Gå til innhold
Hundesonen.no

FA, HM, K-test osv


Debbie

Recommended Posts

Har prøvd å søke, men det kommer så mye rart at jeg blir helt forvirra..

Kan noen forklare eller linke til sider hvor dette står:

-Kan alle raser testes?

-Alder?

-Pris`?

- Hva er de store forskjellene på de forskjellige testene?

- Burde hunden kunne noe grunnleggende lydighet el?

- Hva om hunden går med en skvetten fører, kan fører gå løypa alene en gang først?

-Kan en ta testene flere ganger?

- Brytes det visst hunden ikke takler det?

Takk for bryet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å søke, men det kommer så mye rart at jeg blir helt forvirra..

Kan noen forklare eller linke til sider hvor dette står:

-Kan alle raser testes?

-Alder?

-Pris`?

- Hva er de store forskjellene på de forskjellige testene?

- Burde hunden kunne noe grunnleggende lydighet el?

- Hva om hunden går med en skvetten fører, kan fører gå løypa alene en gang først?

-Kan en ta testene flere ganger?

- Brytes det visst hunden ikke takler det?

Takk for bryet

Alle reglene for MH, FA og K-test ligger her på denne siden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris er vel ca. 3-400 kroner tror jeg. Du kan ta de fleste tester 3 ganger (eller var det 2?), men om du ikke fullfører eller stryker får du ikke prøve flere ganger. Hunder som ikke takler testingen skal avbrytes. For de testene du nevner behøver ikke hunden kunne noe lydighet, men etter å ha overvært noen tester ser iallefall jeg på det som en fordel hvis du klarer å kalle hunden sånn noenlunde inn etter momentene er over.. Fører kan hive seg med og kikke på tester før dens egen hund skal testes, er ofte flere med løypene bare for å kikke. Men om du får velge rekkefølge den dagen du stiller selv, det er vel opp til arrangør vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerguri: 3-400kr??! :lol: Er det K-test det er snakk om da eller? Det kan vel være snakk om opp til det dobbelte for en MH, og ikke spør hva en FA koster, for det vet jeg ikke, men tror det ligger på samme pris som MH, med tanke på lengde. En K-test tar jo et lite kvarter, hvor en MH tar ca en time, og det gjør vel en FA også?

-Kan alle raser testes?

Ja, men det kan hende noen vil favorisere raser som er mer vanlig å teste enn andre. Noen vil ønske uvanlige raser hjertelig velkommen. Hvis det er en raseklubb som arrangerer, vil de antageligvis først og fremst teste/beskrive sin egen rase.

-Alder?

Det er mest vanlig å teste rundt 1-2års alder hvis man tar K-test eller MH. For å ta FA må hunden være minimum to år, men 2ne kom med link til regler hvor det står mer. Her er enda en link.

-Pris`?

Se mitt svar over her.

- Hva er de store forskjellene på de forskjellige testene?

- Burde hunden kunne noe grunnleggende lydighet el?

- Hva om hunden går med en skvetten fører, kan fører gå løypa alene en gang først?

K-testen er enkel og tar cirka kvarteh, MH og FA tar lengre tid, MH tar ca en time, FA vet jeg ikke for sikkert. K-testen gir bestått/ikke bestått, MH er gjennomført eller ikke, FA er bestått/ikke bestått. FA er regnet som den tøffeste av de tre, og utfordrer hunden på flere måter.

Man skal så absolutt IKKE ha trent på noen av momentene før man starter, men at man har litt generell lydighet og samhørighet med hunden er okei. Siden man på FA tester flokktilhørighet/førertilknytning, vil det antageligvis være forskjell på om eier går med hunden, eller om en fremmed går med hunden.

Som Belgerguri sier; du kan bli med og se på andre hunder gå løypa først. Det er sikkert bare å be om å ikke bli satt opp først. Uansett får du på forhånd vite alt som skal skje, testleder forklarer godt, så at du er skvetten skal ha minimalt å si - det er ikke deg de skal teste, men hunden. :)

-Kan en ta testene flere ganger?

- Brytes det visst hunden ikke takler det?

Det brytes hvis hunden ikke takler det, da får man ikke bestått eller ikke gjennomført.

Testene kan tas flere ganger, men dette er det regler for, se linken jeg la ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerguri: 3-400kr??! :lol: Er det K-test det er snakk om da eller? Det kan vel være snakk om opp til det dobbelte for en MH, og ikke spør hva en FA koster, for det vet jeg ikke, men tror det ligger på samme pris som MH, med tanke på lengde. En K-test tar jo et lite kvarter, hvor en MH tar ca en time, og det gjør vel en FA også?

Da Chili tok MH(hos Nisdaros bhk) i juni -07, kostet det 400,-. Men prisen kan jo sikkert ha steget siden den gang, og de varierer vel fra klubb til klubb.

Edit: La til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Chili tok MH(hos Nisdaros bhk) i juni -07, kostet det 400,-. Men prisen kan jo sikkert ha steget siden den gang, og de varierer vel fra klubb til klubb.

Edit: La til noe.

Jøss. Kanskje jeg husker feil da? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerguri: 3-400kr??! :lol: Er det K-test det er snakk om da eller? Det kan vel være snakk om opp til det dobbelte for en MH, og ikke spør hva en FA koster, for det vet jeg ikke, men tror det ligger på samme pris som MH, med tanke på lengde. En K-test tar jo et lite kvarter, hvor en MH tar ca en time, og det gjør vel en FA også?

I følge terminlista for MH (den ligger her) koster det mellom 300 og 500 kr å gå en MH i år, alt ettersom hvor man går hen. FA koster i følge terminlista mellom 400 og 500 kr, bortsett fra i Schäferhundklubben i Hallingdal, der koster det bare 280 kr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge terminlista for MH (den ligger her) koster det mellom 300 og 500 kr å gå en MH i år, alt ettersom hvor man går hen. FA koster i følge terminlista mellom 400 og 500 kr, bortsett fra i Schäferhundklubben i Hallingdal, der koster det bare 280 kr..

Det var det jeg også trodde, tenkte etterpå at jeg burde ha skrevet 3-500, så bra at dere korrigerer. :lol:

Belgerguri: 3-400kr??! :) Er det K-test det er snakk om da eller? Det kan vel være snakk om opp til det dobbelte for en MH, og ikke spør hva en FA koster, for det vet jeg ikke, men tror det ligger på samme pris som MH, med tanke på lengde.

Påståelige jente forresten, jeg har nå pinadø investigert så mye rundt mentaltester i tillegg til at jeg har overvært noen at jeg ikke er helt lost. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva anbefales egentlig å ta?

Tror ikke jeg gidder K-test.. og må derfor ta FA i henhold til hva som er avtalt med oppdretter.. men MH høres litt gøy ut, kanskje jeg skal ta det i tillegg?

Ser det skal være en MH på Sotra om ikke så lenge.. kanskje jeg skal hive meg på den.. Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar..

Et lite spørsmål til- er det noen side hvor det skrives opp hvor og når det er slike tester?? Har ikke hørt det er mange av de på sørlandet nemlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar..

Et lite spørsmål til- er det noen side hvor det skrives opp hvor og når det er slike tester?? Har ikke hørt det er mange av de på sørlandet nemlig..

Ja, på NKKs terminliste for MH :lol::

I følge terminlista for MH (den ligger her) koster det mellom 300 og 500 kr å gå en MH i år, alt ettersom hvor man går hen. *Klipp*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med resultatene? Hvem får tilgang til disse?

Da tenker jeg ikke bare på "gjennomført MH" som jeg vet kan registereres på dogweb, men på selve MH diagrammet.

Er det slik at hvis raseklubben arrangerer "loggfører" de sin egen rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med resultatene? Hvem får tilgang til disse?

Da tenker jeg ikke bare på "gjennomført MH" som jeg vet kan registereres på dogweb, men på selve MH diagrammet.

Er det slik at hvis raseklubben arrangerer "loggfører" de sin egen rase?

Et eksemplar av testpapirene gis hundeeier, et eksemplar skal gå til NKK og et eksemplar skal sendes raseklubb. Dette er man pliktig til å gjøre som arrangør av tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksemplar av testpapirene gis hundeeier, et eksemplar skal gå til NKK og et eksemplar skal sendes raseklubb. Dette er man pliktig til å gjøre som arrangør av tester.

Takk for svar! Her kommer flere spørsmål..

Hva gjør raseklubben med de? Kan vi vanlig dødlige få tilgang til informasjon om rasen? Eller må man sitte i avlsrådet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Her kommer flere spørsmål..

Hva gjør raseklubben med de? Kan vi vanlig dødlige få tilgang til informasjon om rasen? Eller må man sitte i avlsrådet?

I norge gjør nok desverre den generelle raseklubb veldig lite med informasjonen.... Jeg vet ikke om en eneste raseklubb i norge som fører statistikker eller legger føringer for avl basert på mentaltester. I sverige er dette helt vanlig på SBK raser og de fleste rasene har sine egne raseprofiler og ønskede mål for avl som i bunn og grunn styres av hvordan en rase skal være i forhold til rasestandard. Men om folk kunne brukt litt tid å energi på å engasjere seg i raseklubbene å forsøkt å legge føringer for avlsrådene på dette på årsmøter o.l kunne det kanskje på sikt skje en endring...

Edit: Mulig Rottweilerklubben gjør det...men er ikke sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I norge gjør nok desverre den generelle raseklubb veldig lite med informasjonen.... Jeg vet ikke om en eneste raseklubb i norge som fører statistikker eller legger føringer for avl basert på mentaltester. I sverige er dette helt vanlig på SBK raser og de fleste rasene har sine egne raseprofiler og ønskede mål for avl som i bunn og grunn styres av hvordan en rase skal være i forhold til rasestandard. Men om folk kunne brukt litt tid å energi på å engasjere seg i raseklubbene å forsøkt å legge føringer for avlsrådene på dette på årsmøter o.l kunne det kanskje på sikt skje en endring...

Edit: Mulig Rottweilerklubben gjør det...men er ikke sikker...

Nå kan ikke jeg så mye om mentaltesting og i hvor stor grad resultatene er "matnyttige", men det høres jo veldig spesielt ut at man ikke systematiserer og drar nytte av alt datamaterialet som er samlet opp gjennom årene..

Men: for min egen rase vet jeg at det i avlskravene er spesifikke krav til resultat på noen av momentene i MH.

Edit: Men hvis man da driver med oppdrett, og leter etter en bra match til tispa si, er det da vanlig å etterspørre resultatene fra mentaltesten til en potensiell hanne? Altså at oppdrettere utveksler MHer seg i mellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I norge gjør nok desverre den generelle raseklubb veldig lite med informasjonen.... Jeg vet ikke om en eneste raseklubb i norge som fører statistikker eller legger føringer for avl basert på mentaltester. I sverige er dette helt vanlig på SBK raser og de fleste rasene har sine egne raseprofiler og ønskede mål for avl som i bunn og grunn styres av hvordan en rase skal være i forhold til rasestandard. Men om folk kunne brukt litt tid å energi på å engasjere seg i raseklubbene å forsøkt å legge føringer for avlsrådene på dette på årsmøter o.l kunne det kanskje på sikt skje en endring...

Edit: Mulig Rottweilerklubben gjør det...men er ikke sikker...

Rottweilerklubben krever bestått FA om man skal avle i forhold til deres krav.. MH sier de lite om.. Er derfor jeg er i tvil om jeg skal ta begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man da driver med oppdrett, og leter etter en bra match til tispa si, er det da vanlig å etterspørre resultatene fra mentaltesten til en potensiell hanne? Altså at oppdrettere utveksler MHer seg i mellom?

På min rase blandt oppdrettere som driver resultat-basert avl er det vanlig å legge ut resultater fra MH/FA på alle kullene og individene som er testet på hjemmesiden. Det gjør det veldig enkelt som oppdretter når det er såpass åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweilerklubben krever bestått FA om man skal avle i forhold til deres krav.. MH sier de lite om.. Er derfor jeg er i tvil om jeg skal ta begge to.

Jeg har en rase hvor det ikke er krav om verken MH eller FA (og ikke har jeg avlsplaner for henne heller), men jeg tar begge. MH tok vi i forfjor (dvs 2007 hvis husken er riktig), og FA skal vi ta i mai. Jeg gjør det fordi jeg syns det er utrolig interessant for min egen del - hva bor i min hund? Hvordan er hun i forhold til rasen (gjelder mest MH-resultat fra Sverige) og i forhold til andre raser/brukshunder (FA)? Får hun et bra resultat, er det gøy, siden hun jo ikke er av de typisk teste-rasene. Jeg har planer om å gjøre akkurat det samme med den andre, men forskjellen er at hun har jeg avlsplaner for, så får vi se om MH eller FA vipper det helt av pinnen eller ikke, noe jeg tviler meget sterkt på (enda mer uvanlig rase å teste/beskrive). :D Så har du mulighet til å komme deg på MH og FA, ser jeg absolutt ingen grunn til å la være, eller velge kun en av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting jeg lurer litt på...

Jeg har tenkt lenge at det kunne vært ehm.. "interessant" å ta en slik test med tuppa mi, og jeg har vel en mistanke om at resultatet blir "ikke bestått".

Dersom jeg velger å ta en slik test, og hun stryker, blir det noen konsekvenser det dette, i forbindelse med ev lydighetskonk og utstilling?

Hun er sterilisert, så hun skal ikke avles på, nei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...