Gå til innhold
Hundesonen.no

hmmm, skummelt ang tørrfor


Recommended Posts

hundene mine går til vanlig på v&h. men pga at fryseren min tok en utvidet ferie <_< har de nå gått en drøy mnd på tørrfor. og herregud så missfornøyd jeg er. muskelmassen (på rottweileren spesielt) er borte, tross mere mosjon enn på lenge, de har løs mage, fulle av flass, tørr pels, og sprukne poter :shocked::) polarhannen min spiser hundmøkk , noe han ALDRI gjør, bortsett fra når han går på tørrfor(har studert det litt) nå er det stopp! låner fryseplass hos mine foreldre til min er reparert. ......... *løøøøpe til zoobutikken å hamstre v&h :lol::)*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hundene mine går til vanlig på v&h. men pga at fryseren min tok en utvidet ferie <_< har de nå gått en drøy mnd på tørrfor. og herregud så missfornøyd jeg er. muskelmassen (på rottweileren spesielt) er borte, tross mere mosjon enn på lenge, de har løs mage, fulle av flass, tørr pels, og sprukne poter :shocked::) polarhannen min spiser hundmøkk , noe han ALDRI gjør, bortsett fra når han går på tørrfor(har studert det litt) nå er det stopp! låner fryseplass hos mine foreldre til min er reparert. ......... *løøøøpe til zoobutikken å hamstre v&h :lol::)*

Hvilket tørrfor? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker meg at massen på totten forsvinner når han går på tørrfor, uansett tørrfor, men han viser ingen intoleranse mot noen for. Han har sågar gått på kattemat en uke når jeg ikke fikk tak i annet uten problemer. Men det er helt klart at opptaket er best med kjøttfor, så jeg merker det på massen hans når han får gå på kjøtt/våtfor i fht tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da vil jeg være litt OT og spørre det teite spørsmålet... hva er v&h? :lol:

Det er Vom&Hundemat. Ett slikt rå-for. Hundepølser, sant..? :) Kokt kjøtt, så man forer ikke helt rått, sånn som de som bare forer "hjemmesnekret". :) De blir fryst, og så tint når hunden skal spise, sånn som Norwegian Polar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Vom&Hundemat. Ett slikt rå-for. Hundepølser, sant..? :) Kokt kjøtt, så man forer ikke helt rått, sånn som de som bare forer "hjemmesnekret". :lol: De blir fryst, og så tint når hunden skal spise, sånn som Norwegian Polar :)

V&H är helt rått, även köttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lest litt om det nå virket jo helt supert, så det er kanskje ikke rart at hundene dine mister litt muskel masse når de begynner på tørrfor. Skifte i kosten hos dyr er jo ganske seriøse saker. Hestene våres ble alltid litt gussne i magen når vi måtte bruke annet for. samme gjelder katta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lest litt om det nå virket jo helt supert, så det er kanskje ikke rart at hundene dine mister litt muskel masse når de begynner på tørrfor. Skifte i kosten hos dyr er jo ganske seriøse saker. Hestene våres ble alltid litt gussne i magen når vi måtte bruke annet for. samme gjelder katta.

Vil vel egentlig si det samme. Jeg har tatt Blaze to ganger brått over på annen diet. En gang til Barf diet hvor hun begynnte å klø, flasset og fikk tørre poter iløpet av en 2 uker. Hun gikk på den dieten i 3 mnd, men pga liten fryseplass og dårlig tid så ble det tørrför igjen.

Andre gangen ble det v&h, du verden hvor dårlig hun ble i magen dem 2 første dagene. Men det stabiliserte seg etter en uke, men slet i 1 mnd med at hun var alt for hard i magen.

Nå går jeg på tørrfor igjen, kunne også gått på v&h. Resultatet er det samme på bikkjene uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, hvis v&h gir mere (muskel)masse, så skal jaggu ikke Roya begynne på det! :) Hun er mer enn tung(og sterk!) nok fra før, synes jeg. :) Holder oss til ProPlanen vår, vi.

Hun gikk på annet tørrfôr før, da hadde hun mye og 'porøs' avføring, feis masse og spiste MYE av det fôret(1-1,5 liter om dagen), dette var det vi fikk med fra oppdretter. Gikk over på ProPlan, hadde en kort periode med litt hard mage og noe kløe, deretter har det vært perfekt, og gikk ned til 8dl om dagen(da var hun ca 8 mnd), nå er vi oppe i 1 liter om dagen, det holder hun vekta fint på, bruker jo også mye energi.

Har tenkt på v&h etterhvert, når jeg engang slutter i denne jobben og får meg annet bosted med mer fryseplass og mer i lønn. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker RC, og er veldig fornøyd med det jeg altså. Ikke tørr hud, poter, løs/hard mage eller andre problemer.

Men det er jo som folk skriver over her, det er veldig individuelt. Du får prøve et annet merke neste gang fryseren sier takk for seg da vet du :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker RC, og er veldig fornøyd med det jeg altså. Ikke tørr hud, poter, løs/hard mage eller andre problemer.

Men det er jo som folk skriver over her, det er veldig individuelt. Du får prøve et annet merke neste gang fryseren sier takk for seg da vet du :D

neste gang fryseren gjør det, låner jeg plass hos noen- mine foresatte el noe :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...