesvær av den grunn. Jeg mente at du skulle se på kroppen, altså hvordan hundene er bygd og hvilken av de som ser ut som de har det best?

Har ikke mopsen det godt? Kan den ikke løpe? Hva er det med kroppsformen som gjør at den har det værre enn alle andre (og svar litt mer utfyllende enn ett ord med store bokstaver og masse utropstegn, please)? Hvor mange mopser har du møtt med så pustebesvær at den ikke kan fungere som en selskapshund (for det er jo det den er avlet til)?

Helt ufattelig at dere ikke har skjønt poenget mitt ennå. Er jeg virkeli så dårlig på å forklare?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som forsvarer mopsen, hva synes dere om det fagpersonene i dokumentaren sier? Er det overdrevet, er det løgn?

Det er Engelsk Avl.

Det er dessverre sant som de gjør i England. De avler familie altfor tett, derfor blir hundene ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferen er ikke den mest hensiktsmessige rasen å sammenligne med, siden man avler fram mye rart innen den rasen. Men fortsatt er nok schäfere jevnt over sunnere enn mopser.

Det skulle kanskje bare mangle, siden antallet schäfere er langt høyere enn antallet mopser. Men det skulle vært interessant å sammenlignet prosentandelen syke vs friske individer innen rasene. Jeg er nemlig ikke så sikker på at schäferen kommer heldigst ut der. Så min mening: schäferfolk burde kanskje konsentrere seg om å feie for egen dør heller enn å påstå at mopser ikke er skikkelige hunder selv om DNA'et tilsier det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for tett avl som presser inn ansiktet på mopsen? Hadde det ikke vært noe problem hvis man begrenset innavlen?

Hvem har sagt at de automatisk har pustevansker fordiom de ikke ha lang snute?

Spørs hva du mener med syk. Er pustevansker noe du vil akseptere som sykdom?

Mops kan få en defekt når de avles for tett, Myk gane, åpen gane, forstørret drøvel...Så Pustevansker er som oftest pga disse.. da det er vanlig med sinnsyk innavl i England - dvs... ødelegger hunder og setter deres syn på mops som fæle, ødelagte dyr som ikke er hunder.. Noe som er FEIL å si til oss som har FRISKE Mopser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det jeg spurte om. Hvis en veterinær sier seg enig i at en hund har pustevansker, er den da regnet som syk?

Jeg svarte på det du spurte om, et spørsmål som ikke innebar vetrinær :) Men har hunden såpass problemer med pusten at man oppsøker vetrinær så er det jo rimelig å anta at livskvaliteten er forringet, og at den lider under det ja.

Men ingen av de mopsene jeg har møtt har sett ut til å plages med pustevansker i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...