Gå til innhold
Hundesonen.no

Nok en navnetråd


Mailin

Recommended Posts

Jeg LIKER navn som ikke alle andre har. Hunden min heter X'en, liksom... "Jeg og X'en skal tilbringe helga sammen". "X'en er det beste som har skjedd meg". "Sambo og X'en er på tur i helga". *gaule X'en utover skogen eller fotballbanen*

Nei, jeg skal nok aldri ha noen Sasha eller Bamse eller Ronja. Jeg må ha det originalt. Jeg har bare eksklusive hunder :)

Jeg er helt enig i det! Ikke uten grunn at klumpen heter Lyng;) Sambo har litt kjedeligere navn med Zima, men helt vanlig er jo ikke det heller. Jepp, her i gården er det unike hunder på hver sin måte og dermed også unike navn;)

Noen flere forslag på unike navn? Bare så jeg har noen flere å tenke på? Og det må helst ha noe med natur å gjøre, ikke så viktig med L'n;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes feks Bjørk og Eik er finere navn enn Furu hvis man først skal kalle hunden en tresort, men det er jo bare min smak. :)

Det er jeg helt enig i, jeg bare har en forkjærlighet for flerstavelsesnavn. Men det går jo an å kalle den for Bjørka og Eika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes feks Bjørk og Eik er finere navn enn Furu hvis man først skal kalle hunden en tresort, men det er jo bare min smak. :)

Bjørk var også fint! Eik blir det ikke, har ikke så mye eik her oppe i nord, og det må være litt "kjent" og personlig på en måte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørk var også fint! Eik blir det ikke, har ikke så mye eik her oppe i nord, og det må være litt "kjent" og personlig på en måte:)

Ja, tenkte faktisk på det jeg også, er jo nordnorsk selv men visste ikke hvor kresen du var. :) Men jeg er egentlig helt enig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu.

Jeg kødder (nesten) ikke, det er et traust navn på en stødig hund, og jeg har aldri hørt noen som heter det. Jeg ser for meg en fighter av ei buske, som SKAL selv om det er dårlig jord og mye fjell. Litt som lyngen.

Hihi jeg syns faktisk det var et veldig bra forslag jeg. Funker greit å rope og er sånn passe sprøtt *flire*. Traust og stødig vet jeg ikke om er ord jeg forbinder med rasen Mailin skal ha, men fighter det liker man :)

Jeg synes også at Furu var et godt forslag. Bjørk og Eik er fine navn, men jeg liker flerstavelsesnavn bedre, og Bjørka og Eika klinget ikke like godt i mine ører.

Forøvrig er jeg enig angående dette med å ha unike navn. Det er garantert flere hunder som heter både Norma og Orry (jeg har ikke vært så kreativ der egentlig...), men foreløpig har jeg i hvert fall ikke møtt eller hørt om andre hunder i Norge med de navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er garantert flere hunder som heter både Norma og Orry (jeg har ikke vært så kreativ der egentlig...), men foreløpig har jeg i hvert fall ikke møtt eller hørt om andre hunder i Norge med de navnene.

Litt OT, men synes stamtavlenavnet til Orry er så utrolig kult, og forkortelsen er jo også genial. Så jeg synes det er veldig kreativt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..

Her er noen forslag:

-Foss (kanskje litt guttete :S)

-Troll(a) :).. (Du likte jo spesiele navn)

-Skog

-Sti

-Natur (Du kan stå å rope på naturen :rolleyes: )

-Strå

-Linn

-vann

-nord

-Lauv/løv...

-dugg/dogg

-liv(e)

-rein

-ly

-stråle

-sommer

-lerke

-iris

Mange blir veldig guttete da... Eller du kan bruke dem som stikkord.. For eksempel finn ut hva slags gresstyper og lignende som er der oppe. Spesielle steiner kaskje.

-Juvel ?

-gullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..

Her er noen forslag:

-Foss (kanskje litt guttete :S)

-Troll(a) :lol:.. (Du likte jo spesiele navn)

-Skog

-Sti

-Natur (Du kan stå å rope på naturen :rolleyes: )

-Strå

-Linn

-vann

-nord

-Lauv/løv...

-dugg/dogg

-liv(e)

-rein

-ly

-stråle

-sommer

-lerke

-iris

Mange blir veldig guttete da... Eller du kan bruke dem som stikkord.. For eksempel finn ut hva slags gresstyper og lignende som er der oppe. Spesielle steiner kaskje.

-Juvel ?

-gullet

Etter å ha kjent en god del sledehunder så er ganske mange navn brukt opp kjenner jeg :lol: Må tenke litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lalli

Java

Moni

Hella

Shot

Hepp

Blåis

Mange av disse er også litt vanlige og ikke helt det jeg vil ha.

Hva med Flora? Er jo et natur navn det også :D Passer godt sammen med Lyng også :P

Edit: Eller Fauna??

Med Flora tenker jeg på en puddel eller noe sånt, blir litt for søtt for meg. (ikke missforstå, jeg har sansen for puddel altså). Fauna er også et vanlig navn her.

Er nok temmelig sær og vansklig nå ja;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen naturnavn (med betydning) på L i alle fall:

Levana - moon

Lotus - flowery

Lubna - storax

Luz - light

Ellers har du f.eks. Leikny, som er et gammelt, norrønt navn med opphav i l"lek" og "ny"/"ung". Eller en kortversjon - "Leik" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Med Flora tenker jeg på en puddel eller noe sånt, blir litt for søtt for meg. (ikke missforstå, jeg har sansen for puddel altså). Fauna er også et vanlig navn her.

Er nok temmelig segr og vansklig nå ja;)

Jeg skal kanskje få en dverg puddel til sommeren og da står faktisk navneforslagene mellom Flora og to andre :P:D

Ellers så kan man bruke:

Mira

Sara

Tinka

Kira

Sita

Bare sånne jeg kom på i forbifarten :D

------------------------

Sansibar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...