Gå til innhold
Hundesonen.no

FA, HM, K-test osv


Debbie

Recommended Posts

en ting jeg lurer litt på...

Jeg har tenkt lenge at det kunne vært ehm.. "interessant" å ta en slik test med tuppa mi, og jeg har vel en mistanke om at resultatet blir "ikke bestått".

Dersom jeg velger å ta en slik test, og hun stryker, blir det noen konsekvenser det dette, i forbindelse med ev lydighetskonk og utstilling?

Hun er sterilisert, så hun skal ikke avles på, nei :D

Nei, det får ingen konsekvenser! Men jeg vil anbefale deg å ta en MH. Der er det ikke noe som heter å stryke... hunden trenger bare å gjennømføre. Gjennomfører den ikke testen er heller ikke det noen krise. Du vet bare mer om hunden din enn du gjorde før testen og får en objektiv vurdering av den. Det er en adferdsbeskrivelse, en får god tid på hvert moment og testen er i utganspunktet laget for unge hunder og det er god avstand til de momentene som kan være litt skumle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det får ingen konsekvenser! Men jeg vil anbefale deg å ta en MH. Der er det ikke noe som heter å stryke... hunden trenger bare å gjennømføre. Gjennomfører den ikke testen er heller ikke det noen krise. Du vet bare mer om hunden din enn du gjorde før testen og får en objektiv vurdering av den. Det er en adferdsbeskrivelse, en får god tid på hvert moment og testen er i utganspunktet laget for unge hunder og det er god avstand til de momentene som kan være litt skumle.

Takk for svar :P

Det var MH jeg tenkte på, glemte vel å skrive det :D

Men altså, sheltieskrulla er vel det andre beskriver som "klin sprø" eller "nevrotisk" for å si det mildt. Så det kunne være interessant å få en slik mentalbeskrivelse, ja.

Men om man ikke blir svartelistet på utstillinger og lydighetskonker etter en slik seanse, så tror jeg jaggu vi skal melde oss på, ja :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rase hvor det ikke er krav om verken MH eller FA (og ikke har jeg avlsplaner for henne heller), men jeg tar begge. MH tok vi i forfjor (dvs 2007 hvis husken er riktig), og FA skal vi ta i mai. Jeg gjør det fordi jeg syns det er utrolig interessant for min egen del - hva bor i min hund? Hvordan er hun i forhold til rasen (gjelder mest MH-resultat fra Sverige) og i forhold til andre raser/brukshunder (FA)? Får hun et bra resultat, er det gøy, siden hun jo ikke er av de typisk teste-rasene. Jeg har planer om å gjøre akkurat det samme med den andre, men forskjellen er at hun har jeg avlsplaner for, så får vi se om MH eller FA vipper det helt av pinnen eller ikke, noe jeg tviler meget sterkt på (enda mer uvanlig rase å teste/beskrive). :D Så har du mulighet til å komme deg på MH og FA, ser jeg absolutt ingen grunn til å la være, eller velge kun en av de.

Godt poeng.

FA skal jeg uansett ta, selv om jeg ikke har alvsplaner på henne så ønsker jo oppdretter å se hvordan det har gått med kullet.

MH virker som sagt veldig interessant.. jeg har nå lest igjennom øvelsene osv.. så tror det blir MH på oss i mars kanskje :P

FA blir vel til høsten eller lignende..

Forøvrig syns jeg det er altfor få MH/FA på vestlandet/sørvestlandet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klippet..

Forøvrig syns jeg det er altfor få MH/FA på vestlandet/sørvestlandet..

Det er alt for få spesielt MH tester i hele landet desverre. Problemet er at det er ikke mange nok MH beskrivere ennå. Men jeg har hørt at det skal utdannes en god del nye dommere i år, så får en bare krysse fingre for at flere da tør å arrangere tester. Pr i dag er det bare rundt 10 MH beskrivere i landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Det er alt for få spesielt MH tester i hele landet desverre. Problemet er at det er ikke mange nok MH beskrivere ennå. Men jeg har hørt at det skal utdannes en god del nye dommere i år, så får en bare krysse fingre for at flere da tør å arrangere tester. Pr i dag er det bare rundt 10 MH beskrivere i landet...

Det største problemet til NKK er at innen det kan bli flere beskrivere på MH, så MÅ personene først gå gjennom testlederkurset, samt bestå de "prøvene" de må gjennom der. Og det er slettes ikke alle figuranter som makter å fungere som gode testledere (for aller først må man være godkjent figurant) og det er enda færre testledere som egner seg til å bli beskrivere. Ergo blir/er det ikke mange som kan være beskrivere på MH. Og for å gjøre vondt værre har det vært testleder-kurs, hvor kursholder ikke har vært godkjent for å utdanne testledere. Og de som har gått kursene er i den gode tro at de er "godkjente" testledere, men altså er det ikke...

Det er vel ikke mange klubbene som arrangerer MH, kan nevne (de forskjellige avdelingene i) Norsk Schäferhundklubb, Norsk Hovawart Klubb, Australian Shepherd Klubb Norge, Sotra Brukshundklubb, Nidaros Brukshundklubb, Jetta Hundeklubb, Norsk Eurasierklubb, Norsk Dobermann Klub og Norsk Belgisk Fårehund Klubb.

Og ser man på hvor i landet MH arrangeres er det i hovedsak på Østlandet og i Trøndelag.

For å kunne arrangere MH så synes jeg at det iallefall bør være minst en i klubben (og som er med på å arrangere MH/FA osv), slik at man unngår missforståelser rundt arrangementene (f.eks antall deltagere pr dag o.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leker med tanken på å ta MH med Pablo. Kanskje et litt teit spørsmål, men er det noen ulempe i forhold til å ta MH med en "utradisjonell" rase i brukssammenheng? Om en testleder er mest vant til å forholde seg til "hardbarka bruksraser", er det en sjanse for at h*n ikke greier å lese hunden riktig - eller kanskje t.o.m er forutintatt dersom man kommer trekkende med en mindre selskapsrase?

Kan man ta MH i Sverige på en norskregistrert hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet til NKK er at innen det kan bli flere beskrivere på MH, så MÅ personene først gå gjennom testlederkurset, samt bestå de "prøvene" de må gjennom der. Og det er slettes ikke alle figuranter som makter å fungere som gode testledere (for aller først må man være godkjent figurant) og det er enda færre testledere som egner seg til å bli beskrivere. Ergo blir/er det ikke mange som kan være beskrivere på MH. Og for å gjøre vondt værre har det vært testleder-kurs, hvor kursholder ikke har vært godkjent for å utdanne testledere. Og de som har gått kursene er i den gode tro at de er "godkjente" testledere, men altså er det ikke...

Det er vel ikke mange klubbene som arrangerer MH, kan nevne (de forskjellige avdelingene i) Norsk Schäferhundklubb, Norsk Hovawart Klubb, Australian Shepherd Klubb Norge, Sotra Brukshundklubb, Nidaros Brukshundklubb, Jetta Hundeklubb, Norsk Eurasierklubb, Norsk Dobermann Klub og Norsk Belgisk Fårehund Klubb.

Og ser man på hvor i landet MH arrangeres er det i hovedsak på Østlandet og i Trøndelag.

For å kunne arrangere MH så synes jeg at det iallefall bør være minst en i klubben (og som er med på å arrangere MH/FA osv), slik at man unngår missforståelser rundt arrangementene (f.eks antall deltagere pr dag o.l.).

Det finnes en veldig enkel måte å få utdannet flere MH beskriver på som faktisk også er veldig rask. Det finnes i dag rundt 65 Karaktertest dommere. De er inne i systemet, kan hund og kan lese adferd. Om man fikk halvparten av dem til å ta en videreutdanning til MH beskrivere hadde vi plutselig gått fra 10 til 40 - 50 MH beskrivere. En videre utdanning på karaktertest dommere behøver ikke være en langvarig sak og en kunne fått ut mange dommere på kort tid. I tillegg er det rundt 35 FA dommere i Norge også. Helt sikkert flere av dem også som kunne konvertert til MH beskrever på en helg kanskje bare ved ha blitt satt på tanken... Dette forslaget har en kompis av meg som er mentaltest dommer sendt inn til NKK, så får vi håpe de tar det på allvor.

Jeg leker med tanken på å ta MH med Pablo. Kanskje et litt teit spørsmål, men er det noen ulempe i forhold til å ta MH med en "utradisjonell" rase i brukssammenheng? Om en testleder er mest vant til å forholde seg til "hardbarka bruksraser", er det en sjanse for at h*n ikke greier å lese hunden riktig - eller kanskje t.o.m er forutintatt dersom man kommer trekkende med en mindre selskapsrase?

Kan man ta MH i Sverige på en norskregistrert hund?

Det er utrolig mange utradisjonelle raser på MH test. De siste par årene har vi på MH testene i klubben hatt utradisjonelle raser som Dverg Pinchere, Pinchere, Boston Terrier, Staffordshire Bull Terrier, og Lancshier Heeler på test i tilegg til de mer vanlige rasene som springere, rottiser, schäfere, terver, groendal, retrievere, kelpier, dobere og Aussie. Om jeg ikke husker feil gikk alle de utradisjonelle rasene også igjennom testen og i alle fall Heeleren og Boston terrieren gikk utrolig bra tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange utradisjonelle raser på MH test. De siste par årene har vi på MH testene i klubben hatt utradisjonelle raser som Dverg Pinchere, Pinchere, Boston Terrier, Staffordshire Bull Terrier, og Lancshier Heeler på test i tilegg til de mer vanlige rasene som springere, rottiser, schäfere, terver, groendal, retrievere, kelpier, dobere og Aussie. Om jeg ikke husker feil gikk alle de utradisjonelle rasene også igjennom testen og i alle fall Heeleren og Boston terrieren gikk utrolig bra tester.

Seriøst? Er det så mange springere på MH? Jeg vet om to som er K-testet, ellers ingen andre her i trøndelagsområdet.. :D Desperados tester vel sine hunder sånn i ny og ne, men kommer de hit til trøndelag for å beskrive/teste? Da jeg gikk MH med min springer, fikk jeg i alle fall kjempemasse kommentarer på at det var gøy å se en så uvanlig rase i løypa, at det var bra jeg testet henne, osv. Og så fikk jeg spørsmål om jeg brukte henne til noe. Agility og spesialsøk, sa jeg da. "Ja, men BRUKER du henne til noe??" var svaret.. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Er det så mange springere på MH? Jeg vet om to som er K-testet, ellers ingen andre her i trøndelagsområdet.. :D Desperados tester vel sine hunder sånn i ny og ne, men kommer de hit til trøndelag for å beskrive/teste? Da jeg gikk MH med min springer, fikk jeg i alle fall kjempemasse kommentarer på at det var gøy å se en så uvanlig rase i løypa, at det var bra jeg testet henne, osv. Og så fikk jeg spørsmål om jeg brukte henne til noe. Agility og spesialsøk, sa jeg da. "Ja, men BRUKER du henne til noe??" var svaret.. :P )

Kjempe mange er det ikke, men ingen uvanlig rase å se på MH. Vi hadde to stk på siste MH i høst.

Og ingen av dem var fra den kennelen du nevnte, men begge var tilreisende hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Det finnes en veldig enkel måte å få utdannet flere MH beskriver på som faktisk også er veldig rask. Det finnes i dag rundt 65 Karaktertest dommere. De er inne i systemet, kan hund og kan lese adferd. Om man fikk halvparten av dem til å ta en videreutdanning til MH beskrivere hadde vi plutselig gått fra 10 til 40 - 50 MH beskrivere. En videre utdanning på karaktertest dommere behøver ikke være en langvarig sak og en kunne fått ut mange dommere på kort tid. I tillegg er det rundt 35 FA dommere i Norge også. Helt sikkert flere av dem også som kunne konvertert til MH beskrever på en helg kanskje bare ved ha blitt satt på tanken... Dette forslaget har en kompis av meg som er mentaltest dommer sendt inn til NKK, så får vi håpe de tar det på allvor.

Hadde vært kjekt å kunne la flere FA-dommere hoppe på en "kort-helg" for å kunne bli beskrivere. Men jeg synes ikke at en K-test-dommer har stor nok erfaring i å lese hunder i testesammenheng/beskrivelser til å kunne ta ett helgekurs. For å bli k-test-dommer må man først være figurant, så testleder, deretter (med anbefalinger fra klubb(er)) gjennomgå ett ukes-kurs gjennom NKK. Samme regla er det med FA-dommere. Og en K-test krever ikke så mye av en dommer som en MH gjør av en beskriver.

Det er utrolig mange utradisjonelle raser på MH test. De siste par årene har vi på MH testene i klubben hatt utradisjonelle raser som Dverg Pinchere, Pinchere, Boston Terrier, Staffordshire Bull Terrier, og Lancshier Heeler på test i tilegg til de mer vanlige rasene som springere, rottiser, schäfere, terver, groendal, retrievere, kelpier, dobere og Aussie. Om jeg ikke husker feil gikk alle de utradisjonelle rasene også igjennom testen og i alle fall Heeleren og Boston terrieren gikk utrolig bra tester.

Flere "uvanlige raser" raser på k-test/FA/MH: Blodhund, Pyreneerhund, Cairn, Amerikansk bulldog, Irsk Setter, Laekenois (ikke mange i trøndelagsområdet at disse som blir testet i "vanlige klubber").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kjekt å kunne la flere FA-dommere hoppe på en "kort-helg" for å kunne bli beskrivere. Men jeg synes ikke at en K-test-dommer har stor nok erfaring i å lese hunder i testesammenheng/beskrivelser til å kunne ta ett helgekurs. For å bli k-test-dommer må man først være figurant, så testleder, deretter (med anbefalinger fra klubb(er)) gjennomgå ett ukes-kurs gjennom NKK. Samme regla er det med FA-dommere. Og en K-test krever ikke så mye av en dommer som en MH gjør av en beskriver.

Flere "uvanlige raser" raser på k-test/FA/MH: Blodhund, Pyreneerhund, Cairn, Amerikansk bulldog, Irsk Setter, Laekenois (ikke mange i trøndelagsområdet at disse som blir testet i "vanlige klubber").

Jeg fikk i høst forklart av en i FK test hvordan de siste dommer kursene er gjennomført og hvordan de neste dommer kursene og utdanningsveien skal gå. I dag er det sånn at om man vil bli mentaltest dommer så må man fortsatt ha figurant og testleder utdanningen. Når en går dommerkurset er man etter kurset autorisert til å utdanne seg som både K - test dommer, MH dommer og FA dommer. Men man må gjøre seg ferdig som K - test dommer først. Tanken er at en skal bli ferdig med K-test dommer utdanningen i løpet av kurset og er ferdig autorisert K-test dommer da. MH og FA biten er en del av dommerkurset og når man er ferdig K - test dommer er det bare å begynne rett på aspirant og elevarbeid som MH og FA dommer. Så hvorfor skal ikke de som allerede i dag er K - test dommere ha samme mulighet? En må uansett igjennom en eksamen etter elev og aspirant arbeid og bedømmes av FK om man er egnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweilerklubben krever bestått FA om man skal avle i forhold til deres krav.. MH sier de lite om.. Er derfor jeg er i tvil om jeg skal ta begge to.

Slik jeg har forstått det er MH'en i Norge lite omfattende i forhold til den i Sverige, og det er nok derfor rottwilerklubben ikke har den som avlskrav. Det er jo ikke en ordentlig test bare en beskrivelse av hunden.

Vi skal til Sverige i juli og mentalteste hele kullet til Mitra, og ta funksjonsanalysen i Norge før hun er fylt fire om jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det er MH'en i Norge lite omfattende i forhold til den i Sverige, og det er nok derfor rottwilerklubben ikke har den som avlskrav. Det er jo ikke en ordentlig test bare en beskrivelse av hunden.

Vi skal til Sverige i juli og mentalteste hele kullet til Mitra, og ta funksjonsanalysen i Norge før hun er fylt fire om jeg husker rett.

MH i Norge og Svergie er eksakt det samme. Norge har bare kopiert den svenske, lik beskrivelse og like regler. Eneste forskjell er at det i Sverige er kun en beskriver, mens det i Norge er to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det er MH'en i Norge lite omfattende i forhold til den i Sverige, og det er nok derfor rottwilerklubben ikke har den som avlskrav. Det er jo ikke en ordentlig test bare en beskrivelse av hunden.

Vi skal til Sverige i juli og mentalteste hele kullet til Mitra, og ta funksjonsanalysen i Norge før hun er fylt fire om jeg husker rett.

MH er ikke en test i Sverige heller på samme måte som MT feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...