Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer for meg?


ToneS

Recommended Posts

Bare foreslår her nå uten at jeg kjenner rasen så godt, håper det er ok. Hva med lagotto? Også er det jo en liten vannspaniel type, kanskje den?

Lagottoen er en veldig fin rase, men siste årene har den blitt meget populær, og det er en del useriøs avl der ute har jeg fått intrykk av.

Er ikke koikeren en ganske aktiv rase den også som trenger mosjon hver eneste dag.? eller har jeg misforstått helt her nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare foreslår her nå uten at jeg kjenner rasen så godt, håper det er ok. Hva med lagotto? Også er det jo en liten vannspaniel type, kanskje den?

Lagotto tror jeg ikke er rasen for meg akkurat nå, men takk :yes: Hvilken vannspaniel er det du tenker på?

Det varierer, men som regel er det en sjelden gang. Min har vel hylt til et par ganger på to år, og det har vært når han har vært i bånd og andre har løpt i fra han. Han kan lage litt lyd på jakttreningene, men det er snakk om et pip eller to (og da får han ikke jobbe, så han blir mer og mer stille som tiden går), og så varsler han om det kommer besøk. Ellers er han ganske stille av seg. ;) Andre tollere som jeg kjenner har aldri hylt skikkelig til, mens andre har gjort det oftere.

*klipp*

Hvis du vil kan jeg sende pm med oppdrettere du kan kontakte for å høre mer om rasen (i tillegg til copperdream, Marit er flink hun!). Det er mye useriøs avl på toller, så hvis du vil ha hjelp i oppdretterjungelen er det bare å rope ut. :P

Det er jo å leve med det da, hvis den ikke hyler hele tiden..

Takk for infoen om tolleren :P , blir antagelig tispe min neste hund. Har planer om å jobbe og trene ofte med den neste hunden, for har veldig lyst til å prøve meg innen forskjellige hundesporter. Men trenger en hund som kan være rolig noen dager uten tur (men med hodearbeid) hvis jeg blir syk.

Og gjerne send pm med oppdrettere, så jeg får lest og sett meg rundt enda mere :)

Er ikke koikeren en ganske aktiv rase den også som trenger mosjon hver eneste dag.? eller har jeg misforstått helt her nå?

Er ikke helt sikker, men det jeg leser er at Kooikeren har masse energi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste hunder har godt av dager uten så mye mosjon, jeg. Jeg prøver å legge opp til tre dager i uka med skikkelig skautur og løsdrift. Ellers er jeg enig i at hodet bør trenes litt hver dag, men her går det jo an å variere masse. Fibi lærte slalom mellom beina en dag jeg var så syk at det eneste jeg maktet var å sette det ene beinet foran det andre.... Nå er jeg ikke så flink til å trene organisert, så den biten og de rådene får noen andre ta seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker, men det jeg leser er at Kooikeren har masse energi..

Mulig jeg har feil inntrykk, men jeg tror ihvertfall at en toller er mer hund og har mer energi enn en kooiker. Hvorfor vet jeg ikke, det er bare mitt inntrykk. Har møtt omtrent like mange kooikere som jeg har møtt tollere, og det jeg sitter igjen med er at kooikeren virker som en roligere og enklere hund. Tolleren virker som den har noen problemer som rase om dagen (mye dårlig avl, merkelige utskudd-hunder som knurrer, glefser og gjør utfall når den ser andre hunder osv) mens det på meg virker som om kooikeren er mer "satt" sosialt mtp andre hunder. De virker til å ha et utrolig godt språk, og det har jeg lest om på nett at er vanlig for rasen også. De er så sinnsykt myke og "vennlige" på en måte, og har et utrolig bredt spekter av hundespråk - og er veldig flinke til å bruke det. Også skal visst språket deres være veldig "tydelig" på en måte.

Leste det for lenge siden på en hjemmeside for noen folk som hadde flere kooikere. Tenkte på rasen en gang for lenge siden selv faktisk :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har feil inntrykk, men jeg tror ihvertfall at en toller er mer hund og har mer energi enn en kooiker. Hvorfor vet jeg ikke, det er bare mitt inntrykk. Har møtt omtrent like mange kooikere som jeg har møtt tollere, og det jeg sitter igjen med er at kooikeren virker som en roligere og enklere hund. Tolleren virker som den har noen problemer som rase om dagen (mye dårlig avl, merkelige utskudd-hunder som knurrer, glefser og gjør utfall når den ser andre hunder osv) mens det på meg virker som om kooikeren er mer "satt" sosialt mtp andre hunder. De virker til å ha et utrolig godt språk, og det har jeg lest om på nett at er vanlig for rasen også. De er så sinnsykt myke og "vennlige" på en måte, og har et utrolig bredt spekter av hundespråk - og er veldig flinke til å bruke det. Også skal visst språket deres være veldig "tydelig" på en måte.

Leste det for lenge siden på en hjemmeside for noen folk som hadde flere kooikere. Tenkte på rasen en gang for lenge siden selv faktisk :yes:

Kooikeren er vel langt fra kjent for å være en enkel hund. Men klart, den har et søtt utseende og en hendig størrelse. Dessverre kan man vel nesten si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagotto tror jeg ikke er rasen for meg akkurat nå, men takk :yes: Hvilken vannspaniel er det du tenker på?

Tror det er fransk vannspaniel jeg tenker på, men jeg er ikke sikker. Kan sjekke i morgen når jeg møter eksemplaret jeg tenker på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kooikerhundene jeg vet om bor i vanlige barnefamilier og takler det helt fint - tror ikke kooikerhunden er så vanskelig jeg, da. Jeg opplever dem som veldig moderate hunder. Men de blir gjerne med på alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser over alt at de skal være svært resevrerte, men alle jeg har sett er litt som portis - noe skeptisk, men veldig interessert om den har gode grunner for å være det :ahappy: Dessuten opplever jeg dem som svært førerorienterte og miljøsterke - skepsisen er vel kanskje først og fremst rettet mot andre mennesker, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å lese den linken til en annen tråd om Kooiker her på forumet. Jeg skiftet i alle fall mening etter å ha møtt noen og snakket med flere oppdrettere, samt hørt andres erfaringer. men klart, som i alle andre raser finnes det suverene eksemplarer av Kooiker også :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...