Gå til innhold
Hundesonen.no

Nok en navnetråd

Mailin

Recommended Posts

Skrevet
Jeg LIKER navn som ikke alle andre har. Hunden min heter X'en, liksom... "Jeg og X'en skal tilbringe helga sammen". "X'en er det beste som har skjedd meg". "Sambo og X'en er på tur i helga". *gaule X'en utover skogen eller fotballbanen*

Nei, jeg skal nok aldri ha noen Sasha eller Bamse eller Ronja. Jeg må ha det originalt. Jeg har bare eksklusive hunder :)

Jeg er helt enig i det! Ikke uten grunn at klumpen heter Lyng;) Sambo har litt kjedeligere navn med Zima, men helt vanlig er jo ikke det heller. Jepp, her i gården er det unike hunder på hver sin måte og dermed også unike navn;)

Noen flere forslag på unike navn? Bare så jeg har noen flere å tenke på? Og det må helst ha noe med natur å gjøre, ikke så viktig med L'n;)

Skrevet
Synes feks Bjørk og Eik er finere navn enn Furu hvis man først skal kalle hunden en tresort, men det er jo bare min smak. :)

Det er jeg helt enig i, jeg bare har en forkjærlighet for flerstavelsesnavn. Men det går jo an å kalle den for Bjørka og Eika.

Skrevet
Synes feks Bjørk og Eik er finere navn enn Furu hvis man først skal kalle hunden en tresort, men det er jo bare min smak. :)

Bjørk var også fint! Eik blir det ikke, har ikke så mye eik her oppe i nord, og det må være litt "kjent" og personlig på en måte:)

Skrevet
Bjørk var også fint! Eik blir det ikke, har ikke så mye eik her oppe i nord, og det må være litt "kjent" og personlig på en måte:)

Ja, tenkte faktisk på det jeg også, er jo nordnorsk selv men visste ikke hvor kresen du var. :) Men jeg er egentlig helt enig. :)

Skrevet
Furu.

Jeg kødder (nesten) ikke, det er et traust navn på en stødig hund, og jeg har aldri hørt noen som heter det. Jeg ser for meg en fighter av ei buske, som SKAL selv om det er dårlig jord og mye fjell. Litt som lyngen.

Hihi jeg syns faktisk det var et veldig bra forslag jeg. Funker greit å rope og er sånn passe sprøtt *flire*. Traust og stødig vet jeg ikke om er ord jeg forbinder med rasen Mailin skal ha, men fighter det liker man :)

Jeg synes også at Furu var et godt forslag. Bjørk og Eik er fine navn, men jeg liker flerstavelsesnavn bedre, og Bjørka og Eika klinget ikke like godt i mine ører.

Forøvrig er jeg enig angående dette med å ha unike navn. Det er garantert flere hunder som heter både Norma og Orry (jeg har ikke vært så kreativ der egentlig...), men foreløpig har jeg i hvert fall ikke møtt eller hørt om andre hunder i Norge med de navnene.

Skrevet
Det er garantert flere hunder som heter både Norma og Orry (jeg har ikke vært så kreativ der egentlig...), men foreløpig har jeg i hvert fall ikke møtt eller hørt om andre hunder i Norge med de navnene.

Litt OT, men synes stamtavlenavnet til Orry er så utrolig kult, og forkortelsen er jo også genial. Så jeg synes det er veldig kreativt. :)

Skrevet
Litt OT, men synes stamtavlenavnet til Orry er så utrolig kult, og forkortelsen er jo også genial. Så jeg synes det er veldig kreativt. :)

Videre OT, men tusen takk! :)

Skrevet

Hmmm..

Her er noen forslag:

-Foss (kanskje litt guttete :S)

-Troll(a) :).. (Du likte jo spesiele navn)

-Skog

-Sti

-Natur (Du kan stå å rope på naturen :rolleyes: )

-Strå

-Linn

-vann

-nord

-Lauv/løv...

-dugg/dogg

-liv(e)

-rein

-ly

-stråle

-sommer

-lerke

-iris

Mange blir veldig guttete da... Eller du kan bruke dem som stikkord.. For eksempel finn ut hva slags gresstyper og lignende som er der oppe. Spesielle steiner kaskje.

-Juvel ?

-gullet

Skrevet
Hmmm..

Her er noen forslag:

-Foss (kanskje litt guttete :S)

-Troll(a) :lol:.. (Du likte jo spesiele navn)

-Skog

-Sti

-Natur (Du kan stå å rope på naturen :rolleyes: )

-Strå

-Linn

-vann

-nord

-Lauv/løv...

-dugg/dogg

-liv(e)

-rein

-ly

-stråle

-sommer

-lerke

-iris

Mange blir veldig guttete da... Eller du kan bruke dem som stikkord.. For eksempel finn ut hva slags gresstyper og lignende som er der oppe. Spesielle steiner kaskje.

-Juvel ?

-gullet

Etter å ha kjent en god del sledehunder så er ganske mange navn brukt opp kjenner jeg :lol: Må tenke litt:)

Skrevet

Bjørk er fint navn. Min 2. fôrhest het Björk. Det er en sinnsykt tøff sanger og.... Eneste er at jeg er allergisk :)

Skrevet
Lalli

Java

Moni

Hella

Shot

Hepp

Blåis

Mange av disse er også litt vanlige og ikke helt det jeg vil ha.

Hva med Flora? Er jo et natur navn det også :D Passer godt sammen med Lyng også :P

Edit: Eller Fauna??

Med Flora tenker jeg på en puddel eller noe sånt, blir litt for søtt for meg. (ikke missforstå, jeg har sansen for puddel altså). Fauna er også et vanlig navn her.

Er nok temmelig sær og vansklig nå ja;)

Skrevet

Her er noen naturnavn (med betydning) på L i alle fall:

Levana - moon

Lotus - flowery

Lubna - storax

Luz - light

Ellers har du f.eks. Leikny, som er et gammelt, norrønt navn med opphav i l"lek" og "ny"/"ung". Eller en kortversjon - "Leik" :)

• 2 weeks later...
Skrevet
Med Flora tenker jeg på en puddel eller noe sånt, blir litt for søtt for meg. (ikke missforstå, jeg har sansen for puddel altså). Fauna er også et vanlig navn her.

Er nok temmelig segr og vansklig nå ja;)

Jeg skal kanskje få en dverg puddel til sommeren og da står faktisk navneforslagene mellom Flora og to andre :P:D

Ellers så kan man bruke:

Mira

Sara

Tinka

Kira

Sita

Bare sånne jeg kom på i forbifarten :D

------------------------

Sansibar :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...