Gå til innhold
Hundesonen.no

Nei til mops!

MalinFP

Recommended Posts

Skrevet
For utenforstående kan det sikkert virke som om vi jegere har stygge mobbetendenser når vi prater oss imellom i jaktkoia. For mange virker det uforståelig at vi ler så vi rister av grov spøk og ironi [...] bla bla bla [...] Det sies at man kan si hva man vil til folk , både når det gjelder ungr og kjerringer, men at man skal vokte seg vel for å si noe stygt om folks bikkjer. Dette fikk jeg erfare gjennom noen reaksjoner på forrige utgaves Skråblikk, hvor jeg tok meg den frihet til å ironisere over mopsen.

Skråblikk er redaksjonens fleipeside, der vi forsøker å være humoristiske og tøffe i tonen. Det er selvsagt beklagelig når en må forklare at en spøk ikke var alvorlig ment, at jeg like gjerne kunne skrevet om en annen hunderase, og at jeg selvsagt ikke mente at jeg ville la hundene mine overfalle en mops! Til den som ble lei seg over min ironisering av mopsen i forrige nummer: Jeg beklager!

Så filosof[...] bla bla bla.

Er for lat til å sitere hele greia, men der var ihvertfall essensen :)

Han gjør det i hvert fall klart at noen er i overkant sensitive :)

• Svar 256
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Jeg hadde aldri kommet til å klage på denne artikkelen, selv om det var "min" rase han "angrep". At noen ikke liker mopser, og synes at de ikke burde avles på, må de bare mene for min del.

Skulle jeg derimo klaget på noe måtte det være at artikkelen var utrolig dårlig skrevet, med alt for åpenlyse poenger. Den var overhodet ikke morsom, og satire er en sjanger denne forfatteren tydeligvis ikke behersker.

Guest Kåre Lise
Skrevet

Suverent ! Sånn rent bortsett fra at den eter og driter hva egenskaper han ett sånt individ som tilisier at det er hund?

Skrevet
Suverent ! Sånn rent bortsett fra at den eter og driter hva egenskaper han ett sånt individ som tilisier at det er hund?

Jeg driter regelrett i om Turbo er hund, katt, gris, rotte, fugl eller fisk. han er alldeles herlig, og kunne aldri tenkt meg noen annen hund(?) enn han. Og så lenge han får kos, mat og tur så tror jeg aktisk Turbo også gir litt f i hva han er:)

Guest Kåre Lise
Skrevet
Jeg driter regelrett i om Turbo er hund, katt, gris, rotte, fugl eller fisk. han er alldeles herlig, og kunne aldri tenkt meg noen annen hund(?) enn han. Og så lenge han får kos, mat og tur så tror jeg aktisk Turbo også gir litt f i hva han er:)

Oi.. ble noen fornærma her?

Guest Kåre Lise
Skrevet
Nei, det var akkurat det jeg ikke ble.

Hva egenskaper har mopsen din som tilsier at den er hund da?

Skrevet

hmm... han har fire bein, hale, snute, han bjeffer (innimellom gryntingen) han spiser hundemat, han kommer når jeg roper på han, han sitter når jeg ber han om det, han er min bestevenn....

Hva gjør din hund til mer hund enn min da? Er det lang snute som definerer en hund?

Skrevet

DNA er det første som hoppet fram i mitt hode iallefall.

Skrevet
Han gjør det i hvert fall klart at noen er i overkant sensitive :)

Nettopp! Helt utrolig at han må beklage seg pga noe sånt. Tenk å ta seg så nær av noe slikt. :rolleyes:

Guest Kåre Lise
Skrevet
DNA er det første som hoppet fram i mitt hode iallefall.

DNA ja bortsett fra at dritten har 4 ben og hale da?

Guest Kåre Lise
Skrevet
Hva er det som gjør schäfer til mer hund enn en mops da?

Den har visse egenskaper som jeg spør om her hva mops har..

Skrevet
Hva er det som gjør schäfer til mer hund enn en mops da?

Unødvendig å påstå at mopsen ikke er hund, men sunne schäfere er en langt bedre hunderase enn hva mopsen er. Like mye hund, likevel.

I dag er det vel nærmest umulig å oppdrive mopser med sunn utforming. Så langt har det ikke gått med schäferen.

Skrevet
DNA ja bortsett fra at dritten har 4 ben og hale da?

Hva er det du vil frem til egentlig? At mopsen ikke er en hund?

For noe tåpelig. Mopsen er selvfølgelig en hund, i likhet med schäfer, rottis o.l.

At du ikke liker mopsen er greit, men det gjør ikke den til noe mindre hund for det vel?

Skrevet
Er det noen mopser som har gjort det bra i LP, bruks eller lignende? LP elite, NVCH?

Spør fordi jeg faktisk ble nysgjerrig over hvilke egenskaper mops har, ikke for å være stygg.

Aner ikke jeg, men er det dette som definerer hva en hund er?

Hvis en schäfer ikke gjør det bra i LP, er den da mindre hund? Eller er dette noe som bare gjelder for mopsen?

Mopsen er er selskapshund. Den gir meg selskap. Det er den største egenskapen mopsen har, og skal ha.

Skrevet
Den har visse egenskaper som jeg spør om her hva mops har..

Som f eks? Jeg har verken mops eller schäfer, so enlighten me please.

Unødvendig å påstå at mopsen ikke er hund, men sunne schäfere er en langt bedre hunderase enn hva mopsen er. Like mye hund, likevel.

I dag er det vel nærmest umulig å oppdrive mopser med sunn utforming. Så langt har det ikke gått med schäferen.

Og sunne mopser er bedre enn usunne schäfere (som det som alle vet finnes mange av). Hva er det som gjør schäferen til en bedre hunderase enn mopsen?

Skrevet
Jeg har enda ikke fått svar..

Nå er det vel ikke du som skal rope høyest om hvem som svarer på hva her, eller?

hmm... han har fire bein, hale, snute, han bjeffer (innimellom gryntingen) han spiser hundemat, han kommer når jeg roper på han, han sitter når jeg ber han om det, han er min bestevenn....

Hva gjør din hund til mer hund enn min da? Er det lang snute som definerer en hund?

Skrevet
Aner ikke jeg, men er det dette som definerer hva en hund er?

Hvis en schäfer ikke gjør det bra i LP, er den da mindre hund? Eller er dette noe som bare gjelder for mopsen?

Mopsen er er selskapshund. Den gir meg selskap. Det er den største egenskapen mopsen har, og skal ha.

Jeg fjernet innlegget mitt, innså at det var et teit spørsmål :-)

Skrevet
Og sunne mopser er bedre enn usunne schäfere (som det som alle vet finnes mange av). Hva er det som gjør schäferen til en bedre hunderase enn mopsen?

Så det finnes sunne mopser? Jeg skal ikke være veldig bastant, men synes det høres merkelig ut.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...