Jump to content
Hundesonen.no

Skjelvinger

Blondiemamma

Recommended Posts

Blondie har helt plutselig begynt å skjelve sånn.. Skjelver når hun skal få kos og skjelver når jeg snakker til henne.. og NEI hun har ikke blitt banket vettet av, bare så det er sagt.. Dog har hun mye "bomull" i øra om dagen og er VELDIG pubertal (så sånnsett har hun kanskje fått endel mere kjeft en vanlig.. Hun gir seg ikke før jeg må være VIRKELIG streng mot henne, enda hun har fått x antall komandoer) Neste løpetid kommer ca i februar, så det kan jo være det er noen hormoner i sving også.. men spørsmålet mitt er om denne skjelvingen er noe som kommer med i pubertetstiden? Hun har da aldri holdt på sånn før.. Virker som om hun prøver å få medynk eller noe sånn.. jeg bruker bare å slutte å klappe henne eller overse henne totalt, og da slutter hun.. hvorfor holder hun på sånn?

bikkja her ligger og rister når han har en utrolig trang til å komme seg ut å få ut all energien han har.

Virker ikke som det har noe med det å gjøre.. Hun er ganske rolig ellers.. Det virker rett og slett som om hun vil bli synes synd på eller noe sånn (mulig jeg menneskliggjør veldig nå men..)

Gjorde et lite eksperiment her nå. Hun lå ved siden av meg i sofaen, så jeg løftet henne opp og la henne på brystet mitt.. Hun begynte umiddelbart å skjelve når jeg begynte å klappe henne. Jeg stoppet opp med å klappe henne og lot henne bare ligge der. Hun satte seg opp, så forbauset på meg og begynte å slikke og slikke mens hun fremdeles skalv. Hun fikk overhode ingen respons på skjelvingen sin, og etter en stund så sluttet hun. Og da kunne jeg klappe henne litt uten at hun begynte å skjelve. Men da jeg stoppet å klappe henne begynte skjelvingen igjen.. Er det kun oppmerksomhet hun er ute etter eller hva?

Det kan jo hende hun bare "sutrer" Begynner hun bare å skjelve om du prater til henne, eller klapper henne, eller han hun begynne å skjelve uten at det har skjedd noe spesielt?

Zoey skjelver ofte hvis hun synes noe er ubehagelig.. Om hun er usikker på hva som skal skje, vi skal kjøre bil, hun må tisse ososv.. Men nå er jo mynden en typisk mer "skjelvehund" enn hva din er da..

Jeg pleier bare å overse det jeg.. hun har blitt mye bedre etter at jeg gjorde det.. Før var jeg litt "stakkars lille deg da" Men nå bare forstetter jeg med det jeg gjør..

Du kan jo prøve litt, og se om det gir seg:)

Hun går med dekken på ute, og jeg har aldri båret på henne ute heller.. men hun er helt "rar" om dagen. Går nesten å gleder meg til hun får denne løpetiden og blir ferdig med den.. Hu er MAX ulydig om dagen. Skikkelig ramp. Eller hun er flink på lydighetstrening og hun prøver ikke å stikke av på tur eller prøve seg på ungene. men jeg har tatt henne en god del ganger hvor hun er på vei opp på stuebordet for å stjele, eller stå med labbene på bordet. Hun tigger som hun aldri har gjort før og hun klarer OVERHODE ikke å ligge i hundesenga si lenger. Kan komandere henne til å "gå på plassen din" men der ligger hun et halvt minutt før hun er ute av senga igjen. Og sånn kan vi holde på hele kvelden..... Selv om jeg da tilslutt blr så sint at jeg tar henne i nakkeskinnet, så hjelper det ikke. jeg har prøvd å belønne henne for å ligge der, jeg har prøvd å bare vennelig komadere henne tilbake til senga si, jeg har vært sint og tatt henne, og jeg har prøvd å ta hundesenga litt nærmere så hun ser oss og føler at hun er nærmere oss.. INGENTING hjelper. Det er kun å ligge klin inntil oss i sofaen som er tingen <_< Vi har nå tatt et pledd på gulvet, så hun får ligge nær bena vår. Og hun får ikke komme opp i sofaen før hun klarer å ligge å slappe av på teppet uten å mase og stresse. Det fungerer faktisk helt greit :ahappy:

Hun ble veldig "rar" etter at hun ble helt nappet ned.. Ble plutselig kjemperolig og ville ingenting. men det har kommet seg nå da. Nå er hun mye mere den vanlige Blondie igjen. Hun har matlyst som bare det. Tigger å står i. Går gjerne tur og leker med andre hunder.

Hun ble veldig "rar" etter at hun ble helt nappet ned.. Ble plutselig kjemperolig og ville ingenting. men det har kommet seg nå da. Nå er hun mye mere den vanlige Blondie igjen. Hun har matlyst som bare det. Tigger å står i. Går gjerne tur og leker med andre hunder.

Kanskje hun frøs når hun ble nappet ned. Også fikk hun varmen tilbake, men hadde oppdaget at når hun skalv fikk hun oppmerksomhet? :ahappy:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

• Create New...