Gå til innhold
Hundesonen.no

Nei til mops!


MalinFP

Recommended Posts

Dette var jo et konstruktivt utsagn. Jeg føler det samme som du føler om mopsen, om cavalieren, forresten. Jeg syns cavalierer er stygge, de har stygge former, er stygge i trynet, har stygg pels, og jeg takler de svært lite, dog liker jeg chihuahuaer, for det er ikke alle som bor i vesker. Var dette nyttig for deg å vite? Ble vi klokere når det kom til avl og helse på mopsen nå?

Herrehatt, hva var det du ikke skjønte ved den meninga da?  :) Mitt poeng var nemlig det at jeg er ikke fan av mopsen, men det er likefullt en hund tiltross for dens skavanker i rasen som alle andre raser uansett har.

Men byr det deg så mye imot at jeg ga min mening som "alle" andre har gjort i denne tråden så får du si ifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Denne diskusjonen har tatt en stygg vending ja, og igjen så er det Mopsen som får gjenomgå.

At en rase som ikke gjør det bra i LP er mindre hund enn en andre er noe av det dummeste jeg har lest her på forumet, å dra frem bilder av Schæfer og Mops å begynne å legge ut spørsmålet om hvem som er mest hund ? Fy **** går det ann ?!

Jeg sitter å rister oppgitt på hodet, GÅR DET VIRKELIG ANN ?????

FLau på mange av deres vegne nå, fy **** *oppgitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Beklager, men jeg har vært atal i hele dag og blir bare frekk da... :)

>snip<

mitt standpunkt ved mopsen: Den er stygg, jeg liker den ikke og takler den like lite som chihuahuaer i veske.

Herrehatt, hva var det du ikke skjønte ved den meninga da?  :) Mitt poeng var nemlig det at jeg er ikke fan av mopsen, men det er likefullt en hund tiltross for dens skavanker i rasen som alle andre raser uansett har.

Og gå til angrep på cavalieren viser bare smålighet fra din side..Og å gå så nærme inn på det sier nok for meg. for jeg tipper om jeg hadde hatt en annen rase hadde du skrevet den å.. Fint for deg da at du gjør det.. nå jeg skal være happy å ikke ha rasetypisk cavalier da?  Hva mener du om aussien da? Jeg får sånn til sommeren.. hva med schæfer (høy rompe)? har hatt det jeg.. am. cocker spaniel? Puddel?

chihuahua ble slengt med for å vise at det er ikke bare mopsen.. Og nei jeg vet det at de ikke bare blir bært i vesker, men nå om dagen er det det eneste jeg ser, blir vel litt blendet av det da :P  

Men byr det deg så mye imot at jeg ga MIN mening som "alle" andre har gjort i denne tråden så får du si ifra!

Øh.. Det er du som sier at en rase er stygg - din mening og du mener du har rett til å hevde den. Kanskje det er flere her som vil hevde sin mening?

Dette blir det jo svært konstruktive debatter av? Bikkja di er schtøggere enn min, såh! Næhei, for bikkja di er schtøggest X 100, så det såh, in your face!

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vannvittig diskusjon - og vet ikke om man skal le eller gråte av hele greia. Særlig morsomt er det jo å se at noen faktisk mener at schäfer er den sunnere hunden av den og Mops.. (Når vi vel alle vet at man skal være HELDIG hvis man får en schäfer som passerer 8-9 år før den dør. )

Sunnhet eller ikke - jeg mener i alle fall at for å i det hele tatt skal kalles sunn så bør den kunne ha et normalt langt hundeliv. Og dette "normale" er ikke i nærheten av 7-8-9, men 12-14 år.

Hva som angår å kalle det ene eller det andre HUND, så vitner det jo bare om inkompetanse. En hund er en hund, og det avgjøres verken av funksjon eller farge og kan ikke debatteres.

ALLE hunderaser er akkurat like mye hund som alle andre.

Også - har noen sett på hasene og krysset til den ene av disse schäferne på bildet.. Er DET en "sunn" bygning, egentlig?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en diskusjon dette er blitt da, haha...! :)

Må bare si at jeg hylte av latter når jeg leste første innlegget her, synes "kåseriet" var hysterisk morsomt..! Vel og merke litt i overkant krasst her og der, men fremdeles vittig..! Ikke noe å hisse seg opp over, synes jeg.. Hadde noen skrevet en lignende tekst om en rase som stod meg nærmt, hadde jeg også ledd.. Synes det var humor, på en tøff måte, slik som det pleier å være i den spalten.. :)

Unødvendig å påstå at mopsen ikke er hund, men sunne schäfere er en langt bedre hunderase enn hva mopsen er. Like mye hund, likevel.

I dag er det vel nærmest umulig å oppdrive mopser med sunn utforming. Så langt har det ikke gått med schäferen.

Denne signerer jeg faktisk... Synes ikke mopsene her helsemessig bra utformet, og jeg synes hunderaser som kan "brukes" til noe er mer hund, og bedre raser i mine øyne. på den andre siden synes jeg det er en grei selskapshund, nettopp fordi den trenger ekstremt lite...

Jammen skjønner dere det ikke? SE på hunden! Se hvordan den ser ut, og se på schäferen over! Seøvfølgeliger mops en hund, men for hvilken pris?

Hunden fungere sikkert utmerket til å holde deg med selskap, og JA en mops klarer sikkert gå litt agility og LP, men for guds skyld se på bikkja! Det er ikke en kropp jeg ville vært i vertfall.

Signerer.... Man ser ikke akkurat så mange mopser i LP ringen eller på agilitybanen, men bl.a Cavalier ser jeg litt.. Også chihuahuaer og Papillion'er, og andre små hunderaser...Sliter med å si at jeg synes mopsen, med sin bygning, har noe der å gjøre.. Men sant, mops er jo ikke rasen man kjøper om man vil ha en hund man kan bruke til dette heller...

Uansett. han som skrev denne artikkelen har tydeligvis ikke peiling på hva han snakker om...

Dere andre som slenger med leppene om mops har heller ikke peiling på mops..

Greit dere ikke liker rasen.. Men et klokt oppegående hundeinterisert menneske burde vist bedre.. Alle hunder vi har i dag har sine plager, men det betyr ikke at det er en dårlig rase uansett. Det kommer jo helt ann på eieren og situasjonene den er i og brukes til.. Det er veldig mange hunder jeg ikke "liker" men uansett. jeg kan da se noe positivt i alle raser selv om det er hunder jeg ikke ville hatt. det trenger man da ikke så veldig mye fantasi for å klare.. alle raser er laget for noe.. Det er bare ett spørsmål om hva.

Og jeg skal love dere negative folk at hvis dere noen gang hadde truffet en mops på skikkelig vis hadde dere skiftet mening.. Det er utrolig kule, kosete, artige familie venlige hunder som kan brukes til mye mer en bare kos.. og om de kan løpe det skal jeg love deg.. De kan løpe en border collie i senk. det har jeg erfart. (Det var ikke mye igjen av den border collien etterpå.) Og de går stoltsen å klarer det bedre en mange andre.. Jakte kande også om du lærer de opp til det.. Så synd det for dere som ikke har peiling på hva dere snakker om.. Hvilken kompetanse innen hunder har dere egentlig??

Vel, her er jeg enig i det uthevede.. De er virkelig morsomme og søte, det skal de ha.. Synnikken har jeg en del kontakt med, og Boris er virkelig en søt liten gutt, som "tante" er glad i.. :P

MEN:

Å si at en mops kan løpe en BC i senk stiller jeg meg skeptisk til...! Da må det være en halvdød, halt BC.. Blir på samme måte som man skal si at en chihuahua kan TRÅKKE på min dalmis! Stiller meg skeptisk til dette altså, da jeg selv har erfart at mopsen ikke har hverken lengst bein eller best kondisjon...

Og mops opp stoltzen kan vel gå, men besre enn mange andre? Flere tusen trappetrinn i forskjellig høyde, hvorav enkelte trinn er høyere enn hunden, kan vel ingen liten hund ha det lett med? Altså ikke bare mopsen jeg tenker på her.. men om jeg hadde hatt en liiten, lubben hund, hadde jeg aldri giddet å slepe den med opp der.. Hvertfall ikke med det snutepartiet, opp der puster enhver godt, så... Med mopsens pust "til vanlig", stiller jeg med skeptisk.. På samme måte som jeg gjør til mopsejakt. Hva kan de løpe etter liksom? Og bære? En 3-5 kgs fugl? Øhm... :P

En border collie løper normalt en mops i senk, men finnes nok noen få enkeltepisoder hvor det er motsatt. Men imponerende likevel.

Signerer... Med skepsis i tonen... :rolleyes:

Og det er ikke bare border collier de løper i senk. Dobbermann også.. Så det er nok bare god avl på mopsens helse her i huset. så hvis dette er imponerende så har dere ikke sett "skikkelige" mopser.

Mopser liker generelt også bedre store hunder. Fordi de tåler mere en små. Mopsen er kjent for å være skikkelig tøff. Og gir seg ikke med det første.. I motsetning til skvetne store vimsete langbeinte hunder som ser ut som blanding mellom mulldyr å kenguru.

Du må ha litt av noen mopser, det er helt sikkert og visst! Har sett "skikkelige" mopser jo, men fremdeles stiller jeg meg skeptisk til at de løper en BC/Dobermnn/annen stor brukshund i senk... Og den siste setningen synes jeg var helt og holdent unødvendig, og i overkant spydig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer.... Man ser ikke akkurat så mange mopser i LP ringen eller på agilitybanen, men bl.a Cavalier ser jeg litt.. Også chihuahuaer og Papillion'er, og andre små hunderaser...Sliter med å si at jeg synes mopsen, med sin bygning, har noe der å gjøre.. Men sant, mops er jo ikke rasen man kjøper om man vil ha en hund man kan bruke til dette heller...

Du har helt rett, det er ikke mange cavalierene i ringen, det er fordi det er fokusert på utstilling og atter utstilling også i raseklubben..  <_< aner ikke hvor mange ganger jeg har "mast" nå om agilitylag via klubben jeg...  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, det er ikke mange cavalierene i ringen, det er fordi det er fokusert på utstilling og atter utstilling også i raseklubben..  <_< aner ikke hvor mange ganger jeg har "mast" nå om agilitylag via klubben jeg...  :)

Synes jeg ser litt Cavalier'er jeg, spess i agility? Men kan hende jeg roter.. :) Føler det er ganske likt i min raseklubb og ja, er liksom utstilling som er tingen.. Ikke det at jeg kan skryte på meg å ha mast på de for noe som helst, men likevel... :P Hadde vært gøy med mer press på bruks på de aller fleste rasene synes jeg.. Men dette er litt OT da.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gidder ikke jeg delta i denne diskusjonen, men har bare en kjapp kommentar i natten. Innlegget er ikke myntet på noen.

Om en hund blir brukt til sånn eller sånn, eller ikke brukt til annet enn tur og kos.. det sier da vel så mye, om ikke mer, om eiers interesser fremfor hundens egenskaper :)

Av alle landets hundeeiere, hvor mange er det som driver aktivt (og da mener jeg aktivt, og ikke sånn-litt-for-seg-sjøl-hobby-opplegg) med hund, kontra hvor mange som ikke er aktive? Kanskje er det slik at de hunderasene som ikke hevder seg i div hundesporter helst foretrekkes av folk som ikke er videre interesserte i hundesporter, mens de rasene som hevder seg i disse hundesportene velges av mennesker som ønsker å hevde seg og velger dermed hunderaser de har sett andre har nådd langt med?

*med hundesporter, så tenker jeg i dette tilfellet Ag, Lp, Bruks m.m.

utstilling er ikke medregnet.

Forøvrig: Kort snute i seg selv gir ikke pusteproblemer. Det må sekundære faktorer til, som trange luftveier eller bløt gane for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen mopser løper en border collie i senk, eller jakter eller driver med agility, har jo egentlig ikke noe med saken å gjøre. For det er ikke det den er laget for. Mopsen er en selskapshund! Og det er vel flere raser enn mopsen der ute som ikke løper i fra en border collie eller som ikke jakter?

Jeg syns det er utrolig trist at mange av dere ikke klarer å innse at den innstillingen dere har om mopser ikke gjelder alle mopser. Har dere virkelig så vanskelig for å tro at det finnes friske mopser der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie - hvis man vedlegger et bilde av en hund for å forklare hvor fabelaktig sunn den er i forhold til alle, bør dyrene på bildet faktisk illustrere det også... Det har ingenting med å rettferdiggjøre noe som helst.

Jeg håper de av dere som skriker høyest over Mopsens manglende sunnhet selv kun støtter (kjøper) hunder av raser som er tilnærmet fri for sykdom, da... (HD, AA, patella, øyesykdommer, hjertefeil, kreft, etc)

Og nei da, INGEN rase er fri for dette, men det er vel kjent at endel har "litt mer" enn andre (og f.eks. schäfer og cavalier er jo ikke akkurat kjent som de mest sunne..).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne signerer jeg faktisk... Synes ikke mopsene her helsemessig bra utformet, og jeg synes hunderaser som kan "brukes" til noe er mer hund, og bedre raser i mine øyne.

Sa dama med dalmis, som ikke har blitt brukt eller avlet for bruk siden den gang det var hest og kjerre istedetfor bil..

Jeg syns denne diskusjonen er ufin jeg. Man må gjerne være kritisk til rasehundavl, og man kan gjerne diskutere det - men da får man jammen meg diskutere helsa til flere raser enn mopsen, og på et litt annet grunnlag enn at man syns at rasen er stygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken av disse hundene ser mest funksjonell ut? Hvilke av de tror du har best muligheter til å være skikkelig hund?

ester2.jpg

page3_164.jpg

He, he - hvor "funksjonelle" tror du noen av disse to eksemplene dine er, hvis funksjonen (jobben, om du vil) er å fange en hare i Saudi-Arabia, eller å apportere ender fra et iskaldt vann i Nova Scotia?

Jeg hadde vel heller satset på Dolly Dimple for å bli mett, for å si det sånn... :)

Jammen skjønner dere det ikke? SE på hunden! Se hvordan den ser ut, og se på schäferen over! Seøvfølgeliger mops en hund, men for hvilken pris?

Veit ikke jeg, 15-20 000,- sånn ca, vil jeg tro?

Hunden fungere sikkert utmerket til å holde deg med selskap, og JA en mops klarer sikkert gå litt agility og LP, men for guds skyld se på bikkja! Det er ikke en kropp jeg ville vært i vertfall.

Den billedtråden skulle jeg likt å sett :) (ikke for det, jeg ville hverken hatt kroppen, rævva eller hue til schäferen heller jeg...men det ville antagelig du?)

Sa dama med dalmis, som ikke har blitt brukt eller avlet for bruk siden den gang det var hest og kjerre istedetfor bil..

Oss petimetere mellom, så var nok dalmiser strengt tatt jakthunder opprinnelig, men...

Jeg syns denne diskusjonen er ufin jeg. Man må gjerne være kritisk til rasehundavl, og man kan gjerne diskutere det - men da får man jammen meg diskutere helsa til flere raser enn mopsen, og på et litt annet grunnlag enn at man syns at rasen er stygg.

Enig. På den andre siden, du forventer vel ikke noe annet når hovedtyngden av debattantene er mest opptatt av å snakke om sin egen estetiske (eller mangel på sådanne) sans, og har svært lite annet å fare med en synsing og "har hørt hva andre sier"-utsagn?

Denne tråden er bare nok et eksempel på at for folk flest er trangen til å ytre seg proposjonalt omvendt med mengden kunnskap de innehar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oss petimetere mellom, så var nok dalmiser strengt tatt jakthunder opprinnelig, men...

Ikke for å være vrang, men det visste jeg ikke, og det gjør tydeligvis ikke dalmisklubben heller? Sånn bortsett fra at en franskmann kalte rasen for bengalsk hønsehund, så står det ingenting om at dalmisen er brukt til noe annet enn coachdog siden 1700-tallet en gang, så om du har noen linker som sier noe om dalmisen som jakthund, så ville jeg vært takknemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være vrang, men det visste jeg ikke, og det gjør tydeligvis ikke dalmisklubben heller? Sånn bortsett fra at en franskmann kalte rasen for bengalsk hønsehund, så står det ingenting om at dalmisen er brukt til noe annet enn coachdog siden 1700-tallet en gang, så om du har noen linker som sier noe om dalmisen som jakthund, så ville jeg vært takknemlig :)

I boka "Dalmatiner", skrevet av Elanor Frankling, utgitt av Norsk Kunstforlag (1974) står det på side 11:

"Frau Brosius er en ivrig forsker i dalmatinerens historie, og en av de fremste tyske oppdretterne. Ut fra tidligere århundrers bilder går det frem at dalmatineren tilhører de jagende (drivende hundene), og til dem som jager med nesen, ikke med synet. De minner også mye om drivende hunder i bygning, og luktesansen og utholdenheten støtter også opp om dette synet. Her i landet tenker man først og fremst på den som det nittende århundres vognhunder, men dette bruksområdet er relativt moderne og, så vidt man kan se, begrenset til England, I tidligere tider var det uten tvil en jakthund. Selv i dag vil den med sin gode nese og utholdenhet, gjerne jage hage og rev hvis den får anledning til det."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en diskusjon dette er blitt da, haha...! :)

Må bare si at jeg hylte av latter når jeg leste første innlegget her, synes "kåseriet" var hysterisk morsomt..! Vel og merke litt i overkant krasst her og der, men fremdeles vittig..! Ikke noe å hisse seg opp over, synes jeg.. Hadde noen skrevet en lignende tekst om en rase som stod meg nærmt, hadde jeg også ledd.. Synes det var humor, på en tøff måte, slik som det pleier å være i den spalten.. :)

Denne signerer jeg faktisk... Synes ikke mopsene her helsemessig bra utformet, og jeg synes hunderaser som kan "brukes" til noe er mer hund, og bedre raser i mine øyne. på den andre siden synes jeg det er en grei selskapshund, nettopp fordi den trenger ekstremt lite...

Vel, her er jeg enig i det uthevede.. De er virkelig morsomme og søte, det skal de ha.. Synnikken har jeg en del kontakt med, og Boris er virkelig en søt liten gutt, som "tante" er glad i.. :P

MEN:

Å si at en mops kan løpe en BC i senk stiller jeg meg skeptisk til...! Da må det være en halvdød, halt BC.. Blir på samme måte som man skal si at en chihuahua kan TRÅKKE på min dalmis! Stiller meg skeptisk til dette altså, da jeg selv har erfart at mopsen ikke har hverken lengst bein eller best kondisjon...

Og mops opp stoltzen kan vel gå, men besre enn mange andre? Flere tusen trappetrinn i forskjellig høyde, hvorav enkelte trinn er høyere enn hunden, kan vel ingen liten hund ha det lett med? Altså ikke bare mopsen jeg tenker på her.. men om jeg hadde hatt en liiten, lubben hund, hadde jeg aldri giddet å slepe den med opp der.. Hvertfall ikke med det snutepartiet, opp der puster enhver godt, så... Med mopsens pust "til vanlig", stiller jeg med skeptisk.. På samme måte som jeg gjør til mopsejakt. Hva kan de løpe etter liksom? Og bære? En 3-5 kgs fugl? Øhm... :P

Signerer... Med skepsis i tonen... :rolleyes:

Du må ha litt av noen mopser, det er helt sikkert og visst! Har sett "skikkelige" mopser jo, men fremdeles stiller jeg meg skeptisk til at de løper en BC/Dobermnn/annen stor brukshund i senk... Og den siste setningen synes jeg var helt og holdent unødvendig, og i overkant spydig...

Du har da møtt vår elskede hyperaktive overaktive Vigdis Pia.. Vigdis er Gal, å ja. Hun sliter ut q-tip. Som er en border Collie.Hun løper ikke raskere enn han, men hun holder på til han legger seg ned og er sliiiten! Har du noe imot det så er det greit for deg. En Chihuahua kan tråkke på Charlie.. men om chien greier å legge han i bakken er heller noe jeg ikke tror på.. men an klarer virkelig å ta seg en spasertur på han uansett vil jeg tro. For å se trangsynt på det...

Men nå har diskusjonen her tatt en helt feil vending!..

Selv syns ikke jeg artikkelen var morsom, hadde den vært skrevet på en "mykere" måte kunne den vært MYE bedre og vittigere. Men når forfatteren skriver dritt om eierne, bostedet, hundene og setter ALLE mopseeiere i en bås er det bare tragisk, dårlig skrevet og det beviser jo bare at forfatteren ikke har søkt opp noen som helst informasjon untatt sin egen trangsynhet.

Mops har vært brukt til å skremme hjorter mot sin eier, dog er dette LENGE siden og dagens mopser brukes ikke til dette.. Eneste jeg vet er en dansk oppdretter som bruker sin til dette.

Men for å si det Greit.. Mops er en hund. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva dalmisdamen sier så skal jeg love deg min lille tøtte løper BC til veninnen min i senk. og den dobbermannen. Det har hun gjort i to år nå. Hun løper ikke fortere det er ikke det jeg sier for det er umulig med de korte små bena. men hun løper så mye at de blir helt utslitt av henne å slutter å løpe lenge før hun gir seg.. Og jepp hun larer fint å gå stoltsen.. no problem.. Og den skal heller ikke bære fugl for det er ikke det den var laget for.. En gang for lenge siden ble den brukt i hjorte jakt og gikk da for å skremme opp hjorten akkurat som en petit basset griffon vendèen er laget for å gjøre.

Men uansett så er det ikke dette denne dskusjonen går ut på..

Det finnes sunde mopse å det finnes usunde mopeser.. kommer bare helt ann på hvor du kjøper den og hvem som har oppdrettet den..

Vi har noen av de sundeste mopsene i hele verden her i Norge. Og man kan ikke sammelikne Norske mopser med Engelske foreksempel.. Det er det samme som med schafer. Noen sliter med hasene og er opphengt i att den skal være lav bak menst noen har fikset på den sånn som den så ut fra gammelt av å løftet ræven fra bakken.. (Det er en grunn til at politi osv går mer og mer over til malinois foreksempel.. ) Foreksempel Dobbermann så sliter de i dag med mye HD. Og ikke minst at de er utolig skeptiske og redde for småubetydelige ting.. Nå har Naboen min 2 stk og jeg kjenner veldig mange som har rasen, og for å finne en dobbermannsånn som rasen var avlet fram for å være, idag. et er ikke lett. De var avlet for vakt. Men i dag er de ikke egnet for det lengre. de er avlet for mye på utseende. akkurat som mange andre raser.. Å ja det finnes mange dobbermanner der ute som sikkert er bra vakt hunder osv men mange er desverre blitt veldig nervøse..

Jeg kan nevne flere raser osv både positivt og negativt. men er det noe vits??

Uansett hvilken rase du har, sliter den med noe..Jeg sier ikke nødvendig vis hver enkel hund i den rasen. Men alle raser har en rekke sykdommer, enten det er eksem, HD, Hjertefeil eller noe annet. som den kan være utsatt for.. Sånn er det blant oss mennesker også.

Dette blir for dumt.. Att folk som ikke har peiling på denne rasen å skal drive å "slenge drit" fordi de ikke har sett den rasen gjøreforskjellige ting osv. Det virker helt dumt på meg da..

det er nok mange hunder der ute som ikke burde vært avlet på. Men jeg skal love dere at det er også mange mennesker der ute som ikke burde fått barn av diverse årsaker..

Derfor så er det viktig for en oppdretter å avle sundt så det kan vises at hunder ikke trenger å bli dårligere men bedre..

og nettopp det har vi gjort med mopsen her i Norge. se på innavlsgraden på mops i Norge. og Så på innavlsgraden på mops i England etterpå.. da ser dere det er uansett ikke tvil om hvilke hunder som er sundest..

Mopsen brukes for det meste i utstilling og som kos i dag. Men min lille gomp har vunnet agillity på hobbybasis.. Og da var det 14 forskjellige raser som deltok. Men mopsen var kjappes og gjorde alt rett. :) men om det er fordi den er glup eller fordi jeg hadde gode godbiter det vet jeg ikke. Men att det var kanskje litt begge deler kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka "Dalmatiner", skrevet av Elanor Frankling, utgitt av Norsk Kunstforlag (1974) står det på side 11:

"Frau Brosius er en ivrig forsker i dalmatinerens historie, og en av de fremste tyske oppdretterne. Ut fra tidligere århundrers bilder går det frem at dalmatineren tilhører de jagende (drivende hundene), og til dem som jager med nesen, ikke med synet. De minner også mye om drivende hunder i bygning, og luktesansen og utholdenheten støtter også opp om dette synet. Her i landet tenker man først og fremst på den som det nittende århundres vognhunder, men dette bruksområdet er relativt moderne og, så vidt man kan se, begrenset til England, I tidligere tider var det uten tvil en jakthund. Selv i dag vil den med sin gode nese og utholdenhet, gjerne jage hage og rev hvis den får anledning til det."

Okay, jeg gir meg :) Jeg tenkte på det etterpå at det er vel en grunn til at den er i gruppe 6 også, selv om den ikke er spesielt åpenlys nå i dag. Og sånn apropos det, så var den vel i gruppa for selskapshunder før omlegginga for noen år siden? Det er ihvertfall ikke en jakthund i dag, selv om en og annen sikkert kan gå et blodspor eller tre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne mops med schæfer og si at den ene er mer hund enn den andre blir jo helt feil. Joda, det er ikke akkurat en hemmelighet at schæferen har et større bruksområde enn mopsen, men så har ikke mopsen det samme aktivitetsbehovet som en schæfer. Derfor kan man heller ikke definere et verdig hundeliv etter hvor mye aktivitet de takler/får. En schæfer som ikke blir brukt til mer enn en liten tur eller to for dagen og ellers bare oppmerksomhet og kos har gjerne ikke et verdig liv, da den ikke får utløp for de store driftene sine, mens en mops kan stortrives med akkurat dette, nettopp fordi den kanskje ikke har behov for mer.

Når det er sagt, så må jeg si meg enig i at snutepartiet til en del mopser skulle vært lengre, slik at de i alle fall kan takle det lille av mosjon de krever, uten å få pusteproblemer. Hunder generelt er ikke alltid så flinke til å vise at de har vondt (neida, sier ikke at alle mopser lider) og de har gjerne en tendens til å presse seg selv litt for langt. Jeg har sett hunder i f.eks agilityringen som har skadet seg, men fortsatt å løpe for fullt.. Og når mopsen i tillegg har hatt det korte snutepartiet hele livet, (og mange generasjoner bak i tid) så kan man ikke forvente at hunden plutselig skal skjønne at noe ikke er som det skal. Dette ansvaret synes jeg ligger på oss mennesker, som eiere og oppdrettere. Skjønne når nok er nok og at vi egentlig ikke vinner noe som helst på det ekstreme korte snutepartiet, annet enn en haug med useriøse (jada, og seriøse) kjøpere, som synes at det er søtt.

Eller har jeg kanskje misforsått hele poenget med den korte snuten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da møtt vår elskede hyperaktive overaktive Vigdis Pia.. Vigdis er Gal, å ja. Hun sliter ut q-tip. Som er en border Collie.Hun løper ikke raskere enn han, men hun holder på til han legger seg ned og er sliiiten! Har du noe imot det så er det greit for deg. En Chihuahua kan tråkke på Charlie.. men om chien greier å legge han i bakken er heller noe jeg ikke tror på.. men an klarer virkelig å ta seg en spasertur på han uansett vil jeg tro. For å se trangsynt på det...

Men nå har diskusjonen her tatt en helt feil vending!..

Selv syns ikke jeg artikkelen var morsom, hadde den vært skrevet på en "mykere" måte kunne den vært MYE bedre og vittigere. Men når forfatteren skriver dritt om eierne, bostedet, hundene og setter ALLE mopseeiere i en bås er det bare tragisk, dårlig skrevet og det beviser jo bare at forfatteren ikke har søkt opp noen som helst informasjon untatt sin egen trangsynhet.

Mops har vært brukt til å skremme hjorter mot sin eier, dog er dette LENGE siden og dagens mopser brukes ikke til dette.. Eneste jeg vet er en dansk oppdretter som bruker sin til dette.

Men for å si det Greit.. Mops er en hund. Sånn er det bare.

Sett Vigdis ja, hun er turbo, det skal hun ha..! Og du vet jeg digger både Boris og Vigdis som individer, absolutt..! Skrev også det at de er søte og morsomme, som jeg også mener... Man kan jo ikke akkurat si at raptus-Boris har gitt oss få latterkramper nei?

Mops er nok helt supre som selskapshunder, absolutt... :) Bare bruksting jeg stiller meg skeptisk til, men ok, heiser det hvite flagget og beklager småkrasse uttalelser.. Som sagt synes jeg individene, personlighetsmessig er herlig, og jeg misunner til tider Boris' blanke pels og praktiske størrelse, u know that Synikk... :P

Og ang. dalmisen, så har den sikkert vært brukt til "noe" annet enn vognhund en gang i tiden (er bl.a mye brukt som agility/lydighetshund i statene, ikke fullt så mye her riktignok..), men det jeg ville ha når jeg kjøpte min, var en hund jeg kunne ha med i stallen og på laange kjøre/rideturer i skog og mark... Dermed endte jeg opp med den rasen som på papiret skulle duge best til dette, ca på samme måte som en som er på jakt etter en liten selskapshund ender opp med en mops vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man søker de rasene som passer best for seg og sitt bruk. Er det virkelig noe man skal være skeptisk til i dette tilfelle av hundeavl skal det jo ikke være de rasene som er (missforstå korrekt) men alle de blandingshundene som er i verden som blir blanda på de merkeligste visene..Har ingenting imot blandingshunder, men det må da være grenser når man blir kjent med folk som har ett bevisst blandingsoppdrett??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En border collie løper normalt en mops i senk, men finnes nok noen få enkeltepisoder hvor det er motsatt. Men imponerende likevel.

Må si at jeg synes dette er en nesten surrealistisk diskusjon, sånn ala "Hva er best av pølse og en varm dusj?"...

Men jeg var altså så heldig (??) å få bekreftet det over her i sommer jeg da... Jeg møtte en flokk på ca 10 mops i skogen mens jeg var ute på tur med Buffy (som da tilfeldigvis er en bc). Jeg hadde henne i bånd, mopseflokken var løse og hele møtet med denne gjengen var nesten overveldende - iallefall for Buffy! Skal love at disse løpte, alle sammen! Tror Buffy syntes de var skumle (å bli overfalt sånn av en hel flokk med flokkmentalitet da...), men etter at hun fant ut at hun kunne løpe fra dem så gikk det rundt og rundt og rundt, hun først og med en hale av mops etter seg... De løpte rundt ganske lenge (stoppet ikke fordi de ble utslitt, men fordi vi ville videre), og må si at selv om de gryntet litt så var det ingen som virket som de hadde problemer hverken med å bevege seg eller med pusten... Og jeg HAR faktisk film av dette møtet! Jeg vurderte å legge det ut på youtube, men så akkurat gjennom den og mine kommentarer er så teite (det var som sagt et noe pussig møte...) så jeg tror ikke de tåler offentlighet dessverre... ;) Kunne fjernet lyden, men da blir jo poenget med mopser som ikke dør på seg litt borte.... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne mops med schæfer og si at den ene er mer hund enn den andre blir jo helt feil. Joda, det er ikke akkurat en hemmelighet at schæferen har et større bruksområde enn mopsen, men så har ikke mopsen det samme aktivitetsbehovet som en schæfer. Derfor kan man heller ikke definere et verdig hundeliv etter hvor mye aktivitet de takler/får. En schæfer som ikke blir brukt til mer enn en liten tur eller to for dagen og ellers bare oppmerksomhet og kos har gjerne ikke et verdig liv, da den ikke får utløp for de store driftene sine, mens en mops kan stortrives med akkurat dette, nettopp fordi den kanskje ikke har behov for mer.

Når det er sagt, så må jeg si meg enig i at snutepartiet til en del mopser skulle vært lengre, slik at de i alle fall kan takle det lille av mosjon de krever, uten å få pusteproblemer. Hunder generelt er ikke alltid så flinke til å vise at de har vondt (neida, sier ikke at alle mopser lider) og de har gjerne en tendens til å presse seg selv litt for langt. Jeg har sett hunder i f.eks agilityringen som har skadet seg, men fortsatt å løpe for fullt.. Og når mopsen i tillegg har hatt det korte snutepartiet hele livet, (og mange generasjoner bak i tid) så kan man ikke forvente at hunden plutselig skal skjønne at noe ikke er som det skal. Dette ansvaret synes jeg ligger på oss mennesker, som eiere og oppdrettere. Skjønne når nok er nok og at vi egentlig ikke vinner noe som helst på det ekstreme korte snutepartiet, annet enn en haug med useriøse (jada, og seriøse) kjøpere, som synes at det er søtt.

Eller har jeg kanskje misforsått hele poenget med den korte snuten?

Jeg tror at det er flere som kjøper mops for gemyttet deres og for at de ikke trenger like mange og energiske turer

som enkelte hunder en for snuten. Men det er nok en del folk som kjøper det siden det ser søtt ut også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...