Gå til innhold
Hundesonen.no

Nei til mops!

MalinFP

Recommended Posts

Skrevet
Så det finnes sunne mopser? Jeg skal ikke være veldig bastant, men synes det høres merkelig ut.

Nå vet ikke jeg hva du definerer som sunn, men Turbo(mopsen min) er i hvert fall frisk. Han har ingen sykdommer. Så da er vel han sunn da, eller?

• Svar 256
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
DNA ja bortsett fra at dritten har 4 ben og hale da?

Hø? :)

Mopsen er da en hund, enten man likern eller ikke. Så får man heller diskutere om den har egenskaper man synes skal avles fram hos hunder, men både den og schæfern er jaffal samme art.

Skrevet
Så det finnes sunne mopser? Jeg skal ikke være veldig bastant, men synes det høres merkelig ut.

Mange faktisk. At den ikke ser ut som en schäfer betyr ikke at den er usunn gjør det vel?

Guest Kåre Lise
Skrevet
Nå vet ikke jeg hva du definerer som sunn, men Turbo(mopsen min) er i hvert fall frisk. Han har ingen sykdommer. Så da er vel han sunn da, eller?

Så flott!

Skrevet

Hvordan er mopsen din etter 15 min med høy intensitet?

Skrevet
Hvordan er mopsen din etter 15 min med høy intensitet?

Det er ikke noe nytt at mopsen ikke skal ha like mye mosjon som en jakthund for eksempel. Men han tåler godt å gå lange turer både på asfalt og i skog og mark. Vi kjøpte rase etter hav vi kunne gi han. Jeg er ganske så sliten etter 15 minutter med intensitet også. Er jeg mindre menneske enn deg også da eller?

Skrevet
Det er ikke noe nytt at mopsen ikke skal ha like mye mosjon som en jakthund for eksempel. Men han tåler godt å gå lange turer både på asfalt og i skog og mark. Vi kjøpte rase etter hav vi kunne gi han. Jeg er ganske så sliten etter 15 minutter med intensitet også. Er jeg mindre menneske enn deg også da eller?

Tror du skal prøve å ikke forveksle meg med Snusken. Det var også en grunn til at jeg skrev 15 min og ikke flere timer med aktivitet som mer egnede raser behersker.

Men han puster helt fint og ser ut til å stortrives? Da skal jeg isåfall heise det hvite flagget.

Skrevet
Tror du skal prøve å ikke forveksle meg med Snusken. Det var også en grunn til at jeg skrev 15 min og ikke flere timer med aktivitet som mer egnede raser behersker.

Men han puster helt fint og ser ut til å stortrives? Da skal jeg isåfall heise det hvite flagget.

ja, frem med flagget:)

Skrevet

Jeg spør fordi jeg lurer, men hvor mange mops har du møtt sånn omtrentlig? Og har alle pusta med et volum som minner om et lite sagbruk? For det er vel det du tenker på når du tenker på usunne mops og puster helt fint og sånt? Eller tenker du på hunder som puster vanlig, men snorker når de sover? Eller er jeg helt på jordet?

Skrevet
Har du mulighet til å filme han? Jeg er bare så forbauset over hvor heldig (?) du har vært, og hvor feil jeg kunne ta.

Jeg kunne sikkert ha filma han ja, men jeg føler ikke at jeg trenger å bevise noe som helst. Han er sunn og frisk og stortrives her hos oss. Han snorker som et uvær innimellom, men etter som jeg har skjønt er ikke dette noe som kun gjelder mopsen. Vi mennesker snorker vel også?

det er synd at du tror at alle mopser er usunne og syke, men slik er det altså ikke.

Skrevet
Jeg spør fordi jeg lurer, men hvor mange mops har du møtt sånn omtrentlig? Og har alle pusta med et volum som minner om et lite sagbruk? For det er vel det du tenker på når du tenker på usunne mops og puster helt fint og sånt? Eller tenker du på hunder som puster vanlig, men snorker når de sover? Eller er jeg helt på jordet?

Eneste kjennskapen (som jeg kommer på) utenom medier er noen gamle naboer som hadde omtrent fem mopser. Men de på f.eks. tv er ikke ekte?

Skrevet
Eneste kjennskapen (som jeg kommer på) utenom medier er noen gamle naboer som hadde omtrent fem mopser. Men de på f.eks. tv er ikke ekte?

Joda, de er ekte de, som sagt bare lurte jeg. Jeg skal ikke påstå å ha møtt så mange mops selv, men de har da ikke pustet som et lite sagverk eller noe sånt, liksom.

Skrevet

Jeg vil GJERNE vite hva som gjør at din schäfer er mer hund enn mine mopser?

Vi har brukt våre hunder (JA MOPS) til både, Agility og vi har brukt de i spor. Jeg vet også om Mops som har gått LP. Er faktisk en svensk Mops som er Oldefar til ene tispen vår her.

Så det å komme her for å si at mops ikke er en rase er bare provoserende og teit gjort å si.

En mops er like mye hund som en Basjeni? eller de har jo krøllhaler...

Eller en Aussie med NBT, de er jo også hunder.. eller?????...

Eller hva med Boxer.. er jo heller ikke en hund det for de har jo også kortere snute enn schäfer..

Neei.. for det er jo ikke en schäfer... For schäferen var det jo ikke like mye snakk om på den BBC filmen som Thomas snakket om?.. Mopser i skandinavia er ikke som de i England. Engelskmenn importerer dessverre ikke i det heletatt inn i landet.. Mens det gjør vi her.. og for din og ditt forsvars skyld, håper jeg virkelig at schäferen er friskere her enn der også...

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du mener med funksjonell og skikkelig jeg altså. Må hundene brukes til noe da? Funksjonen til min hund er å holde meg med selskap både inne og ute på tur. Dermed er han funksjonell. Hva du mener med skikkelig hund, det aner jeg ikke. En hund er en hund, uansett utseende.

Skrevet

Jammen skjønner dere det ikke? SE på hunden! Se hvordan den ser ut, og se på schäferen over! Seøvfølgeliger mops en hund, men for hvilken pris?

Hunden fungere sikkert utmerket til å holde deg med selskap, og JA en mops klarer sikkert gå litt agility og LP, men for guds skyld se på bikkja! Det er ikke en kropp jeg ville vært i vertfall.

Skrevet
Neei.. for det er jo ikke en schäfer... For schäferen var det jo ikke like mye snakk om på den BBC filmen som Thomas snakket om?..

Derfor jeg understreket at det var sunne schäfere jeg snakket om. De finnes fortsatt. Mente du at mops er like sunn som basenji?

Skrevet
Jammen skjønner dere det ikke? SE på hunden! Se hvordan den ser ut, og se på schäferen over! Seøvfølgeliger mops en hund, men for hvilken pris?

Hunden fungere sikkert utmerket til å holde deg med selskap, og JA en mops klarer sikkert gå litt agility og LP, men for guds skyld se på bikkja! Det er ikke en kropp jeg ville vært i vertfall.

Nå var det ikke snakk om hvilken hundekropp du hadde planer om å flytte inn i heller da.. Det var snakk om at det er en her som påstår mops ikke er en hund.

Mops er en SELSKAPSHUND.. Gruppe ni dere vet.. :)

Skrevet
Derfor jeg understreket at det var sunne schäfere jeg snakket om. De finnes fortsatt. Mente du at mops er like sunn som basenji?

Jeg tørr påstå mine mopser er like sunn som en en bra Basenji ja. :)

Bra du understreket det da. Da understreker jeg at det er sunne mopser jeg har og det er sunne mopser som er best avlet her i Skandinavia.

Så da kan vi alle se vekk ifra BBC filmen? For det er jo du sier når vi kommer til schäfere?!?..

Skrevet

Av de to bildene du viste syns jeg mopsen var ti ganger penere i hvert fall. Hver sin smak vettu. Og min mops er ikke syk, han har ikke pustebesvær. han er sunn og frisk. Så det finnes faktisk friske mopser. Hvis du ikke liker utseende på mopsen, så lar du vær å kjøpe en.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...