Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, jeg skal på utstilling

minstemann

Recommended Posts

på ett eller annet mystisk vis har jeg lovet oppdretteren min at jeg skal stille ut den unge lovende på minst tre utstillinger. Og nå begynner det nærme seg og jeg gruer meg...

Jeg har stilt henne en gang før, som junior, da fikk hun blått fordi dommeren (og jeg) mente at hun ikke var helt rasetypisk... Hun trakk mest for pelsen som er krøllete og fin og ikke sånn glatt som på de andre papillonene.

Spørsmål nr 1: Er det noe jeg kan gjøre for å få pelsen til å bli mer rett og slett, noen sjampo som er spesiellt bra for dette? Bør hun bades oftere fram mot utstillingen eller holder det med en gang.. er det best å bade like før eller et par dager før?

Den lille håpefulle er temmelig pen når hun står stille (sånn bortsett fra pelsen da), men med en gang hun begynner å bevege seg så avslører hun noen hårreisende dårlige bevegelser ! Hun veiver med bena foran (hun løfter forbena veldig høyt) og så går hun veldig smalt eller trangt bak.

Spørsmål nr 2: Er det noe jeg kan gjøre for å bedre dette? Kan det trenes vekk? Hva er evt. beste måten å "skjule" dårlige bevegelser på? Er det best å gå sakte eller fort med en sånn hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon pels blir krøllete hvis den ikke blir gredd regelmessig når den er fuktig.

dvs etter turer ute osv. Beste pelsen får en jo når de blir gredd daglig.

Hvilken av tispene dine er det du skal stille Salsa eller Sunny? :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon pels blir krøllete hvis den ikke blir gredd regelmessig når den er fuktig.

dvs etter turer ute osv. Beste pelsen får en jo når de blir gredd daglig.

Hvilken av tispene dine er det du skal stille Salsa eller Sunny? :yes:

Salza

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som om avlsplanen kanskje ikke fungerte helt som ønsket? At selv om oppdretteren kanskje ønsket rett papillonpels og gode bevegelser, så ble det ikke sånn denne gangen.. Du kan nok få pelsen okei med masse stell, men bevegelsene er sånn pga hundens konstruksjon (med mindre det er en skade) - og den kan du ikke gjøre så mye med, dessverre! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevegelsene er det nok vanskelig å gjøre noe med, men pelsen kan glattes og fønes ut ved å spraye mye balsamspray i pelsen mens man føner, eller bruke en fet oljebasert shampoo eller balsam i pelsen. Feks minkolje eller mandelolje. Bare pass på å ikke bruke FOR mye for da ser pelsen veldig fet ut. Prøv ut hva som passer på pelsen til hundene din i god tid før utstillingen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bevegelsene, må du prøve deg fram for å se hvilket tempo som gir minst slingring. I utgangspunktet vil jeg tro litt lavere fart er det ideelle, men hunder er forskjellige.

Hvor gammel er hunden? Noen vokser av seg dårlige fronter, og en godt muskelsatt hund vil ha en bedre front/styre beina sine bedre.

Et knep du kan gjøre i ringen er å sørge for å løpe minst mulig rett mot dommeren. Om du for eksempel blir bedt om å løpe i en trekant, løper du en liten bit avgårde, så lager du et laaangt tversoverstykke som skråner mot dommeren, og deretter bare en liten bit rett mot dommeren. Skjønte du det?

Blir du bedt om å løpe fram og tilbake, kan du sørge for at du ikke løper rett mot dommeren på tilbakeveien. En skal selvfølgelig løpe rett mot dommer så denne lettest får sett hunden og ikke behøver løpe etter, men vil du skjule en feil må du ta litt slike knep i bruk. Du behøver heller ikke å løpe helt til enden av ringen, ikke løp mer enn et par meter hvis du vil skjule bevegelsene. Mens du bruker hele ringen hvis du vil vise fram de gode bevegelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.. Har snakket med en venninne som hadde papillon før :ahappy:

Den hadde krøllete pels om sommeren fordi hun lot den bade i sjøen uten å skylle over den..

God shampoo og balsam (ofte litt dyrt og, men verd det) KW, Vellus, Crown Royale.. Det er bra for papillon pels... papillon trengs og bades før utstilling ja.. du må føne henne helt tørr! (KNUSK) Når du børster henne daglig så anbefales det også å ha en sprayboks med kokt vann på som du sprayer underveis.. Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som om avlsplanen kanskje ikke fungerte helt som ønsket? At selv om oppdretteren kanskje ønsket rett papillonpels og gode bevegelser, så ble det ikke sånn denne gangen.. Du kan nok få pelsen okei med masse stell, men bevegelsene er sånn pga hundens konstruksjon (med mindre det er en skade) - og den kan du ikke gjøre så mye med, dessverre! :P

Hehe, nå svartmaler jeg jo litt her da. Tror både jeg og oppdretter er fornøyd med bikkjedyret, kanskje bare ikke pels og bevegelser:)

Bevegelsene er det nok vanskelig å gjøre noe med, men pelsen kan glattes og fønes ut ved å spraye mye balsamspray i pelsen mens man føner, eller bruke en fet oljebasert shampoo eller balsam i pelsen. Feks minkolje eller mandelolje. Bare pass på å ikke bruke FOR mye for da ser pelsen veldig fet ut. Prøv ut hva som passer på pelsen til hundene din i god tid før utstillingen :P

Hvilke shampooer er oljebaserte? Navn takk :closedeyes:

Angående bevegelsene, må du prøve deg fram for å se hvilket tempo som gir minst slingring. I utgangspunktet vil jeg tro litt lavere fart er det ideelle, men hunder er forskjellige.

Hvor gammel er hunden? Noen vokser av seg dårlige fronter, og en godt muskelsatt hund vil ha en bedre front/styre beina sine bedre.

Et knep du kan gjøre i ringen er å sørge for å løpe minst mulig rett mot dommeren. Om du for eksempel blir bedt om å løpe i en trekant, løper du en liten bit avgårde, så lager du et laaangt tversoverstykke som skråner mot dommeren, og deretter bare en liten bit rett mot dommeren. Skjønte du det?

Blir du bedt om å løpe fram og tilbake, kan du sørge for at du ikke løper rett mot dommeren på tilbakeveien. En skal selvfølgelig løpe rett mot dommer så denne lettest får sett hunden og ikke behøver løpe etter, men vil du skjule en feil må du ta litt slike knep i bruk. Du behøver heller ikke å løpe helt til enden av ringen, ikke løp mer enn et par meter hvis du vil skjule bevegelsene. Mens du bruker hele ringen hvis du vil vise fram de gode bevegelsene.

Jeg har også tenkt at et litt sakte tempo er best. Da blir det mindre tripping framme samtidig som bevegelsene foran og bak står i stil mer. Jeg har prøvd å få tempoet så høyt at hun går med lengre steg bak, men da ser hun seriøst ut som om hun marsjerer foran. (morsomt, men ikke særlig vakkert... )

Hun er 17 mnd, så hun er jo litt unghundskranglete ennå. Jeg tror hun kan bli veldig bra om et år el noe, mange av hundene bakover i slekta har kommet seg veldig med alderen. Bestefaren ble N UCH på tre utstillinger i fireårs-alder og var ganske lik henne fram til da... Samtidig er hun jo i veldig god form da, hun løper jo mye i skogen når vi trener og ellers så sykler og svømmer hun en del. Men muskler kommer jo i denne alderen.

Det var ingen dum ide å løpe litt på skrå... Jeg skal ut og øve på å skjule feil nå... :ahappy:

Heisann.. Har snakket med en venninne som hadde papillon før :P

Den hadde krøllete pels om sommeren fordi hun lot den bade i sjøen uten å skylle over den..

God shampoo og balsam (ofte litt dyrt og, men verd det) KW, Vellus, Crown Royale.. Det er bra for papillon pels... papillon trengs og bades før utstilling ja.. du må føne henne helt tørr! (KNUSK) Når du børster henne daglig så anbefales det også å ha en sprayboks med kokt vann på som du sprayer underveis.. Lykke til! :P

poenget er jo at hun har ganske raseutypisk pels. Den ligner med CC pels. Jeg vet jo hvordan jeg ville gjort det om hun var en ordentlig papillon.... Hun er ikke den første eller andre eller tredje jeg stiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, det glemte jeg å skrive. KW har både mandelolje og minkolje shampooer.. :P tror du vil få tak i det i de fleste store zoobutikkene :P

og av balsam spray, så har jeg bare brukt vanlig barne spray.. Natusan tror jeg :P men finnes sikkert masse sånt som er spesiallaget for hund også som kanskje fungerer bedre.

og så hiver jeg meg på den påstanden om at pelsen må fønes knusk tørr etter et badet. Ellers krøller den seg lett.. Føn og børst nedover og glatt ut pelsen til den er helt tørr og helt rett..

Lykke til :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde også ta en prat med oppdretteren om dette - DEN burde jo vite hvordan man behandler pelsen, kanskje også kan se på henne på forhånd og hjelpe deg med hensyn til fart, etc.

Kanskje han/hun også kan hjelpe detg PÅ selve utstillingen slik at det i alle fall blir så bra som mulig før du entrer ringen?

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå svartmaler jeg jo litt her da. Tror både jeg og oppdretter er fornøyd med bikkjedyret, kanskje bare ikke pels og bevegelser:)

Hvilke shampooer er oljebaserte? Navn takk :closedeyes:

Jeg har også tenkt at et litt sakte tempo er best. Da blir det mindre tripping framme samtidig som bevegelsene foran og bak står i stil mer. Jeg har prøvd å få tempoet så høyt at hun går med lengre steg bak, men da ser hun seriøst ut som om hun marsjerer foran. (morsomt, men ikke særlig vakkert... )

Hun er 17 mnd, så hun er jo litt unghundskranglete ennå. Jeg tror hun kan bli veldig bra om et år el noe, mange av hundene bakover i slekta har kommet seg veldig med alderen. Bestefaren ble N UCH på tre utstillinger i fireårs-alder og var ganske lik henne fram til da... Samtidig er hun jo i veldig god form da, hun løper jo mye i skogen når vi trener og ellers så sykler og svømmer hun en del. Men muskler kommer jo i denne alderen.

Det var ingen dum ide å løpe litt på skrå... Jeg skal ut og øve på å skjule feil nå... :ahappy:

poenget er jo at hun har ganske raseutypisk pels. Den ligner med CC pels. Jeg vet jo hvordan jeg ville gjort det om hun var en ordentlig papillon.... Hun er ikke den første eller andre eller tredje jeg stiller.

Jeg har da småstelt pelsen til mammaen til Salza selv jeg da.... Min erfaring.. men jeg husker seff ikke hva jeg brukte.. så jeg ringte venninnen min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste papillon har litt samme problem, mye fall i pelsen og den krøller seg. Hun får også en slags knekk i pelsen som henger ned på siden. Før utstilling pleier jeg å bade hun dagen før og så føne pelsen helt helt tørr og børste ned samtidig. Jeg bruker crown royale og er kjempe fornøyd med den. Kan vel nevne at min eldste er halv søster til Salza.

Jeg tror nok at hun vokser det av seg med tiden slik som andre i ''slekta'' har gjort :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, her er den berømte øøøøh... oppdretteren :D

Som også "minstemann" vet NÅ. Er jo att den dårlige fronten kommer fra mammadyret.

Den however ble bra til slutt. Etter valpekull, eller muligens alderen(eller begge')

Pelsen er jo den berømte Mr.Mad pelsen, som også mamman hadde.

Den blir nok bra, jeg er rimelig sikker.

Hun har(om det ikke har endret seg) Rimelig bra bakbensbevegelser.

Så når du går FRA dommeren, er det best med fart(for å vise nettopp disse)

Mot dommeren er det jo selvsagt å "svimmle litt" og gå sakte regner jeg med.

Men nå kommer jeg til Ølen da, og håper på sen oppmøtetid, slik att vi har god til:)

Ellers så er det jo ikke verdens undergang om hun skulle få en blå, hun er jo tross alt en ung søt jente.

Og resten ordner seg nok etterhvert.

Siden vi har disse linjene som er så treige mener jeg... :P

Men Salza er en bra hund, som helt sikkert som slekta, blir bedre.

Bølla får nok også pels etterhvert, MEN hun har mammapelsen, som er noe mer ustyrlig egentlig.

Der er det FØNE FØNE FØNE og atter FØØØØNE <_<

I en alder av 4.5år, hadde mamman enda samme styret hehe.

Men sååå nydelig når hun er KNUSKE tørr. :Ppost-1127-1231293255_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...