Gå til innhold
Hundesonen.no

Skjelvinger

Blondiemamma

Recommended Posts

Skrevet

Blondie har helt plutselig begynt å skjelve sånn.. Skjelver når hun skal få kos og skjelver når jeg snakker til henne.. og NEI hun har ikke blitt banket vettet av, bare så det er sagt.. Dog har hun mye "bomull" i øra om dagen og er VELDIG pubertal (så sånnsett har hun kanskje fått endel mere kjeft en vanlig.. Hun gir seg ikke før jeg må være VIRKELIG streng mot henne, enda hun har fått x antall komandoer) Neste løpetid kommer ca i februar, så det kan jo være det er noen hormoner i sving også.. men spørsmålet mitt er om denne skjelvingen er noe som kommer med i pubertetstiden? Hun har da aldri holdt på sånn før.. Virker som om hun prøver å få medynk eller noe sånn.. jeg bruker bare å slutte å klappe henne eller overse henne totalt, og da slutter hun.. hvorfor holder hun på sånn?

Skrevet
bikkja her ligger og rister når han har en utrolig trang til å komme seg ut å få ut all energien han har.

Virker ikke som det har noe med det å gjøre.. Hun er ganske rolig ellers.. Det virker rett og slett som om hun vil bli synes synd på eller noe sånn (mulig jeg menneskliggjør veldig nå men..)

Skrevet

bikkja her ligger og rister når han har en utrolig trang til å komme seg ut å få ut all energien han har.

Edit: eller om han har utrolig lyst på noe, og bare ligger og venter på at vi skal gi han klarsignal :ahappy:

Skrevet

Gjorde et lite eksperiment her nå. Hun lå ved siden av meg i sofaen, så jeg løftet henne opp og la henne på brystet mitt.. Hun begynte umiddelbart å skjelve når jeg begynte å klappe henne. Jeg stoppet opp med å klappe henne og lot henne bare ligge der. Hun satte seg opp, så forbauset på meg og begynte å slikke og slikke mens hun fremdeles skalv. Hun fikk overhode ingen respons på skjelvingen sin, og etter en stund så sluttet hun. Og da kunne jeg klappe henne litt uten at hun begynte å skjelve. Men da jeg stoppet å klappe henne begynte skjelvingen igjen.. Er det kun oppmerksomhet hun er ute etter eller hva?

Skrevet

Det kan jo hende hun bare "sutrer" Begynner hun bare å skjelve om du prater til henne, eller klapper henne, eller han hun begynne å skjelve uten at det har skjedd noe spesielt?

Zoey skjelver ofte hvis hun synes noe er ubehagelig.. Om hun er usikker på hva som skal skje, vi skal kjøre bil, hun må tisse ososv.. Men nå er jo mynden en typisk mer "skjelvehund" enn hva din er da..

Jeg pleier bare å overse det jeg.. hun har blitt mye bedre etter at jeg gjorde det.. Før var jeg litt "stakkars lille deg da" Men nå bare forstetter jeg med det jeg gjør..

Du kan jo prøve litt, og se om det gir seg:)

Skrevet

Hun går med dekken på ute, og jeg har aldri båret på henne ute heller.. men hun er helt "rar" om dagen. Går nesten å gleder meg til hun får denne løpetiden og blir ferdig med den.. Hu er MAX ulydig om dagen. Skikkelig ramp. Eller hun er flink på lydighetstrening og hun prøver ikke å stikke av på tur eller prøve seg på ungene. men jeg har tatt henne en god del ganger hvor hun er på vei opp på stuebordet for å stjele, eller stå med labbene på bordet. Hun tigger som hun aldri har gjort før og hun klarer OVERHODE ikke å ligge i hundesenga si lenger. Kan komandere henne til å "gå på plassen din" men der ligger hun et halvt minutt før hun er ute av senga igjen. Og sånn kan vi holde på hele kvelden..... Selv om jeg da tilslutt blr så sint at jeg tar henne i nakkeskinnet, så hjelper det ikke. jeg har prøvd å belønne henne for å ligge der, jeg har prøvd å bare vennelig komadere henne tilbake til senga si, jeg har vært sint og tatt henne, og jeg har prøvd å ta hundesenga litt nærmere så hun ser oss og føler at hun er nærmere oss.. INGENTING hjelper. Det er kun å ligge klin inntil oss i sofaen som er tingen <_< Vi har nå tatt et pledd på gulvet, så hun får ligge nær bena vår. Og hun får ikke komme opp i sofaen før hun klarer å ligge å slappe av på teppet uten å mase og stresse. Det fungerer faktisk helt greit :ahappy:

Skrevet

Tviler på det er en bevist handling hos blondie å begynne å skjelve. Annet enn hormoner, er hun normal da? Virker hun deppa, mer eller mindre aktiv? Urolig eller noe sånt?

Skrevet

Hun ble veldig "rar" etter at hun ble helt nappet ned.. Ble plutselig kjemperolig og ville ingenting. men det har kommet seg nå da. Nå er hun mye mere den vanlige Blondie igjen. Hun har matlyst som bare det. Tigger å står i. Går gjerne tur og leker med andre hunder.

Skrevet
Hun ble veldig "rar" etter at hun ble helt nappet ned.. Ble plutselig kjemperolig og ville ingenting. men det har kommet seg nå da. Nå er hun mye mere den vanlige Blondie igjen. Hun har matlyst som bare det. Tigger å står i. Går gjerne tur og leker med andre hunder.

Kanskje hun frøs når hun ble nappet ned. Også fikk hun varmen tilbake, men hadde oppdaget at når hun skalv fikk hun oppmerksomhet? :ahappy:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. Takk for svar.  Nei, jeg har alltid ment og prøvd å unngå å hilse på hunder. At hunden min bare skal lære seg at andre hunder eksisterer, men at han ikke har noe med de å gjøre. Annet enn de 2-3 hundevennene han har. Det skal jo sies at vi bor på landet, så ferdes mest i skog og fjells, så vi møter ikke folk eller hunder så ofte hjemme. Men han er veldig trygg og grei, mtp han har vært med meg på jobb over hele landet siden han var 10 uker. Har tatt han med meg inn til byen ved noen anledninger for sosialisering, altså se men ikke røre, og det går stort sett kjempe flnt. Men da er det mer avstand, og jeg har prøvd med alle mulig godbiter og ball, og det er som en bc flest at det er ballen som er best. Men det bruker vi svært sjeldent da han girer seg opp altfor mye og mister fokus. Med ballen kan han være løs blant hunder og folk uten å bry seg om de. Hadde vært morsomt å hatt halvparten av fokuset hans uten ball, som han har med ball 😀 Nå blir han 2 år om en mnd, og problemet rundt hunder har blitt mye bedre. Og vi har ikke gjort noe annerledes egentlig, annet enn å prøve å få mer avstand. Han kan løfte litt på halen og pelsen, men ingen bjeffing eller knurring. Han lander veldig fort etter vi har passert også. Hadde ett tilfelle hvor en liten hund løpt mot og bjeffet og herjet i inngjerdet hage, da dro han i båndet og reiste litt pels. Men ingen lyd da heller, men ble fint med videre og snuste for seg selv i grøfta mens den andre holdt på i bakgrunn. Mye av det er nok pga båndet virker det som også. I langline hvor han får fler forsøk og muligheter til å tenke selv, før lina blir stram så går det bedre enn i kort bånd hvor det kanskje blir stramt med en gang. Så jeg tror jo vi er på bedringens vei, og at det vil bli enda bedre mellom 2 og 3 år 🤞
    • Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt! Det er faktisk veldig lurt å tenke på både helse, mengde og hva slags belønning man bruker. Til valp ville jeg brukt små, myke godbiter som er lette å spise raskt. Poenget er at bitene skal være bittesmå, spesielt når du belønner ofte. Bruker du mye godbiter i trening, kan du gjerne ta litt av dagsrasjonen og bruke den som treningsmat. I starten belønner man ofte, fordi valpen skal forstå hva som lønner seg. Etter hvert som atferden blir mer stabil, kan du begynne å belønne mer variert: noen ganger godbit, noen ganger ros, noen ganger lek, noen ganger å få snuse, hilse eller løpe videre. Lek kan også være en veldig god belønning, særlig for valper som synes drakamp, jaktlek eller leke sammen med deg er gøy. Du trenger ikke ha alle lommer fulle for alltid, men i valpeperioden er det smart å ha belønning lett tilgjengelig. Etter hvert faser du ikke belønningen helt ut, men du belønner sjeldnere og mer strategisk. Jeg har skrevet mer om ulike typer belønning her: Belønning – hvordan og med hva belønner jeg hunden min?
    • Jeg har en venninne som har to hunder mad navn Emmy og Lilly, så det var litt morsomt! Jeg synes Emmy er finest av de tre
    • Ja, det kan absolutt virke som om en hund har “null sosiale ferdigheter”, spesielt hvis hun har hatt lite gode erfaringer med andre hunder, dårlig sosialisering, mye stress eller har lært at konflikt er den tryggeste strategien. Men ofte handler det ikke om at hunden “ikke gidder å forstå”, men at hun blir så stresset, usikker eller gira at hun ikke klarer å lese signalene godt nok. Da kan hun enten bli for intens, gå for tett på, overse dempende signaler eller reagere kraftig når andre hunder sier ifra. Jeg ville ikke latt henne “finne ut av det selv” med andre hunder hvis det stadig ender i konflikt. Da får hun bare mer trening i feil strategi, og de andre hundene får en dårlig opplevelse. I stedet ville jeg jobbet med veldig kontrollerte møter: god avstand, rolige hunder, korte økter, parallelle turer og pauser før det bikker over. Målet er ikke nødvendigvis at hun skal bli sosial med alle hunder, men at hun lærer å være rolig rundt andre hunder uten å måtte bort, mase, kjefte eller skape konflikt.
    • Hei! Jeg ville vært litt forsiktig med å tolke dette som “bølling”, selv om det kan se sånn ut. Hos usikre hunder kan bjeffing fort bli en strategi som fungerer: “jeg bjeffer, og da får jeg mer kontroll / den andre hunden holder avstand”. Selv om nabohunden er snill, betyr ikke det nødvendigvis at Lilje opplever situasjonen som trygg. Jeg ville derfor ikke latt henne være tett på ham når hun kjefter, men heller bruke ham som en trygg treningshund på større avstand. Gå parallelle turer der hun slipper direkte kontakt, blikk og press. Belønn rolig atferd, snusing, kontakt med deg og det å kunne se ham uten å reagere. Hvis hun begynner å kjefte, er dere sannsynligvis for nærme eller situasjonen varer for lenge. Målet er ikke at hun skal “skjerpe seg”, men at hun lærer en annen strategi enn å skremme bort. Og for nabohundens skyld er det helt fair å skjerme ham fra å bli kjeftet på tett oppi. Jeg ville fortsatt brukt snille hunder i treningen, men med mer avstand, kortere økter og mindre direkte samhandling. Jeg har skrevet mer om dette her: Hunden bjeffer på andre hunder – hva kan du gjøre?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...