Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, jeg skal på utstilling


minstemann

Recommended Posts

på ett eller annet mystisk vis har jeg lovet oppdretteren min at jeg skal stille ut den unge lovende på minst tre utstillinger. Og nå begynner det nærme seg og jeg gruer meg...

Jeg har stilt henne en gang før, som junior, da fikk hun blått fordi dommeren (og jeg) mente at hun ikke var helt rasetypisk... Hun trakk mest for pelsen som er krøllete og fin og ikke sånn glatt som på de andre papillonene.

Spørsmål nr 1: Er det noe jeg kan gjøre for å få pelsen til å bli mer rett og slett, noen sjampo som er spesiellt bra for dette? Bør hun bades oftere fram mot utstillingen eller holder det med en gang.. er det best å bade like før eller et par dager før?

Den lille håpefulle er temmelig pen når hun står stille (sånn bortsett fra pelsen da), men med en gang hun begynner å bevege seg så avslører hun noen hårreisende dårlige bevegelser ! Hun veiver med bena foran (hun løfter forbena veldig høyt) og så går hun veldig smalt eller trangt bak.

Spørsmål nr 2: Er det noe jeg kan gjøre for å bedre dette? Kan det trenes vekk? Hva er evt. beste måten å "skjule" dårlige bevegelser på? Er det best å gå sakte eller fort med en sånn hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon pels blir krøllete hvis den ikke blir gredd regelmessig når den er fuktig.

dvs etter turer ute osv. Beste pelsen får en jo når de blir gredd daglig.

Hvilken av tispene dine er det du skal stille Salsa eller Sunny? :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon pels blir krøllete hvis den ikke blir gredd regelmessig når den er fuktig.

dvs etter turer ute osv. Beste pelsen får en jo når de blir gredd daglig.

Hvilken av tispene dine er det du skal stille Salsa eller Sunny? :yes:

Salza

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som om avlsplanen kanskje ikke fungerte helt som ønsket? At selv om oppdretteren kanskje ønsket rett papillonpels og gode bevegelser, så ble det ikke sånn denne gangen.. Du kan nok få pelsen okei med masse stell, men bevegelsene er sånn pga hundens konstruksjon (med mindre det er en skade) - og den kan du ikke gjøre så mye med, dessverre! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevegelsene er det nok vanskelig å gjøre noe med, men pelsen kan glattes og fønes ut ved å spraye mye balsamspray i pelsen mens man føner, eller bruke en fet oljebasert shampoo eller balsam i pelsen. Feks minkolje eller mandelolje. Bare pass på å ikke bruke FOR mye for da ser pelsen veldig fet ut. Prøv ut hva som passer på pelsen til hundene din i god tid før utstillingen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bevegelsene, må du prøve deg fram for å se hvilket tempo som gir minst slingring. I utgangspunktet vil jeg tro litt lavere fart er det ideelle, men hunder er forskjellige.

Hvor gammel er hunden? Noen vokser av seg dårlige fronter, og en godt muskelsatt hund vil ha en bedre front/styre beina sine bedre.

Et knep du kan gjøre i ringen er å sørge for å løpe minst mulig rett mot dommeren. Om du for eksempel blir bedt om å løpe i en trekant, løper du en liten bit avgårde, så lager du et laaangt tversoverstykke som skråner mot dommeren, og deretter bare en liten bit rett mot dommeren. Skjønte du det?

Blir du bedt om å løpe fram og tilbake, kan du sørge for at du ikke løper rett mot dommeren på tilbakeveien. En skal selvfølgelig løpe rett mot dommer så denne lettest får sett hunden og ikke behøver løpe etter, men vil du skjule en feil må du ta litt slike knep i bruk. Du behøver heller ikke å løpe helt til enden av ringen, ikke løp mer enn et par meter hvis du vil skjule bevegelsene. Mens du bruker hele ringen hvis du vil vise fram de gode bevegelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.. Har snakket med en venninne som hadde papillon før :ahappy:

Den hadde krøllete pels om sommeren fordi hun lot den bade i sjøen uten å skylle over den..

God shampoo og balsam (ofte litt dyrt og, men verd det) KW, Vellus, Crown Royale.. Det er bra for papillon pels... papillon trengs og bades før utstilling ja.. du må føne henne helt tørr! (KNUSK) Når du børster henne daglig så anbefales det også å ha en sprayboks med kokt vann på som du sprayer underveis.. Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som om avlsplanen kanskje ikke fungerte helt som ønsket? At selv om oppdretteren kanskje ønsket rett papillonpels og gode bevegelser, så ble det ikke sånn denne gangen.. Du kan nok få pelsen okei med masse stell, men bevegelsene er sånn pga hundens konstruksjon (med mindre det er en skade) - og den kan du ikke gjøre så mye med, dessverre! :P

Hehe, nå svartmaler jeg jo litt her da. Tror både jeg og oppdretter er fornøyd med bikkjedyret, kanskje bare ikke pels og bevegelser:)

Bevegelsene er det nok vanskelig å gjøre noe med, men pelsen kan glattes og fønes ut ved å spraye mye balsamspray i pelsen mens man føner, eller bruke en fet oljebasert shampoo eller balsam i pelsen. Feks minkolje eller mandelolje. Bare pass på å ikke bruke FOR mye for da ser pelsen veldig fet ut. Prøv ut hva som passer på pelsen til hundene din i god tid før utstillingen :P

Hvilke shampooer er oljebaserte? Navn takk :closedeyes:

Angående bevegelsene, må du prøve deg fram for å se hvilket tempo som gir minst slingring. I utgangspunktet vil jeg tro litt lavere fart er det ideelle, men hunder er forskjellige.

Hvor gammel er hunden? Noen vokser av seg dårlige fronter, og en godt muskelsatt hund vil ha en bedre front/styre beina sine bedre.

Et knep du kan gjøre i ringen er å sørge for å løpe minst mulig rett mot dommeren. Om du for eksempel blir bedt om å løpe i en trekant, løper du en liten bit avgårde, så lager du et laaangt tversoverstykke som skråner mot dommeren, og deretter bare en liten bit rett mot dommeren. Skjønte du det?

Blir du bedt om å løpe fram og tilbake, kan du sørge for at du ikke løper rett mot dommeren på tilbakeveien. En skal selvfølgelig løpe rett mot dommer så denne lettest får sett hunden og ikke behøver løpe etter, men vil du skjule en feil må du ta litt slike knep i bruk. Du behøver heller ikke å løpe helt til enden av ringen, ikke løp mer enn et par meter hvis du vil skjule bevegelsene. Mens du bruker hele ringen hvis du vil vise fram de gode bevegelsene.

Jeg har også tenkt at et litt sakte tempo er best. Da blir det mindre tripping framme samtidig som bevegelsene foran og bak står i stil mer. Jeg har prøvd å få tempoet så høyt at hun går med lengre steg bak, men da ser hun seriøst ut som om hun marsjerer foran. (morsomt, men ikke særlig vakkert... )

Hun er 17 mnd, så hun er jo litt unghundskranglete ennå. Jeg tror hun kan bli veldig bra om et år el noe, mange av hundene bakover i slekta har kommet seg veldig med alderen. Bestefaren ble N UCH på tre utstillinger i fireårs-alder og var ganske lik henne fram til da... Samtidig er hun jo i veldig god form da, hun løper jo mye i skogen når vi trener og ellers så sykler og svømmer hun en del. Men muskler kommer jo i denne alderen.

Det var ingen dum ide å løpe litt på skrå... Jeg skal ut og øve på å skjule feil nå... :ahappy:

Heisann.. Har snakket med en venninne som hadde papillon før :P

Den hadde krøllete pels om sommeren fordi hun lot den bade i sjøen uten å skylle over den..

God shampoo og balsam (ofte litt dyrt og, men verd det) KW, Vellus, Crown Royale.. Det er bra for papillon pels... papillon trengs og bades før utstilling ja.. du må føne henne helt tørr! (KNUSK) Når du børster henne daglig så anbefales det også å ha en sprayboks med kokt vann på som du sprayer underveis.. Lykke til! :P

poenget er jo at hun har ganske raseutypisk pels. Den ligner med CC pels. Jeg vet jo hvordan jeg ville gjort det om hun var en ordentlig papillon.... Hun er ikke den første eller andre eller tredje jeg stiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, det glemte jeg å skrive. KW har både mandelolje og minkolje shampooer.. :P tror du vil få tak i det i de fleste store zoobutikkene :P

og av balsam spray, så har jeg bare brukt vanlig barne spray.. Natusan tror jeg :P men finnes sikkert masse sånt som er spesiallaget for hund også som kanskje fungerer bedre.

og så hiver jeg meg på den påstanden om at pelsen må fønes knusk tørr etter et badet. Ellers krøller den seg lett.. Føn og børst nedover og glatt ut pelsen til den er helt tørr og helt rett..

Lykke til :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde også ta en prat med oppdretteren om dette - DEN burde jo vite hvordan man behandler pelsen, kanskje også kan se på henne på forhånd og hjelpe deg med hensyn til fart, etc.

Kanskje han/hun også kan hjelpe detg PÅ selve utstillingen slik at det i alle fall blir så bra som mulig før du entrer ringen?

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå svartmaler jeg jo litt her da. Tror både jeg og oppdretter er fornøyd med bikkjedyret, kanskje bare ikke pels og bevegelser:)

Hvilke shampooer er oljebaserte? Navn takk :closedeyes:

Jeg har også tenkt at et litt sakte tempo er best. Da blir det mindre tripping framme samtidig som bevegelsene foran og bak står i stil mer. Jeg har prøvd å få tempoet så høyt at hun går med lengre steg bak, men da ser hun seriøst ut som om hun marsjerer foran. (morsomt, men ikke særlig vakkert... )

Hun er 17 mnd, så hun er jo litt unghundskranglete ennå. Jeg tror hun kan bli veldig bra om et år el noe, mange av hundene bakover i slekta har kommet seg veldig med alderen. Bestefaren ble N UCH på tre utstillinger i fireårs-alder og var ganske lik henne fram til da... Samtidig er hun jo i veldig god form da, hun løper jo mye i skogen når vi trener og ellers så sykler og svømmer hun en del. Men muskler kommer jo i denne alderen.

Det var ingen dum ide å løpe litt på skrå... Jeg skal ut og øve på å skjule feil nå... :ahappy:

poenget er jo at hun har ganske raseutypisk pels. Den ligner med CC pels. Jeg vet jo hvordan jeg ville gjort det om hun var en ordentlig papillon.... Hun er ikke den første eller andre eller tredje jeg stiller.

Jeg har da småstelt pelsen til mammaen til Salza selv jeg da.... Min erfaring.. men jeg husker seff ikke hva jeg brukte.. så jeg ringte venninnen min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste papillon har litt samme problem, mye fall i pelsen og den krøller seg. Hun får også en slags knekk i pelsen som henger ned på siden. Før utstilling pleier jeg å bade hun dagen før og så føne pelsen helt helt tørr og børste ned samtidig. Jeg bruker crown royale og er kjempe fornøyd med den. Kan vel nevne at min eldste er halv søster til Salza.

Jeg tror nok at hun vokser det av seg med tiden slik som andre i ''slekta'' har gjort :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, her er den berømte øøøøh... oppdretteren :D

Som også "minstemann" vet NÅ. Er jo att den dårlige fronten kommer fra mammadyret.

Den however ble bra til slutt. Etter valpekull, eller muligens alderen(eller begge')

Pelsen er jo den berømte Mr.Mad pelsen, som også mamman hadde.

Den blir nok bra, jeg er rimelig sikker.

Hun har(om det ikke har endret seg) Rimelig bra bakbensbevegelser.

Så når du går FRA dommeren, er det best med fart(for å vise nettopp disse)

Mot dommeren er det jo selvsagt å "svimmle litt" og gå sakte regner jeg med.

Men nå kommer jeg til Ølen da, og håper på sen oppmøtetid, slik att vi har god til:)

Ellers så er det jo ikke verdens undergang om hun skulle få en blå, hun er jo tross alt en ung søt jente.

Og resten ordner seg nok etterhvert.

Siden vi har disse linjene som er så treige mener jeg... :P

Men Salza er en bra hund, som helt sikkert som slekta, blir bedre.

Bølla får nok også pels etterhvert, MEN hun har mammapelsen, som er noe mer ustyrlig egentlig.

Der er det FØNE FØNE FØNE og atter FØØØØNE <_<

I en alder av 4.5år, hadde mamman enda samme styret hehe.

Men sååå nydelig når hun er KNUSKE tørr. :Ppost-1127-1231293255_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...